Skoda Motorsport – 20 tytułów mistrzowskich w 2021 r.

Zespół SKODA Motorsport może zdecydowanie zaliczyć rok 2021 do udanych. Zespoły klienckie i ich kierowcy zdobyli tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) i Rajdowych Mistrzostwach Europy FIA (ERC), siedząc za kierownicą ŠKODY FABIA Rally2 evo i jej poprzednika – modelu FABIA Rally2. Wygrali także mistrzostwa krajowe m.in. w Argentynie, Australii czy Rosji. W Polsce triumfowali Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk w samochodzie FABIA Rally2 evo. O sukcesach i planach na kolejne lata opowiada Michał Hrabánek, szef ŠKODA Motorsport.

Światowe i krajowe sukcesy

ŠKODA może być naprawdę zadowolona z wyników osiągniętych w tegorocznych rajdowych zmaganiach. Andreas Mikkelsen zdobył tytuł w kategorii WRC2 Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, a także został Rajdowym Mistrzem Europy FIA. W obu seriach Norweg siedział za kierownicą ŠKODY FABIA Rally2 evo i był częścią zespołu Toksport WRT, który jest wspierany przez ŠKODA Motorsport. Mikkelsen umożliwił także Toksport WRT zwycięstwo w mistrzostwach ERC Teams. Ze względu na to, że Norweg współpracował z różnymi pilotami, tytuł pilota ERC przypadł Sarze Fernández. W Rajdzie Hiszpanii, siedząc u boku Efréna Llareny, który jeździ modelem FABIA Rally2 evo, została ona pierwszą kobietą z tym tytułem.

Sara Fernández

Na poziomie krajowym zespół SKODA Motorsport zwyciężył w zawodach organizowanych 2021 r. w w Europie, Ameryce Południowej, na Bliskim Wschodzie i w Australii. Samochód marki dowiódł swojej wszechstronności, dominując w rajdowych odcinkach o nawierzchni asfaltowej (Mistrzostwa Szwajcarii), a także wygrywając mistrzostwa na śniegu, lodzie i gładkim szutrze (Mistrzostwa Finlandii). Zespoły ŠKODY odniosły sukces także na niezwykle trudnych odcinkach specjalnych na szutrze w Argentynie. Dodatkowo kierowcy modeli FABIA Rally2 oraz FABIA Rally2 evo w tym roku osiągnęli szczególnie dobre wyniki we Włoszech, gdzie nie tylko zdobyli główny tytuł, ale także dwa oddzielne mistrzostwa na asfalcie i szutrze. Kolejnym osiągnięciem wartym podkreślenia był ósmy tytuł w Czechach dla kierowcy testowego ŠKODA Motorsport Jana Kopecký’ego, reprezentującego zespół dealerski Agrotec ŠKODA Rally Team.

Jan Kopecký i Jan Hloušek - Skoda Motorsport 2021
Jan Kopecký i Jan Hloušek

W Polsce triumfowali Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk, jadący ŠKODĄ FABIA Rally2 evo. To już drugi tytuł mistrzów Polski, który trafia w ręce tej załogi. Duet Marczyk/Gospodarczyk zaliczył w tym roku swój najlepszy sezon w ogóle. Zawodnicy zostali także mistrzami juniorskiej kategorii Rajdowych Mistrzostw Europy – Michelin Talent Factory.

Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk
ŠKODA Motorsport stawia na młodzież

W 2021 roku SKODA Motorsport kontynuował strategię wspierania młodych kierowców. W Toksport WRT obok kolegi z drużyny Andreasa Mikkelsena, 21-letni Marco Bulacia z Boliwii zdobywał doświadczenie w rajdach WRC i Mistrzostwach Europy. Co więcej, rajdowy adept zajął czwarte miejsce w klasyfikacji kierowców WRC2 i został także uznany za najlepszego młodego kierowcę 2021 r.

Rówieśnik Marco Bulacii – Dominik Stříteský – wywołał spore zamieszanie w swoim debiutanckim sezonie za kierownicą ŠKODY FABIA Rally2 evo. Zajął piąte miejsce w klasyfikacji generalnej mistrzostw Czech oraz, dzięki wsparciu ŠKODA Motorsport, młody talent otrzymał szansę zdobycia pierwszego doświadczenia w zespole Toksport WRT na poziomie WRC w Rajdzie Hiszpanii.

ŠKODA FABIA w wersjach Rally2 i Rally2 evo jest zdecydowanie najbardziej wyróżniającym się samochodem w swojej kategorii. Model ten umożliwił zespołom na całym świecie od 2015 roku odniesienie ponad 1500 zwycięstw w rajdach i zapewnił ponad 3700 miejsc na podium. Tylko w sezonie 2021 kierowcy ŠKODY FABIA Rally2 i ŠKODY FABIA Rally2 evo zdobyli ponad 20 tytułów. Od 2015 roku ŠKODA Motorsport sprzedała ponad 440 sztuk tego pojazdu.

Rajd Sardynii 2021 – Kajetanowicz zdobywa cenne punkty w WRC3
Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak – Rajd Sardynii 2021
Rozmowa z Michalem Hrabánkiem, szefem ŠKODA Motorsport.
ŠKODA Motorsport wprowadziła nową strategię w 2021 r. – m.in. bezpośrednio wspieraliście zespół Toksport WRT. Czy jesteście zadowoleni z osiągniętego wyniku?

Absolutnie. W myśl nowej strategii postanowiliśmy jeszcze bardziej skoncentrować się na naszych zespołach klienckich. Wybraliśmy Toksport WRT, ponieważ postawił on na ciekawe połączenie doświadczenia z młodością. Zatrudnili Andreasa Mikkelsena i utalentowanego, dobrze zapowiadającego się zawodnika Marco Bulacię z Boliwii. Norweg zwyciężył w klasyfikacji kierowców WRC2 Rajdowych Mistrzostw Świata FIA za kierownicą ŠKODY FABIA Rally2 evo. Bulacia poczynił znaczne postępy i osiągnął naprawdę dobre wyniki. Co ciekawe, zespół Movisport, który wygrał Drużynowe Mistrzostwa WRC2, także zaufał naszemu modelowi FABIA Rally2 evo. Podsumowując – zdobyliśmy dwa tytuły w kategorii WRC2 2021 i to kolejny udany sezon dla drużyny SKODA Motorsport.

Na czym dokładnie polegało Wasze wsparcie dla zespołu Toksport WRT?

Zespół SKODA Motorsport był obecny w każdej rundzie WRC2 2021 z dwoma inżynierami i mechanikami dedykowanymi dla Toksport WRT. Udostępniliśmy także technikom zespołu nasze dane z poprzednich lat.

Andreas Mikkelsen  - Skoda Motorsport 2021
Andreas Mikkelsen
Ale poza tą aktywnością, marka wspierała także inne zespoły klientów?

Oczywiście. W wybranych rundach Rajdowych Mistrzostw Świata FIA wysyłaliśmy specjalnie wyposażoną w części ciężarówkę ŠKODA Motorsport. Dzięki temu zespoły, które wspieramy, miały zapewniony dostęp do wszystkich niezbędnych komponentów. Tak, aby model FABIA Rally2 evo mógł kontynuować rywalizację, na przykład po wypadku. Ciężarówka ta „dyżurowała” również podczas wybranych rund Rajdowych Mistrzostw Europy FIA.

ŠKODA Motorsport była zamieszana w zdobycie także europejskich tytułów…

Andreas Mikkelsen zdobył tytuł w Rajdowych Mistrzostwach Europy FIA ponownie prowadząc model FABIA Rally 2 evo przygotowany przez zespół Toksport WRT. W tej serii Toksport WRT triumfował także w klasyfikacji zespołowej.

Andreas Mikkelsen  - Skoda Motorsport 2021
Andreas Mikkelsen
Wsparcie ŠKODA Motorsport dla rozwoju w pełni elektrycznego wariantu Skody Fabii Rally2 evo to zupełnie nowy projekt. Jaka strategia się za tym się kryje?

Elektryfikacja odgrywa coraz większą rolę nie tylko w „zwykłych” samochodach, ale także w sportach motorowych. Musimy przygotować się na te zmiany. Z tego względu, kiedy zaoferowano nam szansę stworzenia w pełni elektrycznego samochodu rajdowego we współpracy z Kreisel Electric i Baumschlager Rallye Racing, bez wahania zdecydowaliśmy się na ten ruch. Dostosowaliśmy nadwozie, podwozie i zawieszenie ŠKODY FABIA Rally2 evo do wymagań elektrycznego układu napędowego. Prototyp o nazwie ŠKODA RE-X1 Kreisel, z mocą od 260 do ponad 500 kW, może być dostosowany zarówno do rajdów, jak i zawodów rallycross. Samochód zrobił duże wrażenie w swoich pierwszych zawodach.

Jakie mają Państwo plany na 2022 rok?

Przed nami bardzo pracowity czas. W Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA będziemy nadal wspierać bezpośrednio Toksport WRT. Podobnie jak i wszystkie nasze zespoły klienckie, zapewniając także dedykowany serwis części zamiennych. Wyślemy również naszą ciężarówkę z częściami na wybrane rundy Rajdowych Mistrzostw Europy FIA.

2021 rok był siódmym sezonem zmagań ŠKODY FABIA Rally2. Jak wygląda zainteresowanie samochodem?

Do tej pory sprzedaliśmy ponad 440 sztuk różnych wersji ŠKODA FABIA Rally2. Samochód jest zdecydowanie bestsellerem w swojej kategorii.

WRC Rajd Monza 2021: Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak
Kajetan Kajetanowicz – wicemistrz świata WRC 3 / Maciej Szczepaniak – mistrz świata WRC 3 – WRC Rajd Monza 2021
W sieci można obejrzeć filmy przedstawiające nową generację modelu FABIA Rally2. Czy może Pan zdradzić szczegóły dotyczące nowego samochodu?

Postaram się uchylić rąbka tajemnicy. ŠKODA FABIA Rally2 bazuje na modelu produkcyjnym nowej generacji. Jesteśmy więc w trakcie projektowania zupełnie nowego samochodu rajdowego, co zawsze jest dużym wyzwaniem. Dla przykładu: nowa generacja ŠKODY FABIA Rally2 ma zupełnie nowe podwozie i układ napędowy.

W takim wypadku warto zadać pytanie – kiedy nowa generacja ŠKODY FABIA Rally2 będzie gotowa do rywalizacji?

Nie ustaliliśmy jeszcze konkretnej daty „premiery”, aczkolwiek naszym celem jest lato 2022.

Informacja prasowa

Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *