MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

SEAT ma 70 lat

13 listopada minęło równo 70 lat, odkąd pierwszy pojazd marki SEAT zjechał z taśmy produkcyjnej w barcelońskiej fabryce Zona Franca. Kultowy model 1400 zapoczątkował historię firmy, która miała znaczący wpływ na rozwój motoryzacji nie tylko w Hiszpanii, ale też na całym świecie.

Od początku swojego istnienia marka SEAT zawsze wprowadzała na rynek pojazdy zaprojektowane i opracowane z myślą o klientach i ich stale zmieniających się potrzebach. Model 1400, który został wprowadzony na rynek w 1953 roku, zachwycił konsumentów swoim stylowym wyglądem inspirującym się amerykańskimi samochodami. Ważnym czynnikiem sukcesu pierwszego modelu SEAT-a była też wyjątkowa elegancja tak ceniona w ówczesnych czasach. Obecnie samochodem, który nawiązuje do modelu 1400, jest SEAT Leon, który stanowi najlepszy przykład rozwoju marki.

Od modelu 1400 do SEAT-a Leona: ewolucja samochodów

Samochody hiszpańskiej marki były modyfikowane wraz ze zmieniającymi się potrzebami klientów. W latach 50. królował chrom, duże okrągłe reflektory i dyskretne tylne światła. Dziś inżynierowie i projektanci współpracują ze sobą, aby zmaksymalizować aerodynamikę, bezpieczeństwo oraz poprawić widoczność, a także komfort pasażerów. Dzięki temu SEAT Leon oferuje czystszą i ostrzejszą estetykę, z mocnym oświetleniem LED i białym odcieniem świateł, aby nie męczyć wzroku kierowców.

Bagażnik modelu 1400 również był duży, ale koło zapasowe zajmowało dużą część jego objętości. Obecnie głębsza podłoga SEAT-a Leona i specjalne wnęki na koło zapasowe, a także na subwoofer systemu nagłośnienia, oferują znacznie większą pojemność przy niewielkim zwisie nadwozia. Jeśli natomiast potrzeba więcej miejsca, to hiszpański producent oferuje również wersję kombi w modelu SEAT Leon Sportstourer. Zapewnia on pojemność bagażnika nawet do 620 litrów.

SEAT 1400 i historia motoryzacji w Hiszpanii

Pierwszy pojazd wyprodukowany przez SEAT-a zapewniał atrakcyjną estetykę, z wyglądem zewnętrznym inspirowanym amerykańskimi samochodami tamtych czasów. Tył pojazdu był zaokrąglony i bardzo elegancki ze zwężającymi się tylnymi światłami. Był to również jeden z pierwszych modeli, w których wprowadzono zakrzywione, jednoczęściowe szyby przednie i system ogrzewania. Jego 48-litrowy zbiornik paliwa zapewniał mu znaczny zasięg i zużycie paliwa na poziomie 10,5 litra na 100 km. Posiadał 4-cylindrowy silnik o pojemności skokowej 1395 cm3, sprzężony z 4-biegową manualną skrzynią biegów i maksymalną mocą 44 KM. Dzięki temu osiągał prędkość nawet do 120 km/h. SEAT 1400 był też jednym z pierwszych samochodów w Europie, w którym zastosowano samonośne nadwozie, zwane wówczas „pontonem”.

Do końca początkowej serii produkcyjnej SEAT-a 1400 w 1954 roku wyprodukowano 1345 egzemplarzy tego modelu, a był to dopiero początek. W linii 1400 znalazły się takie modele jak: 1400 A w 1954 roku, 1400 B w 1956 roku i 1400 C w 1960 roku, wraz z serią wersji specjalnych – samochodów rodzinnych, komercyjnych, a także vanów. Z każdą kolejną wersją wprowadzano nowe ulepszenia w zakresie osiągów i konstrukcji, pomagając rozwijać SEAT-a, jako hiszpańską markę na arenie międzynarodowej.

Model 1400 przyczynił się do ogromnego sukcesu firmy. Chociaż początkowa produkcja była niewielka, do końca 1954 r. dostarczono 959 sztuk. Rok później roczna produkcja zbliżyła się do 3 tys. i była tworzona prawie w 100% z komponentów krajowych. W 1956 r. wyprodukowano 7 tys. pojazdów, a rok później aż 10 tys. Do końca okresu komercjalizacji sprzedano łącznie 98 978 egzemplarzy, a marka zapewniła sobie stabilną pozycję na rynku i wielką rolę w historii hiszpańskiej motoryzacji.

Obecnie…

Obecnie SEAT S.A. ma się lepiej niż kiedykolwiek. Firma osiągnęła rekordowe wyniki finansowe z zyskiem operacyjnym w wysokości 501 mln euro. Dodatkowo hiszpańskiego producenta napędza sukces marki CUPRA. Dostarczyła ona łącznie ponad 221 tys. pojazdów w okresie od stycznia do września 2023 r. Jest to wzrost o 21,6% w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku. Ponadto firma, która jako jedyna produkuje, opracowuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii, inwestuje 3 mld euro w transformację przemysłową, organizacyjną i kulturową, aby przejść w całości na energię elektryczną.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *