Porsche Mission X
W Porsche innowacyjne samochody koncepcyjne zawsze wyznaczały kurs na przyszłość. Teraz producent sportowych aut kontynuuje tę tradycję z najnowszym studium Mission X. To spektakularna reinterpretacja hipersamochodu, z otwieranymi do góry i do przodu drzwiami w stylu Le Mans oraz wysokowydajnym, efektywnym elektrycznym układem napędowym. Stuttgart. Mission X – tak nazywa się radykalnie stylizowany dwumiejscowy pojazd, po raz pierwszy zaprezentowany 8 czerwca 2023 roku, w przeddzień otwarcia wystawy „75 lat samochodów sportowych Porsche” w Porsche Museum w Stuttgarcie-Zuffenhausen. To wyjątkowa data: 75 lat temu, 8 czerwca 1948 roku, 356 „No. 1” Roadster stało się pierwszym autem noszącym nazwę Porsche, które zostało dopuszczone do ruchu. Tak narodziła się marka samochodów sportowych Porsche.
![Porsche Mission X](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/245181_5040x2900.jpg)
„Porsche Mission X to technologiczny drogowskaz dla sportowych aut przyszłości. I kontynuator misji naszych kultowych samochodów sportowych z minionych dziesięcioleci: podobnie jak wcześniej 959, Carrera GT oraz 918 Spyder, Mission X zapewnia decydujący impuls dla ewolucyjnego rozwoju koncepcji pojazdów przyszłości” – powiedział Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG. „Odwaga, by marzyć, i samochody marzeń to dla nas dwie strony tej samej monety: Porsche pozostaje sobą wyłącznie dzięki nieustannym zmianom”.
![Porsche Mission X](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/S23_0972_fine.jpg)
Michael Mauer, szef Style Porsche, dodał: „Mission X jednoznacznie demonstruje przywiązanie do rdzenia Porsche. Nieprzerwana, doskonalona ekspresja naszej marki i tożsamości jej produktu jest ważnym kompasem w rozwoju naszych modeli na drodze do seryjnej produkcji. Koncepcyjne studium Mission X ucieleśnia symbiozę niepowtarzalnego wyścigowego DNA oraz całościowego wrażenia luksusu”.
![Porsche Mission X](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/S23_0970_fine.jpg)
Przy około 4,5 m długości i 2 m szerokości koncepcyjne studium Mission X jest stosunkowo kompaktowym hipersamochodem. Uwzględniając rozstaw osi wynoszący 2,73 m, ma wymiary zbliżone do Porsche Carrera GT oraz 918 Spyder. Ze względów aerodynamicznych pojazd zaopatrzono w opony o różnych rozmiarach, z 20-calowymi kołami z przodu i 21-calowymi z tyłu.
![Porsche Mission X](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/245196_5040x3344.jpg)
Design: reinterpretacja klasycznych elementów marki
Mission X reprezentuje szczyt osiągów i nowoczesnego luksusu. Jednocześnie jego wyrzeźbiona forma i muskularne linie pokazują, że hipersamochody nie muszą wyglądać agresywnie. Nisko osadzone nadwozie, mierzące mniej niż 1,2 metra wysokości, jest pokryte lakierem w kolorze Rocket Metallic. To elegancki odcień stworzony specjalnie dla nowego konceptu. Elementy designu z włókien węglowych w niższych partiach karoserii mają satynowe wykończenie i dlatego są lekko zabarwione. Jednak struktura ich materiału wciąż pozostaje rozpoznawalna.
![Porsche Mission X](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/S23_0969_fine.jpg)
Koła konceptu charakteryzują dopracowane detale. Aby zapewnić lepsze chłodzenie hamulców, tylne obręcze otrzymały niemal przezroczyste aerodynamiczne osłony o „turbinowym” kształcie. Nad fotelami rozciąga się lekka szklana kopuła z egzoszkieletem wykonanym z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Drzwi w stylu Le Mans są przymocowane do słupków A oraz do dachu – otwierają się do przodu i do góry. Taki rodzaj drzwi był używany w legendarnym samochodzie wyścigowym Porsche 917.
![Porsche Mission X](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/S23_0971_fine.jpg)
Kolejnym przyciągającym wzrok elementem jest sygnatura świetlna: projektanci Mission X na nowo zinterpretowali charakterystyczną czteropunktową grafikę Porsche. Pionową bazową formę reflektorów, inspirowaną oświetleniem historycznych samochodów wyścigowych takich jak Porsche 906 i 908, osadzono tuż nad drogą. Zaawansowana technologicznie struktura kryje LED-owe moduły i prezentuje odsłonięte smukłe elementy świateł do jazdy dziennej oraz kierunkowskazów. Po aktywacji światło przypomina mrugające oko. Rozświetlone reflektory podkreślają wrażenie pewność siebie.
![Porsche Mission X](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/S23_0973_fine.jpg)
Tył
Tył Mission X definiuje ciągły pas świetlny, który zdaje unosić się w przestrzeni. Jego cecha charakterystyczna to przezroczysty, podświetlany napis „PORSCHE”. Wyrzeźbione tylne lampy wyłaniają się z nowoczesnej struktury, jakby były zawieszone w powietrzu. Ich cztery segmenty biegną przez całą szerokość samochodu. Litera „E” w napisie „PORSCHE” pulsuje podczas ładowania, potęgując atmosferę tajemniczości.
![Porsche Mission X](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/245208_4128x2752.jpg)
Innym szczególnym detalem jest zmodernizowany herb Porsche, który debiutuje właśnie w Mission X. Szczotkowany szlachetny metal, trójwymiarowa struktura plastra miodu, odświeżona heraldyczna bestia oraz subtelniejszy złoty odcień. Po bliższym przyjrzeniu się widać różnice pomiędzy zmodernizowaną wersją i jej bezpośrednim prekursorem. W swoim bardziej purystycznym, nowocześniejszym wydaniu herb oddaje charakter Porsche. W modelu Mission X znajduje się on na masce i kierownicy, a także – w monochromatycznej formie – na osłonach piast kół.
![Porsche Mission X](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/245202_3763x2509.jpg)
Wnętrze
Asymetria kokpitu i koncepcja kolorystyczna wnętrza podkreślają koncentrację na kierowcy. Fotele mają odmienną kolorystykę. Pomijając skórzane panele w kolorze Andalusia Brown, siedzenie kierowcy utrzymano w tonacji Kalahari Grey. Tworzy ono też spójną całość z konsolą środkową oraz deską rozdzielczą. Fotel pasażera wyróżnia także kontrastowy odcień Andalusia Brown. Do świata motorsportu nawiązują nie tylko siedzenia wykonane z CFRP, z sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa zintegrowanymi z monokokiem, ale również charakterystyczna kierownica z przełącznikami trybów jazdy i łopatkami do zmiany biegów. Na pokładzie zlokalizowano też szereg kamer. Aby rozpocząć nagrywanie, kierowca musi jedynie wcisnąć przycisk REC na wielofunkcyjnym kontrolerze.
![Porsche Mission X](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/245215_3780x5040.jpg)
Kolejny wyjątkowy detal znajduje się na desce rozdzielczej po stronie pasażera – to mocowanie bagnetowe, do którego można dołączyć moduł stopera. Porsche Design stworzyło dla Mission X specjalny analogowo-cyfrowy moduł stopera. Zegary są przeznaczone zarówno do użytku na torze wyścigowym, jak i na odcinkach rajdowych. Mogą prezentować między innymi czasy okrążeń lub też ważne dane kierowcy.
![Porsche Mission X](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/S23_0974_fine.jpg)
Wizja techniczna: topowe wartości w zakresie stosunku mocy do masy, siły docisku i wydajności ładowania
Porsche wyznacza wzorce e-osiągów, ale jest także pionierem w dziedzinie zrównoważonej mobilności. Nowe studium w pełni spełnia oba te cele. Jak prezentują się nasze wizje? Jeśli Mission X wejdzie do produkcji seryjnej, powinno:
- być najszybszym pojazdem dopuszczonym do ruchu drogowego na północnej pętli Nürburgringu;
- zapewniać stosunek mocy do masy na poziomie około 1 KM na każdy kilogram;
- osiągać wartości siły docisku znacznie przekraczające te zapewniane przez obecne 911 GT3 RS;
- oferować znacznie lepszą wydajność ładowania dzięki 900-woltowej architekturze. Ładowanie ma przebiegać mniej więcej dwa razy szybciej niż w przypadku obecnego lidera Porsche, modelu Taycan Turbo S.
Akumulator zamontowano centralnie za siedzeniami. To tak zwany „układ e-core”, który centruje masę w samochodzie. Podobnie jak w przypadku konwencjonalnego auta z silnikiem umieszczonym centralnie, taka konfiguracja zapewnia wyśmienitą zwinność.
![Porsche Mission X](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/245222_2752x3670.jpg)
Poprzednicy: innowacyjne supersportowe samochody Porsche
Najszybszy seryjnie produkowany samochód swoich czasów, pierwsze seryjne Porsche wykonane z włókna węglowego i pierwszy pojazd dopuszczony do ruchu drogowego, który przekroczył granicę siedmiu minut na północnej pętli toru Nürburgring – Porsche 959 (1985), Carrera GT (2003) i 918 Spyder (2013) przynosiły kolejne przełomy w świecie supersportowych aut. A to czyni je koncepcyjnymi prekursorami Mission X.
Porsche 959 zadebiutowało jako platforma technologiczna w 1985 roku. Jego podwójnie turbodoładowany, sześciocylindrowy silnik typu bokser o mocy 450 KM w połączeniu z aerodynamicznie zoptymalizowanym nadwoziem rozpędzał ten supersportowy wóz do maksymalnej prędkości 317 km/h. Było to wówczas rekordem świata wśród seryjnych samochodów sportowych.
![Porsche Mission X](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/S23_0975_fine.jpg)
Dzięki silnikowi V10 o mocy 612 KM, odważnej stylistyce i – co nie mniej istotne – niezrównanym wrażeniom z jazdy Porsche Carrera GT do dziś pozostaje ikoną wśród supersportowych aut.
W 918 Spyder hybrydowa technika Porsche osiągnęła też spektakularny zenit. We wrześniu 2013 roku ten dwumiejscowy samochód o mocy 652 kW (887 KM) został pierwszym samochodem dopuszczonym do ruchu drogowego, który pokonał barierę siedmiu minut na 20,6-kilometrowej północnej pętli Nürburgringu. Przejechanie okrążenia zajęło mu 6:57 min. Porsche chce więc pozostać wierne swojemu standardowi najwyższych e-osiągów. Jeśli Mission X wejdzie do produkcji seryjnej, wizja zakłada, że będzie najszybszym pojazdem dopuszczonym do ruchu drogowego na północnej pętli toru Nürburgring.
![Porsche Mission X](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/245214_4128x2752.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/245216_2752x4128.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/245213_2752x4128.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/245210_2752x4128.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/245207_3796x5040.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/245209_2752x4128.jpg)
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.