MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

TOYOTA testuje bezemisyjne paliwa. Wodór szansą dla silników spalinowych        

TOYOTA GAZOO Racing, sportowe ramię koncernu Toyota, nie tylko zdobywa tytuły w najbardziej prestiżowych cyklach mistrzowskich na świecie, ale pracuje nad technologiami, które pomogą w osiągnięciu neutralności klimatycznej. Od 2021 roku testuje bezemisyjne paliwa, w tym silniki spalinowe zasilane wodorem.

Toyota GR Corolla H2 Concept - TOYOTA testuje bezemisyjne paliwa. Wodór szansą dla silników spalinowych  
Toyota GR Yaris H2 Concept.

Toyota to obecnie największy producent samochodów osobowych na świecie i jedna z najbardziej innowacyjnych firm z sektora motoryzacyjnego. Tylko w 2022 roku Toyota zarejestrowała 3000 patentów w USA. Koncern od lat pracuje nad alternatywnymi napędami wykorzystującymi ekologiczne źródła energii. Już w 1996 roku marka opracowała pierwszy samochód napędzany wodorem bazujący na modelu RAV4. W 2014 roku wprowadziła do sprzedaży Toyotę Mirai, samochód elektryczny zasilany ogniwami paliwowymi. Druga generacja tego auta, zaprezentowana w 2021 roku, jest dostępna także w Polsce.

TOYOTA GAZOO Racing poligonem doświadczalnym

Dla koncernu Toyota kluczową rolę w testowaniu innowacyjnych rozwiązań ma sportowe ramię TOYOTA GAZOO Racing. Rajdy i wyścigi samochodowe to najlepsze miejsce do sprawdzania nowych technologii w najtrudniejszych warunkach i przygotowanie ich do wprowadzenia w modelach dostępnych w salonach. Doświadczenia zdobyte w motorsporcie trafiają nie tylko do modeli sportowych z serii GR. Są też potem powszechnie stosowane w całej gamie koncernu.

Toyota GR Yaris H2 Concept - TOYOTA testuje bezemisyjne paliwa. Wodór szansą dla silników spalinowych  
Wodorowy silnik spalinowy w GR Corolli H2 Concept

Japońska seria wyścigowa ENEOS Super Taikyu daje Toyocie możliwość eksperymentowania z nisko – lub bezemisyjnymi napędami oraz z wykorzystaniem ekologicznych paliw przyszłości. W 2021 roku w modelu Toyota GR Corolla H2 Concept zadebiutował silnik spalinowy napędzany wodorem. Jednostka napędowa to stosowany w hot hatchu GR Yaris trzycylindrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem, który dostosowano do zasilania wodorem. Przez dwa sezony pracowano nad udoskonaleniem konstrukcji oraz procesu tankowania. Przez ten czas udało się poprawić wynik w 24-godzinnej rywalizacji na torze Fuji aż o 120 okrążeń.

Toyota GR Corolla H2 Concept - TOYOTA testuje bezemisyjne paliwa. Wodór szansą dla silników spalinowych  
Toyota GR Corolla H2 Concept. TOYOTA testuje bezemisyjne paliwa.

W maju 2023 roku w rywalizacji zadebiutowała GR Corolla H2 Concept zasilana ciekłym wodorem. Było to ogromnym krokiem naprzód w pracach nad wodorowym silnikiem spalinowym. Auto nadal korzysta z tego samego silnika. Zastosowanie ciekłego wodoru skróciło czas pitstopów i umożliwiło uzupełnianie paliwa w tym samym miejscu co auta korzystające z paliw konwencjonalnych. Ciekły wodór nie wymaga też tak dużej liczby urządzeń dodatkowych jak wodór w formie gazowej. Przestrzeń potrzebna na instalację aparatury jest czterokrotnie mniejsza niż wcześniej. Co więcej, brak konieczności sprężania gazu oznacza, że można zatankować wiele aut jedno po drugim.

Toyota GR Yaris H2 Concept - TOYOTA testuje bezemisyjne paliwa. Wodór szansą dla silników spalinowych  
Toyota GR Yaris H2 Concept.
Wodorowy GR Yaris na rajdowych odcinkach specjalnych

Wodorowy silnik spalinowy trafił już też do innych samochodów koncernu. W Japonii był sprawdzany w prototypowej Corolli Cross, a podczas Rajdu Belgii zaprezentowano GR Yarisa H2 Concept. Samochód po trasie rundy mistrzostw świata prowadził prezes koncernu Toyota Akio Toyoda. Jego pilotem był czterokrotny mistrz świata Juha Kankkunen. Fin miał też okazję samemu sprawdzić auto z fotela kierowcy.

Toyota GR Yaris H2 Concept - TOYOTA testuje bezemisyjne paliwa. Wodór szansą dla silników spalinowych  
Toyota GR Yaris H2 Concept.

„Silnik wodorowy generował solidny moment obrotowy, dzięki czemu daje podobne odczucia jak silnik spalinowy. Ze względu na zerową emisję CO2 uważam, że silniki wodorowe staną się jedną z opcji osiągnięcia neutralności węglowej. Nie tylko w świecie sportów motorowych, ale także w cywilnych autach” – powiedział Kankkunnen, podczas Rajdu w Belgii.

Toyota GR Yaris H2 Concept - TOYOTA testuje bezemisyjne paliwa. Wodór szansą dla silników spalinowych  
Toyota GR Yaris H2 Concept.

Za kierownicą wodorowego GR Yarisa H2 Concept podczas Goodwood Festival of Speed zasiadł ceniony aktor Rowan Atkinson, który komplementował nowy napęd Toyoty. „Samochód jest niesamowicie szybki i daje niesamowitą frajdę. Samochody elektryczne wykorzystywane w motorsporcie nie dają tych wrażeń dźwiękowych, co auta z silnikami spalinowymi. A dźwięk to jest to, co uwielbiają fani rajdów i wyścigów” – powiedział.

Rowan Atkinson podczas Goddwood Festival of Speed w Toyota GR Yaris H2 Concept - TOYOTA testuje bezemisyjne paliwa. Wodór szansą dla silników spalinowych  
Rowan Atkinson podczas Goddwood Festival of Speed w Toyocie GR Yaris H2 Concept. TOYOTA testuje bezemisyjne paliwa.
Wodorowa przyszłość Le Mans 24h

Podczas majowego 24-godzinnego wyścigu na torze Fuji prezydent TMC Koji Sato oraz Pierre Fillon, prezes ACO, organizator wyścigu Le Mans 24h, zapowiedzieli, że od 2030 roku samochody najwyższej kategorii w tym legendarnym wyścigu mają korzystać z wodoru. Rozważane jest też wprowadzenie technologii ogniw paliwowych albo wykorzystania silnika spalinowego zasilanego wodorem w formie ciekłej lub gazowej, tak jak ma to miejsce w GR Corolli H2 Concept.

Pełna gama aut sportowych z napędami alternatywnymi

Podczas tegorocznego Goodwood Festival of Speed Toyota pokazała nie tylko wodorowego Yarisa, ale zaprezentowała całą gamę aut zasilanych ekologicznymi paliwami. Fani motoryzacji mogli podziwiać Toyotę GR Suprę GT4 Evo wykorzystującą syntetyczne e-paliwo. Pokazano także prototypowy samochód wyścigowy na wodór GR H2 Racing Concept a także Mirai Sport Concept, czyli sportową wersję auta elektrycznego zasilanego ogniwami paliwowymi na wodór.

„Dążymy do osiągnięcia neutralności klimatycznej w rajdach i wyścigach, nie rezygnując z osiągów czy emocji związanych z każdym aspektem motorsportu. Nasz prototypowy samochód GR H2 Concept łączy w sobie wszystko to, co kochają fani,czyli dźwięk, moc i dynamikę” – podsumował Toyoda.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *