Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+
Marka samochodów sportowych z Affalterbach prezentuje dwa kolejne modele z hybrydowym napędem plug-in. To Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ w wersjach Limuzyna i Kombi. Łączą one wyjątkowe osiągi i dynamikę jazdy z dużym zasięgiem w trybie elektrycznym.
„Klasa E od dziesięcioleci jest jednym z naszych najpopularniejszych modeli. Na tym również chcemy bazować, wprowadzając nowy wariant E 53 HYBRID. Oferuje on typową dla AMG radość z jazdy, doskonałą reakcję, świetną dynamikę jazdy i sportowy design. Jako hybryda plug-in E 53 HYBRID scala potężne osiągi z efektywnością. A duży zasięg w trybie elektrycznym sprawia, że wiele codziennych podróży można pokonywać bez udziału silnika spalinowego. Jednocześnie nasz nowy model ma bogate wyposażenie standardowe, w tym w pełni zmienny napęd na wszystkie koła i aktywną tylną oś skrętną. W skrócie, dostarczamy naszym klientom samochód, który idealnie spełnia ich wysokie wymagania” – powiedział Michael Schiebe, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH i szef jednostek biznesowych Klasy G oraz Mercedes-Maybach.
3.0 i 6 cylindrów w rzędzie i silnik elektryczny
Połączenie 3,0-litrowego 6-cylindrowego silnika rzędowego i elektrycznego motoru synchronicznego generuje maksymalną moc systemową 430 kW (585 KM), a z funkcją RACE START – 450 kW/612 KM. Maksymalny systemowy moment obrotowy wynosi aż 750 Nm. Osiągi są na miarę mocy. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,8 s (Limuzyna z RACE START, elementem opcjonalnego Pakietu AMG DYNAMIC PLUS). Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 280 km/h (Limuzyna z opcjonalnym Pakietem kierowcy AMG). W trybie elektrycznym można osiągnąć szybkość do 140 km/h.
Aby zaoszczędzić przestrzeń, silnik elektryczny o mocy 120 kW (163 KM) jest zintegrowany z przekładnią AMG SPEEDSHIFT TCT 9G. Dzięki zastosowaniu jednostki synchronicznej z magnesami trwałymi uzyskano wysoką gęstość mocy hybrydowego modułu napędowego. Maksymalny moment obrotowy motoru elektrycznego wynoszący 480 Nm jest dostępny natychmiast i zapewnia wysoką dynamikę już przy ruszaniu. Akumulator trakcyjny o napięciu 400 V ma pojemność brutto 28,6 kWh i jest zamontowany z tyłu, pod podłogą bagażnika. Zawartość energii netto do wykorzystania wynosi 21,22 kWh, ponieważ część tej energii jest zawsze rezerwowana na potrzeby sportowej jazdy. Mimo to wysokonapięciowy akumulator umożliwia jednorazowe przejechanie na napędzie elektrycznym nawet ponad 100 km.
Podstawą sportowego, efektywnego napędu jest sprawdzony, 3,0-litrowy silnik R6 AMG z turbodoładowaniem. W E 53 HYBRID 4MATIC+ generuje on moc 330 kW (449 KM). W porównaniu do poprzedniego E 53 z serii 213 oznacza to przyrost o 10 kW (14 KM). Liczne zabiegi w zakresie oprogramowania i sprzętu przyczyniają się do zwiększenia jego efektywności. Aktualizacja obejmuje zastosowanie nowej turbosprężarki twin-scroll o wyższym ciśnieniu doładowania (1,5 zamiast 1,1 bara). Zastosowano także nowe oprogramowanie oraz dodatkową przednią chłodnicę i chłodnicę w nadkolu. Rezultat: 3,0-litrowy silnik spontanicznie reaguje na komendy wydawane pedałem gazu, zapewniając bardzo dynamiczną reakcję.
Ładowanie i odzysk energii
Na pokładzie znajduje się ładowarka prądu przemiennego (AC) o mocy 11 kW. Dodatkowo na życzenie dostępna jest szybka ładowarka prądu stałego (DC) o mocy 60 kW. Dzięki temu baterię można naładować od 10% do 80% w około 20 minut. Moc rekuperacji sięga 120 kW. W trybie DAuto układ odzyskiwania energii automatycznie dobiera poziom siły rekuperacji w zależności od sytuacji na drodze. Jeśli kierowca zechce wpłynąć na wydajność odzysku energii, za pomocą instrumentu na kierownicy może wybrać jeden z trzech poziomów. Program D- oferuje możliwość jazdy niemal bez używania pedału hamulca. Po zdjęciu nogi z gazu pojazd zwalnia na tyle intensywnie, że często hydrauliczny hamulec nożny nie jest potrzebny.
Wzmocnione nadwozie z licznymi elementami usztywniającymi
Aby uwzględnić wysoki potencjał napędu w obszarze dynamiki, nadwozie zostało zmodyfikowane poprzez zastosowanie licznych elementów usztywniających. Rozpórka pomiędzy mocowaniami przedniego zawieszenia usztywnia konstrukcję przodu i zapewnia pole dla zwiększonej dynamiki poprzecznej. Płyta pod silnikiem ogranicza skręcanie przedniej partii nadwozia, zwiększając precyzję prowadzenia. Za pomocą dodatkowych rozpórek połączono ją z podłużnicami. Stabilność i precyzję prowadzenia poprawia też zastosowanie dodatkowych rozpórek połączonych z podłużnicami w tylnej partii nadwozia.
Charakterystyczne dla hybryd elementy stylistyczne AMG
Nowego Mercedesa-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ można błyskawicznie rozpoznać po wielu wyjątkowych elementach designu. Specjalna osłona chłodnicy AMG z pionowymi listwami jest standardowo podświetlana. Szersze przednie błotniki (+11 mm z każdej strony względem Klasy E) zapewniają miejsce dla większego rozstawu kół przedniej osi. Niezależny przedni zderzak AMG charakteryzują mocno wyprofilowane boczne wloty powietrza, każdy z dwiema pionowymi poprzeczkami. Duży, centralny dolny wlot kieruje powietrze do dodatkowej przedniej chłodnicy AMG. Jest tu również duży otwór dla chłodnicy w nadkolu.
W profilu dominują płynnie modelowane powierzchnie bez wyraźnych przetłoczeń. Oba nadkola wizualnie łączą charakterystyczne dla AMG panele progowe, a moc i dynamikę podkreślają lekkie obręcze, niemal zlicowane z nadkolami. W muskularny tył wpisują się spłaszczone tylne lampy LED z wyraźną, efektowną grafiką na kształt gwiazdy Mercedesa. Podkreślają one także optyczną szerokość Klasy E. Uwagę zwracają też spojler AMG na pokrywie bagażnika oraz tylny zderzak AMG z dyfuzorem i dwiema okrągłymi, podwójnymi końcówkami wydechu.
Na zelektryfikowany napęd wskazują charakterystyczne dla hybryd AMG emblematy na przednich błotnikach i z tyłu. E 53 HYBRID 4MATIC+ jest standardowo wyposażony w 19-calowe obręcze kół z lekkiego stopu. Opcjonalnie dostępne są również felgi 20-calowe oraz kute obręcze o średnicy 21 cali.
Ekskluzywne wykończenie, opcjonalny Superscreen z monitorem dla pasażera
Kokpit imponuje harmonijnym designem. Standardowo dostępne są specyficzne dla E 53 HYBRID podświetlane listwy ozdobne z szarego drewna jesionowego o otwartych porach. Oczywiście także z logo AMG. Na życzenie można zamówić też MBUX Superscreen z monitorem dla pasażera. System multimedialny MBUX oferuje wyświetlacze i funkcje zarezerwowane dla maszyn AMG, a także dodatkowe menu parametrów osiągów AMG Performance. Opcjonalnie dostępna jest także aplikacja AMG TRACK PACE. Do tego dochodzą również widoki i funkcje specyficzne dla pojazdów hybrydowych, w tym menu ładowania. Dostarczają one informacji m.in. o stanie naładowania i temperaturze akumulatora wysokonapięciowego, a także o dostępnym zasięgu w trybie elektrycznym.
Standardowa specyfikacja obejmuje również elektrycznie regulowane sportowe fotele AMG. Obszyto je tapicerką ze skóry syntetycznej ARTICO oraz mikrofibry MICROCUT, z czerwonymi kontrastowymi przeszyciami i unikalną grafiką AMG. W opcji dostępne są też elektrycznie sterowne siedzenia AMG Performance. Do seryjnego wyposażenia należy również kierownica AMG Performance obszyta skórą nappa, z przyciskami AMG.
W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+
Standardowy napęd na wszystkie koła zapewnia optymalną przyczepność. Zapewnia także wysoką stabilność i bezpieczeństwo jazdy zarówno na drogach suchych, jak i mokrych czy zaśnieżonych. Elektromechanicznie sterowane sprzęgło w zmienny sposób rozdziela moment obrotowy między przednią a tylną osią. Efekt: maksymalny poziom trakcji, dynamiki jazdy i bezpieczeństwa w każdych warunkach.
Nowo opracowane i dostrojone zawieszenie AMG RIDE CONTROL z adaptacyjną regulacją tłumienia
Specjalnie z myślą o modelu Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ zespół programistów AMG opracował i dostroił zawieszenie ze stalowymi sprężynami AMG RIDE CONTROL z adaptacyjną regulacją tłumienia. Zmiany obejmują zastosowanie nowego sprzętu i oprogramowania. Podwozie oferuje wyważone połączenie odpowiedniej izolacji akustycznej pod kątem jazdy na napędzie elektrycznym ze zdecydowanie sportowym charakterem, typowym dla AMG. Niezależna przednia oś ma większy rozstaw kół niż warianty Mercedes-Benz. Z tyłu usztywniono elastokinematykę gumowych mocowań, które łączą niezależne wahacze z ramą pomocniczą, zapewniając lepsze prowadzenie i stabilność pochylenia kół.
Stalowe zawieszenie ze sportowym zestrojeniem amortyzatorów i sprężyn oraz adaptacyjnymi, dwuzaworowymi amortyzatorami łączy wysoki potencjał w zakresie dynamiki jazdy z imponującym poziomem komfortu. Tłumienie drgań każdego koła dostosowuje się do aktualnej sytuacji na drodze. Działa to szybko i precyzyjnie, dzięki osobnym zaworom dla fazy ugięcia i odbicia. Charakterystykę resorowania można wstępnie wybrać na trzech poziomach: Comfort, Sport i Sport+. Zapewnia to wyraźne rozróżnienie pomiędzy wysokim komfortem na długich dystansach a sportową dynamiką jazdy.
Zmiany objęły także oprogramowanie. Dostosowana do napędu hybrydowego konfiguracja podwozia, ESP, w pełni zmiennego napędu na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ oraz układu kierowniczego zapewnia zrównoważone i bezpieczne, ale także dynamiczne i pewne prowadzenie.
Hamulce
Wysokowydajny sportowy układ hamulcowy AMG bazuje na wewnętrznie wentylowanych tarczach o wymiarach 370 x 36 mm na przedniej osi (z 4-tłoczkowymi zaciskami stałymi) oraz tylnych tarczach o wymiarach 360 x 26 mm (1-tłoczkowe zaciski pływające).
Dzięki zastosowaniu zaawansowanego elektromechanicznego wzmacniacza siły hamowania układ hamulcowy skutecznie łączy rekuperację z działaniem hamulców hydraulicznych. W zależności od sytuacji na drodze i wymagań dotyczących hamowania niezależny od podciśnienia układ hamulcowy automatycznie reguluje elastyczne przejście pomiędzy hamowaniem hydraulicznym a rekuperacją. Oznacza to, że maksymalną wydajność rekuperacji można osiągnąć częściej i przez dłuższy czas. System w zmienny sposób zmniejsza siłę hamowania hamulca hydraulicznego, nawet przy stałym nacisku na pedał. Wszystko aby utrzymać wysoki poziom odzysku energii w miarę spadku prędkości – a kierowca nie zauważa tej zmiany.
Standardowa aktywna tylna oś skrętna łączy stabilność i zwrotność
W zależności od prędkości jazdy tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym (do 100 km/h) albo w tym samym, co przednie (powyżej 100 km/h). Dzięki temu aktywny układ skrętnej tylnej osi zapewnia zarówno zwrotność, jak i zwiększoną stabilność jazdy. Zmiana kąta skrętu wynosi od 0,7 stopnia (zgodny kierunek skrętu wszystkich kół) do 2,5 stopnia (tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym).
Programy jazdy AMG o szerokiej rozpiętości
Od efektywnej do dynamicznej jazdy: programy AMG DYNAMIC SELECT są precyzyjnie dopasowane do techniki hybrydowego napędu plug-in. Odpowiadają za regulację ważnych parametrów, takich jak reakcja napędu i skrzyni biegów, charakterystyka układu kierowniczego, tłumienie podwozia czy brzmienie. Oprócz dobrze znanych programów Comfort, Sport, Sport+, Smoothness i Individual w nowym modelu Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ dodano dwa tryby przeznaczone specjalnie dla aut hybrydowych: Electric oraz Battery Hold.
Domyślnie zelektryfikowany wariant 53 uruchamia się w trybie elektrycznym (program jazdy Electric). Jeśli poziom naładowania akumulatora będzie zbyt niski lub kierowca w międzyczasie zażąda wyższej mocy i pokona punkt nacisku haptycznego pedału przyspieszenia, inteligentna strategia działania automatycznie uruchomi silnik spalinowy i będzie przekazywać moment obrotowy w zależności od potrzeb.
W programie jazdy Battery Hold jednostka spalinowa i motor elektryczny pracują w skoordynowany sposób w zależności od sytuacji. Strategia utrzymuje wtedy poziom naładowania akumulatora na niemal stałym poziomie. Korzystanie z silnika elektrycznego ograniczono i zoptymalizowano pod kątem niskiego zużycia energii, a bilans energetyczny równoważy rekuperacja. Zmieniając program jazdy, kierowca może zdecydować, kiedy zechce ponownie wykorzystać energię z baterii – na przykład w ruchu miejskim.
Pakiet AMG DYNAMIC PLUS
Z myślą o zapewnieniu jeszcze bardziej emocjonujących wrażeń z jazdy dostępny jest opcjonalny Pakiet AMG DYNAMIC PLUS. Obejmuje on szereg optycznych i technicznych elementów wyposażenia:
- Kierownica AMG Performance obszyta skórą nappa i mikrofibrą MICROCUT z przyciskami umożliwiającymi szybką zmianę programu jazdy i dokonanie innych ustawień z zakresu dynamiki.
- Wzmocniony, wysokowydajny kompozytowy układ hamulcowy, z przodu z tarczami o wymiarach 390×36 mm i 6-tłoczkowymi stałymi zaciskami.
- Zaciski hamulcowe lakierowane na czerwono, podkreślające wizualnie sportowy charakter.
- Elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi umożliwia uzyskanie jeszcze lepszej przyczepności na zakrętach i większej stabilności oraz poprawia rozkład obciążenia bez utraty ciągu we wszystkich warunkach.
- Dynamiczne mocowania silnika zapewniają sportowe lub komfortowe połączenie silnika z nadwoziem. Składają się one z dwóch połączonych ze sobą cylindrów wypełnianych cieczą magnetoreologiczną, która zmienia swoją lepkość dzięki przyłożeniu pola magnetycznego. Jeżeli wibracje silnika mają być w jak najmniejszym stopniu przenoszone na nadwozie, z myślą o komforcie, mocowania silnika stają się wyjątkowo miękkie. Namagnesowanie w łożyskach zostaje wtedy wyłączone. Jeśli jednostka ma być połączona z nadwoziem możliwie najsztywniej, w celu uzyskania wyższych osiągów, pole magnetyczne wzrasta, a zespolenie staje się sztywniejsze.
- Funkcja RACE START zapewnia optymalne warunki dla sprintu ze startu zatrzymanego. Napęd oferuje wtedy najlepsze możliwe przyspieszenie. W tym celu oprogramowanie uwalnia pełną moc silnika elektrycznego (120 kW) i silnika spalinowego (330 kW), a także ich maksymalny moment obrotowy.
Model specjalny Edition 1 z bogatym wyposażeniem
Przez rok od chwili wprowadzenia na rynek nowy Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ będzie oferowany w ekskluzywnej wersji Edition 1. Dostępny będzie w kolorach nadwozia MANUFAKTUR szary alpejski uni lub MANUFAKTUR biel opalitu magno. Do jej znaków rozpoznawczych należy oklejenie z ozdobnymi paskami w kolorze czarnym, optycznie wydłużające boki samochodu. 21-calowe kute obręcze AMG ze skrzyżowanymi ramionami polakierowano na czarny matowy kolor, który akcentują błyszczące ranty. Osłony piast mają etykietę Edition w wieńcu laurowym. Z wzornictwem felg harmonijnie komponują się zaciski hamulcowe z białym logo AMG.
Specyfikacja obejmuje także dodatkowe pakiety zewnętrzne AMG Night i AMG Night II, które zapewniają efektowny kontrast. W ramach pakietu AMG Night elementy takie jak przedni splitter oraz ozdobne obramowania bocznych szyb wykończono w kolorze czarnym o wysokim połysku. Czarne, lśniące wykończenie ma również podwójna końcówka układu wydechowego. Ponadto dostępne są tu termoizolacyjne, przyciemniane tylne szyby. Pakiet AMG Night II obejmuje szereg elementów w kolorze dymionego chromu. Zawiera on : ozdobne wykończenie osłony chłodnicy, emblematy na błotnikach, klamki drzwi, listwy na tylnej pokrywie oraz gwiazda Mercedesa z tyłu.
Dynamiczne wrażenia wizualne potęguje pakiet zewnętrzny AMG Carbon. Tylny spojler Limuzyny wykonano z włókna węglowego, a obudowy lusterek zewnętrznych mają wykończenie inspirowane tym materiałem. Wyjątkowy status podkreśla korek wlewu zbiornika ze srebrnym, chromowanym wykończeniem i napisem AMG.
Wnętrze Edition 1
Wnętrze definiuje kontrast czerni z kolorem żółtym. Eleganckie fotele AMG Performance pokrywa tapicerka z czarnej skóry nappa z żółtymi ozdobnymi przeszyciami i napisem Edition 1 na zagłówkach. Do sportowego designu nadwozia nawiązują też żółte pasy bezpieczeństwa oraz ekskluzywne elementy ozdobne AMG z włókna węglowego, a także kierownica AMG Performance obszyta skórą Nappa i mikrofibrą MICROCUT z żółtą nicią. Po otwarciu drzwi uwagę zwracają listwy progowe z napisem AMG podświetlanym na żółto. Kolejne akcenty to ekskluzywny grawer Edition 1 na konsoli środkowej oraz specjalne dywaniki AMG z żółtymi szwami dekoracyjnymi i etykietą Edition 1. Standardowe wyposażenie obejmuje MBUX Superscreen z ekranem pasażera.
Przy zakupie każdy klient otrzymuje także szyty na miarę pokrowiec na samochód AMG do użytku wewnętrznego z logo Edition1. Dzięki oddychającej powłoce zewnętrznej, wykonanej z odpornej na rozdarcia syntetycznej tkaniny, oraz antystatycznej warstwie z flaneli, chroni on pojazd przed kurzem i zarysowaniami w czasie postoju garażu.
Dane techniczne w skrócie:
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Limuzyna | Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Kombi | ||
Układ i liczba cylindrów | R6 | R6 | |
Pojemność skokowa | cm3 | 2999 | 2999 |
Moc systemowa | kW/KM | 430/585 (dla RACE START1: 450 / 612) | 430/585 (dla RACE START1: 450 / 612) |
Systemowy moment obrotowy | Nm | 750 | 750 |
Moc maksymalna silnika spalinowego | kW/KM | 330/449 | 330/449 |
przy | obr./min | 5800-6100 | 5800-6100 |
Maks. moment obr. silnika spalinowego | Nm | 560 | 560 |
przy | obr./min | 2200-5000 | 2200-5000 |
Moc maksymalna silnika elektrycznego | kW | 120 | 120 |
Maks. moment obr. silnika elektrycznego | Nm | 480 | 480 |
Pojemność akumulatora brutto/netto | kWh | 28,6/21,22 | 28,6/21,22 |
Przyspieszenie 0-100 km/h2 | s | 4,0/3,8 | 4,1/3,9 |
Prędkość maksymalna3 | km/h | 250/280 | 250/275 |
Prędkość maksymalna w trybie elektr. | km/h | 140 | 140 |
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym, ważone | kWh/100 kmplus l/100 km | 24,1-25,90,8-1,0 | 25,0-26,70,9-1,1 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym przy rozładowanym akumulatorze, ważone | l/100 km | 8.6-9,2 | 8,8-9,5 |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym, ważone | g/km | 19-23 | 21-24 |
Zasięg w trybie elektrycznym (EAER, WLTP) | km | 93-101 | 90-97 |
Informacja prasowa
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.