MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Rimac Nevera, czyli 2 sekundy do setki

Producent hipersamochodów i specjalista w dziedzinie technologii elektrycznych z Chorwacji, firma Rimac Automobili, zaprezentowała dzisiaj nowy model. To produkcyjna wersję koncepcyjnego modelu C_Two, która przyjęła nazwę Nevera. To całkowicie elektryczny hipersamochód o mocy aż 1914 KM i prędkości maksymalnej wynoszącej 412 km/h. Został zaprojektowany tak, aby zapewnić niespotykany dotąd poziom osiągów. Samochód będzie wyprodukowany w ilości 150 sztuk. Rimac Nevera jest też także kosztowną zabawką, którą wyceniono na 2 miliony Euro. Netto.

Rimac Nevera

Rimac Nevera to gotowa do produkcji ewolucja samochodu koncepcyjnego Rimac C_Two, który został zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2018 roku. Od tego czasu inżynierowie Rimac podczas szeroko zakrojonego programu rozwoju udoskonalali swoje dzieło pod każdym względem. Dążyli do skonstruowania samochodu dającego niesamowite wrażenia z jazdy tym elektrycznym hipersamochodem. Większość kluczowych komponentów Rimac Nevera opracowanych zostało całkowicie samodzielnie w siedzibie firmy Rimac w Chorwacji. Wszystkie systemy zostały ulepszone od czasu powstania ich pierwszych prototypów w 2018 roku.

Rimac Nevera

Wszystkimi w Rimac kieruje ciekawość i chęć doprowadzenia projektu do absolutnych granic. Dzięki połączeniu możliwości codziennego użytkowania i olbrzymiej mocy 1914 KM Nevera udowadnia co jest możliwe, gdy prawie nie ma ograniczeń zarówno w dostępnej technologii czy możliwościach rozwoju. Przedstawiliśmy samochód, który przenosi rynek hipersamochodów na jeszcze wyższy poziom. Wykorzystaliśmy pełny potencjał elektrycznego układu napędowego, urzeczywistniając to, o czym zawsze mówiliśmy. To że elektryczny hipersamochód Rimac Nevera poza tym, że jest ekscytujący, to równie dobrze nadaje się do wyścigów na torze jak i dalekich podróży.” – powiedział Mate Rimac, założyciel i dyrektor generalny Rimac Automobili.

Rimac Nevera

Podkreślając swoje zaangażowanie w projekt, Mate Rimac osobiście przetestuje i podpisze każdy z wyprodukowanych egzemplarzy Nevery. Następnie samochody będą dostarczane klientom bezpośrednio wprost z obecnego zakładu produkcyjnego firmy na obrzeżach Zagrzebia w Chorwacji.

Rimac Nevera
Nazwany na cześć siły natury

Rimac Nevera nosi dumną chorwacką nazwę, która odzwierciedla niezwykłe osiągi samochodu. Nevera bowiem to nazwa nadana przez miejscowych szybkiej, nieoczekiwanej i potężnej śródziemnomorskiej burzy, która przemierza otwarte morze u wybrzeży Chorwacji. Burza Nevera jest również zwykle niezwykle potężna i naładowana piorunami, co nawiązuje do elektrycznego napędu samochodu.

Forma podąża za funkcją

Rimac podkreśla swoją oszczędną i efektywną inżynierię na każdym etapie produkcji samochodu. Filozofia marki jest odzwierciedlona w ponadczasowym, eleganckim designie modelu Nevera. Tutaj design podąża za funkcją, a nie odwrotnie.

Rimac Nevera

Kompleksowe zmiany w nadwoziu, dyfuzorach powietrza i wlotach Nevery przyniosły 34-procentową poprawę wydajności aerodynamicznej w porównaniu z wczesnymi prototypami. Profile maski, kształt słupków oraz konstrukcja dyfuzorów, rozgałęźników i chłodnic zostały poddane intensywnej analizie i dopracowane w celu poprawy przepływu powietrza i siły docisku. Wloty i kanały chłodzące zostały starannie opracowane w celu zwiększenia wydajności chłodzenia zarówno układu hamulcowego, jak i układu napędowego. Skutkuje to 30-procentową poprawą efektywności przy niskich prędkościach i 7-procentową poprawą przy dużych prędkościach.

Rimac stworzył również wiele nowych, innowacyjnych, aktywnych elementów aerodynamicznych, aby podnieść możliwości chłodzenia, osiągów, stabilności i wydajności samochodu. Przednia maska, klapy podwozia, tylny dyfuzor i tylne skrzydło mogą poruszać się niezależnie. Wszystko oparte jest na złożonych algorytmach, które zapewniają optymalną konfigurację aerodynamiczną dla każdej sytuacji na drodze. Przejście z trybu „dużej siły docisku” do trybu „niskiego oporu” zmniejsza opór aerodynamiczny o 17,5%. Wówczas współczynnik oporu powietrza wynosi 0,3. Powrót do trybu „dużej siły docisku” zwiększa docisk o dokładnie 326%.

Pomimo zastosowania wielu aktywnych elementów aerodynamicznych, a także wielu kamer i czujników, które umożliwiają korzystanie z funkcji Driver Coach, nadwozie Nevera pozostaje designersko spójne. Oszałamiające drzwi motylkowe elegancko odcinają się się z szerokiego progu samochodu. Gdy się otwierają, ukazują dużą przestrzeń ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie z samochodu

Lekkie, kute felgi aluminiowe mają unikalną aerodynamiczną konstrukcję, która kieruje powietrze chłodzące do węglowo-ceramicznego układu hamulcowego Brembo. Zapewniają one także płynny przepływ powietrza po bokach samochodu.

Najbardziej zaawansowana konstrukcja monocoque na świecie

Przełomowy monocoque firmy Nevera, opracowany został przez byłego głównego inżyniera modelu C_Two – Daniele Giachi. Monocoque obejmuje dach z włókna węglowego, zintegrowany pakiet akumulatorów tworzących jednolitą strukturę i tylną ramę pomocniczą z włókna węglowego. Wszystko to razem tworzy największy pojedynczy element z włókna węglowego w całym przemyśle motoryzacyjnym.

Ważąc mniej niż 200 kg i wykorzystując 2200 warstw z włókna węglowego i 222 aluminiowe elementy pomocnicze, monocoque otacza akumulator samochodu. Tworzy zwartą i niewiarygodnie mocną konstrukcję o sztywności skrętnej 70 000 Nm / stopień. Poziom niezrównanej wytrzymałości i bezpieczeństwa, jaki to zapewnia, przyczynił się do tego, że Nevera spełnia surowe światowe standardy. Jednocześnie zapewnia najbardziej sztywną konstrukcję ze wszystkich samochodów, jakie kiedykolwiek wyprodukowano.

Napęd

Kluczem do wyjątkowych osiągów Nevery jest pionierski elektryczny układ napędowy firmy Rimac. Każdy element elektrycznego układu napędowego Nevery został gruntownie zmodyfikowany względem pierwotnej wersji. Wszystko aby zapewnić jeszcze większy moment obrotowy, lepsze osiągi i zwiększoną wydajność.

Unikalna, chłodzona cieczą bateria w kształcie litery H o pojemności 120 kWh składa się z 6960 ogniw. Została zaprojektowana od podstaw przez firmę Rimac. Znajduje się ona w samym sercu Nevery. Zdolny do wytworzenia 1,4 MW mocy, akumulator litowo-manganowo-niklowy stanowi również integralną część szkieletu samochodu. Powiększa on o 37% sztywność strukturalną monocoque z włókna węglowego. Optymalne umieszczenie akumulatora nisko i centralnie w podłodze samochodu przyczynia się do bardzo nisko położonego środka ciężkości. Pomaga to stworzyć doskonały rozkład masy przód / tył wynoszący 48/52 oraz najlepszą możliwą równowagę podczas prowadzenia.

Rozwój zaawansowanego systemu chłodzenia akumulatora uczynił go jeszcze bardziej wydajnym od czasu wprowadzenia prototypu C_Two. System umożliwia dostarczanie większej mocy przez dłuższy czas. Cztery specjalnie zaprojektowane silniki z magnesami trwałymi oddzielnie napędzają każde z czterech kół Nevery. Razem zapewniają 1914 KM i 2360 Nm momentu obrotowego, co stanowi trzykrotność mocy wyjściowej typowego supersamochodu z silnikiem spalinowym. Przednie i tylne koła są połączone z parą jednobiegowych skrzyń biegów.

Rimac Nevera

Zdolne do natychmiastowego uzyskania maksymalnego momentu obrotowego silniki elektryczne Nevera są wydajne w 97% – w porównaniu z 40% sprawnością w przypadku najbardziej efektywnych silników spalinowych. Dodatkowo są przy tym całkowicie bezobsługowe przez cały okres ich eksploatacji.

Przyspieszenie nie z tego świata

Dzięki możliwości sprintu od 0 do 60 mil na godzinę w zaledwie 1,85 sekundy i kontynuowania przyspieszania aż do osiągnięcia prędkości maksymalnej wynoszącej 412 km/h (258 mil na godzinę), Nevera otwiera nowy wymiar osiągów hipersamochodu. Przyspieszenie od 0 do 161 km / h (100 mil/h) zajmuje zaledwie 4,3 sekundy. Samochód kontynuuje przyspieszenie przez cały czas trzymania wyprostowanej prawej nogi osiągając 300 km/h w ciągu 9,3 sekundy od startu. Samochód jest w stanie osiągnąć rekordowy czas na ćwierć mili wynoszący 8,6 sekundy.

Rimac Nevera
Trakcja i hamowanie

System wektorowania momentu obrotowego na wszystkie koła Rimac 2 (R-AWTV 2) zastępuje tradycyjny elektroniczny program stabilizacji i systemy kontroli trakcji. Wszystko po to, aby jeszcze bardziej zwiększyć przyczepność i trakcję. System R-AWTV 2 w Neverze umożliwia bezstopniową dynamiczną reakcję na warunki drogowe. Odbywa się to poprzez regulację ilości momentu obrotowego dostarczanego oddzielnie do każdego koła. R-AWTV 2 oblicza precyzyjny poziom momentu obrotowego, który dostarczany jest do każdego z kół, zapewniając stabilność i zwrotność. R-AWTV czyta drogę i wykonuje ponad 100 obliczeń na sekundę, aby dostosować poziom momentu obrotowego do drogi stylu jazdy kierowcy. Kierowca może również zmienić rozkład momentu obrotowego i spersonalizować sposób dostarczania napędu. Może zmienić jego charakterystykę od samochodu przednionapędowego do tylnonapędowego.

Rimac Nevera

Rimac Nevera jest również wyposażony w najnowocześniejszą technologię hamowania. Złożony elektrohydrauliczny układ wspomagania siły hamowania rozdziela siłę hamowania między hamulce tarczowe a elektryczny układ napędowy. Wszystko w zależności od naładowania akumulatora i niezbędnej w danym momencie siły hamowania. System wytraca energię kinetyczną przez hamulce tarczowe, gdy akumulator zbliża się do swoich limitów termicznych. Gdy hamulce tarczowe są zbyt mocno rozgrzane system mocniej odzyskuje energię hamując silnikami. Wszystkie te zmiany ustawień pozostają niezauważalne dla kierowcy. Oprócz zwiększającego zasięg hamowania z odzyskiem energii o mocy 300 kW, zapewnianego przez silniki elektryczne, znaczną siłę hamowania zapewniają tarcze węglowo-ceramiczne Brembo CCMR o średnicy 390 mm i sześciotłoczkowe zaciski. Połączone zapewniają spójne i wyjątkowo mocne hamowanie, nawet gdy samochód jest poddawany ekstremalnym obciążeniom na torze.

Połączenie grand tourer’a z wyścigówką

Dwuwahaczowe zawieszenie z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami i aktywną regulacją wysokości jazdy zapewnia płynną i wygodną jazdę, kontrolę stabilności nadwozia i precyzyjne prowadzenie. Dodatkowo, podkreślając podejście technologiczne Rimaca, Nevera wykorzystuje najnowocześniejsze elektryczne wspomaganie kierownicy z funkcją steer-by-wire. System umożliwia adaptacyjne sprzężenie zwrotne w zależności od trybu jazdy. Dodatkowo system drive-by-wire może działać w szkoleniowym trybie Driver Coach, aby zademonstrować kierowcy optymalne tory wyścigowe i automatyczną kontrolę nad pojazdem.

Tryby jazdy

System R-AWTV 2 firmy Rimac umożliwia kalibrację układu napędowego Nevera w celu dostosowania go do preferowanego stylu jazdy kierowcy. System w tym celu posiada siedem trybów jazdy. Aby zapewnić naprawdę pasjonującą jazdę, tryb SPORT wyostrza reakcję przepustnicy, hamulców, zawieszenia i układu kierowniczego. Natomiast tryb DRIFT dostarcza większy moment obrotowy na tylne koła, aby wzmocnić nadsterowność i pomóc utrzymać samochód w kontrolowanym poślizgu na torze. Tryb COMFORT zapewnia idealną równowagę między relaksującą jazdą, wydajnością i przyjemnością z jazdy, podczas gdy tryb RANGE umożliwia Neverze osiągnięcie maksymalnego zasięgu akumulatora. Dla doświadczonych kierowców przeznaczony jest tryb torowy TRACK, który zapewnia wykorzystanie pełnej mocy i możliwości Nevery. System pomaga w wykorzystaniu pełnego potencjału samochodu. Wreszcie, dwa tryby NIESTANDARDOWE umożliwiają kierowcom dostęp do ich osobistych, wstępnie wybranych charakterystyk wydajności.

Pierwszy na świecie automatyczny trener jazdy AI

Aby umożliwić kierowcom o zróżnicowanym poziomie umiejętności jeździeckich osiągnięcie maksymalnej wydajności samochodu i pomóc im w dalszym rozwijaniu umiejętności jazdy po torze, Rimac opracował pierwszy na świecie trener kierowców AI. Trener kierowcy Nevery ocenia jazdę i udziela wskazówek, jak zoptymalizować i poprawić osiągi kierowcy na torze.

Dzięki dostępowi do 12 czujników ultradźwiękowych, 13 kamer, 6 radarów i najnowszego systemu operacyjnego NVIDIA Pegasus, Rimac Driving Coach zapewnia dodatkowe wrażenia za kierownicą. System nakłada na siebie wybrane tory wyścigowe w czasie rzeczywistym. Zapewnia on jasne i precyzyjne wskazówki audio i wideo, aby umożliwić kierowcom doskonalenie linii wyścigowych, punktów hamowania i przyspieszania oraz sterowania kierownicą. Funkcja Driver Coach będzie dostępna w 2022 roku i zostanie uruchomiona poprzez bezprzewodowe aktualizacje w już dostarczonych samochodach Rimac Nevera.

Rimac Nevera
Minimalistyczna kabina, maksymalny komfort

Z miejscem dla dwóch osób i ich bagażu, Nevera jest jednocześnie grand tourerem, jak i wyczynowym hipersamochodem. Cyfrowe ekrany zastępują niezbędne wskaźniki i przełączniki, pozostawiając niezbędne dotykowe elementy sterujące. Wszystko to daje więcej miejsca, aby cieszyć się starannie zaprojektowanym wnętrzem. Kokpit zawiera trzy ekrany TFT o wysokiej rozdzielczości. Układ kokpitu zaprojektowany zarówno pod kątem komfortu jak i jazdy po torze, jest podzielony na dwie strefy. Najwyższy segment skupia się na przyjemności z jazdy i osiągach, podczas gdy w dolnej części znajduje się system informacyjno-rozrywkowy i pozostałe elementy sterujące oraz prezentujące dane dotyczące jazdy.

Dotykowe aluminiowe elementy sterujące i przełączniki – w tym trzy wyświetlacze z obrotowym sterowaniem – zapewniają „analogowe” wrażenia. Są one zaprojektowane tak, aby umożliwić kierowcy korzystanie z najnowocześniejszej technologii cyfrowej w jeszcze bardziej wciągający sposób. Z kokpitu kierowca może monitorować każdy aspekt osiągów samochodu za pomocą telemetrii w czasie rzeczywistym. Dane można także pobrać na laptopa lub smartfon do późniejszej analizy.

Łączność i aplikacja mobilna

Korzystając z intuicyjnych aplikacji mobilnych opracowanych w Rimac, właściciele Nevera mogą śledzić dane takie jak lokalizacja GPS, prędkość ładowania i stan baterii samochodu na żywo. Mogą także wykorzystywać je do analizowania wydajności jazdy, a także podglądów map w systemie Android i iOS. System Rimac M2M dostarcza także producentowi danych w czasie rzeczywistym. Podczas gdy użytkownik ma połączenie z pojazdem za pośrednictwem intuicyjnej aplikacji mobilnej, producent będzie otrzymywał zanonimizowane dane dotyczące wydajności samochodu

Rimac Nevera
Niemal nieograniczony program personalizacji

Żadne dwa egzemplarze Rimac Nevera nie opuszczą fabryki wyglądając tak samo. Wszystko dzięki możliwości wyboru z szerokiej gamy niestandardowych wykończeń i opcji materiałowych. Oprócz indywidualnego programu personalizacji premium, Rimac będzie oferować swój flagowy produkt w różnych wersjach: GT, Signature czy Timeless. Dodatkowo klienci mogą wybrać opcję indywidualnej konfiguracji Bespoke.

Najwyższa jakość obsługi klienta

W ramach zamówienia samochodu każdy przyszły właściciel Rimac Nevera zostanie zaproszony do Chorwacji, aby zaprojektować samochód zgodnie ze swoimi wymaganiami. Sama Nevera będzie dostępna wyłącznie za pośrednictwem globalnej sieci partnerów Rimac, obejmującej 19 lokalizacji w głównych miastach w Europie, Ameryce Północnej, Ameryce Południowej, oraz na Bliskim Wschodzie i w Azji.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *