MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Wodorowa Toyota GR Yaris

Toyota prezentuje eksperymentalną technologię wodorowego silnika spalinowego w wielokrotnie nagradzanym sportowym modelu GR Yaris.

Paliwo wodorowe, zbiorniki wodoru oraz proces tankowania prototypowego GR Yarisa są takie same jak w przypadku sedana Mirai. Mirai to flagowy model Toyoty z wodorowymi ogniwami paliwowymi, którego druga generacja jest dostępna na rynku od końca 2020 roku. Mirai to samochód elektryczny, zasilany energią generowaną w chemicznej reakcji wodoru i tlenu w ogniwach paliwowych. Napęd GR Yarisa opiera się na innej technologii – zastosowano w nim silnik spalinowy, w którym wodór wykorzystywany jest jako paliwo.

Wodorowa Toyota GR Yaris
Wodorowa Toyota GR Yaris
Prace nad wodorowym napędem trwają od 2017 roku

Prace nad technologią wodorowego silnika spalinowego rozpoczęto w 2017 roku. Technologia ta jest wciąż na wstępnym etapie rozwoju i testów, a przez to jeszcze nie jest gotowa do wykorzystania komercyjnego. Jednakże w japońskich wyścigach napędzana eksperymentalnym silnikiem wodorowym Corolla Sport już dziś pokazuje wysokie osiągi przy prawie zerowych emisjach.

Wodorowa Toyota GR Yaris
Wodorowa Toyota GR Yaris
Rozwój poprzez motorsport

„Japoński przemysł motoryzacyjny odnosi największe sukcesy w produkcji aut osobowych. Producenci muszą brać udział w wyścigach, by sprawdzać swoje samochody pod kątem wytrzymałości i osiągów. Robią to także, by zaprezentować pełnię swoich możliwości. Wraz z rywalizacją następuje postęp. Jest to też źródło ekscytacji wśród fanów motoryzacji. Udział w wyścigach nie tylko zaspokaja naszą ciekawość, ale przede wszystkim umożliwia rozwój japońskiego przemysłu produkującego samochody osobowe.” – podkreślał w marcu 1952 roku Kiichiro Toyoda, założyciel Toyota Motor Corporation.

Wodorowa Toyota GR Yaris
Wodorowa Toyota GR Yaris

W eksperymentalnych wodorowych prototypach GR Yaris oraz Corolla Sport zastosowano ten sam trzycylindrowy silnik G16E-GTS. To silnik o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem. Zmodyfikowano w nim układ paliwowy oraz system wtryskowy, by można było wykorzystać wodór jako paliwo.

Od maja tego roku eksperymentalna Corolla Sport brała udział w wyścigach japońskiej serii Super Taikyu pod szyldem ROOKIE Racing, zespołu zależnego od TOYOTA GAZOO Racing. W ten sposób w najtrudniejszych warunkach sportowej rywalizacji testowano prototypowy wodorowy silnik spalinowy.

„Budowa naszego wodorowego silnika spalinowego z myślą o startach w wyścigach to był dopiero pierwszy krok. Wyobrażam sobie, że za 10 lat sprawy będą wyglądać zupełnie inaczej niż teraz. Dlatego mam nadzieję, że w przyszłości ludzie spojrzą wstecz i docenią, że do tego wyzwania podeszliśmy z pozytywnym nastawieniem, czerpiąc radość z każdej chwili” – powiedział Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation.

Wodór spala się szybciej niż benzyna, a to oznacza dużą dynamikę przy doskonałych wynikach pod względem ochrony środowiska. Spalanie wodoru, oprócz tego, że odbywa się w sposób niezwykle czysty, ma też potencjał, by dawać przyjemność z jazdy. Wszystko dzięki wrażeniom akustycznym i sensorycznym, charakterystycznym dla silników spalinowych.

Wodorowa Toyota GR Yaris
Bezemisyjność oparta na wodorze

Toyota cały czas wzmacnia swoje wysiłki na drodze do osiągnięcia celu neutralności klimatycznej. Dąży do tego poprzez promowanie wykorzystania wodoru w elektrycznych samochodach z wodorowymi ogniwami paliwowymi oraz w innych produktach zasilanych ogniwami paliwowymi. Poprzez dalsze udoskonalanie technologii silników wodorowych w ramach udziału w sportach motorowych, Toyota dąży do urzeczywistnienia idei bezemisyjnej gospodarki. Oczywiście opartej na wodorze.

Wodorowa Toyota GR Yaris

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *