KlasykiMotoryzacjaNajważniejsze

NSU Ro 80

Nawet jego nazwa jest niezwykła: Ro 80. Ro oznacza tłok obrotowy (Rotationskolben), a 80 to oznaczenie typu. Zaprezentowane po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie we wrześniu 1967 roku, NSU Ro 80 wprawiło świat motoryzacji w zadziwienie. Znawca marki NSU Klaus Arth opisał je w ten sposób: „Wielu zwiedzających nie wie co podziwiać najpierw. Futurystyczny kształt, ekstrawagancki napęd, czy jedno i drugie.” Samochód zaciekawił publiczność, ale nie został hitem sprzedaży. Niestety więc ostatnie NSU Ro 80 zjechało z linii produkcyjnej w kwietniu 1977 roku.

NSU Ro 80
NSU Ro 80, 1969 r.

Marka wypuszczająca na rynek nowy samochód, prawie zawsze jest skłonna wierzyć, że jest on „najpiękniejszy, najszybszy, najbardziej ekonomiczny, najnowocześniejszy – krótko mówiąc, samochód idealny.” Tymi słowami NSU Motorenwerke AG ogłosiło swój nowy model w przededniu IAA w 1967 roku. Następnie zaś kontynuowano już skromniej: „My w NSU jesteśmy dość dumni z naszego najmłodszego dziecka, ale staramy się unikać superlatyw w jakiejkolwiek formie. Zamiast tego ograniczamy się do stwierdzenia: To jest dobry i, co najbardziej oczywiste, interesujący samochód.”

NSU Ro 80

Firma NSU, producent samochodów z siedzibą w Neckarsulm, poparła to stwierdzenie ponad 80 stronami informacji. Wśród nich znalazła się duża ilość danych technicznych i rysunków. Znalazł się tam także szczegółowy opis zasady działania silnika z tłokiem obrotowym NSU/Wankel. NSU wiedziało, że nawet eksperci będą potrzebowali obszernego materiału, by wyjaśnić nową koncepcję pojazdu, a zwłaszcza zasadę pracy silnika NSU/Wankel. Dokumentacja jednakże w pełni potwierdzała jego zalety. Zalety, takie jak mniejsza masa, mniejsza ilość miejsca zajmowanego przez silnik, praca bez wibracji i mniejsza ilość podzespołów w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem tłokowym. We wrześniu 1967 roku, po pięciu latach prac rozwojowych, firma z Neckarsulm zaprezentowała zwiedzającym we frankfurckich halach wystawowych NSU Ro 80. Był to pierwszy na świecie samochód produkcji seryjnej z dwutarczowym silnikiem Wankla. Publiczność targowa była zdumiona i zainspirowana.

NSU Ro 80 - silnik Wankla
Nowe standardy techniczne i estetyczne

Sportowy sedan wyznaczał nowe standardy w zakresie trzymania się drogi, bezpieczeństwa, komfortu i osiągów. Ro 80 było zbudowane w myśl maksymy: „Forma podąża za funkcją”. NSU opracowało ten samochód w tunelu aerodynamicznym. Jego linia nadwozia w kształcie klina, z płaskim przodem, niską, lekko wznoszącą się linią boczną i podniesionym tyłem, umożliwiła uzyskanie współczynnika oporu powietrza 0,35. Ogólny wygląd samochodu postrzegany był przez mu współczesnych jako futurystyczny. Odzwierciedlając to, plakaty reklamowe Ro 80 śmiało głosiły: „Są samochody 'wczorajsze’, są samochody 'dzisiejsze’, a potem są samochody NSU.” W 1971 roku twierdzenie to sformułowano jeszcze bardziej uniwersalnie. „Vorsprung durch Technik – przewaga dzięki technice” – slogan reklamowy, który stał się esencją marki Audi, odkąd w roku 1969 Auto Union GmbH z Ingolstadt i NSU Motorenwerke AG z siedzibą w Ingolstadt połączyły się i wyruszyły razem w dalszą drogę.

NSU Ro 80

Odwaga, z jaką firma z Neckarsulm wprowadziła na rynek Ro 80, samochód pod wieloma względami rewolucyjny, została ostatecznie nagrodzona. Rok po premierze, dziennikarze branżowi z całego świata uznali NSU Ro 80 za „Car of the Year – Samochód Roku”. Był to także pierwszy niemiecki pojazd, który zdobył to wyróżnienie. Samochód nie osiągnął jednak trwałego sukcesu komercyjnego. W 1973 roku kryzys naftowy spowodował jednak wzrost cen benzyny, co skłoniło klientów do wyboru bardziej ekonomicznych pojazdów. To oznaczało koniec silnika z tłokiem obrotowym i tym samym koniec NSU Ro 80. Model ten produkowano w fabryce w Neckarsulm od 1967 do 1977 roku. Gdy w 1977 roku zaprzestano jego wytwarzania, większość mocy zakładu absorbowała już produkcja Audi 100. Łącznie wyprodukowano 37 374 sztuki NSU Ro 80.

NSU Ro 80
Kluby fanów NSU

Nawet dziś NSU Ro 80 ma wielu wiernych fanów – podobnie jak generalnie marka NSU. Liczne kluby, podczas regularnych spotkań, przejażdżek i imprez, ożywiają historię tej historycznej marki. Jednym z najważniejszych wydarzeń w tym jubileuszowym roku będzie „dzień fana”, który odbędzie się 16 września w Neckarsulm. Imprezę organizuje wspólnie Audi Tradition, Audi Forum Neckarsulm, Audi Club International i Deutsches Zweirad- und NSU-Museum Neckarsulm – muzeum zabytkowych motocykli i rowerów.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *