Nowa SKODA Fabia RS Rally2

SKODA Motorsport pokazała dzisiaj następcę modelu FABIA Rally2 evo. Nowy rajdowy model firmy z Mladá Boleslav bazuje na Skodzie Fabii czwartej generacji i jest kontynuacją najbardziej udanego samochodu kategorii Rally2 ostatnich lat. SKODA Motorsport opracowała do nowego samochodu nowy silnik, a także poprawiła jego prowadzenie, układ napędowy i elektronikę. Poprawiono także elementy związane z bezpieczeństwem kierowcy i pilota. Nowa FABIA RS Rally2 zademonstrowała swoje możliwości w wymagającej serii testów na asfalcie, szutrze i lodzie, a także w różnych warunkach pogodowych. Jest zatem idealnie przygotowana aby wygrywać i zdobywać kolejne tytuły.

Nowa SKODA Fabia RS Rally2

„Stanie w miejscu oznacza cofanie się, a dotyczy to szczególnie sportów motorowych. Dlatego opracowując nową Skoda Fabia RS Rally2, wykorzystaliśmy doświadczenie i zoptymalizowaliśmy każdy szczegół. Celem było ulepszenie najbardziej udanego samochodu rajdowego na świecie. Jestem dumny z całego zespołu SKODA Motorsport, który z wielkim zaangażowaniem dąży do tego celu. Chciałbym również podziękować naszym kolegom z Działu Rozwoju. FABIA czwartej generacji zapewniła nam doskonałą bazę dla rajdowego modelu FABIA RS Rally2.“ – powiedział Michal Hrabánek, szef SKODA Motorsport

Skoda Fabia - rajdowa historia modelu

Całkowicie nowa ŠKODA FABIA RS Rally2 to samochód rajdowy kategorii Rally2. Korzysta z najlepszej w swojej klasie aerodynamiki i wyjątkowo sztywnej karoserii modelu produkcyjnego. W porównaniu do odnoszącego sukcesy poprzedniego modelu, zespół SKODA Motorsport zoptymalizował wiele elementów. W szczególności zmodernizował układ napędowy, a także elektronikę, bezpieczeństwo i obsługę samochodu. Inżynierowie opracowali także nowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra. Jest on oparty na silniku 2.0 TSI z serii silników EA888, który jest stosowany m.in. w modelach RS. Nowy lakier do sportów motorowych ŠKODY podkreśla bliskie powiązania ze sportowymi modelami serii RS. Kolorystyka Mamba Green nawiązuje do OCTAVII RS i ENYAQ COUPÉ RS iV.

Technika

SKODA Motorsport zastosowała w nowej Fabii RS Rally2 wiele zoptymalizowanych komponentów. Specjalny układ hamulcowy i precyzyjnie wyważone podwozie zapewniają cenne ułamki sekundy. Klatka bezpieczeństwa składająca się z 35,8 metra stalowych rur i specjalnie zabezpieczonego zbiornika paliwa zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Elektronika i sterowanie spełniają wymagania kierowcy i pilota podczas rajdu.

Niektóre podzespoły stosowane w pojazdach rajdowych znacznie różnią się od swoich odpowiedników w pojazdach seryjnych. Zamiast nawet dziewięciu poduszek powietrznych i licznych elektronicznych systemów wspomagania, takich jak te, które można znaleźć w produkcyjnej FABII, nowa SKODA FABIA RS Rally2 w wielu aspektach opiera się wyłącznie na mechanice. Posiada również specjalistyczne komponenty, takie jak klatka bezpieczeństwa i specjalnie chroniony zbiornik paliwa. W przeciwieństwie do seryjnej FABII, wersja rajdowa wykorzystuje wyłącznie czujniki do sterowania silnikiem i kontrolujące ciśnienie w układzie hamulcowym, położenie kierownicy i poziom paliwa. Czujniki dostarczają jedynie informacji; w przeciwieństwie do modelu produkcyjnego nie pełnią żadnych funkcji kontrolnych. Tylko sterownik silnika wykorzystuje dane z czujników, aby zapewnić optymalne działanie we wszystkich trybach jazdy i różnych warunkach pogodowych.

Różne tarcze hamulcowe przedniej osi na asfalt i szuter

W samochodzie rajdowym układ hamulcowy może zaoszczędzić cenne ułamki sekundy w walce z czasem. Im silniejsze hamowanie, tym później kierowca może wjechać w zakręt. Podczas ostrych hamowań tarcze hamulcowe z łatwością osiągają temperaturę ponad 700 stopni Celsjusza. Aby zapewnić wydajne chłodzenie, tarcze są wewnętrznie wentylowane, a zoptymalizowany układ chłodzenia hamulców jest dostępny w wersji asfaltowej i szutrowej. Tarcze hamulcowe na asfalt mają średnicę 355 milimetrów z przodu i 300 z tyłu, co wymaga 18-calowych felg 8×18. Hamulce do użytku na szutrze mają 300 milimetrów zarówno z przodu, jak i z tyłu. W tym przypadku używa się 15-calowych felg o rozmiarze 7×15.

Specjalny zbiornik paliwa

Skoda Fabia RS Rally2 ma specjalny zbiornik paliwa z wewnętrznym, odpornym na wstrząsy gumowym wnętrzem, zgodnie z przepisami Światowej Federacji Samochodowej FIA. Jego pojemność to 82,5 litra. Specjalne wypełnienie z pianki zapobiega wyciekaniu paliwa. Dodatkową ochronę zapewnia pokrycie z kompozytu węglowo-kevlarowego oraz warstwa chłonna pod zbiornikiem. Przez cały sezon 2022 w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) używana będzie w 100% zrównoważona benzyna. Opiera się to na nowoczesnych surowcach i komponentach odnawialnych o wysokiej czystości. Biopaliwa pochodzą z odpadów biologicznych i syntetycznych e-paliw. Są one produkowane przy użyciu odnawialnych źródeł energii, które umożliwiają elektrolizę „zielonego” wodoru oraz CO₂, który jest uzyskiwany z powietrza i procesów przemysłowych. W 100% odnawialna benzyna jest następnie mieszana w laboratorium bez żadnych składników paliw kopalnych.

35,8 metra stalowych rur chroniących załogę

Inżynierowie SKODA Motorsport opracowali klatkę bezpieczeństwa dla nowej Fabii RS Rally2. Składa się ona w sumie z 35,8 m rur ze stali chromowo-molibdenowej o wysokiej wytrzymałości. Jest ona przyspawana do podwozia już podczas budowy nadwozia. Następnie montowane są panele boczne i dach. Ta procedura pozwala na jeszcze większą precyzję wykonania, a także lepsze dopasowanie i połączenie z nadwoziem

Nowa SKODA Fabia RS Rally2
Rajdowe zawieszenie i dłuższa żywotność komponentów

Podwozie Fabii RS Rally2 również zaprojektowano tak, aby sprostać wymaganiom rajdów. W porównaniu z poprzednim modelem wydłużono skok amortyzatorów, a kolumny MacPhersona usztywniono. Ponadto projektanci zmienili charakterystykę amortyzatorów. Dłuższy rozstaw osi skłonił także do opracowania nowej kinematyki zawieszenia. Oprócz konstrukcji mechanizmu różnicowego zoptymalizowano również charakterystykę skrzyni biegów i trwałość różnych komponentów.

Nowa SKODA Fabia RS Rally2
Łatwa obsługa za pomocą panelu dotykowego i przycisków na kierownicy

Większy wyświetlacz główny w Fabii RS Rally2, mogący nawet odtwarzać wideo, umożliwia intuicyjną obsługę podczas rajdu. We wnętrzu znajduje się również nowy centralny panel sterowania z ekranem dotykowym i zintegrowanym interkomem. Kierowca ma bezpośredni dostęp do wielu funkcji za pomocą przycisków na kierownicy. Teraz przycisk uruchamiania silnika również zintegrowano z kierownicą, gdzie można do niego szybko uzyskać dostęp. Jest to przydatne gdy silnik zgaśnie po obróceniu się samochodu na odcinku specjalnym.

Nowa SKODA Fabia RS Rally2
Lepszy rozkład masy dzięki szerszemu nadwoziu i dłuższemu rozstawowi osi

Nadwozie, oparte na obecnej generacji produkcyjnego modelu Skody Fabia, pozwoliło inżynierom na dalszą optymalizację właściwości jezdnych samochodu rajdowego. Zalety dłuższego rozstawu osi Fabii czwartej generacji, sprawiają że samochód rajdowy cechuje się bardziej stabilnym tyłem. Również dodatkową przestrzeń w komorze silnika wykorzystano na większy intercooler.

Silnik i napęd

SKODA Motorsport opracowała nowy silnik dla Fabii RS Rally2 i dodatkowo zoptymalizowała sprawdzony układ napędowy. Turbodoładowany silnik Fabii RS Rally2 o pojemności 1,6 litra bazuje na silniku 2.0 TSI z serii EA888 o mocy 214 kW (289 KM). Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 430 Nm. Jest on rozdzielany na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 5-biegowej sekwencyjnej skrzyni biegów i dwóch mechanizmów różnicowych.

Nowa SKODA Fabia RS Rally2

Przepisy klasy Rally2 przewidują zastosowanie silnika turbodoładowanego o pojemności 1,6 litra opartego na silniku produkcyjnym. Opracowując układ napędowy nowej SKODY FABIA RS Rally2, SKODA Motorsport zdecydowała się oprzeć go na silniku 2.0 TSI ze zintegrowanym kolektorem wydechowym z serii silników EA888. Jest on stosowany między innymi w seryjnych modelach RS tej marki. W porównaniu z silnikiem FABIA Rally2 evo, nowo opracowany czterocylindrowy silnik charakteryzuje się przeprojektowanymi kanałami dolotowymi i wydechowymi, zoptymalizowanymi tłokami i komorami spalania, zmiennymi fazami rozrządu oraz przeprojektowanym układem smarowania. Wszystko to znacznie usprawnia proces spalania paliwa. Inżynierowie poprawili również układ wydechowy, który ma nową turbosprężarkę i opracowali innowacyjny intercooler i obwód chłodzenia o większej wydajności chłodzenia.

Nowa SKODA Fabia RS Rally2

Skodę FABIA RS Rally2 również wyposażono w nowe oprogramowanie do zarządzania silnikiem. Średnica zwężki ograniczającej dopływ powietrza do silnika wynosi 32 milimetry, zgodnie z regulaminem technicznym FIA dla kategorii Rally2. Przekłada się to na moc silnika około 214 kW (289 KM) i maksymalny moment obrotowy 430 Nm.

Pięciobiegowa skrzynia biegów i dwa dyferencjały

Sekwencyjna 5-biegowa skrzynia biegów, zaprojektowana specjalnie do rajdów, umożliwia zmianę biegów w ciągu milisekund za pomocą samej dźwigni zmiany biegów. Chociaż FABIA RS Rally2 ma mechaniczne sprzęgło, służy ono tylko do ruszania, parkowania lub podczas wolnej jazdy. Aby uzyskać optymalne przyspieszenie na ciasnych, krętych odcinkach rajdowych, FABIA RS Rally2 ma stosunkowo krótkie przełożenie główne. Zapewnia ono prędkość maksymalną wynoszącą około 200 km/h.

Nowa SKODA Fabia RS Rally2

Koncepcja napędu Fabii RS Rally2 różni się znacznie od modelu produkcyjnego, nie tylko ze względu na napęd na wszystkie koła. Ponieważ przepisy techniczne FIA ​​zabraniają stosowania elektronicznych systemów wspomagania jazdy w celu poprawy trakcji, dozwolone są tylko mechaniczne blokady mechanizmu różnicowego na przedniej i tylnej osi. Dodatkowy środkowy mechanizm różnicowy nie jest dozwolony. Sprzęgło między przednią i tylną osią jest rozłączane po zaciągnięciu hamulca ręcznego, co pomaga w pokonywaniu ciasnych nawrotów.

Nowa SKODA Fabia RS Rally2

Informacja prasowa

Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.