MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Hyundai IONIQ 5 N – testy na Nürburgring

W ramach przygotowań do światowej premiery w lipcu, Hyundai Motor Company testuje na torze wyścigowym Nürburgring osiągi swojego IONIQ 5 N – pierwszego w pełni elektrycznego modelu marki N.

W modelu IONIQ 5 N, Hyundai połączył zelektryfikowaną globalną platformę modułową (E-GMP) z technologiami i know-how marki N, wywodzącymi się ze sportów motorowych. Tym samym zmaksymalizowano wysokie osiągi pojazdu elektrycznego i sprawiono, że zawiera on w sobie trzy cechy marki N: „łobuz w zakrętach”, „zdolny do jazdy na torze” i „codzienny samochód sportowy”

Hyundai IONIQ 5 N

Aby to osiągnąć, Hyundai połączył siły Centrum Badawczo-Rozwojowego w Namyang, z Korei Południowej oraz Europejskiego Centrum Testowego na torze Nürburgring. Jest ono przedłużeniem europejskiego centrum badawczo-rozwojowego Hyundaia w Rüsselsheim, w Niemczech. Tam europejskie zespoły projektantów i inżynierów pracują od 2003 roku. Dzięki stałej obecności na torze, zespół inżynierów Hyundai N jest też w stanie skuteczniej rozwijać trwałość oraz dynamikę swoich pojazdów.

Hyundai IONIQ 5 N

„Nürburgring to miejsce, gdzie każdy model N jest szlifowany do N-tego stopnia. Zatem nasz pierwszy w pełni elektryczny model N o wysokich osiągach również musi się tu sprawdzić” — powiedział Till Wartenberg, wiceprezes i szef N Brand & Motorsport w Hyundai Motor. „IONIQ 5 N właśnie zakończył test wytrzymałości na dystansie 10 000 km na Północnej Pętli. Jest to ważnym kamieniem milowym potwierdzającym wysoką wytrzymałość auta i jego możliwości na torze wyścigowym. Właśnie rozpoczęliśmy jeszcze jeden test na 10 000 km, aby przekroczyć granice IONIQ 5 N”.

Hyundai IONIQ 5 N
Maksymalizacja wytrzymałości w warunkach torowych

Marka Hyundai N od dawna wykorzystuje Nordschleife do sprawdzania w pojazdach marki N technologii wywodzących się ze sportów samochodowych. IONIQ 5 N nie jest wyjątkiem, pomimo wyzwań technicznych charakterystycznych dla pojazdów elektrycznych. Wydobycie maksymalnej wydajności z pojazdu elektrycznego wymaga ścisłej dyscypliny w zakresie zarządzania ciepłem, a więc też implementacji zaawansowanego oprogramowania. Oznacza to, że każda aktualizacja podzespołów jest dodatkowo potęgowana przez ulepszenia wydajności oparte na odpowiednim oprogramowaniu.

Hyundai IONIQ 5 N

Szczególną uwagę poświęcono trzymaniu w ryzach temperatury w modelu IONIQ 5 N. Chłodzenie pojazdów elektrycznych jest trudniejsze niż ich odpowiedników spalinowych (ICE). Zwiększono obszar chłodzenia, wykorzystano wydajną obudowę chłodnicy, typową dla N, ulepszono chłodnice oleju silnikowego i akumulatorów. Całość uzupełniono najnowszym osprzętem, podobnie jak w pojazdach z silnikiem spalinowym. Dodatkowo, rozwiązania z dziedziny chłodzenia wzmocniono nowymi systemami do zarządzania ciepłem, takimi jak N Battery Preconditioning i N Race.

Hyundai IONIQ 5 N

Funkcja wstępnego przygotowania akumulatora wstępnie ustawia temperaturę ogniw baterii na najbardziej wydajną energetycznie temperaturę. Funkcja ta jest podzielona na dwa tryby: tryb „Drag” i tryb „Track”, aby towarzyszyć różnym scenariuszom jazdy wyczynowej. W trybie „Drag” ustawiana jest optymalna temperatura do natychmiastowego użycia maksymalnej mocy. Natomiast w trybie „Track” najniższa możliwa temperatura akumulatora jest optymalizowana pod kątem pokonania zwiększonej liczby okrążeń.

Hyundai IONIQ 5 N

Funkcja N Race daje kierowcom bardziej bezpośrednią kontrolę nad zużyciem energii. Nadaje ona priorytet jeździe w trybach Sprint (Przyspieszenie) lub Endurance (Długi dystans). Sprint to domyślny stan IONIQ 5 N, który oddaje kierowcy pełną moc napędu na żądanie. Długi dystans to ustawienie maksymalizujące zasięg modelu IONIQ 5 N. Osiąga się to poprzez ograniczenie nagłych skoków mocy, które spowalniają wzrost temperatury i zwiększają wytrzymałość baterii.

Systemy zarządzania temperaturą, N Battery Preconditioning i N Race, są bezpośrednim wynikiem podejścia marki N wywodzącego się ze sportów motorowych. Pomaga to kierowcom w planowaniu zużycia energii w celu maksymalizacji osiągów i trwałości. Podczas, gdy tego typu zmiana ustawień normalnie wymagałaby zespołu mechaników, IONIQ 5 N oferuje to za pomocą kilku kliknięć.

Hyundai IONIQ 5 N
Potężna moc hamowania wspierana przez wiodący system odzyskiwania energii

Hamowanie regeneracyjne przy użyciu silników to domyślny sposób na wytrącanie prędkości w IONIQ 5 N. W razie potrzeby hamulce hydrauliczne zapewniają dodatkową siłę hamowania. Inżynierowie Hyundai N zaprojektowali ten wyjątkowy układ hamulcowy z funkcją odzyskiwania energii specjalnie dla modelu IONIQ 5 N. Zapewnia on maksymalną siłę hamowania do 0,6 G, dzięki samemu hamowaniu regeneracyjnemu. Hamowanie „silnikami” pozostaje aktywne nawet po uruchomieniu układu ABS, z maksymalną siłą hamowania 0,2 G. Płynne działanie zapewnia niezauważalne dla kierowcy przejście pomiędzy hamulcami regeneracyjnymi i hydraulicznymi.

Hamulce hydrauliczne IONIQ 5 N zostały wzbogacone o większe tarcze o średnicy aż 400 mm. Wykonano je z nowego lekkiego materiału i cały układ zoptymalizowano pod względem przepływu powietrza chłodzącego. Zmniejszona zależność auta od działania tarcz hamulcowych zwiększa ich żywotność, w porównaniu z pojazdami spalinowymi.

Nowa definicja dźwięku i zmiany biegów, jako narzędzi do precyzyjnej jazdy

Wielu entuzjastów sportowej jazdy otwarcie mówiło o swoim niezadowoleniu z powodu braku informacji zwrotnych podczas jazdy wieloma pojazdami elektrycznymi. Inżynierowie N opracowali więc N Active Sound + i N e-Shift, aby zapewnić kierowcy lepsze wrażenia. Mają one pozwolić mu na bardziej precyzyjną kontrolę nad dynamicznym prowadzeniem auta.

N Active Sound+ składa się z 10-głośnikowego systemu (osiem wewnętrznych, dwa zewnętrzne). Zapewnia on kierowcy do wyboru trzy różne motywy dźwiękowe: Ignition, Evolution i Supersonic. Tryb Ignition symuluje dźwięk silnika 2.0 turbo z samochodów marki N, wraz z efektem eksplozji w układzie wydechowym. Evolution to charakterystyczny elektroniczny dźwięk N inspirowany koncepcyjnymi pojazdami N 2025 Vision Gran Turismo i RN22e. Natomiast Supersonic symuluje dźwięk myśliwca, aby dać kierowcom wrażenie pilotowania naddźwiękowej maszyny. Wszystkie opcje dźwięku można dowolnie dostosowywać, aby kierowcy mogli je wybierać w zgodzie z aktualnymi potrzebami.

Z kolei system N e-Shift ściśle współpracuje z N Active Sound+, aby symulować działanie ośmiobiegowej dwusprzęgłowej przekładni (DCT), również znanej ze spalinowych modeli. N e-Shift naśladuje zmianę biegów, kontrolując wyjściowy moment obrotowy silnika i symulując uczucie szarpnięcia między biegami. Celem jest umożliwienie bezproblemowego wykorzystania techniki jazdy, dopracowanej przez lata w samochodach z silnikiem spalinowym. To pozwoli uzyskać bardziej wciągające wrażenia z jazdy, które są bliższe pojazdom z silnikiem benzynowym, niż typowym samochodom elektrycznym.

Hyundai IONIQ 5 N
Festiwal Prędkości w Goodwood

IONIQ 5 N zadebiutuje 13 lipca na Goodwood Festival of Speed, podczas pierwszego udziału marki Hyundai N w tym wydarzeniu. Hyundai pokaże także wiele innych pojazdów N, w tym napędzany wodorem N Vision 74, który weźmie udział w wyścigu.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *