Izera na platformie Geely
Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding), największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna podpisała umowę licencyjną, w ramach, której udostępni ElectroMobility Poland dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture). Geely Holding zostanie też partnerem technologicznym pierwszej generacji pojazdów EMP, wprowadzonych na rynek pod marką Izera.
Najperw SUV, potem kombi i hatchback
Architektura SEA Geely Holding będzie wspierać polską markę motoryzacyjną w wyzwaniach, dotyczących rozwoju lokalnego przemysłu motoryzacyjnego w obszarze elektromobilności. EMP planuje też budowę całej gamy modelowej samochodów elektrycznych segmentu C. Pierwszym z modeli będzie SUV. Ponadto EMP ogłosił plany produkcji dwóch kolejnych modeli – kombi oraz hatchbacka, których daty wprowadzenia na rynek zostaną podane w odpowiednim czasie.
Umowa istotnie przyczyni się do popularyzacji Architektury SEA – wprowadzonej na rynek przez Geely Holding we wrześniu 2020 i będącej zaawansowaną, w pełni elektryczną i elastyczną technologią, obejmująca zarówno elementy mechaniczne, oprogramowanie, jak i szeroki ekosystem cyfrowy. Na korzystanie z tej technologii do tej pory zdecydowały się już marki w ramach grupy Geely Holding. Marki Zeekr i Smart rozpoczęły już także produkcję i sprzedaż aut opartych o platformę SEA. EMP jest też pierwszą firmą spoza grupy, która będzie wykorzystywać tę technologię.
Pierwsze pojazdy będą produkowane pod marką Izera przez EMP w fabryce w Jaworznie (woj. Śląskie). Inwestycja umożliwi stworzenie w samym zakładzie ok. 2400 miejsc pracy.
Opracowana w globalnych centrach badawczo-rozwojowych w Europie i Chinach przez Geely Holding technologia SEA jest specjalnie zaprojektowaną architekturą, dedykowaną dla pojazdów elektrycznych. Jest ona wysoce skalowalna – dostępna zarówno dla małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych. Platforma zapewnia też rozbudowaną strukturę oprogramowania, pozwalającą na minimalizacje inwestycji w jego rozwój po stronie partnerów. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800mm do 3300mm, w zależności od wymagań.
Dane techniczne projektu
Planowany wyniki w testach EuroNCAP-i98 | 5 gwiazdek |
Typ napędu | RWD (tylny) |
Moc, kW/KM | 200kW/272KM |
Pojemność baterii, kWh | 51/69 |
Zasięg (WLTP) | 340/450 km |
DC Maksymalna moc ładowania, kW | 150 |
Czas szybkiego ładowania do 80%, min | 30 |
ADAS | Poziom2 |
Droga hamowania ze 100 km/h do 0, m | ~37 |
Hamulce | Tarczowe wentylowane na obu osiach z elektrycznym wspomaganiem (iBooster) |
Hamulec postojowy | Elektryczny, zintegrowany w zaciskach, działający na koła tylne |
Przednie zawieszenie | McPherson |
Tylne zawieszenie | Wielowahaczowe |
Długość, mm | 4500-4750 |
Szerokość (bez lusterek), mm | 1820-1850 |
Wysokość, mm | 1500-1600 |
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.