MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Ford GT LM Edition 2022 – ostatnia edycja specjalna

Ford przedstawił dziś ostatnią z edycji specjalnych Forda GT trzeciej generacji. Ford GT LM Edition 2022 upamiętnia jedyny amerykański samochód wyścigowy odnoszący sukcesy w Le Mans w 2016 roku, a także legendarne zwycięstwo „1-2-3” w 1966 r., kiedy kierowcy Fordów zajęli całe podium.

„Dzięki wykorzystaniu innowacyjnych materiałów, konstrukcji i technologii produkcyjnych, Ford GT jest niepodobny do żadnego innego seryjnego supersamochodu” – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports. „GT LM, zamykający ten rozdział produkcji Fordów GT, przeznaczonych na drogi publiczne, był dla nas szansą na tchnięcie ducha tamtego samochodu, zdobywającego podium w Le Mans w 2016 roku, co tym mocniej upamiętniło nasze zwycięstwo.”

Ford GT LM Edition 2022 - ostatnia edycja specjalna

Ford GT pozostaje motoryzacyjnym białym krukiem, a te ostatnie 20 supersamochodów edycji specjalnej zwiększy jego walory kolekcjonerskie. Dostawy zamykającego serię modelu Ford GT LM 2022 rozpoczną się jesienią, a produkcja zakończy się jeszcze w tym roku.

Nadwozie w wyścigowych barwach

Nadwozie z włókna węglowego limitowanej edycji Forda GT LM pokryte jest lakierem Liquid Silver. Zadbano również o unikalne wykończenia w kolorze czerwonym lub niebieskim. Nawiązuje ono do czerwono-niebieskiego malowania Forda GT nr 68, który zwyciężył w Le Mans. 

Ford GT LM Edition 2022

Dla wzmocnienia wyjątkowości własnego egzemplarza, klienci mogą wybrać wykończenia z włókna węglowego barwionego na czerwono lub niebiesko. Podkreślają one również właściwości aerodynamiczne supersamochodu. Należą do nich wykonane z ultralekkiego materiału przyciemnienia na przednim splitterze, progach bocznych i progach drzwiowych. Dodatkowo także żaluzje we wnęce silnika, wsporniki lusterek i tylny dyfuzor. Wyeksponowano też błyszczące, 20-calowe felgi z włókna węglowego z odpowiednimi czerwonymi lub niebieskimi akcentami wewnętrznymi. Całość podkreślają także tytanowe nakrętki i zaciski hamulcowe Brembo lakierowane na czarno.

Wyjątkowy dla Forda GT LM jest też drukowany w 3D tytanowy, podwójny układ wydechowy. Charakteryzuje się on cykloniczną konstrukcją wnętrza końcówek i podpowiada, że pod maską znajduje się silnik EcoBoost twin-turbo. Jego moc wynosi 660 KM. Nad końcówkami, również tytanowy, reliefowy emblemat GT LM.

Ford GT LM Edition 2022
Asymetrycznie zaprojektowane wnętrze

We wnętrzu Forda GT LM Edition znajdziemy także wyjątkowe elementy wyposażenia, w tym fotele z włókna węglowego pokryte Alcantarą. Przy tym fotel kierowcy jest w kolorze czerwonym lub niebieskim. Natomiast fotel pasażera wykonano w kolorystyce Ebony, z kontrastującymi przeszyciami dopasowanymi do barwy fotela kierowcy. Podobnie dobrany jest kolor przycisku uruchamiania silnika. Deska rozdzielcza jest pokryta skórą i alcantarą w kolorze hebanowym. Słupki i podsufitka są pokryte wyłącznie alcantarą w tej samej barwie. Włókno węglowe zastosowano również w kabinie, na konsoli, przełącznikach wentylacji i dolnych słupkach A z matowym wykończeniem.

Fragmenty wału korbowego z Forda GT, który wywalczył podium w Le Mans, znalazły się w 20 egzemplarzach GT LM Edition

Zespół Ford Performance szukał sposobów szczególnego upamiętnienia w Fordzie GT LM Edition historycznego sukcesu sprzed lat. Zdecydowano, aby w każdym egzemplarzu edycji limitowanej umieścić pamiątkę, symbol ducha zdobywcy podium w Le Mans.

Ford GT LM Edition 2022

Pracownicy zespołu zlokalizowali silnik Forda GT (nr 69), który zajął trzecie miejsce. Po wyścigu został zdemontowany i odłożony na półkę. Rozdrobnili wał korbowy do postaci proszku i opracowali unikalny stop, który posłużył do wydrukowania trójwymiarowych emblematów. Cieszą one obecnie oko na deskach rozdzielczych każdego z 20 supersamochodów z edycji specjalnej.

Uhonorowanie wysiłków Forda GT Le Mans, Ford kontra Ferrari 50 lat później

Ford GT LM Edition z 2022 roku upamiętnia zwycięstwo w klasyfikacji generalnej supersamochodu trzeciej generacji. Upamiętnia także sukces zespołu Forda GT nr. 68, który jechał w składzie: Sébastien Bourdais (FRA), Joey Hand (USA) oraz Dirk Müller (GER), w 24h Le Mans 2016.

Podobnie jak podczas legendarnego pojedynku Forda z Ferrari w 1966 roku i tym razem Ford GT nr 68 po raz ostatni przejął prowadzenie w 20. godzinie wyścigu, po walce jeden na jeden z Ferrari nr 82. Joey Hand miał za kierownicą trzy wykorzystane okazje, kiedy wyprzedził Ferrari, wznawiając 50-letnią rywalizację między dwoma producentami samochodów.

Ford GT LM Edition 2022

Ford GT nr 69 z zespołem w składzie: Ryan Briscoe (AUS), Scott Dixon (NZ) i Richard Westbrook (GB), zdobywając trzecie miejsce, dołączył do zwycięzców na podium. Fordy GT nr 66 i 67 zajęły odpowiednio czwarte i dziewiąte miejsce.

Ford GT LM z 2022 roku jest również ukłonem w stronę zespołu Ford Chip Ganassi. W ciągu nieco ponad jednego roku (395 dni) przekształcił on samochód w triumfatora Le Mans.

Pozostałe limitowane edycje Forda GT serii Heritage Edition

Ford GT LM dołącza do serii Heritage Edition, upamiętniającej przełomowe momenty w historii sportów motorowych, w tym oczywiście tytuły zdobyte w Le Mans. W serii znalazło się w sumie 10 supersamochodów w ultra limitowanych edycjach. Są to między innymi:

  • 2022 – Ford GT Holman Moody Heritage Edition jest ukłonem w stronę zwycięzcy wyścigu Le Mans z 1966 r. oraz zespołu wyścigowego, który wprowadził innowacje w modelu GT40 MK II. Dzięki nim hamulce były w stanie sprostać prędkościom przekraczającym 200 mil/h. Wyprodukowano tylko 21 egzemplarzy
  • 2022 – Ford GT Alan Mann Heritage Edition, upamiętniający lekki prototyp eksperymentalny nr 16 Ford GT MK I Alan Mann. Pomógł on utorować drogę do zwycięstwa 1-2-3 w 24h Le Mans 1966. Wyprodukowano 30 egzemplarzy
  • 2022 – Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition, upamiętniający korzenie Forda GT i pięć jego najwcześniejszych prototypów. Wyprodukowano 27 egzemplarzy.
  • 2021 – Ford GT ’66 Daytona Heritage Edition honoruje samochód Ford GT MK II No. 98. Zapewnił on Fordowi udział w zdobyciu 1-2-3-5 pozycji w Daytona 1966, rozpoczynając magiczny sezon dla Forda GT40 MK II. Wyprodukowano 50 egzemplarzy
  • 2020 – Ford GT ’69 Gulf Livery Heritage Edition, upamiętniający samochód wyścigowy Ford GT40 MK I No. 6. Zwyciężył on w wyścigu Le Mans 1969. Wyprodukowano 50 egzemplarzy.
  • 2019 – Ford GT ’68 Gulf Livery Heritage Edition, upamiętniający samochód wyścigowy Ford GT40 MK I No. 9, który zwyciężył w 24h Le Mans 1968. Wyprodukowano 50 egzemplarzy.
  • 2018 – Ford GT ’67 Heritage Edition upamiętnia samochód wyścigowy Ford GT40 MK IV No. 1, który zwyciężył w Le Mans 1967. Powstało 39 egzemplarzy.
  • 2017 – Ford GT ’66 Heritage Edition honoruje Forda GT40 MK II nr 2, który wygrał 24h Le Mans 1966. Powstało 27 egzemplarzy.
  • 2006 – Ford GT Gulf Livery Heritage Edition upamiętniający podwójne zwycięstwo GT40 w 24h Le Mans w 1968 i 1969 roku. Zbudowano 343 egzemplarze.

Ponadto przeznaczona wyłącznie na tor limitowana edycja Ford GT Mk II, która powstała we współpracy Ford Performance i Multimatic. Seria liczy tylko 45 egzemplarzy.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *