Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé sprzedany za rekordowe 135 mln euro

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé z 1955 r. został sprzedany na aukcji prywatnemu kolekcjonerowi za rekordową sumę 135 milionów euro. To motoryzacyjna ikona i absolutna rzadkość – jeden z zaledwie dwóch zbudowanych w tamtym czasie prototypów. Model nazwany na cześć swojego twórcy i głównego inżyniera, Rudolfa Uhlenhauta, w oczach ekspertów i entuzjastów motoryzacji na całym świecie uchodzi za jeden z najlepszych przykładów samochodowej inżynierii oraz designu.

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé

„300 SLR Uhlenhaut Coupé to kamień milowy w rozwoju samochodów sportowych i kluczowy bohater historii, która ukształtowała naszą markę. Decyzja o sprzedaży jednego z tych dwóch wyjątkowych sportowych aut podjęto z bardzo rozsądnym uzasadnieniem – dla dobra sprawy. Dochód z aukcji sfinansuje globalny program stypendialny. Dzięki Funduszowi Mercedes-Benz chcielibyśmy zachęcić nowe pokolenie do podążania innowacyjnymi śladami Rudolfa Uhlenhauta i opracowywania niesamowitych nowych technologii – szczególnie takich, które wspierają kluczowy cel, jakim jest dekarbonizacja i ochrona zasobów” – powiedział Ola Källenius, dyrektor generalny Mercedes-Benz Group AG. „Jednocześnie, osiągając najwyższą cenę, jaką kiedykolwiek zapłacono za samochód, dokonaliśmy czegoś niezwykłego: Mercedes-Benz jest najcenniejszym jak dotąd samochodem na świecie”.

Jeden z dwóch Mercedesów 300 SLR Uhlenhaut Coupé razem z jego twórcą Rudolfem Uhlenhaut.
Na zdjęciu jeden z dwóch Mercedesów 300 SLR Uhlenhaut Coupé razem z jego twórcą Rudolfem Uhlenhaut.

„Jako globalna firma i luksusowa marka ponosimy wobec społeczeństwa dużą odpowiedzialność” – powiedziała Renata Jungo Brüngger, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. integralności i kwestii prawnych, odpowiedzialna za zarządzanie Funduszem Mercedes-Benz. „Dochody ze sprzedaży 300 SLR Uhlenhaut Coupé dają nam niepowtarzalną okazję do wzmocnienia naszego zaangażowania we flagowy, długofalowy projekt: ustanowimy globalny program stypendialny nazwany Funduszem Mercedes-Benz. Jego misją będzie wspieranie młodych ludzi w nauce, zaangażowaniu i działaniach na rzecz bardziej zrównoważonej przyszłości. Jesteśmy przekonani, że dostęp do edukacji w tych obszarach będzie miał kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o sprostanie wielkim wyzwaniom naszych czasów. Przyczyni się on do większej stabilności, dobrobytu oraz spójności społecznej”.

Kapitał zalążkowy na programy stypendialne

Dochód z aukcji 300 SLR Uhlenhaut Coupé posłuży jako kapitał zalążkowy dla nowej globalnej inicjatywy Mercedes-Benz. Co więcej, w nadchodzących latach producent zobowiązuje się do przeznaczenia na nią dodatkowych środków. Fundusz Mercedes-Benz podzieli się na dwie podkategorie. Pierwsza – stypendia uniwersyteckie – z myślą o edukacji i zachęcaniu studentów do realizacji/prowadzenia badań nad projektami z dziedziny nauki o środowisku. Druga – stypendia szkolne – skupiające się na uczniach realizujących lokalne projekty środowiskowe w ich społecznościach. Pieniądze z programu będą kierowane do osób, bez własnych środków finansowych na swoje projekty i rozwijanie ścieżki kariery. Program wykroczy poza wsparcie finansowe młodych ludzi i będzie zawierał elementy pozalekcyjne, takie jak mentoring Mercedes-Benz, otwierający nowe perspektywy kariery. Fundusz Mercedes-Benz będzie wspólnie rozwijany i zarządzany przez doświadczonego partnera, przechodzącego obecnie proces oceny. Szczegóły dotyczące wdrożenia, a także organizacji partnerskiej, zostaną ogłoszone jeszcze w tym roku.

Ola Källenius, CEO grupy Mercedes-Benz Group AG i Renata Jungo Brüngger, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG przed Mercedesem 300 SLR Uhlenhaut Coupé
Historia i aukcja 300 SLR Uhlenhaut Coupé

Sprzedaż 300 SLR Uhlenhaut Coupé odbyła się 5 maja na aukcji w Muzeum Mercedesa we współpracy z domem aukcyjnym Sotheby’s. Do udziału zaproszono wybranych klientów Mercedes-Benz oraz międzynarodowych kolekcjonerów samochodów i sztuki, którzy podzielają korporacyjne wartości Mercedes-Benz. Sprzedany na aukcji 300 SLR Uhlenhaut Coupé należał do niepublicznej kolekcji pojazdów Mercedes-Benz Classic. Obejmuje ona ponad 1100 samochodów zbudowanych od czasu wynalezienia samochodu w 1886 r. aż do dnia dzisiejszego.

Rysunek techniczny z wymiarami samochodu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé.

„Jesteśmy dumni, że naszą historyczną kolekcją możemy przyczynić się do tej inicjatywy. Do inicjatywy łączącej przeszłość z przyszłością inżynierii i rozwiązań z zakresu dekarbonizacji” – powiedział Marcus Breitschwerdt, szef działu dziedzictwa Mercedes-Benz. „Prywatny nabywca zgodził się, by przy specjalnych okazjach 300 SLR Uhlenhaut Coupé był dostępny na potrzeby publicznej ekspozycji. Drugi oryginalny egzemplarz 300 SLR Coupé pozostaje własnością firmy i będzie nadal wystawiany w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie”.

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé.

Szczególne okoliczności stojące za jego stworzeniem, unikalny design i innowacyjna technika zapewniły 300 SLR niezwykły poziom mistyki. Nie słabnie on do dziś. Konstrukcja modelu wyznaczyła standardy stawiające go pośród najważniejszych motoryzacyjnych ikon na świecie. Nie tylko oczywiście ze względu na charakterystyczne drzwi typu „Gullwing”. Do tego dochodzą znakomite osiągi, jakie zapewnia rasowa wyścigowa technika. To wszystko zagwarantowało 300 SLR Uhlenhaut Coupé uznaną pozycję w mitologii samochodów sportowych. Zapewniło także wyjątkowe miejsce w sercach fanów Mercedesa na całym świecie.

Informacja prasowa

Pozostałe artykuły z działu klasyki znajdziecie tutaj.


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.