Opel Vivaro‑e HYDROGEN
Opel zaprezentował nowy lekki pojazd użytkowy z napędem elektrycznym, który umożliwi bezemisyjny transport klientom wymagającym tankowania w ciągu kilku minut. Opel Vivaro‑e HYDROGEN jest samochodem elektrycznym zasilanym ogniwami paliwowymi (FCEV) z funkcją doładowania pomocniczego akumulatora z zewnętrznego źródła prądu. Pod względem kubatury przestrzeni ładunkowej (6,1 m3) nie różni się on od Vivaro z silnikiem Diesla lub zasilaniem akumulatorowym. Tankowanie wodoru trwa jedynie trzy minuty, czyli tyle samo, co napełnianie zbiornika olejem napędowym lub benzyną. Zasięg pojazdu przekracza 400 kilometrów (WLTP). Opel będzie oferował Vivaro‑e HYDROGEN w wersjach o długości 4,95 i 5,30 metra. Firma planuje dostarczyć pierwsze egzemplarze klientom flotowym jesienią.
„Wodór może być głównym elementem zintegrowanego i efektywnego systemu energetycznego przyszłości. Także przyszłości wolnej od paliw kopalnych” — mówi Michael Lohscheller, dyrektor generalny firmy Opel. „Mamy ponad 20 lat doświadczenia w technologii ogniw paliwowych w pojazdach. Praktycznie żaden inny system napędu nie oferuje takiego połączenia bezemisyjności, dużego zasięgu i również możliwości uzupełnienia zapasu paliwa w zaledwie trzy minuty”.
Wydajność, wytrzymałość, oszczędność miejsca: zalety napędu zasilanego ogniwami paliwowymi z funkcją doładowania z zewnętrznego źródła prądu
Nowy samochód elektryczny zasilany ogniwami paliwowymi (FCEV) jest oparty na akumulatorowym (BEV) Oplu Vivaro‑e w wersji z przesuwanymi drzwiami po obu stronach nadwozia. Koncepcja zasilania ogniwami paliwowymi z możliwością doładowania akumulatora z zewnętrznego źródła prądu zastosowana w Vivaro‑e HYDROGEN umożliwiła zintegrowanie całego układu ogniw paliwowych z silnikiem elektrycznym pod maską seryjnie produkowanego modelu. Akumulator trakcyjny Vivaro‑e BEV zastąpiono trzema 700‑barowymi zbiornikami wodoru. Napełnienie zbiorników wykonanych z włókna węglowego zajmuje tylko trzy minuty, a zapas paliwa wystarcza na pokonanie ponad 400 kilometrów. Przemyślana koncepcja rozmieszczenia poszczególnych podzespołów umożliwiła przebudowanie wersji akumulatorowej na samochód dostawczy zasilany ogniwami paliwowymi bez żadnych modyfikacji nadwozia. Zachowano także kubaturę przestrzeni ładunkowej (5,3 lub 6,1 m3), a ładowność wzrosła do 1100 kilogramów.
Opel Vivaro‑e HYDROGEN z 45‑kilowatowym ogniwem paliwowym rozwija moc wystarczającą do ciągłej jazdy autostradowej. Litowo-jonowy akumulator pomocniczy o pojemności 10,5 kWh zapewnia szczytową dynamikę niezbędną na przykład podczas ruszania i przyspieszania. Jest on umieszczony pod przednimi siedzeniami. Dzięki dodatkowemu akumulatorowi ogniwo paliwowe może więc pracować w optymalnych warunkach. Akumulator jest doładowywany energią odzyskiwaną w czasie hamowania. Zapas prądu można także uzupełnić z zewnętrznego źródła, na przykład na stacji ładowania. Pozwoli to zatem na przejechanie 50 kilometrów w trybie zasilania elektrycznego.
Produkcja w Opel Special Vehicles (OSV) w Rüsselsheim
Vivaro‑e HYDROGEN będzie produkowany przez Opel Special Vehicles (OSV) w Rüsselsheim. Globalne „Centrum kompetencji wodoru i ogniw paliwowych” macierzystej spółki Stellantis również jest zlokalizowane w rodzinnym mieście Opla.
Vivaro‑e HYDROGEN jest uzupełnieniem Vivaro‑e i Combo‑e jako najnowszy przedstawiciel w pełni elektrycznych dostawczych Opli. Kolejny model, nowe Movano‑e, również pojawi się w 2021 r. Oznacza to, że do końca bieżącego roku cała gama lekkich pojazdów użytkowych niemieckiej marki będzie zelektryfikowana. Opel planuje elektryfikację wszystkich swoich modeli osobowych i dostawczych do 2024 r.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.