KlasykiMotoryzacjaNajważniejsze

Skoda 1203 ma 55 lat

Skoda 1203, legendarny pojazd swojej epoki, była nowoczesnym i solidnym lekkim samochodem dostawczym. Po 12 latach intensywnych prac rozwojowych, 14 września 1968 roku zaprezentowano gotowy do produkcji model. Produkcja seryjna rozpoczęła się 20 listopada tego samego roku w fabryce we Vrchlabí. Przez kolejne trzy dekady pojazd był produkowany w wielu wersjach, zaspokajając szeroki zakres potrzeb klientów.

Pięćdziesiąt pięć lat temu, 20 listopada 1968 roku, Skoda rozpoczęła seryjną produkcję modelu 1203. Było to zwieńczenie 12-letniego procesu rozwoju, który wyznaczył nowe standardy w segmencie lekkich samochodów dostawczych. W ten sposób czeski producent samochodów poszerzył ofertę o lekki pojazd użytkowy z kabiną, wypełniając lukę na czechosłowackim rynku. „Skoda 1203 to klasyczny pojazd użytkowy, który doczekał się wielu modyfikacji i wariantów. Jego wszechstronność i trwałość sprawiły, że stał się integralną częścią życia niemal każdego obywatela Czechosłowacji” – wyjaśnia Andrea Frydlová, dyrektor Muzeum Škody.

Narodziny i ewolucja Škody 1203 w fabryce we Vrchlabí

Rozwój i produkcja Škody 1203 są nierozerwalnie związane z fabryką Škody we Vrchlabí. Państwowa komisja planowania zleciła lokalnemu zespołowi ds. rozwoju stworzenie zupełnie nowego „nowoczesnego dużego pojazdu użytkowego”. Ponieważ era przekształcania samochodów osobowych w pojazdy użytkowe i wykorzystania koncepcji podwozia szkieletowego dobiegała końca, zespół w 1956 roku rozpoczął prace nad dedykowanym pojazdem użytkowym z kabiną i jednobryłowym, samonośnym nadwoziem.

Pierwsze trzy prototypy, z oznaczeniem modelu 979 i różnymi stylami nadwozia, zostały zaprezentowane na początku 1957 roku. Prace nad Škodą 1203 trwały dwanaście lat, przedłużone przez niewydolność centralnie sterowanej gospodarki. Komplikacje pojawiły się również z powodu nakładania się produkcji wychodzącej serii Škody 1202, co dodatkowo utrudniał brak materiałów i różne technologie produkcji. W rezultacie rozpoczęcie produkcji seryjnej zostało opóźnione do czwartego kwartału 1968 roku.

Innowacyjny design: połączenie przestrzeni, komfortu i osiągów

Wyeliminowanie podwozia szkieletowego pozwoliło Škodzie 1203 zaoferować wyjątkową przestrzeń wewnętrzną i obszerne przeszklenia. Miała niewielką masę własną wynoszącą zaledwie 1170 kg i korzystała z niezależnego zawieszenia kół, zwiększającego komfort jazdy na nierównych drogach. Pod maską modelu 1203 znajdował się czterocylindrowy silnik OHV o pojemności 1 221 cm3 i mocy 35 kW (47 KM), pochodzący z modelu 1202. Pomimo skromnej mocy, silnik ten musiał napędzać pojazd zdolny do przewożenia ładunku o masie 750 kg i zapewniający do 5,3 m³ przestrzeni ładunkowej. Pierwsze modele „dwunastki-trójki”, wprowadzono na rynek pod koniec 1968 roku. Były to furgonetki o wymiarach 4 520 x 1 800 x 1 900 mm. Charakteryzowały się one wygodnym dostępem do przedziału bagażowego przez boczne i tylne drzwi skrzydłowe. Wersja ta osiągała prędkość maksymalną 90 km/h, a przy stałej prędkości 60 km/h zużycie paliwa wynosiło 11 l/100 km.

Liczne warianty i ciągłe modernizacje

Początkową wersję furgonetki Skoda 1203 wkrótce uzupełniono o ośmiomiejscowy minibus, dostępny zarówno w wersji Standard, jak i De Luxe, półciężarówkę Com, platformę, karetkę pogotowia i karawan. Wprowadzono również specjalistyczne modyfikacje, w tym kilkadziesiąt pojazdów dostosowanych do potrzeb weterynarzy czy wersje przeznaczone dla strażaków. Przygotowano także kilka prototypów wariantów chłodniczych lub kempingowych.

W 1981 roku, na mocy dekretu rządowego, produkcję w całości przeniesiono do fabryki w Trnavie. Od kwietnia 1973 roku do tego momentu była ona równolegle produkowana w Vrchlabí. Skoda 1203 doczekała się nie tylko różnych konwersji, ale także ciągłych modernizacji. Znacząca aktualizacja miała miejsce w 1988 roku, z okazji dwudziestolecia modelu. Obejmowała ona wprowadzenie większego silnika o pojemności 1433 cm3 i mocy 42 kW (57 KM), nowej pięciobiegowej manualnej skrzyni biegów, dwuobwodowych hamulców i także drobnych zmian nadwozia. W 1996 roku seria wzbogaciła się też o czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,9 litra od Volkswagena.

W latach 1968-1981 w Vrchlabí wyprodukowano łącznie 69 727 egzemplarzy Skody 1203. Do zaprzestania produkcji w sierpniu 1999 roku, w fabryce w Trnavie wyprodukowano zaś około 89 000 egzemplarzy różnych wersji modelu.

Podaż kontrolowana przez państwo i popyt prywatny

W czechosłowackiej gospodarce centralnie planowanej Skoda 1203 była dostępna wyłącznie dla państwowych przedsiębiorstw, organizacji lub spółdzielni. Potencjalni nabywcy musieli składać wnioski do Państwowej Komisji Planowania, gdzie urzędnicy najpierw dokonywali oceny. Po jej zatwierdzeniu wydawano talon. Tylko z tym talonem odpowiednia organizacja mogła zamówić pojazd, zapłacić cenę zakupu i otrzymać wyprodukowany samochód. Prywatni obywatele nie mieli jednak dostępu do Skody 1203. Ich jedyną opcją był zakup tych pojazdów z drugiej ręki po ich wycofaniu ze służby państwowej. W przeciwieństwie do tego, Škoda 1203 była swobodnie dostępna na wybranych rynkach międzynarodowych. Nierzadko też można było zobaczyć ten model na drogach Francji, Belgii, Egiptu i Turcji.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *