MotoryzacjaNajważniejszeSport

Inter Europol Competition po raz czwarty w Le Mans

Wyścig 24h Le Mans odbędzie się w tym roku już po raz dziewięćdziesiąty, a więc obchodzi mały jubileusz. Mały, bo wielki będzie za rok, gdy świętować będzie swoje stulecie. Pierwsza edycja odbyła się w roku 1923. Potem wyścig organizowany był corocznie, z wyjątkiem roku 1936 (strajk) i lat 1940 – 1948 (druga wojna światowa). Jednak polskie tradycje związane z największym maratonem świata nie są bogate. W 2015 roku na starcie pojawił się po raz pierwszy polski kierowca – Kuba Giermaziak. Ukończył on wyścig na siódmym miejscu w klasie GTE Am, a na następny akcent musieliśmy czekać kolejne 4 lata. Wtedy na starcie 24h Le Mans pojawił się polski zespół Inter Europol Competition.

Inter Europol Competition po raz czwarty w Le Mans
Debiut w 2019 roku

2019 rok, to debiut polskiego zespołu wyścigowego Inter Europol Competition, który od tamtej pory co roku pojawia się w Le Mans. W dniach 11 – 12 czerwca zamelduje się na polach startowych po raz czwarty z rzędu. Pierwsze dwa występy były pechowe. Zawodny samochód Ligier nie pozwolił walczyć o czołowe miejsca. Gdy przed rokiem zmieniono konstrukcję na znacznie bardziej dopracowany i niezawodny prototyp marki Oreca, od razu pojawił się wynik na miarę oczekiwań i ambicji. Kuba Śmiechowski, Alex Brundle i Renger van der Zande wywalczyli znakomite piąte miejsce w stawce 25 załóg. Jednocześnie zdobyli także trzecie wśród zespołów zdobywających punkty do klasyfikacji mistrzostw świata.

Inter Europol Competition po raz czwarty w Le Mans
Dwa prototypy LMP2 Oreca w międzynarodowym składzie

Tym razem polski zespół robi kolejny krok naprzód. Inter Europol Competition wystawia bowiem w Le Mans nie jeden, a dwa prototypy Oreca klasy LMP2 w charakterystycznych żółto-zielonych barwach. W kokpicie samochodu z numerem 34 zasiądą Polak Kuba Śmiechowski, Meksykanin Esteban Gutierrez oraz Brytyjczyk Alex Brundle.  Drugim samochodem z numerem 43 pojadą Brazylijczyk Pietro Fittipaldi,  Szwajcar Fabio Scherer oraz Duńczyk David Heinemeier Hansson.

Inter Europol Competition po raz czwarty w Le Mans

Oto, co na kilka dni przed startem powiedział specjalnie dla polskich kibiców Wojciech Śmiechowski, właściciel zespołu:

– Po raz pierwszy wystawiamy w tak dużym wyścigu dwa samochody, a dodatkowo jeszcze prototyp LMP3 w wyścigu towarzyszącym pod nazwą Road to Le Mans. Wyzwanie logistyczne dla naszego teamu jest zatem ogromne. Podobnie jak inne zespoły mamy problemy z otrzymywaniem na czas zamawianych części, co jest związane z sytuacją na świecie. Dlatego również z opóźnieniem otrzymaliśmy drugi samochód. Wszystko razem oznacza, że jest to ogromny wysiłek dla zespołu, tym bardziej, że trochę nie planowaliśmy tak szybkiego rozwoju.

Inter Europol Competition po raz czwarty w Le Mans

– Jakby tego było mało, mamy kilka nowych osób w zespole na kluczowych stanowiskach, między innymi nowych inżynierów, bardzo dobrych i również doświadczonych. Liczymy też, że wniosą dużo swojej wiedzy i świeżego podejścia.

– Chcę podkreślić także, że mamy bardzo dobre, wyrównane składy załóg. Obydwie zatem stać na dobry, a nawet bardzo dobry wynik. Nie ma samochodu numer 1 czy numer 2. Obydwie załogi będą traktowane w identyczny sposób. Oczywiście, gdyby w trakcie wyścigu okazało się, że jedna z nich ma po drodze jakieś przygody i notuje straty, będziemy na bieżąco modyfikować strategię. Uważam, że pomimo trudności, o których wspomniałem jesteśmy dobrze przygotowani do wyścigu. Wykorzystamy także całe swoje doświadczenie zdobyte w dotychczasowych trzech startach w Le Mans.

Pechowy sezon

– Ten sezon nie przebiegał do tej pory po naszej myśli. Szczęście nie było po naszej stronie, ale to motywuje nas jeszcze bardziej do walki. Marzymy o miejscu na podium w klasie LMP2, ale konkurencja jest niezwykle mocna, chyba najmocniejsza w najnowszej historii wyścigu Le Mans, jak sięgam pamięcią. W tej sytuacji, realnie patrząc powtórzenie ubiegłorocznego piątego miejsca byłoby sukcesem. Sam fakt, że jesteśmy w takim gronie, że walczymy o czołowe miejsca w Le Mans z najlepszymi na świecie, to coś, o czym nie śniło nam się jeszcze kilka lat temu. Trzymajcie za nas kciuki!

Na starcie wyścigu staną 62 samochody, najwięcej – aż 27 w klasie LMP2. Okrążenie toru liczy 13,626 km. Samochody jeżdżą w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara.

Harmonogram wyścigowego weekendu 24h Le Mans:
  • Piątek, 3 czerwca – sobota 4 czerwca
  • Badanie kontrolne
  • Niedziela, 5 czerwca
  • 9.00 – 13.00      Test
  • 14.00 – 18.00    Test
  • Wtorek, 7 czerwca
  • 14.00 – 15.00    Sesja autografów
  • Środa, 8 czerwca
  • 14.00 – 17.00    Trening dowolny 1
  • 19.00 – 20.00    Sesja kwalifikacyjna
  • 22.00 – 00.00    Trening dowolny 2
  • Czwartek, 9 czerwca
  • 15.00 – 18.00    Trening dowolny 3
  • 20.00 – 20.30    Sesja Hyperpole
  • 22.00 – 00.00    Trening dowolny 4
  • Piątek, 10 czerwca
  • 17.00 – 19.30    Parada kierowców
  • Sobota, 11 czerwca
  • 10.30 – 10.45    Sesja Warm Up
  • 16.00  Start wyścigu 24h Le Mans
  • Niedziela, 12 czerwca
  • 16.00  Meta wyścigu 24h Le Mans
Kalendarz WEC 2022 z udziałem zespołu Inter Europol Competition:
  • 18 marca                                        1000 mil Sebring
  • 7 maja                                            6h Spa-Francorchamps
  • 11/12 czerwca                              24h Le Mans
  • 10 lipca                                           6h Monza
  • 11 września                                   6h Fuji
  • 12 listopada                                   8h Bahrain

Wyścig 24h Le Mans 2022 oraz wszystkie sesje na torze można oglądać na żywo w kanałach Eurosport 1 i Eurosport 2 oraz w usłudze Player

Informacja prasowa

Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

3 komentarze do “Inter Europol Competition po raz czwarty w Le Mans

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *