KlasykiMotoryzacjaNajważniejsze

Jeep ma 80 lat

Dokładnie 15 lipca 1941 r. firma Willys-Overland Co. podpisała kontrakt z Departamentem Wojny USA na rozpoczęcie produkcji pierwszego wojskowego pojazdu Jeep. 80 lat później marka Jeep odnosi sukcesy na całym świecie, dzięki gamie produktów, która wciąż rozszerza się na nowe segmenty. Także dzięki wykorzystaniu technologii pojazdów elektrycznych 4xe, stanowiącej kolejny etap w 80-letniej historii marki, lidera napędu 4×4, a także oddanej, globalnej społeczności Klientów.

Jeep ma 80 lat. Jeep Wrangler 4xe
Jeep Wrangler 4xe

„Świętujemy naszą 80. rocznicę, cały czas pnąc się w górę i dążąc do przodu” – powiedział Christian Meunier, dyrektor generalny marki Jeep. „Rozszerzamy naszą ofertę o nowe segmenty, wprowadzając 3-rzędowego Jeepa Grand Cherokee L. Jednocześnie umacniamy swoją pozycję na rynku SUV-ów klasy Premium, wprowadzając całkowicie nowe modele Wagoneer i Grand Wagoneer. Następnym etapem w naszej globalnej ofercie produktów będzie wprowadzenie całkowicie nowego Jeepa Grand Cherokee. Będzie on po raz pierwszy wyposażony w technologię hybrydową plug-in 4xe. Jesteśmy w pełni zaangażowani w urzeczywistnienie wizji zelektryfikowanej przyszłości”.

Jeep ma 80 lat

„Zależy nam, aby Jeep stał się najbardziej ekologiczną i ekscytującą marką SUV-ów. Elektryfikacja gamy Jeepa umożliwi osobom dojeżdżającym do pracy poruszanie się, wykorzystując wyłącznie energię elektryczną. Zapewni ona wydajną i komfortową jazdę oraz zaoferuje jeszcze większe możliwości terenowe podczas prawie bezgłośnej jazdy” – powiedział Meunier. Ta wizja zerowej emisji spalin to kolejny kamień milowy w 80-letniej historii marki. Marki, którą nadal definiuje poczucie wspólnoty, wolności jazdy z otwartą przestrzenią nad głową, pionierskiego ducha i przełomowe innowacje 4X4. 

12 kluczowych momentów w 80-letniej historii.

Gdyby zebrać 100 fanów SUV-ów Jeepa z całego świata i poprosić ich, by wymienili najbardziej pamiętne momenty z chlubnej historii tej marki, to mało prawdopodobne jest, że każdy z nich odpowie tak samo. Poniżej znajduje się lista najważniejszych etapów dla Jeepa z tych 8, pamiętnych dekad.

Jeep Wrangler JL Rubicon Trail 2018
1. 4xe to nowe 4×4.

W roku jubileuszu 80-lecia, ewolucja marki Jeep przyspieszyła wraz z pojawieniem się 4xe. Także z pojawieniem się wyłącznego i zastrzeżonego przez markę Jeep sposobu wykorzystania elektryfikacji do opracowywania i produkcji najbardziej wydajnych, dających radość z jazdy i zaawansowanych samochodów 4×4 na świecie. W tym także całkowicie nowego Jeepa Grand Cherokee. Zostanie on zaprezentowany na targach New York International Auto Show w 2021 roku.

Jako ikona, Jeep Wrangler 4xe przewodzi ofensywie elektryfikacyjnej marki. Jeep Wrangler Trail Rated® 4×4 swoje możliwości zawdzięcza szczelnemu, wodoodpornemu akumulatorowi i elektronice, która sprawdza się w najtrudniejszych warunkach. Napędzana silnikiem 2.0L R4 DOHC turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa, wersja PHEV 4xe dysponuje imponującą mocą 380 koni mechanicznych. Jego moment obrotowy wynosi 637 Nm. Dzięki zużyciu paliwa na poziomie około 3,5 l/100 km w trybie hybrydowym, bezemisyjnemu zasięgowi w trybie elektrycznym wynoszącemu ponad 50 km (w cyklu miejskim WLTP), przyspieszeniu od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy i trybom jazdy E-Selec, jest to najwszechstronniejszy, najpotężniejszy, najbardziej wydajny, zaawansowany technicznie i przyjazny dla środowiska Wrangler w historii wprowadzony w Europie. Dzięki cichemu napędowi elektrycznemu może on teraz w pełni łączyć swoich właścicieli z naturą.

2. Nowe amerykańskie Premium.

Całkowicie nowe modele Wagoneer i Grand Wagoneer 2022 przenoszą SUV-y klasy Premium na nieodkryte jeszcze terytoria stylu, komfortu i przygody. Ośmioosobowy Wagoneer i Grand Wagoneer stanowią rozszerzenie Premium marki Jeep, dzięki wyrafinowaniu i autentycznemu nowemu designowi. Bazują one na bogatym dziedzictwie amerykańskiego rzemiosła i wyrafinowania. Zapewniają jednocześnie najlepsze w swojej klasie wrażenia z jazdy oraz pakiety korzyści, które wykraczają poza zwykłą obsługę VIP.

3. Globalna ekspansja.

W ciągu ostatniej dekady marka Jeep rozszerzyła swoją globalną ofertę produktów o nowe modele. To kompaktowy Jeep Renegade i całkowicie nowy Jeep Gladiator, najbardziej wszechstronny pickup Jeepa w historii. Marka rozszerzyła również swoją działalność produkcyjną. Dzięki temu Klienci na takich rynkach jak: Europa, Brazylia, Indie i Chiny, mogą cieszyć się lokalnie montowanymi samochodami marki Jeep. Zróżnicowane portfolio produktów i globalny zasięg produkcji, z 10 fabrykami w 6 krajach, umożliwiły marce Jeep znaczne zwiększenie sprzedaży w ciągu 10 lat. 

4. Niezrównana przyczepność i zachowanie na drodze.

W 1999 roku wprowadzono dwa nowe systemy napędu na cztery koła. System Quadra-Trac II oferował innowacyjny system, transferujący moment obrotowy z tyłu na przód i z boku na bok. Oznaczało to, że moment napędowy był natychmiast dostępny na wszystkich czterech kołach, zapewniając doskonałą przyczepność i zachowanie na drodze przez cały czas i we wszystkich warunkach bez ingerencji kierowcy. Po połączeniu systemu Quadra-Trac z nowymi progresywnymi osiami Vari-Lok, dostarczającymi znacznie większy moment obrotowy na koło z lepszą przyczepnością, powstał nowy system Quadra-Drive®.

1999 Jeep Grand Cherokee. J-908
5. Jeep Grand Cherokee dosłownie przedziera się w Detroit.

7 stycznia 1992 roku podczas inauguracji Salonu Samochodowego „North American International Auto Show” w Detroit, prezes Chryslera, Bob Lutz, zjechał pierwszym nowym Jeepem Grand Cherokee ZJ z linii produkcyjnej Jeffersona. Następnie przejechał ulicami miasta i w niezwykle efektowny sposób, przedarł się przez szklaną ścianę Cobo Center, znacząc nadejście przełomowego SUV-a klasy Premium. Grand Cherokee oferował ekskluzywne wyposażenie wnętrza, świetne zachowanie na drodze i komfort bez uszczerbku dla możliwości terenowych. Możliwości dzięki którym marka Jeep stała się legendą.

6. Narodziny legendy.

Pojawienie się Jeepa Wranglera w 1986 r. było odpowiedzią na potrzeby Klientów poszukujących kompaktowego SUV-a oferującego większy komfort. Nowy model miał niższy środek ciężkości, wygodniejsze wnętrze i lepiej zachowywał się na drodze. Stworzył precedens, stając się jednym z najbardziej lubianych, o wyjątkowych zdolnościach terenowych, samochodów marki Jeep w  historii. Mimo że na wzór CJ-7 nadwozie Wranglera było wciąż otwarte, wspólnych części i komponentów pozostało niewiele. Od strony mechanicznej nowy Jeep był bliższy Cherokee niż CJ-7. 5 sierpnia 1987 roku, nieco ponad rok od momentu wprowadzenia Wranglera na rynek, American Motors Corporation została sprzedana spółce Chrysler Corporation. Popularna marka Jeep stała się częścią Chrysler’s Jeep / Eagle Division.

Jeep ma 80 lat
Jeep Wrangler
7. Pierwszy na świecie kompaktowy SUV – Cherokee.

Kryzys energetyczny z 1979 roku doprowadził do rozwoju mniejszego pojazdu 4×4. Jeep Cherokee XJ z 1984 roku został zaprojektowany od podstaw i był pierwszym na świecie kompaktowym SUV-em. Zbudowany na platformie samonośnej, samochód był znacznie mniejszy niż jego poprzednik, zachowując jednakże 90% przestrzeni w kabinie. Pojazd był wyposażony w system napędu na cztery koła Command-Trac umożliwiający szybką zmianę trybów skrzyni rozdzielczej podczas jazdy.

Jeep Cherokee 1984
8. Wagoneer tworzy oryginalnego SUV-a klasy Premium.

W 1963 Jeep Wagoneer był oryginalnym SUV-em klasy Premium łączącym napęd na cztery koła z automatyczną skrzynią biegów. Wyposażony w opcje, które do tej pory były dostępne tylko w samochodach osobowych z wyższej półki, Wagoneer zmienił oczekiwania, co do samochodu z napędem na cztery koła. Dzięki temu poszerzono rynek i atrakcyjność samochodów z napędem 4×4 i stworzono nowoczesnego SUV-a, reklamowanego jako „All-New, All-Jeep”.

1963 Jeep Wagoneer


20 lat później marka Jeep wprowadziła na rynek Grand Wagoneera, który przeniósł wrażenia Premium 4×4 na wyższy poziom. Oferował on w standardzie wyposażenie, jak skórzana tapicerka, klimatyzacja, radio AM/FM/CB, izolacja akustyczna i wykończenie, podkreślające naturalny rysunek słojów drewna.

1983 Jeep Wagoneer
9.  Jeep Jamboree – „Granddaddy” wszystkich wydarzeń 4×4.

W 1953 roku w Georgetown Divide w Kalifornii zorganizowano pierwsze Jeep Jamboree, które przyciągnęło 55 samochodów i 155 uczestników. To wydarzenie, zorganizowane przez Marka Smitha pokazało, jak bardzo właściciele samochodów marki Jeep pragną spotykać się, aby razem spędzać czas i  bawić się pod znakiem przygody z napędem 4×4. Od tamtej pory Jeep Jamboree z dumą organizuje imprezy na szlakach na terenie całych Stanów Zjednoczonych. Jedną z najpopularniejszych tras off-roadowych jest Rubicon Trail we wschodniej Kalifornii. Biegnie ona przez pasmo górskie Sierra Nevada. To prawdopodobnie najbardziej wyczerpujące 17 mil (27.3 km) off-roadowej przygody na świecie. Niewiele marek samochodowych na świecie może pochwalić się takim poświęceniem i zaangażowaniem swojej społeczności, co marka Jeep. W każdym zakątku świata, każdego dnia można zobaczyć pasję właścicieli i fanów samochodów z logo Jeepa.

10. Pierwszy SUV.

W 1946 r. firma Willys-Overland wprowadziła na rynek pierwsze w branży kombi ze stalowym nadwoziem, Willys Wagon. Jednakże prawdziwy przełom nastąpił w 1949 r., kiedy dodano napęd na cztery koła, tworząc pierwszego SUV-a. Umożliwiający wygodne przewożenie do siedmiu pasażerów, transport ładunków i pokonywanie nawet najtrudniejszych tras, Willys Wagon zmienił zasady gry. Zaprojektowany przez Brooksa Stevensa Wagon był produkowany przez prawie 20 lat, dłużej niż jakikolwiek inny ówczesny amerykański samochód.

Willys Station Wagon 1949
11. Jeep 4×4 dla mas.

CJ-2A z 1945 roku był pierwszym na świecie „cywilnym” pojazdem z napędem na cztery koła dostępnym masowo dla szerokiej publiczności. Chociaż CJ-2A miał konstrukcję MB, wprowadzono w nim jednak kilka godnych uwagi ulepszeń. Wyposażenie obejmowało otwieraną klapę tylną, koło zapasowe na burcie nadwozia, powiększone reflektory oraz zewnętrzny korek wlewu paliwa.

Jeep CJ-2A
12. Ikona powstała w czasach II wojny światowej.

W 1941 roku firma Willys-Overland otrzymała od rządu USA kontrakt na dostawy dla armii nowego 1/4-tonowego pojazdu wojskowego. Do 1945 roku, na potrzeby armii amerykańskiej Willys-Overland wyprodukował ponad 350 000 sztuk Jeepa MB. Na jego bazie stworzono także cywilny model Jeepa CJ, którego produkcja rozpoczęła się jeszcze przed zakończeniem wojny.

Jeep Willys MB 1944

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *