MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Hyundai IONIQ 5 N debiutuje w Goodwood

IONIQ 5 N firmy Hyundai Motor Company — pierwszy sportowy, całkowicie elektryczny model marki N — miał swoją światową premierę na Festiwalu Prędkości w Goodwood w West Sussex w Anglii. IONIQ 5 N reprezentuje zelektryfikowaną przyszłość marki N. To także nowy sposób dla entuzjastów sportowych samochodów na zelektryzowanie ich pasji do jazdy po drogach i torach.

Nowy model kontynuuje długoletnią strategię Hyundaia polegającą na oferowaniu wysokiej jakości mobilności wraz z zorientowanymi na kierowcę modelami N. Marka N powróciła do WRC w 2014 roku. Późniejsze sukcesy w mistrzostwach świata dały Hyundaiowi zwycięskie DNA, co znalazło odzwierciedlenie w sportowych modelach N. Ten pęd rozwija się wraz z elektryfikacją. Wielokrotnie nagradzany IONIQ 5 oparty na E-GMP zapewnia bowiem doskonałą podstawę do stworzenia pierwszego sportowego pojazdu elektrycznego N.

Pierwszy sportowy pojazd elektryczny N.

IONIQ 5 N ustanawia dywizję N jako potęgę technologiczną w Hyundai Motor. Nowy model posiada wiele zaawansowanych technologii. Mają one być udostępniane wszystkim pojazdom elektrycznym Hyundai w strategicznym celu, jakim jest zwiększenie konkurencyjności. IONIQ 5 N stanowi pierwszy krok do tej strategicznej zmiany, która przyniesie kolejne elektryczne modele N.

„Hyundai N stoi na czele technologicznego przywództwa Hyundai Motor Company” — powiedział Jaehoon Chang, Prezes i Dyrektor Generalny Hyundai Motor Company. „Zwycięskie połączenie technologicznego know-how marki N i doświadczenia w sportach motorowych przesuwa granice sportowych pojazdów. Zaowocowało to modelem IONIQ 5 N, przełomem w zakresie sportowych osiągów elektrycznych. Kluczowe zmiany dotyczące tego pojazdu jeszcze bardziej wzmocnią konkurencyjność wszystkich modeli Hyundai w przyszłości. Dlatego istnieje submarka N.”

IONIQ 5 N łączy elektryczną globalną platformę modułową (E-GMP) modelu standardowego z technologiami N wywodzącymi się ze sportów motorowych. Wykorzystuje doświadczenie N z zelektryfikowanych „laboratoriów na kołach” (np. RM20e, RN22e i N Vision 74), aby zmaksymalizować wysokie osiągi i upewnić się, że spełnia trzy założenia będące filarami N: „Corner Rascal”, „Racetrack Capability” i „Everyday Sportscar”

„IONIQ 5 N opracowano, aby przenieść frajdę z jazdy na nowy poziom dzięki wykorzystaniu najnowszych dostępnych technologii. Począwszy od IONIQ 5 N, marka N ma na celu zapewnienie typowej dla N przyjemności z jazdy. Przyjemności niezależnie od tego czy używa do tego benzyny, prądu czy wodoru” — powiedział Till Wartenberg, Wiceprezes i Szef marki N i dywizji Motorsport w Hyundai Motor Company. „Aby to osiągnąć, dokładnie słuchaliśmy głosów naszych fanów N. Wszystko, aby dostroić nasz pierwszy w pełni elektryczny N w celu zelektryzowania pasji jazdy naszych najbardziej wymagających N-thusiastów”.

Dwusilnikowy napęd na wszystkie koła i prowadzenie inspirowane rajdami – Corner Rascal

Możliwości sprawnego pokonywania zakrętów IONIQ 5 N udało się uzyskać dzięki usztywnieniu struktury nadwozia. Zastosowano 42 dodatkowe punkty spawania i 2,1 metrami dodatkowych klejonych łączeń. Mocowanie silnika i akumulatora zostało wzmocnione, a przednia i tylna rama pomocnicza zostały ulepszone w celu zwiększenia sztywności bocznej. Zintegrowane osie napędowe inspirowane WRC są stosowane zarówno z przodu, jak i z tyłu i dodatkowo wzmocnione. Wszystko, aby wytrzymać większy moment obrotowy silnika elektrycznego przy jednoczesnym zmniejszeniu masy nieresorowanej poprzez zastosowanie kutych 21-calowych aluminiowych felg.

Aby poprawić reakcję układu kierowniczego i informację zwrotną, kolumna kierownicza IONIQ 5 N została wzmocniona w celu zwiększenia sztywności. Ponadto pojazd jest wyposażony w specjalnie dostrojony układ kierowniczy N z wyższym przełożeniem układu kierowniczego i lepszą informacją zwrotną. Ulepszenia te skutkują bardziej bezpośrednim i komunikatywnym prowadzeniem. Ma ono wzbudzić w kierowcach większe zaufanie.

N Pedal

N Pedal opracowano jako rozwiązanie mające na celu uwzględnienie naturalnej wagi i rozmiaru pojazdów elektrycznych. Oczywiście przy jednoczesnym dążeniu do uzyskania responsywnej charakterystyki prowadzenia znanej odnoszącego rajdowego sukcesy Hyundai i20 N WRC. Ta inteligentna funkcja oprogramowania, którą można znaleźć w IONIQ 5 N, została zaprojektowana w celu zapewnienia natychmiastowego włączania się i zwiększonej czułości przepustnicy. Opierając się na podobnej technologii stosowanej w regeneracyjnym układzie hamulcowym i-Pedal, N Pedal przedkłada szybkie i ekscytujące pokonywanie zakrętów nad efektywność energetyczną. Wykorzystując siłę hamowania, powstaje agresywne przeniesienie ciężaru, co skutkuje ostrzejszym wejściem w zakręt.

N Drift Optimizer pomaga utrzymać kąt znoszenia, równoważąc wiele elementów sterujących pojazdem reagujących w czasie rzeczywistym. Zintegrowana funkcja Torque Kick Drift pozwala kierowcy symulować działanie sprzęgła pojazdu spalinowego z napędem na tylne koła. Odbywa się to w scenariuszach jazdy, które wymagają natychmiastowego zainicjowania driftu.

N Torque Distribution zapewnia w pełni zmienny rozkład momentu obrotowego z przodu i z tyłu, który można ustawić na 11 poziomach. E-LSD (elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu) na tylnej osi optymalizuje zachowanie na zakrętach i zapewnia kontrolę. Dodatkowe czujniki w kołach i większa zdolność tłumienia wraz ze zwiększonym rozmiarem amortyzatorów poszerzają zakres regulacji elektronicznie sterowanego zawieszenia.

Ulepszony system napędu elektrycznego, ulepszone chłodzenie akumulatora i N Brake Regen zwiększają możliwości na torze wyścigowym

Ten potężny pojazd elektryczny korzysta z kilku ulepszeń technicznych. Jego silniki elektryczne rozpędzają się do 21 000 obr./min, zapewniając moc 478 kW/650 KM w trybie N Grin Boost. To zasługa dwustopniowego falownika o zwiększonej efektywności energetycznej, który zapewnia większą moc wyjściową z nowego akumulatora o pojemności 84 kWh.

Kilka wyjątkowych funkcji pomaga w osiąganiu lepszych wyników na torze. N Grin Boost poprawia przyspieszenie poprzez przyrost mocy na 10 sekund, a N Launch Control zapewnia trzy różne poziomy przyczepności dla najszybszego możliwego startu, umożliwiając kierowcom uruchomienie pojazdu jak profesjonalnego samochodu wyścigowego. Track SOC (stan naładowania w trybie torowym) automatycznie oblicza zużycie energii na okrążenie.

Zarządzanie ciepłem

IONIQ 5 N ustanawia nowy standard zarządzania ciepłem w trudnych warunkach na torze wyścigowym. W porównaniu do swoich konkurentów, IONIQ 5 N może pochwalić się wyższą odpornością na degradację mocy wywołaną przez ciepło — utratę maksymalnej mocy z powodu przegrzania.

Ulepszony system zarządzania temperaturą akumulatora, ze zwiększoną powierzchnią chłodzenia, lepszą chłodnicą oleju silnikowego i systemem chłodzenia akumulatora. Niezależne chłodnice akumulatora i silnika maksymalizują odporność IONIQ 5 N na spadek wydajności podczas intensywnej jazdy po torze.

Przed jazdą kierowca może skorzystać z funkcji wstępnego kondycjonowania akumulatora N, aby zoptymalizować temperaturę ogniw akumulatora do najbardziej korzystnej, wybierając pomiędzy trybem „Drag” dla krótkiego rozwijania pełnej mocy lub trybem „Track”, który utrzymuje najniższą możliwą temperaturę akumulatora na więcej okrążeń.

N Race

Funkcja N Race dodatkowo optymalizuje wytrzymałość pojazdu elektrycznego na torze, dając kierowcom bardziej bezpośrednią kontrolę nad zużyciem energii przez samochód. N Race stosuje podejście wywodzące się ze sportów motorowych, aby zmaksymalizować zasoby, aby uzyskać jak najszybsze czasy. Podczas gdy tego typu zmiana ustawień normalnie wymagałaby zespołu mechaników i sprzętu, IONIQ 5 N oferuje to za pomocą paru kliknięć.

W przypadku N Race kierowcy mają strategiczny wybór, czy wybrać tryb „Endurance” czy „Sprint”. „Endurance” maksymalizuje zasięg na torze wyścigowym. Osiąga się to poprzez ograniczenie mocy szczytowej, co skutkuje wolniejszym narastaniem temperatury. Natomiast, „Sprint” nadaje priorytet mocy. Pomoże to kierowcom dokładnie zarządzać ich strategią energetyczną, aby osiągnąć swoje cele w zakresie wydajności jazdy.

Hamulce

IONIQ 5 N jest wyposażony w hamulce N, które są najmocniejszym układem hamulcowym Hyundaia. Posiada przednie tarcze o średnicy 400 mm z czterotłoczkowymi zaciskami i tylne tarcze o średnicy 360 mm. Hamulce te są zbudowane z nowych lekkich materiałów i pod kątem zoptymalizowanego przepływu powietrza w celu poprawy wydajności chłodzenia. Ponadto regeneracyjny układ hamulcowy (odzyskowy), zwykle stosowany w celu zwiększenia wydajności, został ponownie zinterpretowany w IONIQ 5 N w celu zwiększenia skuteczności hamowania. Służy jako główne źródło siły hamowania, podczas gdy hamulce mechaniczne w razie potrzeby uzupełniają dodatkową siłę hamowania, zapewniając zwiększoną wytrzymałość na torze.

Aby sprostać trudnym wymaganiom hamowania na torze Nürburgring Nordschleife, inżynierowie Hyundai N zaprojektowali N Brake Regen, specyficzny dla N układ hamulcowy opracowany specjalnie dla IONIQ 5 N. Zapewnia on maksymalną siłę hamowania do 0,6 G – wiodącą w branży wartość – tylko przez N Brake Regen i pozostaje włączony przy aktywacji ABS z maksymalnie 0,2 G. Ryzyko przegrzania hamulców ze względu na względną masę pojazdu elektrycznego jest zminimalizowane poprzez maksymalizację siły hamowania z regeneracją, co skutkuje mniejszą siłą hamowania hamulców mechanicznych.

Połączenie N Brake Regen i hamulców hydraulicznych zapewnia płynne działanie, które jest niezauważalne dla kierowcy. Co więcej, hamowanie lewą nogą umożliwia jednoczesną pracę pedału hamulca i przyspieszenia podczas jazdy po torze.

Najnowocześniejsza technologia zapewnia uczucie zmiany biegów i pełną emocji radość w codziennym samochodzie sportowym

Jako codzienny samochód sportowy (Everyday Sportscar), IONIQ 5 N zapewnia wciągające uczucie zmiany biegów i emocjonującą jazdę dzięki N e-shift i N Active Sound +. N e-shift zapewnia poczucie kontroli nad dostarczaniem mocy i wyczuciem zmiany biegów, podczas gdy N Active Sound + zapewnia nie tylko futurystyczny dźwięk pojazdu elektrycznego, ale także dźwięki silnika i wydechu podobne do pojazdów spalinowych, które zapewniają bardziej angażujące wrażenia za kierownicą. Razem zwiększają frajdę z jazdy, symulując wrażenie szarpania i dźwięku pojazdu z silnikiem spalinowym.

Wielu entuzjastów wydajności otwarcie mówi o braku informacji zwrotnych od pojazdów elektrycznych. Właśnie dlatego inżynierowie Hyundai N opracowali funkcje N e-shift i N Active Sound +, aby zapewnić lepszą reakcję kierowcy, a tym samym bardziej precyzyjną kontrolę nad dynamiczną jazdą IONIQ 5 N. Wyjątkowy nacisk na precyzyjną kontrolę mocy odróżnia podejście N do dźwięku pojazdu elektrycznego od poprzednich zastosowań.

N e-shift symuluje ośmiobiegową dwusprzęgłową skrzynię biegów (DCT) w samochodach N z silnikami spalinowymi (ICE). Symuluje zmianę biegów, kontrolując wyjściowy moment obrotowy silnika i symuluje uczucie szarpnięcia między zmianami. W rezultacie zapewnia bardziej precyzyjne, interaktywne wrażenia z jazdy, które są bliższe pojazdom spalinowym niż innym pojazdom elektrycznym.

N Active Sound+ jest połączony z N e-shift, aby poprawić wrażenia z jazdy pojazdami elektrycznymi, tworząc bardziej wciągające i ekscytujące wrażenia sensoryczne dla kierowcy. Zawiera system 10 głośników (osiem wewnętrznych, dwa zewnętrzne), który oferuje trzy różne motywy dźwiękowe. Motyw „Ignition” symuluje dźwięk silników 2.0 Turbo z modeli N, a „Evolution” zapewnia charakterystyczny dźwięk inspirowany RN22e. Motyw „Supersonic” to wyjątkowa koncepcja inspirowana dwusilnikowymi myśliwcami, charakteryzująca się zmienną głośnością podczas pokonywania zakrętów. Celem N Active Sound+ jest zapewnienie kierowcom odniesienia akustycznego do oceny wykorzystywanej mocy.

N Road Sense

IONIQ 5 N jest również wyposażony w funkcję N Road Sense, która automatycznie zaleca aktywację trybu N po wykryciu znaków drogowych z podwójnymi zakrętami, umożliwiając kierowcom pełne korzystanie z każdej sekundy jazdy.

Podobnie jak standardowy IONIQ 5, jego wariant N jest wyposażony w funkcję Vehicle-to-Load (V2L), która umożliwia kierowcy wykorzystanie energii z akumulatora pojazdu elektrycznego do ładowania urządzeń, takich jak rower elektryczny, sprzętu na kempingu lub urządzeń gospodarstwa domowego – nawet gdy pojazd jest wyłączony.

Elementy konstrukcyjne poprawiające osiągi, które inspirują pasjonującą jazdę

Wygląd zewnętrzny IONIQ 5 N zawiera wiele elementów konstrukcyjnych poprawiających osiągi, takich jak kontrastujące czarne wykończenia i tylny spojler, które podkreślają sportowe aspekty standardowego modelu i maksymalizują jego potencjał do jazdy po torze.

Model N dodatkowo wyróżnia się od standardowego IONIQ 5 zmianą proporcji. Jest ogólnie o 20 mm niższy, o 50 mm szerszy, aby pomieścić szersze opony, i o 80 mm dłuższy dzięki bardziej widocznemu dyfuzorowi.

Z przodu znajduje się maska z logo N oraz zderzak z kurtyną powietrzną i klapami powietrza dla dodatkowego chłodzenia. W dolnej części zderzaka biegnie spojler, który podkreśla sylwetkę samochodu i sugeruje jego osiągi. Ekskluzywny dla modeli elektrycznych N kolor „Luminous Orange” na dole czarnej osłony przedniego zderzaka jest kontynuowany wzdłuż bocznych progów. Nadaje tym samym IONIQ 5 N wygląd do jazdy po torze wyścigowym.

Wrażenie to dodatkowo wzmacniają kute 21-calowe felgi aluminiowe z oponami 275/35R21 Pirelli P-Zero o dużej przyczepności. Zapewniają one lepszą jazdę i prowadzenie oraz przyczepność na torze.

Z tyłu wyróżniający się spojler wraz z tylnym dyfuzorem i wylotem powietrza z pomarańczowymi akcentami, pomagają kontrolować przepływ powietrza, zapewniając optymalne właściwości aerodynamiczne, jeszcze bardziej podkreślając wysokie osiągi IONIQ 5 N i dodając mu agresywną stylistykę . W spojlerze zintegrowano także trójkątne światło stopu charakterystyczne dla modeli N. Pod tylną klapą znajduje się ekskluzywna dla modelu N czarna osłona zderzaka z grafiką odblaskową w szachownicę. Jest też wycieraczka tylnej szyby.

Wnętrze

Wnętrze IONIQ 5 N zgrabnie oddaje charakter N. Wszystko dzięki zastosowaniu elementów marki N, w tym kierownicy, siedzeń, listew progowych drzwi i metalowych pedałów itp. Wszystkie te elementy zoptymalizowano do jazdy po torze.

Nowo zaprojektowana kierownica N po raz pierwszy wyróżnia się logo N, a po bokach znajdują się przyciski N. Ustawiają one żądany tryb jazdy i rozmieszczono je zgodnie z preferencjami kierowcy. Tryby jazdy można dostosować do każdego przycisku w różnych kombinacjach, aby zmaksymalizować radość z jazdy IONIQ 5 N. Przycisk N Grin Boost umieszczony na godzinie 3 umożliwia natychmiastowy i intuicyjny dostęp w celu maksymalizacji przyspieszenia i radości z jazdy. Łopatki optymalnie rozmieszczono pod opuszkami palców kierowcy, aby włączyć funkcje N e-shift i N Pedal.

Konsolę środkową IONIQ 5 N zoptymalizowano do jazdy po torze dzięki i podparciom na kolana oraz przesuwanemu podłokietnikowi. Przedłużenie dolnej części konsoli zwiększa sztywność, aby jeszcze bardziej wspierać sportową jazdę. Do codziennego użytku oferuje również złącze USB typu C, ładowarkę bezprzewodową oraz uchwyty na kubki.

Fotele

Fotele N mają wzmocnione podparcia. Dzięki temu nawet w przypadku silnego przyspieszenia bocznego podczas ostrego pokonywania zakrętów, mocno podtrzymują górną i dolną część ciała. Wszystko, aby przez cały czas zachować stabilną postawę podczas jazdy. Fotele kubełkowe N umieszczono około 20 mm niżej w porównaniu z podstawową wersją. Emblematy N umieszczono z przodu i z tyłu siedzenia, dodatkowo z przodu znajduje się też oświetlenie powitalne.

Ze względu na charakter jazdy N, pedały IONIQ 5 N zoptymalizowano pod kątem kontaktu ze stopami w scenariuszach jazdy po torze. Obejmują one nadsterowność, drifting i poślizgi, zmniejszając ryzyko uślizgu stopy. Podnóżek także zoptymalizowano pod kątem utrzymywania stabilnej postawy podczas jazdy, a także podczas silnych hamowań.

Nowy motyw flagi w szachownicę – inspirowany wyścigami, oparty na kultowych pikselach znanych z IONIQ 5 – można znaleźć na panelach progów drzwi, metalowych pedałach i podnóżku.

Podobnie jak w standardowym modelu IONIQ 5, w modelu IONIQ 5 N zastosowano ekologiczne materiały. Użyto nadających się do recyklingu elementów wykończenia drzwi, przędzę z trzciny cukrowej, przędzę z recyklingu butelek PET, tworzywo z trzciny cukrowej i ekologicznie przetworzoną skórę. IONIQ 5 N zawiera również farbę z pigmentem z recyklingu opon i tapicerkę siedzeń Alcantara z poliamidu z recyklingu.

IONIQ 5 N na Festiwalu Prędkości w Goodwood 2023

Nowy IONIQ 5 N będzie główną atrakcją podczas inauguracyjnego występu marki N na Goodwood Festival of Speed 2023. Marka N zbudowała dedykowane stoisko, na którym zaprezentuje wiele samochodów, w tym i20 N WRC, N Vision 74, RN22e i nowo zaprezentowany IONIQ 5 N. Dodatkowo na stoisku pojawią się różnego rodzaju atrakcje dla publiczności, takie jak symulatory wyścigów czy fotobudki.

Punktem kulminacyjnym obecności marki N w Goodwood będzie ekskluzywny „N Moment”. Odbędzie się on podczas kultowego podjazdu (Hillclimb) na wzgórze Goodwood. Podczas N Moment Hyundai zaprezentuje sportowe modele N i „laboratoria na kołach”. Kulminacją będzie prezentacja nowego IONIQ 5 N i światowy debiut samochodu pokazowego „IONIQ 5 N Drift Spec”.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *