Lamborghini 350 GT ma 60 lat
W marcu 1964 r. firma Automobili Lamborghini była jeszcze w powijakach. Założona zaledwie kilka miesięcy wcześniej, zaprezentowała swój pierwszy prototyp w październiku 1963 roku. Był to model 350 GTV, zaprojektowany przez Franco Scaglione i zbudowany w Carrozzeria Sargiotto w Turynie. Samochodem produkcyjnym, wywodzącym się z tego prototypu, był 350 GT, zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Genewie w marcu 1964 roku. Sześćdziesiąt lat po tym debiucie Automobili Lamborghini powróciło na ulice Genewy z egzemplarzem 350 GT z drugim numerem nadwozia. To najstarsze istniejące produkcyjne Lamborghini. Aby uczcić historię pierwszego samochodu produkcyjnego i początki działalności producenta samochodów z Sant’Agata Bolognese powstała jego sesja zdjęciowa.
Debiut Lamborghini 350 GT w Genewie
Historia handlowa Automobili Lamborghini rozpoczęła się na jej stoisku na targach motoryzacyjnych w Genewie w 1964 roku, wraz z publiczną prezentacją modelu 350 GT. Od tego momentu klienci mogli kupić samochód z kultowym symbolem byka na masce. Od samego początku model 350 GT był jednocześnie szybki i niezwykły. Podwozie było wynikiem pracy młodego wówczas inżyniera Giampaolo Dallary, obecnie uważanego za najlepszego producenta wyczynowych podwozi na świecie. 3,5-litrowy silnik V12 z czterema wałkami rozrządu w głowicy był projektem inżyniera Giotto Bizzarriniego. Silnik ten wywodził się z projektu silnika wyczynowego i inżynier Paolo Stanzani dostosował go do użytku drogowego w tym modelu. Paolo Stanzani to kluczowa postać w historii Automobili Lamborghini i samochodów GT na świecie. Projekt aluminiowego nadwozia i jego produkcja to dzieło Carrozzeria Touring w Mediolanie. Na początku lat 60. uważano ją za absolutnie najlepszą manufakturę specjalizującą się w luksusowych samochodach sportowych.
Pierwszy produkcyjny model Lamborghini był od początku hitem. Przyciągnął uwagę wielu mediów obecnych wówczas w Genewie. Wnętrze 350 GT było na najwyższym poziomie, obficie wykorzystującym skóry i chrom. Wnętrze zaprojektowano w konfiguracji 2 + 1: z dwoma przednimi siedzeniami i kanapą z tyłu. Oprócz pięknego designu, zaskakująca była także technika. Niezależne zawieszenie czterech kół i parametry silnika o mocy 320 KM były najnowocześniejszymi wówczas rozwiązaniami. Silnik zachwycał każdego odwiedzającego stoisko, gdzie sam Ferruccio Lamborghini prezentował samochód odwiedzającym przyszłym klientom i dziennikarzom.
Silnik V12 – symbol
Zaledwie kilka miesięcy później silnik Lamborghini V12 powiększono do 4 litrów pojemności w modelu 400 GT. W tej nowej konfiguracji stał się podstawą sukcesu Lamborghini. Przez następne 40 lat ta sama konfiguracja napędu będzie używana w różnych położeniach i układach, stając się jednym z symboli DNA Lamborghini. Silnika tego używano w układzie wzdłużnym z przodu w modelach 400 GT, Islero, Jarama, Espada i LM 002. W układzie poprzecznym z tyłu w modelu Miura, a w układzie wzdłużnym z tyłu w modelach Countach i Diablo.
Lamborghini i gwiazdy rozrywki
Pierwszego Lamborghini 350 GT dostarczono urodzonemu w Livorno perkusiście Giampiero Giusti. Wówczas był on u szczytu sławy z zespołem „I 5 di Lucca”, który później przekształcił się w „Quartetto di Lucca”. Był to jeden z najważniejszych zespołów jazzowych we Włoszech. Był to również początek bliskich relacji między Lamborghini a światem rozrywki. Wielu aktorów i wykonawców muzycznych stało się także wiernymi klientami firmy. Model Lamborghini 350 GT zagrał także główną rolę w filmie Columbia Pictures z 1967 roku „Kill Me Quick, I’m Cold” w reżyserii Francesco Masellego. W filmie prowadziła go główna para, Monica Vitti i Jean Sorel.
Zniszczony pierwszy egzemplarz
Samochodem zaprezentowanym na stoisku Lamborghini w Genewie w 1964 roku było podwozie 350 GT nr 101. Był to samochód w kolorze Metallic Geneva Green, z białym wnętrzem. Było to pierwsze wyprodukowane w historii Lamborghini. Samochód, używany później jako model testowy do testów rozwojowych i wytrzymałościowych, niestety uległ zniszczeniu w wyniku najechania na jego tył podczas postoju na światłach.
Najstarsze istniejące Lamborghini
Jednak kolejny 350 GT, z drugim numerem podwozia, przetrwał do dziś. Konfiguracja w kolorze srebrnym metalic z czerwonym wnętrzem została wysłana z fabryki w Sant’Agata Bolognese 15 sierpnia 1964 r. i dostarczona do Genewy. Ten samochód jest więc obecnie najstarszym istniejącym samochodem produkcyjnym Lamborghini, doskonale odrestaurowanym i certyfikowanym przez Lamborghini Polo Storico. W 2024 roku producent z Sant’Agata Bolognese uczcił jego historię, prezentując go na ulicach Genewy – miasta, w którym został po raz pierwszy zaprezentowany 60 lat temu.
Lamborghini 350 GT (1964-1965) – dane techniczne:
Silnik: | L351, V12 o 60° rozstawie cylindrów |
Umiejscowienie: | Z przodu, wzdłużnie |
Średnica x skok tłoka: | 77 x 62 mm |
Pojemność skokowa: | 3464 cc |
Moc maksymalna: | 320 KM przy 7000 obr/min |
Rozrząd: | 2 zawory na cylinder, dwa wałki rozrządu w głowicy napędzane łańcuchem |
Zasilanie: | 6 podwójnych gaźników Weber 40 DCOE |
Smarowanie: | Mokra miska olejowa |
Skrzynia biegów: | 5-biegowa ZF |
Nadwozie: | Konstrukcja rurowa |
Zawieszenie: | Niezależne zawieszenie 4 kół, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe |
Hamulce: | Tarczowe na wszystkich kołach |
Instalacja elektryczna: | 12V |
Rozstaw osi: | 2550 mm |
Rozstaw kół: | 1380 mm przód i tył |
Wymiary długość x szerokość x wysokość w mm: | 4470 x 1720 x 1220 |
Masa: | 1100 kg |
Opony: | Pirelli 205/15 |
Wyprodukowano: | 135 egzemplarzy |
Informacja prasowa
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.