35 lat VW Multivana T3

Jeden z najbardziej wszechstronnych pojazdów produkowanych przez markę Volkswagen Samochody Dostawcze, model Multivan, obchodzi trzydzieste piąte urodziny. Auto to jest doskonałym połączeniem cech samochodu osobowego, minivana i kampera. Bazujący na modelu T3 Multivan, miał swoją światową premierę w 1985 r. na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie. Szybko stał się ikoną wśród europejskich aut typu MPV. Dziś, w roku 2020, jest oferowany jako Multivan 6.1 w sześciu różnych wersjach. Począwszy od bardzo przystępnego cenowo Multivana 6.1 „Trendline” do najwyższej klasy Multivana 6.1 „Cruise”.

Wrzesień 1985: Podczas targów IAA, Volkswagen prezentuje nową wersję modelu T3, Multivana, który dla serii T oznacza zupełnie nowy rozdział. To właściwie pierwszy crossover, w którym Volkswagen łączy to, co najlepsze z trzech światów. Czyli prowadzenie i wymiary samochodu osobowego, przestrzeń minivana i wszechstronność kompaktowego kampera. Multivan jest jednym z pierwszych na świecie pojazdów, który doskonale wpasowuje się w codzienne życie każdej rodziny. Oferuje jednocześnie ogromną przestrzeń i wszechstronność w podróży, czy podczas wypoczynku.

Historia powstania Multivana:

Na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku eksperci ds. sprzedaży i marketingu Volkswagena w Hanowerze zauważyli, że T3 jest coraz częściej wykorzystywany przez klientów nie prowadzących działalności gospodarczej jako auto wielozadaniowe. Jego ogromna wszechstronność sprawiła, że wiele rodzin, ale też podróżników i sportowców, np. surferów, zastąpiło samochody osobowe modelem T3. Postrzegali go oni jako pojazd o większych możliwościach, bardziej zgodny z duchem czasu.

Pod koniec lat siedemdziesiątych i na początku osiemdziesiątych, klienci mogli już skorzystać z modułowej gamy wyposażenia „Mosaic Joker”. Pozwalała ona wyposażyć standardowego T3 w elementy kempingowe, takie jak szafki i rozkładane łóżko. Entuzjaści podróży kamperem, którzy chcieli przeznaczyć na to więcej pieniędzy, mogli natomiast wybrać kompaktowego kampera „Joker” budowanego przez firmę Westfalia. Wtedy jednak Volkswagen postawił sobie dodatkowy cel: stworzyć nowoczesny i nadający się do codziennego użytku samochód osobowy. Taki, który wypełni lukę pomiędzy „Jokerem”, a ośmioosobowym Volkswagenem „Caravelle”. Volkswagen wraz z firmą Westfalia opracowały trzy różne koncepcje takiego samochodu: jedną z szafką po lewej stronie z tyłu; drugą z dwoma wyjmowanymi, składanymi pojedynczymi fotelami w 2 rzędzie siedzeń; oraz jedną ze stałym siedzeniem z tyłu i z chłodziarką. Wspólna dla nich wszystkich była tylna kanapa, którą można rozłożyć na łóżko. Volkswagen preferował warianty z dwoma pojedynczymi siedzeniami oraz z jednym indywidualnym fotelem i chłodziarką. To były narodziny koncepcji Multivana.

W roku 1985 Volkswagen tak opisywał nowy model Multivan. „Dzięki najwyższej jakości podzespołom zawieszenia jeździ jak samochód osobowy i zachowuje się jak samochód osobowy. Dzięki swojej idealnej konstrukcji i przemyślanemu układowi ma jednak znacznie więcej miejsca wewnątrz. Ogromną jego zaletą są: miejsca siedzące dla 6 osób, wygodne fotele, indywidualne siedzisko ze schowkiem z tyłu, trzyosobowa kanapa ze schowkiem pod siedziskiem, którą można łatwo przekształcić w duże łóżko, a także składany stolik i chłodziarka. ”Wniosek: „Rodzina, wakacje, wypoczynek, hobby, sen i samochód miejski w jednym.”

Kultowe wersje limitowane

Limitowane wersje Multivana T3 szybko uzyskały kultowy status. W 1988 roku zadebiutował Multivan Magnum z efektownymi, podwójnymi reflektorami i szerokimi zderzakami z tworzywa. Były one podobne do tych, które w owym czasie montowano w Caravelle Carat. Następnie, w 1989 roku, pojawiają się wersje „Blue Star” i „White Star”, nazwane tak z uwagi na ich lakier. Ich specyfikacja obejmowała sportowe, obniżone zawieszenie i aluminiowe felgi z szerokimi oponami. Przedni grill z podwójnymi reflektorami i zderzaki zostały tu zaadaptowane z wersji Magnum. Wszystkie trzy modele pokazały, że możliwym jest, by minivan stworzony na bazie furgonetki był naprawdę sportowy, ekskluzywny i po prostu fajny. Odwołując się do historii należy jednak podkreślić, że to przede wszystkim autentyczna spuścizna modelu T1 Bulli na zawsze sprawiła, że wszystkie Transportery są naprawdę wszechstronnymi pojazdami. Każdy szczegół musi być w nich zawsze przemyślany funkcjonalnie, dokładnie zaprojektowany i perfekcyjnie wytworzony.

Koniec produkcji

Produkcja Multivana T3 zakończyła się w roku 1990. Jednak już w roku 1992, dwa lata po wprowadzeniu na rynek następcy, Multivana T4, Volkswagen postanowił zaskoczyć fanów „Last Limited Edition” Multivana T3. Wyprodukowano ekskluzywną, limitowaną serię 2500 egzemplarzy i wszystkie zostały sprzedane dosłownie w jednej chwili. Łączna produkcja Multivana T3 wzrosła do 45 000 sztuk. Znaczna część z nich do dziś do dziś jeździ po drogach całego świata. Limitowane modele „Magnum”, „Blue Star” i „White Star” zostały już uhonorowane niemiecką tablicą rejestracyjną H, przeznaczoną dla samochodów klasycznych. W 2022 roku do tej motoryzacyjnej hali sław dołączy również „Last Limited Edition”.

Informacja prasowa


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *