MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Bugatti Tourbillon – hybrydowe V16

W 2004 roku odrodzona marka Bugatti zmieniła świat motoryzacyjnych osiągów i luksusu dzięki hipersportowemu samochodowi o mocy 1 001 KM: Veyronowi. Pierwszy samochód drogowy o mocy ponad 1000 KM w 2016 r. zastąpił kolejny wyczyn inżynieryjny – pierwszy na świecie samochód o mocy 1 500 KM: Chiron. Sercem tych samochodów był najbardziej zaawansowany na świecie samochodowy silnik: 8,0-litrowa jednostka W16 quad-turbo. Teraz, 20 lat po skonstruowaniu hipersportowego modelu, Bugatti na nowo definiuje tę koncepcję z całkowicie nowym układem napędowym i platformą. To nowe Bugatti Tourbillon.

Bugatti Tourbillon

Nazwa i filozofia

Mate Rimac, CEO Bugatti, powiedział: „Rozwój Bugatti Tourbillon prowadzono sugerując się 115-letnią historią Bugatti i słowami samego Ettore Bugatti. Jego
powiedzenie, że „jeśli jest porównywalny, to nie jest już Bugatti” i „nic nie jest zbyt piękne” były przewodnikiem dla mnie osobiście, a także dla zespołów projektowych i inżynieryjnych, które chciały stworzyć kolejną ekscytującą erę w historii hipersportowych samochodów Bugatti.”

Bugatti Tourbillon

„Ikony takie jak Type 57SC Atlantic, znany jako najpiękniejszy samochód na świecie, Type 35, najbardziej utytułowany samochód wyścigowy w historii, oraz Typ 41 Royale, jeden z najbardziej ambitnych samochodów luksusowych wszech czasów, stanowią nasze trzy filary inspiracji. Piękno, osiągi i luksus stanowiły wzór dla modelu Tourbillon; samochodu, który ma być bardziej elegancki, bardziej emocjonalny i bardziej luksusowy niż cokolwiek wcześniej. Po prostu, nieporównywalny. I podobnie jak te ikony przeszłości, nie będzie to tylko teraźniejszość, ani nawet przyszłość, ale Pour l’éternité – na wieczność”.

Bugatti Tourbillon

Tourbillon

W związku z tym, że Tourbillon, jako pierwsze Bugatti od ponad 20 lat, nie jest napędzane kultowym silnikiem W16, marka odeszła od tradycji nazywania modeli nazwiskami legendarnych kierowców wyścigowych. Zamiast tego wybrano nazwę Tourbillon, która idealnie oddaje charakter tego samochodu. To francuskie słowo i subtelne odniesienie do francuskiego dziedzictwa domu Bugatti w Molsheim. Tourbillon jest wynalazkiem zegarmistrzowskim z 1801 roku, urodzonego w Szwajcarii geniusza mieszkającego we Francji. Projekt mechanizmu tego typu jest zarówno skomplikowany, jak i piękny. Mechanizm przeciwdziała wpływowi grawitacji na zegarek, aby zapewnić bardziej precyzyjne odmierzanie czasu. Nawet ponad 200 lat później nadal używa się tego rozwiązania i uważa się je za szczyt zegarmistrzostwa.

Bugatti Tourbillon

To poczucie mechanicznej ponadczasowości było kluczowym założeniem projektu Bugatti Tourbillon. W samochodzie, który będzie prezentowany na konkursach elegancji w tym i następnym stuleciu, nowoczesna technologia może łatwo się zestarzeć. Dotyczy to szczególnie dużych ekranów cyfrowych. Dlatego ważne było, aby wykorzystywać jak najwięcej ponadczasowych komponentów. Bugatti Tourbillon wykorzystuje zatem szereg technik projektowych i inżynieryjnych, które nigdy się nie zestarzeją. Dotyczy to w szczególności całkowicie analogowego zestawu wskaźników, wykonanego przez szwajcarskich zegarmistrzów. Wykończono go z taką samą starannością i uwagą, jak w przypadku najwspanialszych czasomierzy na świecie. Tak jak zegarki stają się dobrem przekazywanym z pokolenia na pokolenie, tak i Bugatti Tourbillon zaprojektowano jako samochód na wieczność.

Bugatti Tourbillon

Design i aerodynamika

Podobnie jak w przypadku każdego współczesnego Bugatti, Tourbillona zaprojektowano według hasła „ukształtowany przez prędkość”. Zdolność do podróżowania z prędkością ponad 400 km/h wymaga dopracowania każdej powierzchni, wlotu i grzbietu. Wszystko, aby zapewnić, że jest nie tylko aerodynamiczny, ale także korzystny dla termodynamiki samochodu. Jest to zasada przewodnia projektu Tourbillon, który zaprojektowano wokół czterech elementów inspirowanych historią: wlotu powietrza w kształcie podkowy, linii Bugatti, centralnego grzbietu i dwukolorowego podziału linii nadwozia.

Bugatti Tourbillon

Frank Heyl, dyrektor ds. designu Bugatti, powiedział: „Kreacje Ettore i Jeana Bugatti są genialne w swojej aerodynamice, innowacyjności i nieprzemijającym pięknie. Czerpiemy z modelu Bugatti Type 35, gdzie cały kształt samochodu nadawał kształt wlotu powietrza w kształcie podkowy, zwężając się ku tyłowi dla opływowego kształtu kadłuba. Znajdujemy także inspirację w modelu Type 57SC Atlantic – litera S oznaczała Surbaissé, co zasadniczo oznaczało obniżenie – zmniejszenie
powierzchni czołowej, obniżenie linii dachu, obniżenie kierowcy i stworzenie wspaniałej proporcji. Jeśli samochód jest niższy, wygląda na szerszy, a rozmiar kół dodatkowo to podkreśla. Każda decyzja projektowa ma na celu stworzenie poczucia prędkości nawet na postoju.

Bugatti Tourbillon

„Odkąd Jean Bugatti zaczął stosować odważne dwukolorowe połączenia lakierów na swoich samochodach, stało się to ważną częścią DNA designu Bugatti. W modelu Tourbillon rozwijamy go w nowoczesny sposób. Ten podział ma miejsce wokół naszego czwartego kluczowego elementu: linii Bugatti. Inspirowaliśmy się kolorowymi liniami podziału modelu 41 Royale i odrodzonymi jako podstawowy element designu zarówno Veyrona, jak i Chirona. Zgodnie z naszymi nowymi proporcjami i obniżoną linią dachu, linia Bugatti zakrzywia się teraz ostrzej. Pochyla się do przodu, owijając się wokół dachu i nadając profilowi bocznemu skokowy ruch”.

Bugatti Tourbillon

Aerodynamika

Chociaż piękne w swoim designie i proporcjach, to każdą powierzchnię wlot i otwór wentylacyjny starannie zaprojektowano, aby zrównoważyć ogromne siły aerodynamiczne samochodu poruszającego się z prędkością ponad 400 km/h. Zaprojektowano je także aby spełnić wymagania termodynamiczne silnika V16, silników elektrycznych i akumulatora przy pełnej wydajności.

Wykorzystując ponad 20-letnie doświadczenie z Veyrona i Chirona, Tourbillon zawiera szereg opatentowanych technologii. Skrzydło jest wykorzystywane do uzyskania większej siły docisku przy mniejszych prędkościach i jako hamulec aerodynamiczny zapewniający lepszą stabilność podczas hamowania. Duża część tej aerodynamicznej równowagi jest zasługą nowej koncepcji dyfuzora, który zaczyna się tuż za kabiną pasażerską, wznosząc się pod idealnym kątem, aby utrzymać Bugatti Tourbillon w idealnej równowadze. Dyfuzor zbudowano wokół całkowicie nowej koncepcji wytrzymałościowej, którą w pełni zintegrowano ze strukturą samego dyfuzora. Dzięki temu jest zarówno niezwykle skuteczny, jak i również ukryty przed wzrokiem.

Sercem designu Bugatti Tourbillon jest kultowa podkowa, z której wywodzą się wszystkie linie samochodu. Po lewej i prawej stronie znajdują się wloty umożliwiające przepływ powietrza pod reflektorami. Zwiększają one przepływ masy powietrza kierowany do wlotów bocznych. Ten skomplikowany projekt przepływu powietrza dodatkowo skomplikowano przez kondstrukcję przodu, który w pomysłowy sposób mieści ultrawydajny układ chłodzenia. Kieruje on powietrze przez przednią maskę zwiększając siłę docisku, jednocześnie kierując je w kierunku bagażnika do dwóch chłodnic.

Zestaw zaawansowanych, elektrycznie uruchamianych podnoszonych drzwi nie tylko umożliwia łatwe wejście do pojazdu. Zapewnia także przedstawienie, a można je uruchomić otwierając i zamykając drzwi za pomocą kluczyka. Dodatkowo przycisk otwierania drzwi znajduje się tuż pod linią Bugatti i na konsoli środkowej we wnętrzu.

Wnętrze

Odkąd producenci samochodów zaczęli stosować cyfrowe ekrany dotykowe w samochodach, tempo postępu było tak szybkie, że w ciągu niecałej dekady technologia ta wydaje się przestarzała. Wyobrażając sobie Tourbillon na trawnikach concours d’elegance nie tylko za 10, ale być może za 100 lat, filozofia projektowania wnętrza skupiła się na ponadczasowości. Zainspirowano się światem zegarków, w którym niektóre egzemplarze mają ponad 100 lat i nadal można je nosić i używać. Zespoły projektowe i inżynieryjne zapoczątkowały autentyczne analogowe doświadczenie w kabinie.

Bugatti Tourbillon

Tytanowy, całkowicie mechaniczny zestaw wskaźników

Zestaw wskaźników zaprojektowany i zbudowany w oparciu o doświadczenie szwajcarskich zegarmistrzów, składa się z ponad 600 części. Zbudowano go z tytanu, a także kamieni szlachetnych, takich jak szafir i rubin. Otwartą obudowę zbudowano z największą tolerancją 50 mikronów, przy najmniejszej wynoszącej zaledwie 5 mikronów. Waży ona zaledwie 700 g. To misternie zaprojektowane arcydzieło pozostaje centralnym punktem wrażeń z jazdy. Zamocowano je w miejscu, gdzie koło kierownicy obraca się wokół niego – to układ znany jako kierownica z nieruchomą piastą. Dzięki tej genialnej koncepcji kierowcy Tourbillon mają niezakłócony widok na zestaw przyrządów niezależnie od kąta skrętu kierownicy. Szprychy kierownicy umieszczono bowiem dookoła z tyłu zestawu wskaźników.

Bugatti Tourbillon

Kryształowa konsola centralna

Konsola środkowa jest połączeniem szkła kryształowego i aluminium. Odsłania skomplikowane przełączniki i dźwignię uruchamiania silnika. Szkło to opracowano w 13 oddzielnych etapach, aby zapewnić zarówno doskonałą przejrzystość, jak i wyjątkową wytrzymałość i bezpieczeństwo w razie wypadku. Aluminiowe części konsoli są anodyzowane i frezowane z jednego bloku metalu. Zkolei radełkowane aluminiowe przełączniki znajdują się na końcu mechanizmu, który jest w pełni widoczny pod kryształowym szkłem.

Bugatti Tourbillon

Moment zapłonu całkowicie nowego wolnossącego silnika V16 i elektrycznego układu napędowego zaprojektowano tak, aby był fizycznym doświadczeniem. To ukłon związany z historycznymi samochodami. Silnik uruchamia się poprzez pociągnięcie w celu uruchomienia i naciśnięcie w celu zatrzymania. Cyfrowy ekran multimedialny ukryto przed wzrokiem, dopóki nie będzie potrzebny.To cyfrowy ekran o wysokiej rozdzielczości, który wyświetla dane pojazdu i oferuje bezproblemowe połączenie mobilne. Misternie zaprojektowany mechanizm wychyla ekran dotykowy z górnej części konsoli środkowej. Można go ustawić w trybie portretowym do wyświetlania obrazu z kamery cofania w zaledwie dwie sekundy, a w trybie poziomym w pięć sekund.

Bugatti Tourbillon

Każdą decyzję projektową dotyczącą wnętrza – podobnie jak w przypadku nadwozia – podjęto z myślą o najwyższej wydajności bez uszczerbku dla praktyczności i komfortu. Fotele przymocowano do podłogi tak, aby były jak najlżejsze i jak najniższe. Pedały można elektrycznie regulować do przodu i do tyłu. Dzięki temu nowemu rozwiązaniu wnętrze jest przestronne, co czyni samochód idealnym na dłuższe podróże i do codziennego użytku. Nawet system audio został zaprojektowany bez tradycyjnych głośników i głośników niskotonowych. Wybrano zaawansowany system wykorzystujący panele wewnętrzne jako głośniki. Jest on lżejszy i bardziej wydajny niż tradycyjne zestawy audio.

Układ napędowy i osiągi

Silnik Bugatti W16 w momencie swojej premiery nie przypominał żadnego innego silnika samochodowego. Dzięki czterem turbosprężarkom i ogromnej mocy wyznaczył nowy punkt odniesienia dla granic technologii silników spalinowych. Dwie dekady po jego stworzeniu nadal jest on niedościgniony. Jego śladem podąża kolejne arcydzieło spalania wewnętrznego, w połączeniu z natychmiastowym momentem obrotowym i elastycznością silników elektrycznych.

Bugatti: EB110, Veyron, Chiron i Turbillon
Bugatti: EB110, Veyron, Chiron i Turbillon
Spalinowy, atmosferyczny silnik V16

Ten hipersportowy samochód Bugatti nowej generacji jest napędzany całkowicie nowym, wolnossącym silnikiem V16 o pojemności 8,3 litra – opracowanym z pomocą Coswortha – w połączeniu z przednią e-osią z dwoma silnikami elektrycznymi oraz jednym silnikiem elektrycznym zamontowanym na tylnej osi. W sumie Tourbillon produkuje 1800 KM, z czego 1000 KM pochodzi z samego silnika spalinowego. 800 KM pochodzi zaś z silników elektrycznych. Jest to niezwykłe osiągnięcie. Udało się ono dzięki wielu najnowocześniejszym materiałom i technologiom, bo trzeba brać pod uwagę, że Veyron osiągnął 1 001 KM z 8,0-litrowego silnika z czterema turbosprężarkami, a nowy silnik V16 jest całkowicie wolnossący. Zbudowany z lekkich materiałów silnik waży zaledwie 252 kg.

Nowy silnik V16 Bugatti Tourbillon

Trzy silniki elektryczne

Silniki elektryczne są zasilane przez 25 kWh chłodzony olejem akumulator 800V umieszczony w tunelu środkowym za pasażerami. Dzięki napędowi na cztery koła i pełnemu momentowi obrotowemu zapewnia doskonałą trakcję i zwinność. Przednia oś elektryczna mieści dwa silniki elektryczne, z dodatkowym silnikiem na tylnej osi, co daje łącznie 800 KM z elektrycznego układu napędowego. Elektryczny układ napędowy z silnikami obracającymi się z prędkością do 24 000 obr., w pełni zintegrowanym falownikiem z podwójnym węglikiem krzemu, jest jednym z najbardziej wydajnych na świecie. Osie elektryczne dostarczają ponad 6 kW na kilogram masy osi elektrycznej, w tym falowniki, silniki i przekładnie. Podczas gdy moc, reakcja przepustnicy i przyrost momentu obrotowego są priorytetami dla elektrycznego układu napędowego, stosunkowo duża zawartość energii 25 kWh pozwala na bardzo użyteczny zasięg elektryczny. Wynosi on ponad 60 km / 37 mil.

Nowy silnik V16 Bugatti Tourbillon

W branży motoryzacyjnej oczekuje się, że każdy nowy model będzie cięższy od swojego poprzednika. Zwłaszcza w przypadku, gdy nowy model uzupełnia hybrydowy układ napędowy. Ale w przypadku nowego Bugatti Tourbillon, który może pochwalić się znacznie lepszymi osiągami, bardzo mocnym elektrycznym układem napędowym i dużym zestawem akumulatorów, masa jest niższa niż w przypadku modelu Chiron. Jest to świadectwem niesamowitej inżynierii stojącej za Bugatti Tourbillon. Dzięki lekkiej konstrukcji i natychmiastowemu momentowi obrotowemu z silników elektrycznych, Bugatti Tourbillon zapewnia niezwykłe osiągi.

Nowy silnik V16 Bugatti Tourbillon

Inżynieria

Bugatti Tourbillon zaprojektowano w oparciu o całkowicie nową strukturę podwozia i nadwozia. Wykonano ją z kompozytu węglowego T800 nowej generacji, który zawiera szereg innowacji zmniejszających masę. To np. integracja akumulatora jako strukturalnej części nadwozia i bezprecedensowy tylny dyfuzor z kompozytu inspirowany motorsportem. Przednie kompozytowe kanały powietrzne, które przepływają przez przód samochodu, są również integralną częścią konstrukcji. Przednia i tylna rama są wykonane z niskociśnieniowego, cienkościennego odlewu aluminiowego. Wydrukowano w technice 3D usztywnienia, przyczyniając się do powstania struktury, która jest znacznie lżejsza i sztywniejsza niż jej jej poprzedniczka.

Bugatti Tourbillon

Całkowicie nowe podwozie integruje wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu, wykute z aluminium. W nowym modelu konstruktorzy odeszli więc od podwójnych wahaczy stalowych stosowanych w modelu Chiron. Decydując się na nową konstrukcję, inżynierowie zaoszczędzili 45% masy zawieszenia w porównaniu z Chironem. Tylne zawieszenie również zostało opracowane z użyciem sztucznej inteligencji i wydrukowane w 3D.

Hamulce

Hamulce są równie zaawansowane i wykorzystują także najnowocześniejszą technologię karboceramiczną. Wprowadzono specjalnie zaprojektowany system brake-by-wire, w pełni zintegrowany z ruchomym mocowaniem konstrukcji pedałów. System płynnie połączono przez zintegrowany nieliniowy kontroler pojazdu opracowany przez Bugatti.

Bugatti Tourbillon

Opony Michelin Pilot Cup Sport 2 – 285/35 R20 z przodu i 345/30 R21 z tyłu zostały specjalnie opracowane dla Bugatti Tourbillon. W nowym podwoziu zastosowano też nową, ultrakompaktową i lekką przednią oś elektryczną z podwójnymi niezależnymi silnikami i z podwójnym falownikiem. Układ mieści się w tej samej przestrzeni, która była dostępna w Chironie. Projektanci i inżynierowie powiększyli też bagażnik.

Bugatti Tourbillon

Premiera W 2026 R.

Mate Rimac, dyrektor generalny Bugatti, powiedział: „Spoglądamy wstecz przez historię Bugatti na kreacje m.in. Ettore i Jeana. Od razu widać, że odmawiali oni pójścia na kompromis. Ilość patentów, które Ettore miał na swoim koncie, była wręcz niewiarygodna. On także nigdy nie chciał użyć najprostszego rozwiązania. Zawsze dążył do jak najlepszego rozwiązania, nawet jeśli takie jeszcze nie istniało. Wymyślał, projektował i budował, testował i udoskonalał, aż było idealne. A potem sprawiał, że stawało się piękne. To dlatego te samochody są dziś tak szanowane i są siłą napędową wszystkiego, co zrobiliśmy z Bugatti Tourbillon.”

Bugatti Tourbillon

„Więc tak, to szaleństwo zbudować nowy silnik V16, zintegrować go z nowym zestawem akumulatorów i silnikami elektrycznymi i mieć prawdziwy szwajcarski zegarmistrzowski zestaw wskaźników, wydrukowane w 3D elementy zawieszenia i konsolę środkową z kryształowego szkła. Ale to jest to, co zrobiłby Ettore i to właśnie sprawia, że Bugatti jest nieporównywalne i ponadczasowe. Bez tego rodzaju ambicji, możesz stworzyć świetny hipersportowy samochód, ale nie stworzysz ikony Pour l’éternité”.

Bugatti Tourbillon wchodzi teraz w fazę testów. Prototypy są już przygotowywane przed dostawami do klientów, które rozpoczną się w 2026 roku. Łącznie zostanie zbudowanych 250 egzemplarzy, z ceną początkową 3,8 mln EUR netto. Ręczny montaż będzie odbywał się w Atelier Bugatti w Molsheim. To tam, gdzie budowano poprzednie modele Bugatti z silnikiem W16, Bolide i W16 Mistral.

Dane techniczne:
Osiągi
Moc maksymalna1 800 KM
Prędkość maksymalna380 km/h (236 mph) ograniczona – 445 km/h (276 mph) ze Speed Key
Masa (DIN)< 1,995 kg
Zasięg w trybie elektrycznym (WLTP)> 60 km
Silnik spalinowy
UkładV16 zasilany atmosferycznie
Układ / pojemnośćV90°/8.3 l
Moc maksymalna1,000 KM
Maksymalny moment obrotowy900 Nm
Maksymalna prędkość obrotowa9,000 rpm
Przyspieszenie
0 – 100 km/h (62 mph)2.0 s
0 – 200 km/h (124 mph)< 5.0 s
0 – 300 km/h (186 mph)< 10.0 s
0 – 400 km/h (248 mph)< 25.0 s
Wymiary
Długość4,671 mm
Szerokość (z lusterkami)2,051 (2,165)
Wysokość1,189 mm
Rozstaw osi2,740 mm
Napęd
Skrzynia biegów8 biegów, wzdłużnie umieszczona, DCT
Blokada mechanizmu różnicowegoElektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego do 2,500 Nm
ChłodzenieChłodzenie olejem
Bateria trakcyjna
Napięcie800 V
Moc600+ kW
Pojemność energii24.8 kWh brutto
ChłodzenieChłodzenie olejem
Przednia oś / silniki
Moc2x 250 kW
Maksymalny moment obrotowy3,000 Nm na kołach
Maksymalne obroty24,000 rpm PSM eMotor
InverterSiC Mosfets Inverter
System napęduFull torque vectoring
Tylny silnik elektryczny P2.5 EMOTOR
Moc250 kW
Maksymalny moment obrotowy240 Nm
Maksymalne obroty24,000 rpm PSM eMotor
InverterSiC Mosfets Inverter

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *