MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Volvo EX90 – początek nowej ery?

Pokazane dzisiaj w Sztokholmie nowe Volvo EX90 ma przed sobą trudne zadanie. Wejść w buty dwóch generacji poprzednika, XC90, nie będzie łatwo. Ale nowy szwedzki SUV – choć wizualnie podobny – jest absolutnie nowym samochodem. Mało tego – zdaniem Jima Rowana, prezesa Volvo Cars, to początek nowej ery dla całej marki. Przede wszystkim – EX90 to samochód elektryczny. Tylko elektryczny, inne rodzaje napędu w ogóle nie są przewidziane. Jak na elektryka, zasięg jest spory – 600 km na jednym ładowaniu. Gdy skorzystamy z ładowarki o odpowiedniej mocy, ładowanie do 80% pojemności zajmie 30 minut. Samochód jest też mocny – początkowo dostępna dwusilnikowa wersja z napędem na wszystkie koła jest zasilana akumulatorem o mocy 111 kWh i dwoma silnikami elektrycznymi z magnesami trwałymi, które razem zapewniają w swojej wydajnej wersji 380 kW (517 KM) i 910 Nm momentu obrotowego. 

Volvo EX90
Volvo EX90
Celem całkowita neutralność klimatyczna

Drugim ze strategicznych celów Volvo jest osiągnięcie całkowitej neutralności klimatycznej do roku 2040. Volvo EX90 zawiera około 15 procent odzyskanej stali, 25 procent odzyskanego aluminium, a także 48 kilogramów przetworzonych tworzyw sztucznych i materiałów pochodzenia biologicznego. Odpowiada to około 15 procentom wszystkich tworzyw sztucznych użytych w samochodzie – najwięcej ze wszystkich samochodów Volvo do tej pory.

Volvo EX90
Volvo EX90
Dwukierunkowe ładowanie

Wreszcie, Volvo EX90 to pierwszy samochód z niezbędnym sprzętem umożliwiającym dwukierunkowe ładowanie. Jest to technologia, dzięki której akumulator samochodowy może służyć jako dodatkowe źródło energii, na przykład do zasilania domu, innych urządzeń elektrycznych lub innego elektrycznego samochodu Volvo. Ta funkcja będzie stopniowo udostępniana na kolejnych rynkach.

Volvo EX90
Volvo EX90
Bezpieczeństwo

Volvo nie byłoby sobą, gdyby nie zaoferowało wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Najnowocześniejsze czujniki, takie jak kamery, radary i lidar, są połączone z wysokowydajnymi komputerami samochodu. Na nich NVIDIA DRIVE uruchamia wewnętrzne oprogramowanie Volvo Cars, aby tworzyć 360-stopniowy widok świata w czasie rzeczywistym.

Volvo EX90
Volvo EX90

Czujniki nigdy nie męczą się ani nie rozpraszają. Zaprojektowano je tak, aby odpowiadać i reagować, gdy kierowca spóźni się o ułamek sekundy.  Lidar obserwuje drogę przed pojazdem, zarówno w dzień, jak i w nocy, także przy prędkościach autostradowych. Może widzieć małe obiekty setki metrów przed nimi, co daje więcej czasu na informowanie, działanie i unikanie. Czujniki przyczyniają się również do poprawy niezawodności i ogólnej wydajności funkcji wspomagania jazdy Pilot Assist, z nowym wspomaganiem kierowania podczas zmiany pasa.

Volvo EX90
Volvo EX90

Nowe Volvo EX90 od przyszłego roku będzie produkowane w USA, planowane jest także uruchomienie produkcji w Chinach. Data polskiej premiery nie jest jeszcze znana.

Redakcja Overdrive (BŁ)

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *