KlasykiMotoryzacjaNajważniejsze

Skoda ma 125 lat. Najciekawsze modele

Na początku była założona 125 lat temu firma Laurin & Klement. Zaczęła od produkcji rowerów i motocykli, ale wkrótce pojawiły się też samochody tej marki.

W 1925 roku firma Laurin & Klement połączyła siły z jednym z największych koncernów maszynowych i zbrojeniowych w Europie Środkowej, pilzneńskim gigantem ŠKODA. I to już jest historia, którą znamy do dzisiaj. Przedstawiamy kilka historycznych modeli L & K i Skody.

L&K VOITURETTE A (1905)

Po sukcesach rowerów SLAVIA i motocykli LAURIN & KLEMENT pierwszym samochodem powstałym w miejscowości Mladá Boleslav był L&K VOITURETTE A. Samochód z jednolitrowym, dwucylindrowym silnikiem V o mocy 7 KM. Samochód charakteryzował się świetnymi właściwościami jezdnymi. Zapewniał on doskonałe prowadzenie i odpowiedni stosunek jakości do ceny. Pojazd poruszał się z maksymalną prędkością 40 km/h. Jego popularność sprawiła, że w następnych latach zaprezentowano kolejne modele oznaczone literami B i C.

LAURIN & KLEMENT S (1911)

Produkcja modelu LAURIN & KLEMENT w serii S trwała aż 14 lat. W tym czasie powstało aż 2000 egzemplarzy tego pojazdu. Częściowo dzięki serii S LAURIN & KLEMENT szybko stał się największym zakładem motoryzacyjnym w Cesarstwie Austro-Węgierskim. W 1913 roku L&K Sg pojawił się w dziesięciu podstawowych wersjach designu nadwozia, w tym w wersji „Doktor” lub „Dama” w stylu coupé lub w wersji użytkowej „Progress”.

L&K/ŠKODA 110 (1925)

Model przejściowy L&K/ŠKODA 110 był dostępny wraz z całą serią modyfikacji, w tym w wersji z nadwoziem Soft Top i Hard Top. Zasada „dwóch samochodów w jednym” mogła zostać wprowadzona dzięki oryginalnej modułowej konstrukcji. Zaprojektowano pojazd z wyjmowaną tylną częścią, dzięki czemu samochód osobowy można było przekształcić w praktyczny dwuosobowy samochód dostawczy z płaską podłogą. Opcja ta sprawiała, że auto świetnie sprawdzało się w pracy, jak i podczas weekendowych rodzinnych wycieczek.

ŠKODA SUPERB (1934)

Nazwa SUPERB pochodzi od łacińskiego słowa „superbus”, które oznacza „wspaniały” i symbolizuje najwyższą klasę. Wyprodukowany w 1934 r. pierwszy SUPERB Š 640 posiadał sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra i mocy 40,5 kW (55KM). Ponadto wyposażenie obejmowało odbiornik radiowy i panele z drewna różanego oddzielające przestrzeń kierowcy od strefy zarezerwowanej dla pasażerów. Pasażerami tego prestiżowego modelu mieli być głównie politycy, dyplomaci i biznesmeni. Jednym z nabywców była m.in.: słynna, innowacyjna firma obuwnicza Bata z siedzibą w Zlinie, która produkowała również opony o tej samej nazwie, stosowane w pojazdach ŠKODA.

ŠKODA POPULAR Monte Carlo (1936)

W styczniu 1936 r. ŠKODA POPULAR zajęła drugie miejsce w swojej kategorii w wymagającym rajdzie Monte Carlo. Po tym sukcesie marka zaoferowała klientom limitowaną edycję modeli inspirowanych samochodem rajdowym. Zaprojektowano auta o nadwoziu typu roadster oraz coupé, dając tym samym początek usportowionej serii Monte Carlo. Oprócz postępowych rozwiązań technicznych ŠKODA POPULAR Monte Carlo zdobyła serca klientów elegancką aerodynamiczną linią nadwozia.

ŠKODA OCTAVIA (1959)

ŠKODA OCTAVIA nosi melodyjną nazwę. Pierwotnie była to latynoska kobieta oznaczająca „ósmy”. Dlaczego ósmy? Był to ósmy model opracowany przez ŠKODĘ, ale także ósmy model w powojennej historii motoryzacji. W każdym razie stał się bestsellerem, którego walory zostały potwierdzone także poprzez sukcesy w wymagających rajdach, w tym także w rajdzie Monte Carlo. Skandynawscy kierowcy dokonywali cudów w samochodach OCTAVIA na śniegu i lodzie w tym rajdzie. Do podstawowej wersji z bagażnikiem dołączyła jeszcze bardziej praktyczna ŠKODA OCTAVIA COMBI, która była produkowana do 1971 roku.

ŠKODA FELICIA (1959)

Współczesną siostrzaną wersją OCTAVII była ŠKODA FELICIA w wersji kabriolet z miękkim dachem. Klienci, którzy uiścili dopłatę, mogli kupić samochód ze zdejmowanym twardym laminatem, a także z tekstylnym dachem. Klienci pragnący mocniejszej wersji mogli wybrać wersję „Super” z dwoma gaźnikami. W sumie wyprodukowano 14 863 tych ikon motoryzacji z przełomu lat 50. i 60. FELICIA z lat 60 jest do dziś jednym z najpopularniejszych weteranów marki ŠKODA, o czym świadczy fakt, że klub FELICIA zrzeszający fanów tego modelu, a założony w 1960 roku wciąż działa.

ŠKODA 1000 MB (1964)

W 1964 roku zadebiutowała nowa generacja samochodów ŠKODA z zamontowanym z tyłu czterocylindrowym silnikiem i napędem na tylne koła. Wyprodukowano prawie 443.000 sztuk modelu „MB”. Oprócz wyrafinowanych jak na owe czasy rozwiązań technicznych, takich jak blok silnika wykonany z aluminiowego odlewu ciśnieniowego, dumą marki z Mladá Boleslav była nowa część fabryki, umożliwiająca znaczne zwiększenie produkcji. Oprócz podstawowej wersji sedan ŠKODA 1000 MB i mocniejszego modelu o pojemności 1.100, wprowadzono także dwudrzwiową wersję MBX. Napęd na tylne koła z silnikiem z tyłu był bardzo popularny w samochodach europejskich w pierwszej połowie lat 60. XX wieku, a ŠKODA rozwijała ten projekt aż do początku lat 90.

ŠKODA 110 R (1970)

Elegancka coupe ŠKODA 110 R z konfiguracją siedzeń 2 + 2 była dzieckiem fabryki Kvasiny we wschodnich Czechach. Większość z 57.000 egzemplarzy modelu „R” wyjechała za granicę. Zachwycały nie tylko pełne wdzięku linie dachu, ale także gustowny design słupków B nadwozia i drzwi bez ramek okiennych. Zachwycały także anatomiczne fotele i bogata deska rozdzielcza. Wśród kolekcjonerów nadal jest to bardzo poszukiwany przedstawiciel motoryzacji lat siedemdziesiątych.

ŠKODA 130 RS (1970)

Model 110 R był w 1975 roku podstawą kolejnej legendy sportów motorowych, ŠKODA 130 RS. Występy RS na torach wyścigowych i rajdowych odcinkach specjalnych przyniosły mu przydomek „Porsche wschodu”. Jego silnik o pojemności 1300 zapewniał 140-183 koni mechanicznych i maksymalną prędkość do 220 km/h.

ŠKODA FAVORIT (1987)

Model FAVORIT przyniósł zasadniczą zmianę w układach napędowych samochodów ŠKODA. Silnik montowany z przodu i napęd na przednie koła były zgodne z nowoczesnymi trendami, powiększając przestrzeń bagażową za rzędem składanych tylnych siedzeń i umożliwiając produkcję pojemnej wersji kombi i pick-up. Cechy praktyczne pomogły stworzyć kolejną legendę marki ŠKODA. Atrakcyjny wygląd nadwozia był dziełem znanego włoskiego studia Bertone. Do podstawowego pięciodrzwiowego hatchbacka wkrótce dołączyła wersja FORMAN, pojazd dostawczy w nadwoziu PICK-UP i inne wersje, w tym karetki pogotowia. Wyprodukowano ponad milion egzemplarzy tego modelu.

Dzisiaj czeska marka jest częścią potężnego niemieckiego koncernu VAG. Korzysta z najnowocześniejszych technologii, króluje w rankingach sprzedaży. A wszystkim, którzy wyśmiewają „kurę na masce” dobrze zrobi spojrzenie na bogatą historię Skody.

Bartosz Ławski, Paweł Bielak, informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *