Citroen AMI 6 ma 60 lat

24 kwietnia 1961 roku Citroen przedstawił dziennikarzom model AMI 6, który miał być produkowany w nowej fabryce w Rennes we Francji. Początkowo był dostępny w wersji sedan, ale największy sukces odniosła wersja kombi. Sprzedano jej łącznie 550 000 sztuk z miliona Ami 6 wyprodukowanych do 1971 roku. Model został wprowadzony na rynek przez Citroëna jako uzupełnienie gamy składającej się z 2 CV, D’ID oraz DS.  Jego projektant, twórca linii nadwozia wcześniejszego Traction Avant, uznał Ami 6 za swoje arcydzieło. Dzięki niezapomnianej formie „odwróconej” tylnej szyby model naznaczył także stylistykę lat 60. sylwetką nadwozia określaną jako „linia Z”.  

 „Model ten w żadnym wypadku nie ma być następcą dotychczasowego 2CV, od którego całkowicie się różni (…) głosił komunikat prasowy Citroëna z roku 1961, co mogło dziwić, podobnie jak kształt nadwozia Ami 6. Ten „mały wielki samochód”, niezależnie od niepowtarzalnej sylwetki, odniósł sukces dzięki niewielkim wymiarom i jednocześnie także dzięki ogromnej przestrzeni wewnętrznej. Jego produkcja przekroczyła milion sztuk, z czego ponad połowę stanowiła wersja kombi wprowadzona do sprzedaży w 1964 roku.

CITROËN AMI 6 – niepowtarzalny wygląd i linia dachu w kształcie Z

Po zaprojektowaniu modeli Traction Avant, 2 CV i DS wraz z zespołem stylistów Citroëna, Flaminio Bertoniemu powierzono również projekt samochodu klasy średniej, oznaczonego jako Projekt AM. Tak powstało Ami 6, arcydzieło projektanta, które on sam w środowisku określił też tym mianem. Po raz pierwszy też mógł wyrazić swoją wizję w sposób całkowicie nieskrępowany – samodzielnie i bez niczyjej interwencji określić styl samochodu. W modelu Ami 6 projektant odważył się „odwrócić” nachylenie tylnej szyby, zapewniając jej czystość podczas deszczu, a jednocześnie zachowując również pojemny, klasycznie otwierany bagażnik i znaczną przestrzeń na tylnych siedzeniach. I to przy zachowaniu niewielkich wymiarów zewnętrznych nadwozia.

Wykorzystano dwucylindrowy silnik o pojemności 602 cm3, wywodzący się z modelu 2 CV. Dopracowany stylistycznie przód z dużymi prostokątnymi reflektorami (nowość w tamtych czasach), obniżająca się w środkowej części maska, dach nawiązujący formą do pagody oraz mocno także zarysowane, wyprofilowane boki nadwozia świadczą o silnej osobowości modelu Ami 6, a nawet, jak oceniają niektórzy, o „barokowym stylu”.  Ami 6 zaskoczyło też nie tylko estetyką.  Innowacyjne okazało się również podejście marketingowe. Model był prezentowany w materiałach reklamowych jako „idealny, drugi samochód dla Pani domu”.

Wnętrze Ami 6 wzorowane było bezpośrednio na wzorcowym modelu DS. Jednoramienna kierownica, klamki, elementy sterujące, jak również kształt foteli – wszystko przypominało Citroëna najwyższej klasy.

Jeśli chodzi o zachowanie na drodze, chwalono zarówno dobrą przyczepność, jak i elastyczność zawieszenia, atuty „odziedziczone” po słynnym modelu 2 CV.  Zgodnie z duchem marki Citroën, Ami 6 od samego początku było samochodem oryginalnym i nowatorskim. Fanom szczególnie przypadła do gustu, sprzedawana od września 1967 roku, wersja Club z czterema reflektorami i białymi kołami.

Kultowe hasło reklamowe Ami 6 głosiło „najtańszy na świecie kilometr komfortu.                   

AMI 6 KOMBI – Piąte drzwi do sukcesu

Istotny zwrot nastąpił pod koniec 1964 roku wraz z pojawieniem się niewielkiego kombi (320 kg ładowności), zaprojektowanego przez Henriego Dargenta (asystenta Flaminio Bertoniego) i Roberta Oprona (następcy zmarłego w 1964 roku Bertoniego). Wersja kombi zdynamizowała sprzedaż, a następnie wyparła sedana. Jest to niespotykanie rzadkie zjawisko w historii motoryzacji.

Bardziej konwencjonalna linia nadwozia zapewniła też dużą, jak na samochód tej klasy, pojemność bagażnika oraz łatwy i praktyczny dostęp do wnętrza. Dzięki swej wszechstronności wersja kombi umożliwiła komfortowe podróżowanie całej rodzinie. Wykorzystywano ją również jako samochód służbowy dla handlowców. Chętnie korzystali z niej również fachowcy i przedsiębiorcy. 

W 1966 roku Ami 6 został okrzyknięty ulubionym samochodem Francuzów.

Produkcja sedana została zakończona w marcu 1969 roku, sześć miesięcy przed wycofaniem z produkcji wersji kombi. Wszystko po to, by ustąpić miejsca nowemu Ami 8, już mniej nietypowemu, z tylną szybą pochyloną we „właściwym” kierunku. Ostatni z wymienionych modeli został w 1978 roku zastąpiony samochodem Visa.

CITROËN AMI 6 – Czy wiesz, że…?
  • Nazwa Ami wywodzi się z połączenia fonetycznego nazwy projektu (pojazd AM), słowa „miss” (po angielsku „panna”) oraz słowa „amici” (po włosku „przyjaciele”), którego inspiracją był prawdopodobnie włoski projektant, Flaminio Bertoni.
  • Ami 6 jeździła m.in. Yvonne de Gaulle, żona generała de Gaulle’a. On sam zainaugurował fabrykę Citroëna w Rennes-La-Janais, jeszcze w trakcie budowy, 10 września 1960 roku, nieco ponad rok przed rozpoczęciem produkcji.
  • 19 stycznia 1966 roku Citroën zorganizował rajd Le Tour de Gaule d’Amisix ze startem w Rennes-La-Janais. Uczestniczyły w nim dwa seryjne Ami 6 kombi, a celem było wykazanie wytrzymałości i właściwości jezdnych samochodu. 23 godziny i 11 minut po starcie, pod nadzorem komisarza, załoga przejechała 2 077 km ze średnią prędkością 89,6 km/h.
  • W czerwcu 1963 roku Ami 6 zostało zaprezentowane w Stanach Zjednoczonych. Wersja eksportowa była wyposażona w cztery okrągłe reflektory i wzmocnione zderzaki.
  • Miejsca produkcji: Paryż (Francja) od 1961 do 1963,Rennes-La-Janais (Francja) od 1961 do 1969.
  • Tym modelem Citroën zainaugurował też nową fabrykę w Bretanii. Był to pierwszy, znaczący krok w decentralizacji produkcji marki i wyjście poza Paryż.
  • Forest (Belgia): od 1961 do 1969.
  • Catila (Argentyna): kontynuacja produkcji Ami 6 kombi do 1971 roku (samochody były wysyłane w częściach do montażu na miejscu).
  • 1 039 384 sztuk – łączna produkcja samochodu Ami 6, w tym 483 986 sedanów (od kwietnia 1961 do marca 1969), 551 880 kombi (od października 1964 do września 1969), 3 518 sztuk wersji dostawczych (dwumiejscowe kombi, wersje przeszklone i furgony bez szyb).
  • W ostatnich odmianach modelu Ami 6, natężenie oświetlenia deski rozdzielczej było regulowane małym pokrętłem sterującym potencjometrem.
  • Dziś ceny jeżdżącego egzemplarza Ami 6 w dobrym stanie zaczynają się od 5000 euro.
  • Można go również nabyć w postaci miniaturowego modelu w skali 1/43 (37 euro) w sklepie Lifestyle Citroën w wersji Ami 6 sedan z 1967 roku w kolorze szarym Typhon.
Dane techniczne

Ami 6 sedan 1961:

Silnik: Typ M4, pojemność skokowa: 602 cm3, średnica tłoka: 74 mm, skok tłoka: 70 mm. Moc rzeczywista: 22 KM przy 4 500 obr./min. Gaźnik: Solex jednogardzielowy 30 PBI do listopada 1961 roku, następnie 30 PICS.  Zbiornik paliwa: 25 litrów. Wymiary i masy: długość: 3,87 m, szerokość: 1,524 m, rozstaw osi: 2,4 m, masa własna pojazdu: 640 kg.

Ami 6 kombi 1964:

Silnik: Typ M4, pojemność skokowa: 602 cm3, średnica tłoka: 74 mm, skok tłoka: 70 mm. Moc rzeczywista: 25,5 KM przy 4 750 obr./min. Gaźnik: Solex jednogardzielowy 40 PICS i 40 PCIS (sprzęgło odśrodkowe) do kwietnia 1964 roku. Następnie 40 PICS-2 i 40 PCIS-2 (sprzęgło odśrodkowe). Zbiornik paliwa: 25 litrów. Wymiary i masy: długość: 3,958 m, szerokość: 1,524 m, rozstaw osi: 2,4 m, masa własna pojazdu: 690 kg.

Ceny w dniu wejścia na rynek:

sedan 1961: 6 550 franków (267 franków za opcję radia dostępną od stycznia 1962 roku). W tym samym roku 2 CV AZLP 425 cm3 (sprzęgło odśrodkowe): 4 950 franków. ID 19 normalny sedan: 9 970 franków. 4‑miejscowe kombi osobowe 1964: 7 140 franków.

Zasadnicze zmiany: 1962: tylne szyby przesuwne (tylko połowa szyby). Październik 1964: nadwozie typu kombi, nowy kształt tylnych świateł z oddzielnymi ostro zakończonymi kloszami. Październik 1967: wersja Club z podwójnymi, okrągłymi reflektorami i kołpakami na białej feldze, lepsze wykończenie. Maj 1968: wielofunkcyjne, jednobryłowe światła tylne. Przednie szyby boczne z podwójnym przesuwem.

Informacja prasowa

Pozostałe artykuły z działu klasyki znajdziecie tutaj.


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *