MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Nowa Skoda Fabia

Dwadzieścia dwa lata po premierze pierwszej SKODY FABIA marka przygotowała czwartą generację popularnego pojazdu. Nowa Skoda Fabia bazuje na platformie MQB-A0 Grupy Volkswagen i jest najbardziej przestronnym samochodem w swoim segmencie, oferującym jeszcze lepsze funkcje zwiększające komfort oraz liczne zaawansowane systemy bezpieczeństwa i wspomagania. Atrakcyjne, typowe dla marki cechy, takie jak dobry stosunek jakości do ceny, wysoki poziom funkcjonalności i wiele opcji Simply Clever sprawiają, że nowa Skoda Fabia to prawdziwa ŠKODA.

Nowa Skoda Fabia

FABIA jest integralną częścią portfolio Skody od ponad 20 lat. Najnowsza generacja ma wszystko, czego potrzeba, by kontynuować sukces swoich poprzedniczek. Oferuje więcej miejsca niż konkurencyjne modele, doskonałą łączność, zaawansowane systemy wspomagające i emocjonujący design – to wszystko, czego potrzebuje użytkownik, a nawet jeszcze więcej – mówi Thomas Schäfer, prezes zarządu ŠKODA AUTO.

Nowa Skoda Fabia
Nowa platforma MQB-A0

Po raz pierwszy SKODA FABIA bazuje na platformie MQB-A0 Grupy Volkswagen, co pozwoliło na powiększenie wnętrza. Teraz, przekraczając cztery metry, przy 4108 mm, nowa Skoda FABIA jest znacznie dłuższa niż jej poprzedniczka. Bagażnik, który przy 330 l już był największy w segmencie, zyskał dodatkowe 50 l do pojemnych 380 l. Dzięki platformie MQB-A0, nowa Skoda FABIA może pochwalić się wieloma systemami wspomagającymi, które wcześniej były zarezerwowane dla pojazdów klasy premium. W połączeniu z jeszcze mocniejszym nadwoziem samochód zapewnia doskonałe bezpieczeństwo aktywne i pasywne.

Nowa Skoda Fabia
Emocjonujący design, najlepsza w swojej klasie aerodynamika i zasięg ponad 900 km

Emocjonujący design i regularne proporcje sprawiają, że nowa Skoda FABIA wygląda bardzo atrakcyjnie. Ostro zarysowane reflektory, a także tylne światła z nowoczesną technologią LED i krystaliczną strukturą, podkreślają jej dynamiczny wygląd. Wyraziste linie, na przykład na masce silnika, dynamiczne proporcje i nowoczesne reflektory z technologią LED oraz krystalicznymi strukturami typowymi dla ŠKODY tworzą szczególnie emocjonujący wygląd. Ciekawy akcent stylistyczny można znaleźć również na przednich drzwiach: linie nadwozia są stylizowane na charakterystyczny trójkąt czeskiej flagi. Ostro zarysowane reflektory w technologii LED w wyposażeniu standardowym sięgają do osłony chłodnicy. Warianty Full LED zapewniają bardziej intensywne światła mijania i drogowe, a także funkcje doświetlania na zakrętach i światła adaptacyjne.

Żaluzje chłodnicy zmniejszają zużycie paliwa nawet o 0,2 l na 100 km przy 120 km/h

Ważną cechą aerodynamiczną jest nowy rodzaj ruchomych klapek regulujących dopływ powietrza w dolnym wlocie powietrza w przednim zderzaku, który ŠKODA stosuje po raz pierwszy w tym segmencie pojazdów. Gdy nie ma potrzeby chłodzenia, aktywnie regulowane listwy zamykają się automatycznie, poprawiając aerodynamikę. Skutkuje to oszczędnością paliwa do 0,2 l na 100 km podczas jazdy ze stałą prędkością 120 km/h. Na każdy kilometr przejechany przy zamkniętych klapach nowa Skoda FABIA emituje do pięciu gramów mniej CO2. W celu zapewnienia wysokiego poziomu chłodzenia lub uwzględnienia krótkich postojów system otwiera klapki, aby umożliwić dopływ maksymalnej ilości powietrza.

Nowa Skoda Fabia
Nowa Fabia o 111 mm dłuższa od poprzedniczki

W porównaniu z pierwszymi trzema generacjami modelu, najnowsza ŠKODA FABIA jest większa zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Dodatkowo jej waga pozostaje praktycznie niezmieniona. Długością 4108 mm po raz pierwszy przekracza granicę czterech metrów. W porównaniu do swojej poprzedniczki, nowa Skoda FABIA jest o 111 mm dłuższa; rozstaw osi zwiększył się o 94 mm do 2564 mm, a przy 1780 mm jest o 48 mm szerszy. Zwiększone gabaryty pozwalają na jeszcze bardziej przestronne wnętrze. ŠKODA znacznie zwiększyła również bagażnik modelu, który już w poprzedniej odsłonie był największy w swoim segmencie. Nowa FABIA oferuje teraz bagażnik o pojemności 380 l, czyli o 50 l więcej niż dotychczas. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika można zwiększyć do 1,190 l.

Nowa Skoda Fabia

Od wprowadzenia na rynek dostępne będą wersje wyposażenia Active, Ambition i Style. Sportowy wariant MONTE CARLO pojawi się później. Producent przewiduje dla modelu pięć silników benzynowych obecnej generacji EVO Grupy Volkswagen. Zapewniają one moc od 48 kW (65 KM) do 110 kW (150 KM). Ze współczynnikiem oporu powietrza (cd) na poziomie 0,28 FABIA jest najbardziej aerodynamicznym samochodem w swoim segmencie. Wraz z opcjonalnym 50-litrowym zbiornikiem paliwa samochód pozwala na przejechanie ponad 900 km w cyklu WLTP. Premierę świętuje także pięć nowych funkcji z zakresu Simply Clever.

Nowa Skoda Fabia
Wnętrze

Przeprojektowane wnętrze obejmuje symetryczną deskę rozdzielczą z wolnostojącym centralnym wyświetlaczem, opcjonalny cyfrowy zestaw wskaźników i poziome paski dekoracyjne. Dzięki wydłużonemu o 94 mm rozstawowi osi nowa SKODA FABIA oferuje jeszcze więcej miejsca dla pasażerów, zwłaszcza z tyłu. Rozstaw osi samochodu, wynoszący obecnie 2564 mm, jest nawet większy niż w przypadku ŠKODY OCTAVIA pierwszej generacji (wprowadzonej na rynek w 1996 roku), która mierzyła 2512 mm. Nowy projekt wnętrza dodatkowo zwiększa także poczucie przestronności. Będzie dostępny w trzech znanych wersjach wyposażenia – Active, Ambition i Style – w momencie wprowadzenia na rynek. Symetryczna deska rozdzielcza z wolnostojącym centralnym wyświetlaczem oraz dekory, do wyboru w sześciu różnych wersjach (w zależności od poziomu wykończenia), podkreślają szerokość wnętrza. Począwszy od Ambition, przednia część deski rozdzielczej jest obita materiałem z kontrastującymi szwami. Duże okrągłe nawiewy po prawej i lewej stronie z chromowanymi wykończeniami oraz nowo zaprojektowane klamki drzwi, które również są chromowane, tworzą nowe wizualne akcenty.

Nowa Skoda Fabia
Cyfrowy zestaw wskaźników w opcji

Nowa SKODA FABIA to pierwsza w historii FABIA opcjonalnie dostępna z cyfrowym zestawem wskaźników z 10,25-calowym wyświetlaczem. Kierowcy mogą wybierać spośród różnych układów dostosowanych do ich potrzeb. Należą do nich układ klasyczny, oparty na stylu analogowych okrągłych instrumentów, a także układy Modern, Reduced i Extended. W ramach opcjonalnego pakietu Dynamic dostępna jest piąta opcja – układ Sport, w którym obrotomierz zajmuje centralne miejsce. Wirtualny kokpit może wyświetlać między innymi emblematy stacji radiowych, okładki albumów muzycznych i zapisane zdjęcia osób dzwoniących. Ponadto mapa może powiększać skrzyżowania i wyświetlać je w osobnym oknie. FABIA jest standardowo wyposażona w analogową tablicę przyrządów i 3,5-calowy ekran informacyjny.

Trzy systemy infotainment

W nowej ŠKODZIE FABIA do wyboru są trzy różne systemy infotainment. Swing, podstawowy system, jest standardowo wyposażony w nowoczesny 6,5-calowy kolorowy ekran dotykowy, radio z cyfrowym odbiornikiem DAB oraz cztery głośniki przednie. Bolero oferuje radio, 8-calowy ekran, zestaw głośnomówiący Bluetooth oraz dwa dodatkowe głośniki surround w tylnych drzwiach. Smartfon można bezprzewodowo zintegrować z samochodem za pomocą technologii SmartLink, Android Auto lub Apple CarPlay. Z kolei opcjonalny Phone Box umożliwia także ładowanie indukcyjne.

System Amundsen z nawigacją online i sterowaniem głosowym

System Amundsen posiada konfigurowalny 9,2-calowy wyświetlacz oraz funkcję nawigacji, która jest wspierana przez dane online. Ta opcja obejmuje również hotspot Wi-Fi. Dostęp do usług strumieniowego przesyłania muzyki można uzyskać za pośrednictwem sparowanego smartfona. Mapy można przechowywać na dysku twardym SSD 64 GB i aktualizować online. Funkcja sterowania gestami jest standardem, a sterowanie głosowe online za pośrednictwem cyfrowego asystenta głosowego Laura, który rozumie 15 języków, jest opcjonalne. Nowa FABIA może być wyposażona w aż pięć gniazd USB-C do ładowania urządzeń mobilnych. Jedno z nich znajduje się na lusterku wstecznym i może być wykorzystywane na przykład do ładowania wideorejestratora. System nagłośnienia ŠKODA z dodatkowym wzmacniaczem i subwooferem w bagażniku jest opcjonalnym wyposażeniem zapewniającym jeszcze lepszą akustykę.

Napęd

ŠKODA FABIA czwartej generacji oferuje pięć silników najnowszej generacji EVO Grupy Volkswagen. Są one zgodne z rygorystyczną normą emisji spalin Euro 6d. Zakres mocy wynosi od 48 kW (65 KM) do 110 kW (150 KM). Zasięg z opcjonalnym 50-litrowym zbiornikiem paliwa to aż ponad 900 km w cyklu WLTP.

Dostępne dla modelu FABIA silniki spełniają normę emisji spalin Euro 6d. Silnik 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) i 7-biegowa DSG w standardzie to najnowszy topowy wariant układu napędowego. Modele o mocy do 70 kW (95 KM) są wyposażone w 5-biegową manualną skrzynię biegów. Do wyboru jest także 6-biegowa manualna skrzynia biegów i automatyczna 7-biegowa DSG dla 1.0 TSI o mocy 81 kW (110 KM).

Więcej mocy w silniku MPI opracowanym przez ŠKODA AUTO

ŠKODA oferuje do wyboru dwa silniki benzynowe z wtryskiem wielopunktowym do podstawowej wersji FABIA, z napędem na przednią oś. Te trzycylindrowe jednostki 1,0 MPI generują moc 48 kW lub (65KM) 59 kW (80 KM). To o 4 kW (5 KM) więcej niż w silnikach poprzedniej generacji. Jednostki zostały opracowane przez ŠKODA AUTO i są produkowane w Czechach.

Innowacyjna powłoka plazmowa zmniejsza zużycie paliwa i emisje

Dwa silniki 1.0 TSI z bezpośrednim wtryskiem są wyposażone w powlekane plazmowo cylindry. Zastępują one tuleje cylindrowe z żeliwa, co zmniejsza tarcie wewnętrzne. Obniża to zużycie paliwa, emisję, a dzięki lepszemu rozprowadzaniu i odprowadzaniu ciepła w komorze spalania zmniejsza również obciążenie termiczne silnika. Cienka, nanoszona proszkowo warstwa ma zaledwie 150 μm (0,15 mm).

Nowy silnik z najwyższej półki z technologią aktywnego cylindra

Czterocylindrowy silnik 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) to nowy, najmocniejszy silnik w gamie ŠKODA FABIA. Technologia aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT) zmniejsza zużycie paliwa, a także emisję CO2. Gdy obciążenie silnika jest niskie, system automatycznie i w sposób praktycznie niezauważalny dla kierowcy wyłącza dwa cylindry. Wszystkie silniki TSI dostępne dla ŠKODY FABIA są również wyposażone w filtr cząstek stałych.

Nowe rozwiązania Simply Clever

Z pięcioma całkowicie nowymi funkcjami i ośmioma debiutującymi w ŠKODZI FABIA, marka kontynuuje też tradycję oferowania typowych rozwiązań Simply Clever w czwartej generacji popularnego modelu. W zależności od specyfikacji, nowa ŠKODA FABIA oferuje łącznie do 43 praktycznych rozwiązań, które ułatwiają codzienne użytkowanie pojazdu. To więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Gama obejmuje nie tylko skrobaczkę do szyb, ukrytą w osłonie wlewu paliwa ze wskaźnikiem głębokości bieżnika, uchwyt na bilet parkingowy na słupku A i parasol w drzwiach kierowcy. Nowa Fabia oferuje również zupełnie nowe rozwiązania, które poprawiają organizację we wnętrzu i bagażniku.

Nowe funkcje Simply Clever:
  • Funkcja składania oparcia przedniego siedzenia pasażera
  • Dwie kieszenie na smartfony na oparciach przednich foteli
  • Wielofunkcyjna kieszeń do przechowywania
  • Gniazdo USB-C w lusterku wstecznym
  • Składany elastyczny schowek w bagażniku
  • Lampka do czytania z tyłu, którą można obsługiwać z przodu
  • Wyjmowany uchwyt na kubek
  • Dwa haki do mocowania Top Tether w bagażniku
  • Uchwyt na mapę i długopis w schowku przy dźwigni zmiany biegów
  • Uchwyt na karty i monety w pokrywie schowka
  • Schowek w tunelu przed tylnymi siedzeniami z uchwytem na kubek
  • Zdejmowana osłona przeciwsłoneczna na dach panoramiczny
  • Zabezpieczenie progu załadunkowego w bagażniku
Nowe kolory i koła o średnicy do 18 cali

Nowa ŠKODA FABIA ma do wyboru dziewięć kolorów nadwozia, w tym dwa metalizowane lakiery: Phoenix Orange i Graphite Grey, które zadebiutują w pojazdach marki. Metalizowany grafitowy szary i perłową czerń Magic można również wybrać jako kontrastowe lakiery na dach, obudowy lusterek bocznych i obramowanie kratki ŠKODA. Gama kół obejmuje 14-calowe i 15-calowe felgi stalowe, a także dziewięć różnych stopów metali lekkich od 15 do 18 cali. Najbogatszym wariantem są opcjonalne, oksydowane 18-calowe felgi aluminiowe Libra w kolorze czarnym.

Bezpieczne podróże z Travel Assist i większy komfort dzięki Park Assist

Nowa FABIA po raz pierwszy może być wyposażona w system Travel Assist. Zapewnia on automatyczne wsparcie wzdłużnego i poprzecznego kierowania pojazdem. Ten opcjonalny system jest aktywowany za pomocą przycisku. Łączy on w sobie między innymi aktywny tempomat (ACC), który – aż do prędkości 210 km/h – automatycznie dostosowuje prędkość pojazdu do prędkości pojazdów poprzedzających oraz system Lane Assist, który pomaga utrzymać FABIĘ na pasie ruchu, korygując tor jazdy. Za pomocą funkcji „Hands-on Detect” asystent podróży sprawdza, czy kierowca trzyma ręce na kierownicy. Ulepszona funkcja wykrywania martwego pola dostępna dla systemu Side Assist to również kolejna opcja. Ostrzega kierowcę o pojazdach znajdujących się w odległości do 70 m, znajdujących się w martwym polu lub także rozpoczynających manewr wyprzedzania.

FABIA może teraz również pomóc kierowcy podczas parkowania. Park Assist działa przy prędkościach do 40 km / h i wyświetla odpowiednie równoległe i prostopadłe miejsca parkingowe. System może także zastąpić kierowcę podczas manewru parkowania. Manoeuvre Assist wykorzystuje czujniki w celu wykrycia przeszkody z przodu lub z tyłu pojazdu w trakcie parkowania. System w razie potrzeby automatycznie hamuje też pojazd. System rozpoznawania znaków drogowych i Front Assist z ochroną pieszych i rowerzystów to kolejne nowe systemy dostępne dla modelu FABIA.

Nawet dziewięć poduszek powietrznych chroni pasażerów w razie wypadku

Nowa FABIA jest standardowo wyposażona w poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu, poduszki kurtynowe oraz przednie boczne poduszki powietrzne. Poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy i tylne boczne poduszki powietrzne to opcjonalne dodatki, które zwiększają bezpieczeństwo. Mocowania ISOFIX i Top Tether na tylnych siedzeniach są częścią standardowego wyposażenia, natomiast opcją na przednim siedzeniu pasażera. FABIA może pomieścić trzy bezpiecznie zamocowane foteliki dziecięce.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *