KlasykiMotoryzacjaNajważniejsze

Mercedes-Benz 230 SL Pagoda ma 60 lat

Sportowy i komfortowy roadster, a zarazem kamień milowy Mercedes-Benz w rozwoju bezpieczeństwa: 60 lat temu, podczas salonu samochodowego w Genewie (14-24 marca 1963 r.), producent luksusowych aut zaprezentował roadstera 230 SL (W 113 – Pagoda). Oczekiwania publiczności były wysokie, ponieważ 230 SL miał jednocześnie zastąpić dwa modele: 300 SL Roadster (W 198) oraz 190 SL (W 121). Seria W 113 była produkowana do 1971 r.

Mercedes-Benz 230 SL „Pagoda” (W 113). Premiera podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie nad Menem (IAA) od 12 do 22 września 1963 r.
Mercedes-Benz 230 SL „Pagoda” (W 113). Premiera podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie nad Menem (IAA) od 12 do 22 września 1963 r.

Modele 230 SL, 250 SL i 280 SL to dziś pożądane klasyki z gwiazdą. Obrazują to między innymi ceny dobrze zachowanych egzemplarzy serii W 113: aktualne badanie rynku prowadzone przez Classic Data (2022/2023) wycenia 230 SL w topowym stanie (ocena 1) na 128 000 euro, a 280 SL – na 156 000 euro. Wielu właścicieli Pagody korzysta z usług Mercedes-Benz Classic Center w Fellbach, dysponującego niespotykanymi wiedzą i doświadczeniem na temat wszystkich aspektów klasycznych aut z gwiazdą.

Mercedes-Benz 230 SL „Pagoda” (W 113). Szkic autorstwa Friedricha Geigera, 13 lutego 1960 r.
Mercedes-Benz 230 SL „Pagoda” (W 113). Szkic autorstwa Friedricha Geigera, 13 lutego 1960 r.
Pionierskie bezpieczeństwo w świecie samochodów sportowych

Model 230 SL imponował jako wygodny, dwumiejscowy samochód turystyczny o wysokich osiągach. Jego design powstał pod nadzorem Friedricha Geigera. Łączył czystość linii z nawiązaniami do poprzedników, takimi jak duża centralna gwiazda na osłonie chłodnicy. Paul Bracq zaprojektował opcjonalny twardy dach (hardtop) o charakterystycznym kształcie – zakrzywiona do wewnątrz powierzchnia zadaszenia przypominała azjatyckie świątynie. Właśnie stąd wziął się więc przydomek Pagoda.

Mercedes-Benz 230 SL „Pagoda” (W 113)

Poziom bezpieczeństwa W 113 stanowił przełom wśród ówczesnych samochodów sportowych. Konstrukcja podłogi 230 SL wywodziła się z limuzyn Mercedes-Benz z serii W 111 (tzw. skrzydlaki), została jednak skrócona i wzmocniona. W 1959 r. W 111 stał się pierwszym na świecie autem osobowym z tzw. bezpiecznym nadwoziem. Opracował je Béla Barényi, pionier bezpieczeństwa Mercedes-Benz. Pagoda była także pierwszym samochodem sportowym wykorzystującym koncepcję stabilnej kabiny pasażerskiej z przednią i tylną strefą zgniotu. Wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy zapewniało podwozie – również bazujące na limuzynach i dostosowane do wymagań, jakie musiał spełnić nowy roadster. Zawieszenie było sztywne, ale wręcz nietypowo komfortowe jak na samochód sportowy z lat 60. Po raz pierwszy w modelu SL zadebiutowała także czterobiegowa przekładnia automatyczna. Już 230 SL miał hamulce tarczowe przy przednich kołach. Począwszy od 250 SL, zaprezentowanego w 1967 r., wyposażenie uzupełniały również hamulce tarczowe na tylnej osi.

Mercedes-Benz 230 SL „Pagoda” (W 113). Produkcja w zakładzie Mercedes-Benz w Sindelfingen. Zdjęcie z 1964 roku.
Mercedes-Benz 230 SL „Pagoda” (W 113). Produkcja w zakładzie Mercedes-Benz w Sindelfingen. Zdjęcie z 1964 roku.
Trzy silniki

Podczas ośmioletniego okresu produkcji Mercedes-Benz oferował SL-a z serii W 113 kolejno z trzema różnymi silnikami. W przeciwieństwie do modeli 300 SL i 190 SL wprowadzonych w 1954 r., których jednostki przez 9 lat rynkowej kariery pozostawały praktycznie niezmienione. Nowy 230 SL otrzymał sportowy, sześciocylindrowy silnik M 127, bazujący na motorze M 180 z 220 SE. Na potrzeby roadstera jego pojemność skokowa została zwiększona do 2306 cm3. Jednostka rozwijała moc 110 kW (150 KM), pozwalając na rozwinięcie maksymalnej prędkości 200 km/h. Napędzany przez nią samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h w czasie 11,1 sekundy.

Mercedes-Benz 230 SL Pagoda (W 113) - komora silnika.
Mercedes-Benz 230 SL Pagoda (W 113) – komora silnika.
Wersja California, lepsze osiągi

Pod koniec 1966 r. model 230 SL został zastąpiony przez 250 SL. Nowe wydanie napędzał sześciocylindrowy rzędowy silnik M 129 o pojemności 2496 cm3. Jego moc (110 kW/150 KM) i prędkość maksymalna (200 km/h) odpowiadały poprzednikowi, jednak wyższy moment obrotowy pozwolił skrócić czas potrzebny na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h o 1,1 sekundy. Dodatkowo 250 SL został wyposażony w regulator siły hamowania, większe przednie tarcze hamulcowe oraz hamulce tarczowe przy tylnych kołach.

Mercedes-Benz 230 SL „Pagoda” (W 113). Premiera podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie nad Menem (IAA) od 12 do 22 września 1963 r.
Mercedes-Benz 230 SL „Pagoda” (W 113). Premiera podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie nad Menem (IAA) od 12 do 22 września 1963 r.

Kolejna różnica: 250 SL był opcjonalnie dostępny w wariancie California, czyli z hardtopem i tylną kanapą. Dołączył on do oferowanego wcześniej roadstera z miękkim dachem z tkaniny oraz zdejmowanym twardym dachem. Mercedes-Benz po raz pierwszy zaprezentował też odmianę z tylną kanapą w marcu 1967 r., na salonie samochodowym w Genewie. Aby uzyskać miejsce na dodatkowe siedzenia, California została pozbawiona miękkiego dachu oraz przewidzianego dla niego schowka.

Mercedes-Benz 230 SL „Pagoda” (W 113). Zbliżenie na deskę rozdzielczą z oznaczeniem modelu.
Mercedes-Benz 230 SL „Pagoda” (W 113). Zbliżenie na deskę rozdzielczą z oznaczeniem modelu.
Najpopularniejszy 280 SL

W 1968 r. pojawił się model 280 SL, zasilany sześciocylindrowym rzędowym silnikiem M 130 o pojemności 2778 cm3 i mocy 125 kW (170 KM). Była to trzecia, a jednocześnie także najchętniej kupowana wersja W 113. 280 SL przyspieszał od 0 do 100 km/h w dziewięć sekund. Jego maksymalna prędkość wciąż wynosiła 200 km/h.

W marcu 1971 r. produkcja W 113 dobiegła końca, po zbudowaniu 48 912 egzemplarzy. 19 831 z nich przypadało na model 230 SL, 5196 sztuk to 250 SL, a 23 885 – 280 SL.

Rajdowy Mercedes-Benz 230 SL (W 113) prowadzony przez późniejszych zwycięzców Eugena Böhringera i Klausa Kaisera (numer 39) w Rajdzie Spa-Sofia-Liège w dniach 27-31 sierpnia 1963 r. Zdjęcie z punktu kontrolnego w Karlsruhe.
Rajdowy Mercedes-Benz 230 SL (W 113) prowadzony przez późniejszych zwycięzców Eugena Böhringera i Klausa Kaisera (numer 39) w Rajdzie Spa-Sofia-Liège w dniach 27-31 sierpnia 1963 r. Zdjęcie z punktu kontrolnego w Karlsruhe.
Sukcesy w sporcie motorowym

Mercedes-Benz z powodzeniem także wykorzystywał model 230 SL w sporcie motorowym. W 1963 r. Eugen Böhringer i Klaus Kaiser odnieśli nim wyjątkowe zwycięstwo w Rajdzie Spa-Sofia-Liège, na dystansie ponad 5000 km (27-31 sierpnia 1963 r.). W kolejnej edycji tej imprezy rok później duet zajął trzecie miejsce – również za kierownicą 230 SL.

Rajdowy Mercedes-Benz 230 SL (W 113) prowadzony przez Eugena Böhringera i Klausa Kaisera (numer 31) w Rajdzie Spa-Sofia-Liège od 25 do 29 sierpnia 1964 r. Böhringer/Kaiser zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej.
Rajdowy Mercedes-Benz 230 SL (W 113) prowadzony przez Eugena Böhringera i Klausa Kaisera (numer 31) w Rajdzie Spa-Sofia-Liège od 25 do 29 sierpnia 1964 r. Böhringer/Kaiser zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *