Audi RS Q e-tron – elektryczny debiut w rajdzie Dakar 2022
Kurtyna poszła w górę. W dniach od 1 do 14 stycznia 2022 roku Audi RS Q e-tron weźmie udział w swoim pierwszym Rajdzie Dakar. Dla czterech pierścieni, marki, która stoi za wynalezieniem napędu quattro, TFSI, koncepcji ultra, samochodów elektrycznych e-tron oraz wielu innych rozwiązań technicznych przyszłości stosowanych w sportach motorowych, oznacza to początek nowej ery w dziejach rajdów terenowych.
„Rajd Dakar 2022 jest największym wyobrażalnym wyzwaniem dla naszego innowacyjnego napędu elektrycznego z wysokonapięciowym akumulatorem i wysokowydajnym przetwornikiem energii” – mówi Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny w Audi za sporty motorowe. „Nigdy wcześniej w Audi Sport nie przygotowaliśmy tak skomplikowanego pojazdu w tak krótkim czasie. Rajd Dakar – najdłuższy i najbardziej wymagający rajd świata – to teraz najważniejszy dla nas i dla tego samochodu test. Do Rajdu Dakar podchodzimy z wielkim szacunkiem. Jesteśmy w pełni skoncentrowani na tym wyzwaniu”. Na dwunastu odcinkach pustynnego rajdu rozgrywanego w Arabii Saudyjskiej, Audi spotka się z 91 innymi zawodnikami w klasie samochodów. To jedna z pięciu kategorii pojazdów obok motocykli, quadów, pojazdów lekkich i ciężarówek.
Bogata historia Audi w sporcie samochodowym
Audi Sport ma bardzo bogatą tradycję udziału w różnych seriach i dyscyplinach sportów motorowych. Począwszy od roku 1981 samochody z czterema pierścieniami w logo brały udział w rajdach WRC, wyścigach samochodów turystycznych (Trans-Am, IMSA GTO, DTM, STW, TCR), wyścigach prototypów (LMP), wyścigach klasy GT (GT3, GT2, GT4), rallycrossie (WRX) i także wyścigach samochodów jednomiejscowych (Formuła E). Teraz, jako siódma dyscyplina w portfolio, dochodzi więc rajd terenowy.
W trzech Audi RS Q e-tron prowadzonych przez trzy dwuosobowe załogi znaleźć można także pionierskie i innowacyjne rozwiązania techniczne. W kategorii T1 Ultimate w Rajdzie Dakar 2022, Audi chce udowodnić, że zelektryfikowany układ napędowy jest bardzo wydajny i konkurencyjny wobec napędów klasycznych. Należy tu również przypomnieć, że to nie pierwszy wyczynowy pojazd marki Audi Sport z napędem alternatywnym. Już roku 2012 Audi z napędem zelektryfikowanym zwyciężyło w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Wygrało jednocześnie również klasyfikację producentów, jako pierwsze z tego typu napędem. W sezonie 2017/2018 jako pierwszy niemiecki producent Audi zdobyło także tytuł mistrzowski w w pełni elektrycznej Formule E.
Trzy identyczne, rajdowe Audi RS Q e-tron
Trzy zespoły najlepszych kierowców Audi z pewnością dadzą z siebie wszystko w Arabii Saudyjskiej. Mattias Ekström błyszczy swoją wszechstronnością. Dwa tytuły mistrzowskie w DTM i również zwycięstwo w Mistrzostwach Świata w Rallycrossie, to najważniejsze punkty jego prawie 30-letniej międzynarodowej kariery w sportach motorowych. Jego pilot, a zarazem drugi kierowca Emil Bergkvist, również Szwed, był mistrzem świata juniorów w rajdach samochodowych. Stéphane Peterhansel, czternastokrotny zwycięzca Rajdu Dakar cały czas przewodzi tabeli najlepszych kierowców tej imprezy. W kokpicie Audi RS Q e-tron towarzyszyć mu będzie rodak – Edouard Boulanger. Hiszpan Carlos Sainz trzykrotnie wygrał Rajd Dakar. Ma też za sobą ponad dwie dekady rajdowych doświadczeń, podczas których dwukrotnie został rajdowym mistrzem świata. Jego pilot Lucas Cruz towarzyszył mu również we wszystkich trzech dotychczasowych zwycięstwach w Dakarze.
Audi Sport wspólnie z Q Motorsport
Wszystkie trzy Audi RS Q e-tron startują w barwach Team Audi Sport. Marka wspierana jest jednak przez Q Motorsport – zespół Svena Quandta. Ma on za sobą ponad ćwierć wieku doświadczeń w rajdach terenowych, w tym także sześć zwycięstw w Dakarze. W sumie 80 osób z Audi i Q Motorsport – od kierowców rajdowych, przez osoby odpowiedzialne za technikę i logistykę, aż po lekarza i fizjoterapeutów, przez dwa tygodnie będzie przemieszczać się przez Arabię Saudyjską. Program Rajdu Dakar 2022 obejmuje dwanaście etapów. Ich dzienne dystanse w niektórych przypadkach przekraczają 800 kilometrów. Całkowita długość rajdu wynosi 8099 kilometrów, a łączna długość odcinków terenowych z pomiarem czasu to 4252 kilometrów. Rajd rozpocznie się w Nowy Rok w Jeddah, a zakończy się 14 stycznia. 8 stycznia rajd będzie miał dzień odpoczynku w Rijadzie.
Oprócz relacji na swoich kanałach społecznościowych Facebook, Twitter i Instagram, Audi relacjonować będzie poszczególne etapy dnia na Facebooku. Informacje o trasie, relacje zza kulis oraz aktualne wywiady z kierowcami, pilotami i zespołem, dadzą zatem wyobrażenie o codziennych zmaganiach.
Informacja prasowa
Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.