NSU Ro 80
Nawet jego nazwa jest niezwykła: Ro 80. Ro oznacza tłok obrotowy (Rotationskolben), a 80 to oznaczenie typu. Zaprezentowane po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie we wrześniu 1967 roku, NSU Ro 80 wprawiło świat motoryzacji w zadziwienie. Znawca marki NSU Klaus Arth opisał je w ten sposób: „Wielu zwiedzających nie wie co podziwiać najpierw. Futurystyczny kształt, ekstrawagancki napęd, czy jedno i drugie.” Samochód zaciekawił publiczność, ale nie został hitem sprzedaży. Niestety więc ostatnie NSU Ro 80 zjechało z linii produkcyjnej w kwietniu 1977 roku.
![NSU Ro 80](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/A231788_large.jpg)
Marka wypuszczająca na rynek nowy samochód, prawie zawsze jest skłonna wierzyć, że jest on „najpiękniejszy, najszybszy, najbardziej ekonomiczny, najnowocześniejszy – krótko mówiąc, samochód idealny.” Tymi słowami NSU Motorenwerke AG ogłosiło swój nowy model w przededniu IAA w 1967 roku. Następnie zaś kontynuowano już skromniej: „My w NSU jesteśmy dość dumni z naszego najmłodszego dziecka, ale staramy się unikać superlatyw w jakiejkolwiek formie. Zamiast tego ograniczamy się do stwierdzenia: To jest dobry i, co najbardziej oczywiste, interesujący samochód.”
![NSU Ro 80](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/A231775_large.jpg)
Firma NSU, producent samochodów z siedzibą w Neckarsulm, poparła to stwierdzenie ponad 80 stronami informacji. Wśród nich znalazła się duża ilość danych technicznych i rysunków. Znalazł się tam także szczegółowy opis zasady działania silnika z tłokiem obrotowym NSU/Wankel. NSU wiedziało, że nawet eksperci będą potrzebowali obszernego materiału, by wyjaśnić nową koncepcję pojazdu, a zwłaszcza zasadę pracy silnika NSU/Wankel. Dokumentacja jednakże w pełni potwierdzała jego zalety. Zalety, takie jak mniejsza masa, mniejsza ilość miejsca zajmowanego przez silnik, praca bez wibracji i mniejsza ilość podzespołów w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem tłokowym. We wrześniu 1967 roku, po pięciu latach prac rozwojowych, firma z Neckarsulm zaprezentowała zwiedzającym we frankfurckich halach wystawowych NSU Ro 80. Był to pierwszy na świecie samochód produkcji seryjnej z dwutarczowym silnikiem Wankla. Publiczność targowa była zdumiona i zainspirowana.
![NSU Ro 80 - silnik Wankla](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/A231777_large.jpg)
Nowe standardy techniczne i estetyczne
Sportowy sedan wyznaczał nowe standardy w zakresie trzymania się drogi, bezpieczeństwa, komfortu i osiągów. Ro 80 było zbudowane w myśl maksymy: „Forma podąża za funkcją”. NSU opracowało ten samochód w tunelu aerodynamicznym. Jego linia nadwozia w kształcie klina, z płaskim przodem, niską, lekko wznoszącą się linią boczną i podniesionym tyłem, umożliwiła uzyskanie współczynnika oporu powietrza 0,35. Ogólny wygląd samochodu postrzegany był przez mu współczesnych jako futurystyczny. Odzwierciedlając to, plakaty reklamowe Ro 80 śmiało głosiły: „Są samochody 'wczorajsze’, są samochody 'dzisiejsze’, a potem są samochody NSU.” W 1971 roku twierdzenie to sformułowano jeszcze bardziej uniwersalnie. „Vorsprung durch Technik – przewaga dzięki technice” – slogan reklamowy, który stał się esencją marki Audi, odkąd w roku 1969 Auto Union GmbH z Ingolstadt i NSU Motorenwerke AG z siedzibą w Ingolstadt połączyły się i wyruszyły razem w dalszą drogę.
![NSU Ro 80](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/A231782_large.jpg)
Odwaga, z jaką firma z Neckarsulm wprowadziła na rynek Ro 80, samochód pod wieloma względami rewolucyjny, została ostatecznie nagrodzona. Rok po premierze, dziennikarze branżowi z całego świata uznali NSU Ro 80 za „Car of the Year – Samochód Roku”. Był to także pierwszy niemiecki pojazd, który zdobył to wyróżnienie. Samochód nie osiągnął jednak trwałego sukcesu komercyjnego. W 1973 roku kryzys naftowy spowodował jednak wzrost cen benzyny, co skłoniło klientów do wyboru bardziej ekonomicznych pojazdów. To oznaczało koniec silnika z tłokiem obrotowym i tym samym koniec NSU Ro 80. Model ten produkowano w fabryce w Neckarsulm od 1967 do 1977 roku. Gdy w 1977 roku zaprzestano jego wytwarzania, większość mocy zakładu absorbowała już produkcja Audi 100. Łącznie wyprodukowano 37 374 sztuki NSU Ro 80.
![NSU Ro 80](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/A231783_large.jpg)
Kluby fanów NSU
Nawet dziś NSU Ro 80 ma wielu wiernych fanów – podobnie jak generalnie marka NSU. Liczne kluby, podczas regularnych spotkań, przejażdżek i imprez, ożywiają historię tej historycznej marki. Jednym z najważniejszych wydarzeń w tym jubileuszowym roku będzie „dzień fana”, który odbędzie się 16 września w Neckarsulm. Imprezę organizuje wspólnie Audi Tradition, Audi Forum Neckarsulm, Audi Club International i Deutsches Zweirad- und NSU-Museum Neckarsulm – muzeum zabytkowych motocykli i rowerów.
![NSU Ro 80](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/A231780_large.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/A231781_large.jpg)
![Ostatni wyprodukowany w 1977 r. NSU Ro 80](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/A231787_large.jpg)
![NSU Ro 80 - premiera](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/A231772_large.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/A231789_large.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/A231160_large.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/A231771_large.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/04/A231779_large.jpg)
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.