Stephane Peterhansel zwycięzcą Wysoka Grzęda Baja Poland
Stephane Peterhansel z pilotem Edouardem Boulangerem w Mini All4Racing wygrali najważniejszą motorsportową imprezę roku w Polsce – rajd Wysoka Grzęda Baja Poland. Impreza po ponad półrocznej przerwie wznowiła sezon w Pucharze Świata FIA.
Przez trzy dni na odcinkach specjalnych zlokalizowanych na terenach Szczecina, gminy Dobra oraz poligonu w Drawsku Pomorskim ponad setka zawodników i zawodniczek mierzyła się z ponad 400 km podzielonymi na siedem odcinków specjalnych. Najbardziej w kość dały sobotnie próby na terenie bazy wojskowej – poranna ulewa i deszcz zmieniły przejeżdżane dwukrotnie 172 km trasy w miejscami rwące potoki. Uczestnicy musieli zmagać się z kałużami i błotem, umiejętnie prowadzić auta na śliskiej nawierzchni i radzić sobie z awariami.
Poligon w Drawsku Pomorskim wywrócił do góry nogami klasyfikację generalną. Najwięksi faworyci – Nasser Al-Attiyah, Krzysztof Hołowczyc i Kuba Przygoński – z powodów problemów technicznych stracili szansę na zwycięstwo. Al-Attiyah do rywalizacji już nie wrócił, Hołowczyc w niedzielę jechał dla przyjemności, a Przygoński starał się choć trochę poprawić swoją pozycję – udało się na ostatniej próbie, gdy razem ze swoim pilotem Timo Gottschalkiem wyprzedzili duet Griazin/Uperenko o 31 sekund.
Król Dakaru triumfuje
Wysoka Grzęda Baja Poland wygrał 13-krotny triumfator Rajdu Dakar, czyli Stephane Peterhansel. Choć po raz pierwszy jechał z Edouardem Boulangerem na prawym fotelu, a do tego jego Mini All4Racing jest konstrukcją sprzed kilku lat, to najlepiej poradził sobie z wyzwaniami sobotnich odcinków specjalnych, a w niedzielę już tylko pilnował dwucyfrowej przewagi. Wygrał tylko jedną z siedmiu prób, nie jechał najszybciej, ale był najskuteczniejszy z całej stawki.
Drugie miejsce dla Bernharda ten Brinke, którego pilotował Tom Colsoul. Załoga w Toyocie Hilux uporała się z serią mniejszych i większych usterek technicznych w sobotę, w niedzielę jechała tak, by uniknąć błędów i dowieźć dobry rezultat. Dla ten Brinke to najlepszy wynik w historii startów w Wysoka Grzęda Baja Poland. Na trzecim miejscu, najlepszym w karierze w Pucharze Świata FIA, zameldowali się Michał i Julita Małuszyńscy (Mini John Cooper Works Rally), którzy w niedzielę odparli ataki duetu Aron Domżała/Szymon Gospodarczyk (Can-Am X3). Im musiało wystarczyć czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej i zwycięstwo wśród pojazdów UTV w grupie T4. Z kolei w T3 triumfowali Griazin i Uperenko, a w T2 Brochocka z Martonem (Toyota Land Cruiser).
Wysoka Grzęda Baja Poland była też rundą FIA-CEZ, a także mistrzostw Polski. W Dacia Duster Motrio Cup, a zarazem w grupie T2 triumfowali Michał Cebula i Filip Chilarzewski (Dacia Duster). Grupa TH dla Sobonia i Markowskiego (Nissan Navarra), a najszybszą ciężarówką jechało trio Valtr/Valtr/Kaplanek (Iveco).
Wśród motocyklistów równych nie miał sobie Maciej Giemza. Zawodnik Orlen Teamu, startujący motocyklem Husqvarna, finiszował z przewagą ponad 40 minut nad Jakubem Hronesem (KTM) oraz miał blisko 52 sekundy przewagi nad trzecim Tomaszem Wikowiczem (KTM).
W rywalizacji quadów z napędem 4×4 triumfował Marcin Wilkołek (Polaris), przed Marcinem Talagą (CanAm) i Aleksandrem Piórczyńskim (CanAm). Kamil Wiśniewski (Yamaha) był z kolei najszybszym zawodnikiem na quadzie z napędem na jedną oś, a na podium dojechali jeszcze Juraj Varga i Krzysztof Pankowski (obaj Yamaha).
Po Wysoka Grzęda Baja Poland 2020 powiedzieli:
Stephane Peterhansel, Mini All4 Rally: Zawsze startuje z planem na zwycięstwo, ale tym razem chciałem zgrać się z moim nowym pilotem. Taki wynik w pierwszym wspólnym starcie jest wspaniały. To był jeden z najtrudniejszych rajdów, w jakich kiedykolwiek startowałem. Jesteśmy przyzwyczajeni do pustynnych warunków, a tu zmagaliśmy się z wodą i błotem. To był prawdziwy sprawdzian dla auta. Mini to naprawdę twarda sztuka. Mieliśmy małe problemy, ale żadna awaria nas nie zatrzymała.
Bernhard ten Brinke, Toyota Hilux: To był naprawdę trudny weekend, ale teraz na mecie naprawdę się cieszę. Dla nas to drugie miejsce jest naprawdę dobre. Po drodze mieliśmy wiele wzlotów i upadków, ale tak jest w rajdach cross-country. Trzeba walczyć do samego końca. Toyota dobrze sprawdziła się w takich warunkach, a ja na pewno poprawiłem się jako kierowca.
Michał Małuszyński, Mini John Cooper Works Rally: Trzecie miejsce to więcej niż spełnienie marzeń. Jeszcze do końca w to nie wierzymy, ale to wielka radość. Bardzo mnie cieszy, że jako małżeństwo świetnie się zgraliśmy, fantastycznie się dogadywaliśmy i super nam się jechało. To był rewelacyjny czas
Wyniki RMPST:
Poz. | Nr | Zespół Samochód | Grupa Klasa | Poz. gr. | Czas Kary | Łączny czas | Str. lid./pop |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 203 | Peterhansel/Boulanger Mini All4Racing | 1 T1 | 1 1 | 05:52:20 | 05:52:20 | |
2. | 204 | Ten Brinke/Colsoul Toyota Hilux Overdrive | 1 T1 | 2 2 | 06:05:08 | 06:05:08 | +12:48 +12:48 |
3. | 210 | Małuszyński/Małuszyńska Mini John Cooper Works Rally | 1 T1 | 3 3 | 06:15:24 | 06:15:24 | +23:04 +10:16 |
4. | 420 | Domżała/Gospodarczyk Can-Am X3 | T4 | 1 | 06:17:02 | 06:17:02 | +24:42 +01:38 |
5. | 206 | Przygoński/Gottschalk Toyota Hilux Overdrive | 1 T1 | 4 4 | 06:28:12 | 06:28:12 | +35:52 +11:10 |
6. | 218 | Gryazin/Uperenko Can-Am Maverick X3 | T3 | 1 | 06:28:43 | 06:28:43 | +36:23 +00:31 |
7. | 613 | Zapletal/Sykora Hummer H3 EVO | 1 T1 | 5 5 | 06:32:45 | 06:32:45 | +40:25 +04:02 |
8. | 701 | Goczał/Heller Can Am Maverick X3 | Nat T4 | 1 2 | 06:33:15 | 06:33:15 | +40:55 +00:30 |
9. | 629 | Valtr/Valtr/Kaplanek IVECO Powerstar 6400 | T5 | 1 | 06:50:03 +00:20 | 06:50:23 | +58:03 +17:08 |
10. | 603 | Ourednicek/Hauptmann Ford Ranger | 1 T1 | 6 6 | 06:59:42 | 06:59:42 | +01:07:22 +09:19 |
11. | 626 | Sołtys/Brakowiecki Toyota Land Cruiser KDJ155 | OPEN | 1 | 07:13:08 | 07:13:08 | +01:20:48 +13:26 |
12. | 707 | Kubiczek/Goleniewski Can Am Maverick X3 | Nat T4 | 2 3 | 06:58:13 +15:10 | 07:13:23 | +01:21:03 +00:15 |
13. | 627 | Macik/Tomášek/Svanda IVECO Powerstar | T5 | 2 | 07:09:13 +07:10 | 07:16:23 | +01:24:03 +03:00 |
14. | 624 | Cebula/Chilarzewski Dacia Duster | T2 | 1 | 08:04:22 | 08:04:22 | +02:12:02 +47:59 |
15. | 205 | Hołowczyc/KurzejaMini John Cooper Works Rally | 1 T1 | 7 7 | 08:20:53 | 08:20:53 | +02:28:33 +16:31 |
16. | 207 | Prokop/Chytka Ford Raptor RS Cross Country | 1 T1 | 8 8 | 08:39:57 | 08:39:57 | +02:47:37 +19:04 |
17. | 702 | Białkowski/Baśkiewicz Can-Am Maverick X3 | Nat T4 | 3 4 | 09:00:03 | 09:00:03 | +03:07:43 +20:06 |
18. | 421 | Farres Guell/Monleon Hernandez Can-Am X3 | T4 | 5 | 09:27:05 +01:10 | 09:28:15 | +03:35:55 +28:12 |
19. | 604 | Soboń/Markowski Nissan Navara D40 | TH | 1 | 09:34:05 | 09:34:05 | +03:41:45 +05:50 |
20. | 616 | Horodeński/Sałaciński Toyota Land Cruiser KDJ155 | T2 | 2 | 09:56:24 | 09:56:24 | +04:04:04 +22:19 |
Informacja prasowa PZM.pl
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy na nasz profil na PATRONITE.