MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow – koniec epoki V12

Na zakończenie produkcji jednego z najważniejszych samochodów w historii marki, Rolls-Royce Motor Cars prezentuje model Black Badge Wraith Black Arrow. To arcydzieło Bespoke, limitowane do zaledwie 12 egzemplarzy, jest również ostatnim coupé z silnikiem V12, jakie Rolls-Royce kiedykolwiek wyprodukuje nim wkroczy w nową, odważną erę elektryfikacji.

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow
Wraith: ikona kultury

Wprowadzony na rynek w 2013 roku Wraith jest jednym z najważniejszych i najbardziej wpływowych modeli, jakie zbudowano w Goodwood. Bardziej skoncentrowany na osiągach niż jego poprzednicy Phantom i Ghost, Wraith zmienił postrzeganie Rolls-Royce’a. Po raz pierwszy przyciągnął też do marki nowe, młodsze grupy klientów. Swoją obecność zaznaczył również w kulturze – odniesienia do Wraitha znajdziemy w utworach muzycznych, filmowych, w sztuce i modzie.

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow
Potężny V12

Charakterystyczna sylwetka Wraitha typu „fastback” sygnalizowała inklinacje samochodu do dynamicznej jazdy. Zostały one dodatkowo wzmocnione w 2016 r. wraz z wprowadzeniem linii Black Badge. To mocna, niepokorna, jeszcze potężniejsza wersja tego samochodu, oferującego jedne z najwyższych osiągów Rolls-Royce’a z silnikiem V12.

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow - ostatni silnik V12

Zastanawiając się nad tym, jak najlepiej podkreślić koniec ery Wraitha, projektanci i inżynierowie z Goodwood stworzyli kolekcję Black Badge Wraith Black Arrow. Czerpali inspirację z równie znaczącego historycznego pojazdu z silnikiem V12. W 1938 r. kapitan George Eyston – którego śmiałe i odważne poczynania oddają ducha Black Badge – ustanowił światowy rekord prędkości lądowej wynoszący 357,497 mph (575,335 km/h). Dokonał tego za pomocą Thunderbolta, siedmiotonowego, ośmiokołowego pojazdu wyposażonego w dwa silniki lotnicze Rolls-Royce’a V12 serii 'R’. Wybuch II wojny światowej w następnym roku zakończył wysiłki Eystona. Wszystkie kolejne rekordy zostały ustanowione przy użyciu różnych typów silników i konfiguracji. Wysiłki te utrwaliły pozycję Thunderbolta jako najszybszego samochodu z silnikiem V12, jaki kiedykolwiek powstał.

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow

Próba bicia rekordu przez Thunderbolta odbyła się na legendarnym solnisku Bonneville Salt Flats w Utah. Na tle olśniewającej, białej nawierzchni i w palącym pustynnym słońcu, odbicia od polerowanej, aluminiowej karoserii samochodu sprawiały, że prawie niemożliwe było dokładne określenie, kiedy minął on urządzenia pomiarowe. Prostym, ale genialnym rozwiązaniem Eystona było namalowanie dużej czarnej strzałki na bokach samochodu z motywem żółtego koła w środku. Było ono dobrze widoczne nawet przy dużej prędkości. To właśnie ten element nadaje kolekcji Black Badge Wraith Black Arrow zarówno nazwę, jak i także wyjątkowy kontekst historyczny.

Gradient

Wykończenie egzemplarzy Bespoke Black Badge Wraith Black Arrow to pełna gradacja kolorów pomiędzy dwoma odcieniami – Celebration Silver i Black Diamond. Warstwę lakieru „Crystal” z domieszką szkła nałożono na lakier Black Diamond. Zrobiono to ,aby wzmocnić przejście między tymi dwoma kolorami i uzyskać uderzający efekt rozmycia ruchu od przodu do tyłu. Ta ekskluzywna technika Bespoke nadaje również nadwoziu subtelną fakturę inspirowaną skorupiastą powierzchnią solnej pustyni Bonneville Salt Flats. Umieszczono ją pod lakierem o wysokim połysku, który jest polerowany przez ponad 12 godzin, aby uzyskać wykończenie przypominające szkło.

Kontrastująca paleta

Kontrastem do gradientowego lakieru są jaskrawożółte wstawki Bespoke w zderzakach i na dyskach w środku kół. Subtelnie przypominają one żółte koło w czarnej strzałce Thunderbolta. Po raz pierwszy w historii Rolls-Royce’a, wsporniki V, za osłoną chłodnicy i przed silnikiem, również wykończono w kolorze jasnożółtym. To subtelnie przyciąga wzrok do silnika V12 znajdującego się za ciemno chromowanym grillem Black Badge. Zastosowanie jaskrawej żółci rozciąga się na karbonową podstawę figurki Spirit of Ecstasy, w której znajduje się jasnożółta obwódka w kolorze Bright Yellow oraz wygrawerowana nazwa kolekcji.

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow
Dziedzictwo V12 na desce rozdzielczej

Aby upamiętnić ostatnie w historii Rolls-Royce’a coupé z silnikiem V12, zespół projektantów, rzemieślników i inżynierów Bespoke stworzył unikalne dzieło sztuki dla Black Badge Wraith Black Arrow. Misterny, sensoryczny projekt przedstawia współczesny silnik V12 modelu Wraith. W zgodzie z klimatem noir charakterystycznym dla rodziny Black Badge, skomplikowana grafika została wygrawerowana na arkuszu powlekanego na czarno aluminium, tak aby odsłonić błyszczący metal pod spodem. W ten sposób powstało śmiałe wizualne nawiązanie do polerowanego aluminiowego nadwozia Thunderbolta.

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow
Fornir Bespoke

Otwierane przeciwstawnie drzwi Black Arrow wyłożono drewnem o otwartych porach Black Wood. Na skomplikowany wzór składa się z ponad 320 ułożonych w wielu kierunkach i wyciętych laserem elementów intarsji. Naśladują one spękaną, nieregularną powierzchnię Bonneville Salt Flats. Ta niezwykła ozdoba rozciąga się również na tylny panel „Waterfall”, który oddziela dwa tylne siedzenia.

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow
Konsola Speedform

W trakcie swojego życia Thunderbolt przeszedł szereg zmian konstrukcyjnych. Jego ostateczny kształt, w którym zdobywał rekordy, został upamiętniony w formie podświetlanej, wykonanej z polerowanego aluminium figurki Speedform. Zamknięto ją za szkłem na przedniej konsoli Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow.

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow
Nowa skórzana tapicerka „Club”

We wnętrzu Black Arrow zastosowano także nowy rodzaj materiału opracowany specjalnie dla tej kolekcji. Podłokietniki, kliny foteli, tunel przekładni, detale drzwi, sakwy drzwiowe i dolny panel deski rozdzielczej wykończono skórą „Club Leather”. Jej mocniejszy połysk i jeszcze głębsza czerń stanowią subtelny kontrast z matową naturalną skórą Rolls-Royce’a. Naturalne oznakowania skóry celowo podkreślono, aby nadać wnętrzu bardziej widoczne „linie życia”. Taki rodzaj skórzanej tapicerki ma również przypominać to, co opisywano jako „klubowy fotel kierowcy, który George [Eyston] preferuje ponad wszystkie inne”. Zgodnie z zasadą stosowania odważnych akcentów kolorystycznych w serii Black Badge, do obszycia przedniego siedzenia zastosowano kolor jaskrawożółty. Na szczycie siedzenia, na zewnętrznym zagłówku znajduje się haft strzałki. Zapewnia on wyczuwalne szczegóły i nawiązuje do symbolu strzałki z aluminiowej karoserii Thunderbolta.

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow
Kierunek jazdy

Po ustawieniu kierownicy w pozycji jazdy na wprost, ciemne oznaczenie na godzinie dwunastej pokrywa się z podobnym wzorem na siedzeniach. Odnosi się to do czarnych linii, które zespół Eystona namalował na białej powierzchni Salt Flats, aby pomóc utrzymać kierunek jazdy. Był to jego jedyny punkt odniesienia przy prędkości ponad 350 mil na godzinę. Ten „przewodnik” po torze płynie wewnątrz samochodu w celowo asymetrycznej linii od kierownicy do foteli kierowcy i pasażerów z tyłu.

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow
Rekordowa konstelacja

Thunderbolt miał status rekordzisty – nie mogło być inaczej z Black Arrow. Rozświetlana podsufitka tworząca atmosferę nocnego nieba we wnętrzu Black Badge Wraith Black Arrow zawiera 2117 światłowodowych „gwiazd” – największą liczbę, jaką kiedykolwiek widziano w samochodzie Rolls-Royce’a.

Wszystkie indywidualnie ułożone ręcznie „gwiazdy” przedstawiają Drogę Mleczną widzianą z rozległych przestrzeni, a gwiazdozbiory dokładnie tak, jak wyglądałyby na niebie nad Salt Flats w Utah 16 września 1938 r., czyli w dniu ostatniego, niepobitego rekordu Eystona.

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow
Zegar Black Arrow

Zainspirowana analogowymi wskaźnikami z lat 30-tych, obudowa zegara na desce rozdzielczej nawiązuje do surowej, technicznej estetyki wnętrza Thunderbolta. Wrażenie wzmacniają czarne końcówki wskazówek, które naśladują boczne strzałki oryginalnego samochodu; na obwódce znajduje się napis „Bonneville” oraz rekord prędkości Thunderbolta z silnikiem V12, wynoszący 357,497 mph. Kolejny detal w postaci „strzałki” pojawia się także na tabliczkach progowych Bespoke przy wejściu do samochodu.

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow
Tabliczka Bespoke ostatniego silnika V12

Ekskluzywna tabliczka Bespoke na pokrywie silnika informuje, że to ostatni egzemplarz V12 montowany w Rolls-Royce’ach coupé. Wykonana z jednego kawałka polerowanego metalu tabliczka zawiera monogram V12 w kolorze jasnożółtym oraz napis „Final Coupé Collection” w kolorze czarnym.

Wszystkie 12 samochodów w kolekcji Black Badge Wraith Black Arrow znalazło swoich nabywców z całego świata.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *