SKODA 1100 OHC: Historia kultowego modelu wyścigowego
SKODA 1100 OHC, czyli kultowy model wyścigowy z końca lat 50., za sprawą innowacyjnych rozwiązań technicznych był jednym z najnowocześniejszych aut tego typu. Dzięki zastosowaniu nowoczesnego układu napędowego, niezależnego zawieszenia kół czy lekkiej karoserii z dodatkiem włókna szklanego model odniósł natychmiastowy sukces już w dniu premiery.
![SKODA 1100 OHC](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/02-1024x576.jpg)
Prace nad wyścigowym modelem SKODA 1100 OHC wkroczyły w finałową fazę pod koniec 1957 roku. Pojazd miał być przeznaczony do długodystansowych wyścigów. Początkowo zbudowano dwa modele z odkrytym nadwoziem, a w 1959 roku powstały dwa samochody typu coupé. Czerwony kabriolet jest teraz częścią kolekcji Muzeum SKODY w Mlada Boleslav.
![SKODA 1100 OHC](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/05-1024x576.jpg)
Innowacyjne rozwiązania techniczne
Produkcja dwuosobowych aut sportowych rozpoczęła się wiosną 1956 roku. Jej cel był jasny: za kierownicą pojazdu miał zasiąść kierowca wyścigowy, a pierwszy samochód tego typu z fabryki SKODY – wystartować w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Model 1100 OHC został oparty na ramie rurowej, wykonanej z zespawanych ze sobą cienkościennych rur stalowych. Właśnie to odróżniało modele SKODA SPORT i SUPERSPORT od poprzedników. Wykorzystywały zmodyfikowaną wersję wytrzymałego podwozia z modelu SKODA 1101.
![SKODA 1100 OHC](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/DSC0406-1024x576.jpg)
W celu osiągnięcia jak najlepszego prowadzenia, rozkład mas został równomiernie rozłożony na obie osie. Sprzęgło oraz , pięciobiegowa skrzynia biegów zostały zainstalowane z tyłu, gdzie tworzyły spójną jednostkę montażową.
![SKODA 1100 OHC](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/04-1024x576.jpg)
Napęd
Układ napędowy w SKODZIE 1100 OHC to montowany wzdłużnie czterocylindrowy silnik rzędowy z podwójnym zapłonem i z dwoma wałkami rozrządu w głowicy. Dzięki pojemności 1089 cm3 wytwarzał on imponującą jak na tamte czasy moc 68 kW (92 km) przy 7700 obr./min. Jego maksymalne obroty wynosiły 8500 obr./min. Pierwotnie silnik był zasilany wysokooktanowym paliwem lotniczym, poprzez dwa podwójne gaźniki czechosłowackiej marki Jikov. Później zastosowano nowocześniejsze dwa podwójne gaźniki WEBER.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/DSC0517-1024x576.jpg)
Bardzo ważną rolę odegrało również niezależne zawieszenie kół. Z przodu zamontowano trójkątne wahacze, a tylne koła, oddalone od siebie o 2200 mm zamontowano na osi z wahaczami wleczonymi. Układ kierowniczy był zarówno precyzyjny, jak i bezpośredni. Trójramienną kierownicę można było zdjąć, aby ułatwić wsiadanie do pojazdu. Kolejnym nowoczesnym elementem było również zawieszenie 15-calowych kół szprychowych produkowanych przez firmę Borrani na drążkach skrętnych.
![SKODA 1100 OHC](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/03-1024x576.jpg)
Niska masa
Dzięki zastosowaniu tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym GRP, samochód wyścigowy ważył zaledwie 583 kilogramy. Nadwozie miało wymiary: długość 3880 mm, szerokość 1430 mm i wysokość 964 mm. To pozwoliło modelowi 1100 OHC na osiągnięcie konkurencyjnego przyspieszenia i maksymalnej prędkości wahającej się od 190 do 200 km/h. Przyczynił się do tego również niski opór powietrza wokół karoserii zaprojektowanej przez Jaroslava Kindla.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/DSC0510-1024x576.jpg)
Połączenie praktyki i elegancji znalazło odzwierciedlenie w dwóch składanych reflektorach pierwszego wariantu modelu. Później musiały one zostać zastąpione jeszcze bardziej praktycznym rozwiązaniem dla samochodu wyścigowego. Drugi model miał dwa stałe reflektory montowane pod aerodynamicznymi szklanymi osłonami.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/DSC0513-1024x576.jpg)
Natychmiastowy sukces
Premiera SKODY 1100 OHC okazała się także ogromnym sukcesem. Pod koniec czerwca 1958 roku, na miejskim torze w Mladá Boleslav, doświadczony kierowca Miroslav Fousek wygrał wyścig. Kierowcy wyścigowi Václav Bobek Sen., Václav Čížkovský, Josef Vidner i Jaroslav Bobek również w kolejnych latach zasiedli za kierownicą tego modelu.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/DSC5032-1024x576.jpg)
Kierowcy ŠKODY odnosili sukcesy na imprezach motosportowych nie tylko w kraju, ale również za granicą. ŠKODA 1100 OHC mogła konkurować tylko z zawodnikami z krajów komunistycznych, ze względu na trudną sytuację polityczną w Czechach pod koniec lat 50. i 60. XX wieku. Plany wzięcia udziału w 24-godzinnym wyścigu Le Mans nie doszły jednak do skutku.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/DSC0529-1024x576.jpg)
Po dwóch modelach z otwartą karoserią GRP, wyprodukowanych na przełomie 1957 i 1958 roku, pojawiły się dwa bardziej przestronne warianty coupé z zamkniętym nadwoziem z aluminium. Mimo to inżynierom udało się utrzymać w tych autach wagę 555 kg przy jednoczesnym zachowaniu prędkości maksymalnej.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/DSC0524-1024x576.jpg)
Oba samochody ŠKODA 1100 OHC z zamkniętym nadwoziem coupe zostały zniszczone w wypadkach. Jednak eksperci z warsztatu Muzeum ŠKODY pracują obecnie nad odbudową jednego z coupé ŠKODY 1100 OHC z zachowanych komponentów. Zachowała się rama, podwozie oraz silnik.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/DSC0548-1024x576.jpg)
Modele wyścigowych samochodów w wersji z otwartym nadwoziem nadal pozostają w dobrym stanie. Egzemplarz z Muzeum ŠKODY regularnie bierze udział w krajowych i zagranicznych imprezach poświęconych klasyce motoryzacji. Drugi samochód należy do ŠKODY UK i jest używany także w celach promocyjnych głównie na terenie Wielkiej Brytanii.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/DSC0520-1024x576.jpg)
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.