Naprawdę wielki. Mercedes 600 – historia
Co łączy gwiazdy rocka, arystokratów, papieża, komunistycznych dygnitarzy i afrykańskich dyktatorów? W latach 60-tych i 70-tych XX wieku odpowiedź była prosta – miłość do Mercedesa 600. Drugiego takiego samochodu nigdy nie było i już nigdy nie będzie.
![Mercedes 600](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/23c0008_002.jpg)
Następca 770K
Historia tej superlimuzyny rozpoczęła się w roku 1955. Ówczesny szef działu rozwojowego Mercedesa, Fritz Nallinger, opracował wytyczne dotyczące powstania samochodu, będącego godnym następcą przedwojennego modelu 770K, limuzyny koronowanych głów (i szefów NSDAP, ale o tym dziedzictwie dyskretnie nie wspomniano). Miał pod każdym względem przebijać samochody z serii Typ 300 (W186), zwane „Adenauer” – od nazwiska kanclerza Konrada Adenauera, który takim właśnie autem poruszał się służbowo. Więcej, nowy model miał być lepszy od wszystkiego, co stworzyła brytyjska czy amerykańska konkurencja. Wymagania były zatem nadzwyczaj wysokie.
![Mercedes 600](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/23c0008_003.jpg)
V8 o pojemności 6,3 litra
Bezpośrednio odpowiedzialni za projekt Rudolf Uhlenhaut, Werner Breitschwerdt i projektant Paul Bracq szybko zdali sobie sprawę, że od podstaw trzeba opracować także silnik. Sięgnięto więc po broń z arsenału konkurencji, czyli wielkopojemnościowe V8. Ostatecznie projekt, początkowo planowany jako pięciolitrowy, zyskał pojemność 6,3 litra. Moc, według dzisiejszych kryteriów, nie powalała – 250 KM, ale moment obrotowy 500 Nm zapewniał bardzo przyzwoite osiągi. Do przeniesienia napędu także użyto nowości – automatycznej skrzyni biegów o 4 przełożeniach i sprzęgle hydraulicznym. Wielka limuzyna rozpędzała się do setki w niecałe 10 sekund, a jej prędkość maksymalna przekraczała 200 km/h.
![Mercedes 600](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/23c0008_004.jpg)
Układ hudrauliczny
Do obsługi urządzeń pokładowych, takich jak centralny zamek, otwieranie szyb, dachu, ściany działowej wewnątrz, a nawet regulacji siedzeń użyto specjalnego, wysokociśnieniowego układu hydraulicznego. O komfort jazdy dbało pneumatyczne zawieszenie. A żeby ciężki samochód skutecznie zatrzymać, użyto dwuobwodowych hamulców tarczowych przy wszystkich kołach. Przy kołach przednich każda z tarcz miała aż dwa zaciski.
![Mercedes 600](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/23c0008_011.jpg)
Kilka wersji nadwoziowych
Samochód w ostatecznej wersji zaprezentowano w roku 1963, ale przygotowania do seryjnej produkcji trwały jeszcze rok. Oferowano kilka wersji nadwoziowych – z krótkim rozstawem osi (3,2 metra) i jako Pullman lub Landaulet z długim rozstawem, wynoszącym 3,9 metra. Dostępne były też wersje Pullman z sześcioma drzwiami. Landaulet, czyli pół-kabriolet, ze składanym miękkim dachem nad tylną częścią nadwozia, szybko zyskał popularność jako samochód do oficjalnych przejazdów głów państw. Jeden egzemplarz, wyposażony w pojedynczy fotel zamiast tylnego siedzenia, wykonano dla papieża Pawła VI. Istniał też jeden Landaulet z krótkim rozstawem osi, wykonany na zamówienie hr. Berckheima. W fabryce zbudowano też jeden egzemplarz coupé, ostatecznie jednak wariantu tego nie wprowadzono do produkcji. Od roku 1965 sprzedawano też samochody opancerzone.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/U90388.jpg)
Produkcja w latach 1963-1981
Mercedes 600 (W100) pozostawał w produkcji długo, nawet jak na standardy rządowych limuzyn. Ostatnie egzemplarze wykonano w 1981 roku, były jednak zamówione wcześniej – z cennika samochód wycofano w roku 1979. Łącznie wyprodukowano 2677 sztuk, z czego przeważająca większość, bo aż 2190 samochodów to wersja z krótkim rozstawem osi. Głównym rynkiem eksportowym były Stany Zjednoczone, trafiły tam 743 samochody. Dzisiaj Mercedes 600 jest bardzo poszukiwany przez kolekcjonerów, a ich oferta mocno ograniczona.
![Mercedes-Benz 600 Pullman landaulet](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/23c0008_010.jpg)
![Mercedes 600 Pullman](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/23c0008_006.jpg)
![Mercedes 600](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/23c0008_009.jpg)
![Mercedes 600 Pullman](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/23c0008_007.jpg)
![Mercedes 600 Landaulet](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/23c0008_005.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/23c0008_008.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/U89332.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/papstwagen24_1965.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/1998DIG438.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/1998DIG440.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/1998DIG441.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/23c0008_013.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/80393_10.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/23c0008_015.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/1998DIG420.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/SI67426_9.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/SI69388_6.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/23c0008_012.jpg)
![Mercedes-Benz 600 Pullman landaulet](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/78F100.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/982418.jpg)
Redakcja Overdrive (BŁ)
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.