Aston Martin DBX707 – najmocniejszy SUV

Nowy Aston Martin DBX707 to SUV, jakiego jeszcze nie było. W założeniu marki ma być najszybszy, najmocniejszy i najlepszy w prowadzeniu. Biorąc pod uwagę cieszącą się uznaniem stylistykę modeli DBX V8, ich dynamikę i charakter, nowy DBX707 w znakomity sposób dopełnia autentyczne sportowe zacięcie tej serii. Każda część samochodu została udoskonalona tak, aby zagwarantować wyższe osiągi, zapewnić maksymalną przyjemność z jazdy i podkreślić jego prezencję na drodze.

Silnik

Zespół inżynierów Astona Martina zaczął modernizację od układu napędowego, aby wykorzystać pełny potencjał drzemiący w 4,0-litrowym, podwójnie turbodoładowanym silniku V8 DBX. Ralph Illenberger, szef teamu odpowiedzialnego za inżynierię układów napędowych Astona Martina, zdecydował się na wyposażenie silnika DBX707 w turbosprężarki z łożyskami kulkowymi i indywidualne skalibrowanie map silnika, aby wyzwolić z niego jeszcze więcej mocy i wyższy moment obrotowy. Nowością w tym flagowym wysoce wydajnym SUV-ie Astona Martina jest 9-stopniowa automatyczna skrzynia biegów ze sprzęgłem olejowym. Ta wysokowydajna skrzynia biegów zdolna do przenoszenia znacznie wyższego momentu obrotowego, w porównaniu ze standardowym automatycznym przemiennikiem momentu obrotowego, umożliwia podniesienie mocy 4,0-litrowego silnika V8 do aż 707 KM i 900 Nm, czyli o ponad 157 KM i 200 Nm względem wersji DBX (V8). 

Skrzynia biegów

Zastosowanie przekładni ze sprzęgłem olejowym niesie ze sobą też inne korzyści. Najbardziej zauważalna z nich to znacznie szybsza zmiana biegów w porównaniu z przekładnią z przemiennikiem momentu obrotowego. Samo odczucie zmiany biegów jest bardziej bezpośrednie i natychmiastowe, co daje kierowcy większe poczucie kontroli i szybkości reakcji oraz dynamiczny charakter prowadzenia auta w porównaniu z DBX (V8). Poprawiono również zdolność ruszania z miejsca, co pozwala DBX707 rozpędzić się w zakresie 0-100 km/h w czasie 3,3 sekundy.

Hamulce

Integralną częścią standardowego pakietu tuningowego DBX707 to węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe. Przednie tarcze o średnicy 420 mm i tylne o średnicy 390 mm są zatrzymywane za pomocą 6-tłokowych zacisków hamulcowych. Przekłada się to zmniejszeniem masy nieresorowanej o 40,5 kg. Zmiany w hydraulicznym układzie hamulcowym zwiększają wyczucie pedału hamulca i szybkość reakcji na hamowanie, zapewniając precyzję i pewność prowadzenia. Udoskonalony system chłodzenia hamulców bazuje na zasysaniu powietrza zarówno z głównego wlotu powietrza chłodzącego, jak i z przestrzeni pod karoserią. Wysokowydajne klocki hamulcowe zapewniają doskonałe i konsekwentnie wysokie tarcie w szerokim zakresie temperatur.

Koła

Standardowe felgi i opony mają 22 cale (do wyboru w wersjach Sport i Ribbon). Opcjonalne 23-calowe felgi oferowane są w kolorze czarnym z fakturą lub czarnym satynowym ze specjalnie diamentowo toczonymi akcentami. Zastosowanie 23-calowych felg wiąże się z dodatkowymi korzyściami w zakresie dynamiki. Opona o większej średnicy zapewnia lepszą reakcję na ruchy kierownicy, lepszą kontrolę nad samochodem i krótsze czasy przejazdu okrążenia.

Mechanizm różnicowy

W modelu DBX707 zastosowano również nową wersję elektronicznego tylnego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu wewnętrznym (e-diff). Mechanizm został wzmocniony tak, aby bezproblemowo radzić sobie z pełnym momentem obrotowym 900 Nm. Wyposażono go w skrócone przełożenie napędu – 3,27 w porównaniu z 3,07 w DBX V8. Takie rozwiązanie zapewnia wyższe przyspieszenie DBX707 na niższych biegach. Poprawia także reakcję na zmianę biegów, przy jednoczesnym zachowaniu wydajności i płynności jazdy oferowanej przez 9-stopniową skrzynię biegów.

Rozłożenie momentu obrotowego na przód i tył pozostaje w pełni zautomatyzowane, z możliwością wysłania do 100% momentu obrotowego na tylną oś na żądanie. Precyzyjna kalibracja mechanizmu różnicowego e-diff w DBX707 gwarantuje łatwość pokonywania zakrętów oraz charakter i dynamikę typowego samochodu sportowego. Zintegrowanie możliwości technologicznych nadwozia i układu napędowego pozwoliły na znalezienie idealnej równowagi między łatwością prowadzenia auta a utrzymaniem optymalnej trakcji i zwinności w każdej sytuacji.

Zawieszenie

Kluczowe znaczenie dla wyjątkowych właściwości jezdnych DBX707 ma tutaj pneumatyczne zawieszenie. Zachowując standardową budowę i trzy komory powietrzne zastosowane w modelu DBX V8 – uznawanego za najlepiej prowadzącego się SUV-a na rynku – model DBX707 wyposażono w dedykowane ulepszenia podwozia, aby spełnić bezkompromisowe wymagania i założenia właściwości jezdnych.

Zawieszenie w modelu DBX707 wyposażono w nowe zawory tłumiące amortyzatorów. Przekalibrowano także opcję dynamicznego zmieniania wysokości sprężyn, aby poprawić kontrolę nad pojazdem i reakcję układu kierowniczego. Elektroniczny układ wspomagania kierownicy również ulepszono dla wyraźniejszych odczuć z kierownicy. Wzrastający opór kierownicy przy zmianie środka ciężkości auta ma pomóc kierowcy zrozumieć wzrastającą siłę odśrodkową na zakrętach i poziom przyczepności.

W połączeniu z bardziej precyzyjną kontrolą ruchu pionowego (ruch na wybojach i wzniesieniach lub podczas obciążania), pochylenia (gdy samochód nurkuje podczas hamowania lub obniża tył podczas przyspieszania) i stabilizacją przechyłu, DBX707 ułatwia kierowcy regulację stopnia odchylenia samochodu za pomocą naturalnych ruchów pedału lub kierownicy. Kolejne precyzyjne zmiany wprowadzono w aktywnym systemie kontroli przechyłu eARC (Electronic Active Roll Control). Zmienione parametry zwiększają poczucie zwinności i poprawiają dynamiczną równowagę samochodu.

Tryby jazdy

Model DBX707 jest skoncentrowany na kierowcy, co przełożyło się na dodatkowe zmiany i udoskonalenia w trybach jazdy Dynamic Drive. Opcja „Race Start” jest dostępna w trybach GT, Sport i Sport+. Wszystko, aby zapewnić maksymalne przyspieszenie z linii startu i móc pochwalić się bezkonkurencyjnymi osiągami. Udoskonalony aktywny układ logiczny skrzyni biegów napędu na wszystkie koła zapewnia precyzyjną kontrolę i lepszą synchronizację między układem napędowym a systemem ESP. Dzięki temu jazda staje się bardziej naturalna i przypomina jazdę samochodem sportowym.

W ramach założenia, że to kierowca powinien mieć pełną kontrolę w DBX707 producent wprowadził zmiany w dolnej konsoli. Umieszczono tam nowe przełączniki wyboru trybu jazdy. Od teraz, zamiast wchodzić w podmenu systemu informacyjno-rozrywkowego, kierowca może bezpośrednio zmieniać kluczowe ustawienia i tryby jazdy dynamicznej. Są to dedykowane przyciski zmiany trybu zawieszenia, ESP, trybu ręcznej zmiany biegów. Jest on teraz w pełni manualny, jak w samochodzie sportowym i domyślnie nie wraca do trybu auto. Dostępny jest także przełącznik aktywnego wydechu, który otwiera zawory nowego czterorurowego sportowego układu wydechowego bez konieczności włączania trybu Sport.

Design

W ślad za szeroko zakrojoną modernizacją techniczną gruntowną metamorfozę przeszły też wnętrze i stylizacja zewnętrzna DBX707. Rezultat jest spektakularny. Zdecydowanie sportowy, ale elegancki charakter wnętrza z zachowaniem pełnej dbałości o szczegóły, z czego jest znana marka Aston Martin.

Nowy przód serii DBX to większy grill wlotu powietrza, nowy kształt świateł dziennych, nowe wloty powietrza i kanały chłodzące hamulce oraz nowy kształt splittera na przednim zderzaku. Satynowy chromowany grill został powiększony w celu zwiększenia przepływu powietrza chłodzącego. Chłodzi ono zarówno ultrawydajny silnik V8, jak i nową 9-stopniową skrzynię biegów. Teraz wyposażono go w podwójne lamelki, a sześć poziomych listewek zostało rozdzielonych. Wszystko, aby grill stał się bardziej atrakcyjny wizualnie i sprawiał, że ten model będzie natychmiast rozpoznawalny.

Ciemne satynowe chromowane obwódki okien i nowe kratki we wlotach w masce współgrają z przednim grillem i czarnym, błyszczącym splitterem. Ciągnąc się wzdłuż boków idą w parze z czarnymi, błyszczącymi progami bocznymi. Mają one głębszy i mocniej wyrzeźbiony profil, aby stworzyć złudzenie, że DBX707 jest osadzony znacznie niżej nad ziemią.  Model DBX707 wyposażono również w miękko domykane drzwi, co jeszcze bardziej podkreśla luksusowy charakter tego SUV-a. 

Równie imponujących zmian dokonano w tylnej części pojazdu. W celu zwiększenia estetyki i aerodynamiki auta, oprócz tylnego spoilera dachowego dodano nowy spoiler typu lotka. Ma on za zadanie zwiększyć docisk i stabilność przy znacznych prędkościach. Znacznie powiększony podwójny tylny dyfuzor dopasowano do nowych czterech końcówek wydechowych większej średnicy. Satynowa czerń wydechu dopełniona została błyszczącą czernią dyfuzora. Nowy układ wydechowy dostrojono także pod względem charakterystyki dźwięku. Zmiany tylnej części nadwozia kończą się na nowym tylnym zderzaku, teraz ze zintegrowanymi otworami wentylacyjnymi z czterema lamelkami. Podkreślają one muskularną sylwetkę DBX707. 

Wnętrze

Sportowy charakter nadwozia przeniesiono także do wnętrza. Standardowo zamontowano fotele w wersji Sport. Fotele Comfort występują jako opcja bez dopłaty. Obie wersje foteli standardowo wyposażono w elektryczną regulację w 16 pozycjach oraz ogrzewanie w przednich i tylnych fotelach. Klienci mają do wyboru trzy rodzaje klimatu wnętrza. Standardowa opcja to wersja Accelerate, w której skórę połączono ze wstawkami z Alcantary®. Wersje opcjonalne to Inspire Comfort i Inspire Sport w całości wykonane z czystej skóry semi-anilinowej z wyszytymi skrzydłami z logo Aston Martin na zagłówku, kontrastowym paskiem na środku siedzenia oraz perforacją w oparciu i poduszce siedziska.

Podobnie jak na zewnątrz, standardowe wnętrze DBX707 podkreśla ciemny chrom na przełącznikach. Opcjonalnie można zamówić wykończenia z jasnego chromu i włókna węglowego. Okleina w kolorze Piano Black jest w standardzie. Wstawki z włókna węglowego lub brązowej siateczki są dostępne jako opcja. 

Personalizacja

Klienci, którzy chcą jeszcze bardziej podkreślić ekskluzywny charakter swojego DBX707 mogą skorzystać z usługi personalizacji – Q by Aston Martin.  W ofercie znajduje się cała gama opcji dodatkowych. Od nietuzinkowych grafik po przyciemniane karbonem szyby i materiały na zamówienie, do stosowania zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz samochodu. Skorzystanie z usługi „Q by Aston Martin – Commission” pozwala na spełnienie wszelkich pragnień i całkowite dostosowanie samochodu do potrzeb klienta.

DBX707 jako flagowy model z serii DBX ma potencjał kontynuować osiągnięcia wielokrotnie nagrodzonego pierwszego SUV-a ze stajni Aston Martin. Już w pierwszym roku produkcji sprzedał się on w ponad 3000 egzemplarzach. Pierwszy SUV zdobył między innymi tytuł „Najlepszy luksusowy SUV” w konkursie GQ Car Awards, nagrodę „Super SUV Roku” przyznawaną przez Top Gear oraz dwukrotnie zdobył tytuł „Najlepszy Super Luksusowy SUV” w konkursie PR Arabia National Auto Award.

Rozpoczęcie produkcji modelu DBX707 zaplanowano na pierwszy kwartał 2022 roku. Pierwszych dostaw należy spodziewać się na początku drugiego kwartału 2022 roku.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.