Wypiekanie sukcesu. Prezentacja składu zespołu Inter Europol Competition 2022
Wzdłuż biegnącej w stronę wschodniej granicy drogi S8 kilometrami ciągną się tereny przemysłowe. Zakłady produkcyjne, centra logistyczne, magazyny – to doskonała lokalizacja, zapewniająca szybkie połączenie tak na wschód, jak i na zachód. Kompleks budynków ogromnej piekarni Inter Europol nie wyróżnia się szczególnie, choć to jeden z większych takich zakładów w kraju. Na pewno natomiast to jedyna piekarnia – może nawet na świecie – w której znajdziemy… samochody wyścigowe.
![Prezentacja składu zespołu Inter Europol Competition 2022](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2022/01/DSC_1449-1024x576.jpg)
Bo zgodnie z powiedzeniem, że nie samym chlebem człowiek żyje, Inter Europol to nie tylko piekarnia. To także zespół wyścigowy Inter Europol Competition, startujący w wyścigach długodystansowych. Zaczęło się, jak zwykle, skromnie. W 2010 roku Jakub Śmiechowski, kierowca kartingowy, postanowił przesiąść się do mocniejszych single-seaterów. Wybór padł na Formułę Renault 2.0, a dzięki wsparciu rodzinnego biznesu udało się stworzyć niewielki team. Jednak po kilku całkiem udanych sezonach znowu przyszedł czas na decyzje – piąć się po szczeblach Formuły czy spróbować czegoś innego. Z rozsądku wybór padł na wyścigi długodystansowe – starty w LMP3 były wtedy bardziej w finansowym zasięgu zespołu niż wchodzenie w Formułę 3. Starty w European Le Mans Series i Asian Le Mans Series przyniosły serię zwycięstw i pozwoliły przesiąść się o szczebel wyżej, do LMP2.
![Prezentacja składu zespołu Inter Europol Competition 2022](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2022/01/DSC_1457-1024x576.jpg)
W ostatni weekend odwiedziliśmy siedzibę Inter Europol Competition w celu zapoznania się planami zespołu na sezon 2022. Okazją była obecność wszystkich zawodników, którzy przyjechali do Polski w celu dopasowania indywidualnego kształtu siedzisk fotela samochodu Oreca 07 LMP2. Zespół po oficjalnej prezentacji w siedzibie firmy, umożliwił porozmawianie z każdym z nich. Dostaliśmy także zaproszenie do odwiedzenia warsztatu, gdzie składane są wszystkie samochody przed sezonem. Część aut została już wysłana na azjatyckie rundy wyścigowe, pozostałe są obecnie przygotowywane przed pierwszymi wyścigami sezonu.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2022/01/DSC_1467-1024x576.jpg)
Kolekcja samochodów wyścigowych
Oprócz nowych samochodów składanych w olbrzymim warsztacie zespołu, mieliśmy okazję podziwiać pierwszy polski samochód z wyścigu 24h LeMans 2019, w którym Inter Europol Competition zajął 16 miejsce w klasie. Ten właśnie samochód Ligier JSP217 LMP2 można podziwiać w siedzibie firmy Inter Europol. To nie jedyne auto, które tam się znajduje. Obok stał, pozbawiony oklejenia, cały karbonowy, identyczny samochód używany w sezonie 2020 i 2021.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2022/01/DSC_1558-1024x576.jpg)
Trzy historyczne samochody Formuły 1
Jednak tym co przykuwa największą uwagę były aż trzy, oryginalne, historyczne samochody Formuły 1 stojące obok. To pokazowy, jeżdżący Renault R30, używany do prezentacji Road Show którym jeździli Robert Kubica i Witalij Pietrow. Obok znajdują się dwie perełki: oryginalne, wyścigowe egzemplarze Benettonów używanych przez samego Michalea Schumachera. Pierwszy z nich, to kultowy Benetton B194 Ford, z początku sezonu z 1994 roku. To ten sam (!) egzemplarz, z którego kamery mogliśmy oglądać nagranie tragicznego wypadku Ayrtona Senny na torze Imola. Michael Schumacher jechał wtedy dokładnie tym samochodem tuż za nim.
![Renault R30, Benetton B194, Benetton B195 - w siedzibie Inter Europol Competition](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2022/01/DSC_1549-1024x576.jpg)
Drugi to Benetton B195 z sezonu 1995, także Michaela Schumachera, wyposażony już w bardziej zaawansowaną aerodynamikę oraz elementy bezpieczeństwa wprowadzone w sezonie 1995. Wszystkie samochody są wyposażone w silniki i są w pełni sprawnymi i jeżdżącymi samochodami F1. To chyba największa i najbardziej spektakularna kolekcja samochodów F1 znajdująca się w Polsce.
![Renault R30, Benetton B194, Benetton B195 - w siedzibie Inter Europol Competition](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2022/01/DSC_1521-1024x576.jpg)
Wyścigowe plany na sezon 2022
Podczas spotkania kierownictwo zespołu opowiedziało nam o swoich wyścigowych planach. W tym roku Inter Europol Competition wystartuje we wszystkich sześciu wyścigach World Endurance Championship – 18 marca w 1000 Miles of Sebring, 7 maja w 6 Hours of Spa-Francorchamps, 11 czerwca w 24 Hours of Le Mans, 10 lipca w 6 Hours of Monza, 11 września w 6 Hours of Fuji i 12 listopada w 8 Hours of Bahrain. Dodatkowo zespół zaliczy także sześć rund długodystansowych wyścigów cyklu ELMS i dwie rundy ALMS.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2022/01/DSC_1600-1024x576.jpg)
Zawodnicy
Największą niespodzianką tegorocznego sezonu jest dołączenie do zespołu Inter Europol Competition nowego kierowcy. To Esteban Gutierrez, dawniej kierowca F1 (Sauber i Haas), a obecnie kierowca rezerwowy Mercedesa, zasiądzie w samochodzie wyścigowym Oreca kategorii LMP2 obok Kuby Śmiechowskiego i Alexa Brundle. Mieliśmy okazję porozmawiać ze wszystkimi kierowcami zespołu. Oczywiście, dla Estebana wyścigi długodystansowe to nowość. Ale ogromne doświadczenie i wjeżdżenie w znacznie szybsze samochody F1 na pewno pozwolą mu na błyskawiczną adaptację, co zresztą zapowiada. Należy tu dodać, że Esteban po kilku sezonach w Formule 1, nadal jest etatowym kierowcą rozwojowym zespołu Mercedes F1.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2022/01/DSC_1597-1024x576.jpg)
Będziemy z uwagą śledzić starty zespołu Inter Europol Competition. W polskim sporcie motorowym to obecnie jedyna ekipa na tak wysokim poziomie w wyścigach długodystansowych najwyższych kategorii. A rozwój zespołu pokazuje, że nie trzeba zaczynać od wielkich pieniędzy, żeby do czegoś dojść.
tekst: Bartosz Ławski, Paweł Bielak, zdjęcia: Paweł Bielak
Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.