MotoryzacjaNajważniejszeSport

Wypiekanie sukcesu. Prezentacja składu zespołu Inter Europol Competition 2022

Wzdłuż biegnącej w stronę wschodniej granicy drogi S8 kilometrami ciągną się tereny przemysłowe. Zakłady produkcyjne, centra logistyczne, magazyny – to doskonała lokalizacja, zapewniająca szybkie połączenie tak na wschód, jak i na zachód. Kompleks budynków ogromnej piekarni Inter Europol nie wyróżnia się szczególnie, choć to jeden z większych takich zakładów w kraju. Na pewno natomiast to jedyna piekarnia – może nawet na świecie – w której znajdziemy… samochody wyścigowe.

Prezentacja składu zespołu Inter Europol Competition 2022

Bo zgodnie z powiedzeniem, że nie samym chlebem człowiek żyje, Inter Europol to nie tylko piekarnia. To także zespół wyścigowy Inter Europol Competition, startujący w wyścigach długodystansowych. Zaczęło się, jak zwykle, skromnie. W 2010 roku Jakub Śmiechowski, kierowca kartingowy, postanowił przesiąść się do mocniejszych single-seaterów. Wybór padł na Formułę Renault 2.0, a dzięki wsparciu rodzinnego biznesu udało się stworzyć niewielki team. Jednak po kilku całkiem udanych sezonach znowu przyszedł czas na decyzje – piąć się po szczeblach Formuły czy spróbować czegoś innego. Z rozsądku wybór padł na wyścigi długodystansowe – starty w LMP3 były wtedy bardziej w finansowym zasięgu zespołu niż wchodzenie w Formułę 3. Starty w European Le Mans Series i Asian Le Mans Series przyniosły serię zwycięstw i pozwoliły przesiąść się o szczebel wyżej, do LMP2.

Prezentacja składu zespołu Inter Europol Competition 2022
Prezentacja zespołu wyścigowego Inter Europol Competition przed sezonem 2022

W ostatni weekend odwiedziliśmy siedzibę Inter Europol Competition w celu zapoznania się planami zespołu na sezon 2022. Okazją była obecność wszystkich zawodników, którzy przyjechali do Polski w celu dopasowania indywidualnego kształtu siedzisk fotela samochodu Oreca 07 LMP2. Zespół po oficjalnej prezentacji w siedzibie firmy, umożliwił porozmawianie z każdym z nich. Dostaliśmy także zaproszenie do odwiedzenia warsztatu, gdzie składane są wszystkie samochody przed sezonem. Część aut została już wysłana na azjatyckie rundy wyścigowe, pozostałe są obecnie przygotowywane przed pierwszymi wyścigami sezonu.

Kolekcja samochodów wyścigowych

Oprócz nowych samochodów składanych w olbrzymim warsztacie zespołu, mieliśmy okazję podziwiać pierwszy polski samochód z wyścigu 24h LeMans 2019, w którym Inter Europol Competition zajął 16 miejsce w klasie. Ten właśnie samochód Ligier JSP217 LMP2 można podziwiać w siedzibie firmy Inter Europol. To nie jedyne auto, które tam się znajduje. Obok stał, pozbawiony oklejenia, cały karbonowy, identyczny samochód używany w sezonie 2020 i 2021.

Trzy historyczne samochody Formuły 1

Jednak tym co przykuwa największą uwagę były aż trzy, oryginalne, historyczne samochody Formuły 1 stojące obok. To pokazowy, jeżdżący Renault R30, używany do prezentacji Road Show którym jeździli Robert Kubica i Witalij Pietrow. Obok znajdują się dwie perełki: oryginalne, wyścigowe egzemplarze Benettonów używanych przez samego Michalea Schumachera. Pierwszy z nich, to kultowy Benetton B194 Ford, z początku sezonu z 1994 roku. To ten sam (!) egzemplarz, z którego kamery mogliśmy oglądać nagranie tragicznego wypadku Ayrtona Senny na torze Imola. Michael Schumacher jechał wtedy dokładnie tym samochodem tuż za nim.

Renault R30, Benetton B194, Benetton B195 - w siedzibie Inter Europol Competition
Renault R30, Benetton B194, Benetton B195

Drugi to Benetton B195 z sezonu 1995, także Michaela Schumachera, wyposażony już w bardziej zaawansowaną aerodynamikę oraz elementy bezpieczeństwa wprowadzone w sezonie 1995. Wszystkie samochody są wyposażone w silniki i są w pełni sprawnymi i jeżdżącymi samochodami F1. To chyba największa i najbardziej spektakularna kolekcja samochodów F1 znajdująca się w Polsce.

Renault R30, Benetton B194, Benetton B195 - w siedzibie Inter Europol Competition
Benetton B194 Ford
Wyścigowe plany na sezon 2022

Podczas spotkania kierownictwo zespołu opowiedziało nam o swoich wyścigowych planach. W tym roku Inter Europol Competition wystartuje we wszystkich sześciu wyścigach World Endurance Championship – 18 marca w 1000 Miles of Sebring, 7 maja w 6 Hours of Spa-Francorchamps, 11 czerwca w 24 Hours of Le Mans, 10 lipca w 6 Hours of Monza, 11 września w 6 Hours of Fuji i 12 listopada w 8 Hours of Bahrain. Dodatkowo zespół zaliczy także sześć rund długodystansowych wyścigów cyklu ELMS i dwie rundy ALMS.

Zawodnicy

Największą niespodzianką tegorocznego sezonu jest dołączenie do zespołu Inter Europol Competition nowego kierowcy. To Esteban Gutierrez, dawniej kierowca F1 (Sauber i Haas), a obecnie kierowca rezerwowy Mercedesa, zasiądzie w samochodzie wyścigowym Oreca kategorii LMP2 obok Kuby Śmiechowskiego i Alexa Brundle. Mieliśmy okazję porozmawiać ze wszystkimi kierowcami zespołu. Oczywiście, dla Estebana wyścigi długodystansowe to nowość. Ale ogromne doświadczenie i wjeżdżenie w znacznie szybsze samochody F1 na pewno pozwolą mu na błyskawiczną adaptację, co zresztą zapowiada. Należy tu dodać, że Esteban po kilku sezonach w Formule 1, nadal jest etatowym kierowcą rozwojowym zespołu Mercedes F1.

Będziemy z uwagą śledzić starty zespołu Inter Europol Competition. W polskim sporcie motorowym to obecnie jedyna ekipa na tak wysokim poziomie w wyścigach długodystansowych najwyższych kategorii. A rozwój zespołu pokazuje, że nie trzeba zaczynać od wielkich pieniędzy, żeby do czegoś dojść.

tekst: Bartosz Ławski, Paweł Bielak, zdjęcia: Paweł Bielak

Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *