Audi A6 Avant e-tron concept

To już drugie koncepcyjne Audi z rodziny A6 e-tron. Audi, w ramach Dorocznej Konferencji Prasowej prezentuje w tym roku kolejny pojazd z przyszłościowej, zasilanej elektrycznie, luksusowej serii modelowej A6 e-tron: wersję Avant. Niemal rok temu, w kwietniu 2021 r., koncern z Ingolstadt pokazał na targach Auto Show w Szanghaju model Audi A6 Sportback z napędem w pełni elektrycznym. Ukierunkowane już na produkcję seryjną koncepcyjne A6 Avant e-tron concept stanowi ilustrację syntezy pionierskiej techniki napędu i tradycyjnej stylistyki Audi: wariantu Avant.

Audi A6 Avant e-tron concept

Podobnie jak Audi A6 e-tron concept pokazane w 2021 r., Audi A6 Avant e-tron concept bazuje na przyszłościowej Elektrycznej Platformie Premium (PPE) i ma napęd w pełni elektryczny. Jednocześnie, przy tych samych wymiarach co A6 Sportback e-tron, jest emanacją nowej koncepcji stylistycznej. Nadwozie o długości 4,96 m, szerokości 1,96 m i wysokości 1,44 m sprawia, że samochód ten plasuje się w segmencie pojazdów luksusowych. Jego linie stanowią konsekwentne rozwinięcie współczesnego formalnego języka Audi. Elementy, takie jak zamknięty grill chłodnicy Singleframe i pas świateł tylnych, podkreślają jego pokrewieństwo z napędzanymi elektrycznie modelami rodziny e-tron.

Audi A6 Avant e-tron concept
Tak będą wyglądały przyszłe modele Audi

Model stylistyki zewnętrznej debiutującego w marcu 2022 r. Audi A6 Avant e-tron concept nie jest już wynikiem prostego ćwiczenia stylistycznego, tak jak to było w przypadku wersji Sportback. Wprost przeciwnie. Jego linie i eleganckie proporcje antycypują przyszłe modele produkcyjne Audi. Oferują wgląd w to, jak dynamicznie wyglądać będą napędzane elektrycznie pojazdy Audi segmentu luksusowego.

Audi A6 Avant e-tron concept

„Pokazując Audi A6 Avant e-tron concept oferujemy bardzo konkretną wizję przyszłych modeli. To modele seryjne, oparte o platformę technologiczną PPE” — mówi członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego, Oliver Hoffmann. „Zajmujemy się nie tylko elektryfikacją pełnej sukcesów, 45-letniej historii wersji Avant. Najbardziej zależy nam na tym, by nasze umiejętności techniczne pozwoliły nam dodać do niej wykrzyknik. A ten wykrzyknik to 800-woltowy system pokładowy, moc ładowania do 270 kW i osiągany zasięg nawet 700 km wg WLTP.

Audi A6 Avant e-tron concept

Noszący znaczek A6 koncepcyjny pojazd ma swoje miejsce w rodzinie znanych modeli biznesowych marki rodem z Ingolstadt. Ta rodzina pojazdów – do roku 1994 jako Audi 100 – od 1968 r. reprezentuje markę w jednym z najbardziej licznych segmentów. Model Avant tej linii na rynku pojawił się po raz pierwszy w roku 1977. Była to rewolucyjna i zaprojektowana z dużym ładunkiem emocji reinterpretacja samochodu typu kombi.

Audi A6 Avant e-tron concept
PPE

Technika PPE gwarantuje, że to, co sugerują linie samochodu, będzie się rzeczywiście przekładać na standard określany dynamicznymi parametrami jazdy. A6 Avant to auto przydatne w codziennym użytkowaniu, którym można też pokonywać długie trasy. Oznacza to, że w zależności od układu napędowego i wariantu modelu, Audi A6 e-tron będzie miało zasięg do 700 km. Najmocniejsze modele z tej serii będą przyspieszać od 0 do 100 km/h w niecałe cztery sekundy. Parametry modeli Sportback i Avant tylko nieznacznie od siebie odbiegają.

Audi A6 Avant e-tron concept

Piękny i przestronny tył Audi A6 Avant nie jest jedyną rzeczą, która czyni z niego mistrza w dziedzinie magazynowania. Także w podwójnym znaczeniu tego słowa. Układ napędowy i technologia akumulatorów również uzasadniają ten tytuł. Dzięki systemowi 800 V i możliwości ładowania mocą do 270 kW, w ciągu zaledwie 10 minut, na stacji szybkiego ładowania można zgromadzić energię wystarczającą do przejechania około 300 kilometrów.

Audi A6 Avant e-tron concept
Charakterystyczna dla modeli typu e-tron: stylistyka

Wymiary Audi A6 Avant e-tron concept (długość 4,96 m, szerokość 1,96 m i wysokość 1,44 m) jasno wskazują, że jest to przedstawiciel wyższej klasy pojazdów. Tej samej, w której obecnie znajdują się modele serii Audi A6/A7. Dzięki dynamicznym proporcjom i eleganckim liniom, włącznie z typową dla marki stylistyką tylnej części auta, od razu wiadomo, że jest to pojazd, którego koncepcja powstała w tunelu aerodynamicznym.

Audi A6 Avant e-tron concept

Aerodynamika zawsze odgrywała kluczową rolę w długiej historii sukcesów Audi w klasie luksusowej. Wartość Cx modelu Audi 100 / C3 – mistrza świata w aerodynamice we wszystkich klasach – jest legendarna. Dzięki wartości Cx wynoszącej 0,30, Audi już w roku 1982 znacznie przewyższało swoich konkurentów. Dodatkowo następnie przez wiele lat utrzymywało tę przewagę.

Audi A6 Avant e-tron concept
Współczynnik Cx 0,22

Współczynnik oporu powietrza Cx modelu Sportback wynoszący zaledwie 0,22 jest w elektrycznym segmencie C bezprecedensowy. Wartość Cx wersji Avant o ekspansyjnej linii dachu jest wyższa o zaledwie 0,02 jednostki. Mówiąc językiem laika: oznacza to, że samochód charakteryzuje się minimalnym oporem aerodynamicznym. Przekłada się to przede wszystkim na niższe zużycie energii, a tym samym na większy zasięg. Jednocześnie precyzyjne dostrojenie w tunelu aerodynamicznym, po raz kolejny przyniosło projekt organiczny i w najmniejszych szczegółach charakteryzujący się wyjątkową elegancją i harmonią.

Audi A6 Avant e-tron concept

Duże 22-calowe koła i krótkie zwisy, płaska kabina i dynamiczny łuk dachu, nadają Avantowi proporcje wyraźnie nawiązujące do samochodu sportowego. Brak ostrych krawędzi skutkuje na całej karoserii płynnymi przejściami między powierzchniami wypukłymi i wklęsłymi, a także powstawaniem miękkich cieni. Audi A6 e-tron concept wydaje się monolitem, jakby odlanym z pojedynczej formy, szczególnie gdy patrzy się na niego z boku.

Dach delikatnie opadający ku tyłowi z ukośnym słupkiem D, to cecha typowa dla okien Audi Avant. Słupek D „wyrasta” ze stabilnej podstawy tylnej części pojazdu w sposób wyjątkowo aerodynamiczny. Przykuwające wzrok nadkola quattro wydatnie podkreślają szerokość pojazdu i są jednocześnie organicznie zintegrowane z powierzchniami bocznymi.

Audi A6 Avant e-tron concept
Duży zabudowany grill Singleframe

Nadkola połączono specjalnie wyrzeźbionym obszarem ponad partią progów kryjącym zespół akumulatorów, co podkreśla czarny panel — element stylistyczny stanowiący obecnie cechę charakterystyczną floty elektrycznych pojazdów marki Audi. Typowe dla modeli Audi e-tron są też smukłe wirtualne lusterka zewnętrzne umieszczone przy podstawie słupka A.

Patrząc na pojazd z przodu, od razu widać, że Audi A6 e-tron concept jest zasilany energią elektryczną. Jego cechą charakterystyczną jest duży, zabudowany grill osłony chłodnicy Singleframe, którego dolną krawędź stanowią głębokie wloty powietrza chłodzącego układ napędowy, akumulator i hamulce. Płaskie osłony reflektorów sięgają daleko na boki rozciągniętej w poziomie przedniej części pojazdu, podkreślając horyzontalną architekturę karoserii.

Audi A6 Avant e-tron concept

Wpływ tunelu aerodynamicznego na wygląd tylnej części nadwozia jest niezaprzeczalny. Górna część tyłu została ukształtowana tak, by stworzyć aerodynamicznie funkcjonalną, biegnącą dookoła krawędź oddzielającą. Tylny spojler z kolorowym wykończeniem wizualnie podkreśla wydłużoną, poziomo zorientowaną sylwetkę A6 Avant e-tron concept. Spojler ten ma również istotny wpływ na przepływ powietrza, poprawiając aerodynamikę.

W dolnej części tylnego dyfuzora znajdują się dwa duże wyloty powietrza, zintegrowane z powierzchnią zderzaka. Elementy te, również z kolorowymi wykończeniami, kierują powietrze przepływające pod pojazdem w taki sposób, który zmniejsza turbulencje. To doskonałe połączenie zmniejszonego oporu aerodynamicznego i zminimalizowanej siły nośnej.

Sportową sylwetkę tego pojazdu podkreśla ciepły odcień szarości o nazwie Neptune Valley. W cieniu lakier ten wygląda nowocześnie i dyskretnie. Pełnej krasy nabiera jednak w słońcu, kiedy to dzięki działaniu specjalnych pigmentów miękko otula pojazd w opalizujące złocienie.

Oświetlenie z każdej perspektywy — technika świateł

Płaskie reflektory przednie i światła tylne są wąskie i wtopione w kompozycję ogólną linii pojazdu. Technika świateł cyfrowych Matrix LED i OLED umożliwia osiągnięcie maksymalnej jasności i szerokiego wachlarza funkcji nawet na minimalnej powierzchni. Po obu stronach karoserii umieszczono po trzy niewielkie projektory LED o wysokiej rozdzielczości. Po otwarciu drzwi zmieniają one ziemię pod pojazdem w scenę. Niewielkie, dynamicznie rozszerzane efekty świetlne witają pasażerów komunikatem w ich własnym języku.

Połączenie funkcji bezpieczeństwa i estetyki zawsze miało dla Audi szczególne znaczenie. Dlatego małe projektory o wysokiej rozdzielczości wyświetlają również na ziemi symbole ostrzegawcze. Na przykład informują rowerzystów, że za chwilę otworzą się drzwi pojazdu. Cztery inne projektory LED o wysokiej rozdzielczości — w niewidoczny sposób wbudowane w narożniki pojazdu — odwzorowują sygnał kierunkowskazu. Wygląd tych projekcji można zmienić, dostosowując je do różnych rynków i przepisów regionalnych.

Jakość kinowa przednich reflektorów

Cyfrowe reflektory przednie Digital Matrix LED osiągają jakość niemalże kinową. Jeżeli Audi A6 Avant e-tron concept jest podczas ładowania zaparkowane przy ścianie, pasażerowie mogą grać w wyświetlane na ścianie gry. Zamiast na małym ekranie w kabinie, będą widzieli wirtualne krajobrazy rozgrywanej gry na ścianie w formacie XXL. Wszystko to dzięki reflektorom Digital Matrix LED.

Tylną część pojazdu koncepcyjnego wyposażono w cyfrowe elementy OLED nowej generacji. Tworzą one nieprzerwany pas świetlny i działają jak wyświetlacz. Można ich również użyć do stworzenia nieograniczonej liczby wariacji spersonalizowanych cyfrowych sygnatur świetlnych i dynamicznych świateł dostosowanych do gustu klienta.

Nowością w światłach tylnych jest trójwymiarowa architektura cyfrowych elementów OLED. Dostosowana do kształtu nadwozia, umożliwia idealne zintegrowanie nocnego designu z ogólnym wyglądem. Dzięki temu, dynamiczny pokaz świetlny można oglądać nie tylko w dwóch wymiarach, ale także z imponującym efektem przestrzennym 3D.

Drogę przed pojazdem wyraźnie i jasno oświetlają reflektory, które inteligentnie dostosowują się do sytuacji na drodze, pogody i otoczenia. Umożliwiają one także komunikację z innymi użytkownikami drogi. Z tyłu, wyjątkowo jasne, jednorodne, połączone cyfrowe światła OLED, pozwolą w przyszłości znacznie zwiększyć poziom bezpieczeństwa na drogach.

PPE — wysoki prześwit i maksymalne obniżenie podczas jazdy

Platformę PPE zaprojektowano wyłącznie z myślą o układach napędowych zasilanych z akumulatorów. Dlatego pozwala w pełni wykorzystać wszystkie zalety tej techniki. Kluczowym elementem przyszłej floty bazującej na PPE jest moduł akumulatora umieszczony między osiami. W A6 Avant e-tron concept magazynuje on około 100 kWh energii. Wykorzystanie całej podstawy pojazdu umożliwia też uzyskanie stosunkowo płaskiego układu akumulatora. Oznacza to, że możliwe będzie wykorzystanie tej platformy zarówno w pojazdach z wysokim prześwitem, jak i samochodach o niskiej architekturze. Takich jak na przykład Audi A6 Avant, bez wprowadzania zmian do architektury bazowej.

Wielkość akumulatora i rozstaw osi pojazdów osadzonych na PPE można skalować, a tym samym wykorzystać w różnych segmentach rynku. Jednak ich wspólnym mianownikiem będzie stosunek dość dużego rozstawu osi i bardzo krótkich zwisów. To, w połączeniu z dużymi kołami, da proporcje podstawowe, które są wprost doskonałe — nie tylko w kategoriach stylistyki. Użytkownicy przyszłych modeli PPE skorzystają z dużego rozstawu osi, który przełoży się na dłuższe wnętrze pojazdu. Użytkownicy będą mieli także więcej miejsca na nogi z przodu i z tyłu, co jest zaletą kluczową we wszystkich segmentach. Ponadto pojazdy elektryczne są również zwykle bardziej przestronne dzięki nieobecności tunelu środkowego. W samochodzie w pełni elektrycznym po prostu nie jest on potrzebny.

Napęd quattro

Pomimo braku tunelu i wału napędowego, klienci Audi nie będą musieli rezygnować z flagowego elementu: napędu quattro. Przyszła rodzina modeli bazujących na PPE będzie obejmowała wersje z jednym silnikiem elektrycznym na osi przedniej i jednym na osi tylnej. Za pomocą systemu elektronicznej koordynacji będą one na żądanie zapewniały napęd na cztery koła. Pozwolą uzyskać doskonałą równowagę między dynamiką jazdy i wydajnością energetyczną. Dodatkowo rodzina pojazdów e-tron będzie również zawierała wersje podstawowe zoptymalizowane pod kątem minimalnego zużycia energii i maksymalnego zasięgu. W tym przypadku napęd pojazdu zapewniał będzie pojedynczy silnik elektryczny zamontowany na osi tylnej. Dwa silniki elektryczne w Audi A6 Avant e-tron concept zapewniają łączną moc 350 kW i moment obrotowy rzędu 800 Nm.

Audi A6 Avant e-tron concept

Koła przednie Audi A6 e-tron połączono pięciowahaczową osią specjalnie zoptymalizowaną pod kątem pojazdów elektrycznych. Oś tylna jest wielowahaczowa. W modelu koncepcyjnym zamontowano zawieszenie pneumatyczne Audi z adaptacyjnymi amortyzatorami.

A6 Avant e-tron — mistrz magazynowania

Sercem napędu Audi A6 Avant e-tron concept — i wszystkich modeli w przyszłości bazujących na PPE — będzie 800-woltowa technika ładowania akumulatora. Podobnie jak we wcześniejszym modelu Audi e-tron GT quattro, zapewnia ona możliwość naładowania akumulatora mocą do 270 kW w bardzo krótkim czasie na stacjach szybkiego ładowania. Ta rewolucyjna technika po raz pierwszy pojawi się w segmencie samochodów klasy średniej i luksusowej.

W ten sposób A6 Avant stanie się mistrzem magazynowania – w podwójnym znaczeniu – nie tylko ze względu na przestronny tył. Technika PPE daje czas ładowania zbliżony do tradycyjnego postoju na tankowanie samochodu napędzanego silnikiem spalinowym. Wystarczy 10 minut, by naładować akumulator do poziomu wystarczającego do przejechania ponad 300 kilometrów. W poniżej 25 minut można też naładować akumulator A6 Avant e-tron concept o pojemności 100 kWh od 5 do 80 procent.

Zasięg do 700 km — w zależności od wybranego układu napędowego i mocy wyjściowej — sprawia, że modele z rodziny Audi A6 e-tron nadają się na długie podróże. Ponadto ich zasięg i prędkość ładowania dotrzymują kroku pojazdom spalinowym, dzięki czemu stają się doskonałymi pojazdami spełniającym codzienne potrzeby.

Platforma PPE

W 2018 r. zadebiutował pierwszy w pełni elektryczny pojazd seryjny marki Audi — Audi e-tron. Od tamtego czasu marka systematycznie i szybko realizuje szeroko zakrojony plan wprowadzania mobilności elektrycznej w całej gamie produktów. Po Audi e-tron SUV i e-tron Sportback, w lutym 2021 r. zadebiutował dynamiczny e-tron GT quattro. To samochód osadzony na nowej platformie technologicznej opracowanej wspólnie z Porsche AG. Zaledwie dwa miesiące później swoje premiery miały Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron. To dwa wyjątkowe SUV-y w segmencie aut kompaktowych, bazujące na wspólnej dla Grupy Volkswagen platformie technologicznej MEB.

Modele koncepcyjne Audi A6 e-tron Sportback i Avant są pierwszymi członkami rodziny pojazdów — początkowo w segmencie C, a później również w segmentach B i D — opartymi o kolejną innowacyjną platformę technologiczną: Elektryczną Platformę Premium, w skrócie PPE. Ten system modułowy jest rozwijany pod przewodnictwem Audi we współpracy z Porsche AG. Pierwsze seryjne pojazdy Audi zbudowane na platformie PPE będą sukcesywnie przedstawiane w 2023 r.

PPE to pierwsza platforma zaprojektowana z myślą o zastosowaniu w gamie pojazdów popularnych. Także w SUV-ach i CUV-ach o wysokim prześwicie, a także w samochodach nisko zawieszonych, stanowiących część kluczowego asortymentu Audi. Na przykład także w serii Audi A6. Są też plany rozszerzenia asortymentu PPE na segment B, który od dekad jest segmentem najliczniej sprzedawanym przez Audi.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.