MotoryzacjaNajważniejszeSport

Ford Puma Rally1 WRC – premiera hybrydowego WRC

Ford Puma Rally1 M-Sport, której światowy debiut przypada w trakcie Goodwood Festival of Speed w West Sussex w Wielkiej Brytanii, jest wyposażona w hybrydowy układ napędowy nowej generacji. Łączy on zalety wielokrotnie nagradzanego, turbodoładowanego silnika benzynowego EcoBoost o pojemności 1,6-litra i zaawansowanego silnika elektrycznego o mocy 100 kW, zasilanego energią z akumulatora o pojemności 3,9 kWh.

Nowy, hybrydowy samochód rajdowy WRC

Nowy samochód rajdowy jest nie tylko rozwinięciem frajdy z jazdy, jaką cieszą się właściciele kompaktowego SUV-a Ford Puma, ale także wyraża zaangażowanie Forda w elektryfikację napędów. Firma ogłosiła na początku tego roku, że do połowy 2026 roku jej pełna europejska gama pojazdów osobowych będzie miała napęd bezemisyjny, całkowicie elektryczny lub hybrydowy typu plug-in. Do 2030 roku planowane jest także stuprocentowe przejście na napędy w pełni elektryczne.

Premiera w Goodwood

Osiągi prototypu Pumy Rally1 – zanim przed rajdowym sezonem 2022 zostanie on wykorzystany jako samochód rozwojowy – zademonstrują w dniach 8-10 lipca na słynnym torze Goodwood: kierowca M-Sport Ford WRT Adrien Fourmaux i kierowca testowy M-Sport Ford Matthew Wilson.

– Ford w 100 procentach angażuje się w przybliżanie perspektywy motoryzacji opartej na elektryczności. W ogniu rywalizacji sportowej nabierały kształtu liczne innowacje. Pojawiają się one dziś w naszych samochodach seryjnych – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor Ford Performance. Ford Puma Rally1 M-Sport podda hybrydowy napęd ostatecznej próbie i udowodni, że technologia ta jest w stanie zapewnić porywające osiągi.

Na początku tego roku M-Sport ogłosił swoje zainteresowanie nową, trzyletnią umową, wprowadzającą technologię hybrydową do najważniejszej światowej serii rajdowej. Nowy, zaawansowany hybrydowy układ napędowy typu plug-in zapewni osiągi wymagane do startów w imprezach sportowych. Zapewni także możliwość bezemisyjnego przejazdu przez strefy miejskie i parki serwisowe pomiędzy etapami.

System hybrydowy

System hybrydowy w Puma Rally1 działa na podobnej zasadzie, jak w seryjnej Pumie EcoBoost Hybrid. Układ odzyskuje energię, która normalnie jest tracona podczas hamowania i magazynuje ją w akumulatorze. Akumulator ten może zasilić silnik elektryczny, aby poprawić ekonomikę spalania samochodu lub podnieść osiągi całego układu. W przypadku Pumy Rally 1 silnik elektryczny dostarcza podczas jazdy aż 100 kW mocy, wspomagającej wielokrotne przyspieszanie do trzech sekund.

Podobnie jak w przypadku układu hybrydowego typu plug-in, dostępnego np w Fordzie Kuga Plug-In Hybrid, akumulator trakcyjny można również ładować z zewnętrznego źródła zasilania. W strefach serwisowych pomiędzy etapami może to potrwać około 25 minut. Ważący 95 kg układ hybrydowy jest chłodzony cieczą i powietrzem. Jest także umieszczony w obudowie o podwyższonej wytrzymałości balistycznej, aby w razie wypadku przetrwał silne przeciążenia i uderzenia.

Ekologiczne paliwo od 2022 roku

Ponadto od sezonu 2022 zawodnicy FIA WRC Rally1 będą korzystać z ekologicznego paliwa, nie pochodzącego ze źródeł kopalnych. Wytwarza się je ze składników syntetycznych i biodegradowalnych i jest całkowicie przyjazne dla środowiska.

– Nowa era samochodów WRC to jeden z największych dotychczasowych skoków w technologiach stosowanych w WRC. Wprowadzenie hybrydy oznacza, że samochody będą dysponowały wyższą mocą niż kiedykolwiek wcześniej. Jednocześnie ich układy napędowe będą odpowiadały układom montowanym w modelach seryjnych – powiedział Malcolm Wilson OBE, dyrektor zarządzający M-Sport. Przesiadka do Pumy jest bardzo emocjonująca, bo z modelem wiąże się już rajdowe dziedzictwo. Samochód wygląda też fantastycznie. Nie mogę się więc doczekać, by zobaczyć go na starcie słynnego Rajdu Monte Carlo, na początku 2022 roku.

– Premiera nowego samochodu w Goodwood jest również wyjątkowa, ponieważ jest to jedno z najbardziej kultowych wydarzeń w kalendarzu sportów motorowych. Ja i cały M-Sport z niecierpliwością czekamy na dalszy ciąg bardzo udanego partnerstwa z Fordem. Pozwala ono osiągać coraz lepsze wyniki i utrzymać Forda w czołówce rywalizacji, w nowej, zapowiadającej się ciekawie epoce elektrycznych napędów – powiedział Wilson.

Ford współpracuje z M-Sportem nieprzerwanie od 1997 roku. Efektem tego jest siedem tytułów Rajdowego Mistrza Świata FIA i ponad 1500 zwycięstw na odcinkach. Nowa Puma Rally1 zastąpi Forda Fiestę WRC M-Sport, która od czasu wprowadzenia w 2017 roku zdobyła trzy tytuły mistrzowskie WRC.

Informacja prasowa

Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *