MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Nowa Honda Civic Type R

Honda zaprezentowała nową generację modelu Civic Type R, świętując w ten sposób 25-lecie kultowego, sportowego hatchbacka i 50 lat modelu Civic. Nowa Honda Civic Type R została zaprojektowana, by zapewnić bardziej ekscytujące doznania za kierownicą niż wszystkie wcześniejsze generacje, inspirowane długą tradycją sportowych modeli i duchem wyścigów.

Honda Civic Type R

Civic Type R, który będzie dostępny w Europie na początku 2023 roku, już teraz ustanawia nowe standardy, bijąc niedawno na japońskim torze Suzuka rekord okrążenia dla samochodu produkcyjnego z napędem na przednią oś. Na etapie prac rozwojowych inżynierowie Hondy dopracowali każdy układ nowego modelu. Wprowadzono m.in. zmiany konstrukcyjne poprawiające aerodynamikę. Lekkie komponenty i modyfikacje w układzie napędowym przyczyniły się do stworzenia Type R dysponującego największą dynamiką i mocą w historii.

Honda Civic Type R
Mocny, aerodynamiczny design

Nowy Type R nawiązuje do „ekscytującego” języka stylistycznego, zaprezentowanego niedawno w Hondzie Civic e:HEV. Type R jest niższy i szerszy, co podkreśla jego zgrabną, sportową sylwetkę. Nadkola rozszerzają się nad lekkimi, 19-calowymi, matowymi, czarnymi felgami ze specjalnymi oponami Michelin Pilot Sport 4S.

Honda Civic Type R

Podczas prac rozwojowych inżynierowie Hondy pracowali nad koncepcją stworzenia „Ultimate Sports 2.0”: najwyższej formy wyrazu dla samochodu o wysokich osiągach, z silnikiem z przodu i napędem na przednie koła. Projekt nadwozia jest spójny z pięknie zintegrowanymi elementami stylistycznymi, takimi jak tylny panel i tylne drzwi, które zostały opracowane wyłącznie dla Type R i poprawiają aerodynamikę.

Honda Civic Type R

Duża dolna osłona chłodnicy w przednim zderzaku zwiększa przepływ powietrza do silnika i współgra z maską. Wyposażono ją w otwór wentylacyjny, aby zapewnić jak najlepszy przepływ powietrza wokół przedniej części nadwozia.

Honda Civic Type R

Inne rozwiązania konstrukcyjne, które pomagają uzyskać maksymalną siłę docisku, to boczne spojlery w progach tuż za przednimi kołami oraz nowy, większy dyfuzor tylny, zintegrowany bezpośrednio z podwoziem. Jest on ukształtowany tak, aby harmonizował z wyższą partią nadwozia.

Honda Civic Type R

Nowy, spektakularny, „wiszący” spojler generuje dodatkową siłę docisku i został pochylony do tyłu, aby stłumić opór powietrza. Osadzono go na nowych, odlewanych z aluminium wspornikach. Jest on niższy i zarazem szerszy niż w poprzednim modelu, co podkreśla nową, elegancką linię dachu i przysadzistą sylwetkę.

W gamie lakierów znajdziemy historyczny Championship White, uwielbiany przez fanów Hondy Type R, a także Rallye Red, Racing Blue Pearl, Crystal Black i Sonic Grey.

Honda Civic Type R
Wnętrze

Wnętrze nowego modelu jest zorientowane na zwiększenie radości z jazdy i wyostrzenie poziomu koncentracji. Zapewnia wysoki komfort, świetną jakość wykończenia i walory praktyczne, które cechują najnowszego Civica e:HEV. Ponadto wnętrze wzbogacono o klasyczne czerwone dodatki, świadczące o sportowym temperamencie Type R.

Honda Civic Type R

Atrakcyjny kokpit zaprojektowano z myślą o intensywnych emocjach podczas jazdy. Kierowca siedzi niżej niż dotychczas, ma lepszą widoczność ponad niżej położoną maską. Zminimalizowano też martwe pola i zredukowano elementy odbijające światło. Lekkie przednie fotele sportowe, z tapicerką pokrytą materiałem o fakturze zamszu, oferują wyjątkowo dobre podparcie ciała i utrzymanie odpowiedniej pozycji kierowcy. Gwarantują przy tym komfort i wygodę pokonywania zakrętów zarówno na torze jak i podczas długich podróży.

Honda Civic Type R

Kierowcy mogą płynnie przechodzić pomiędzy wstępnie zaprogramowanymi charakterystykami ustawień trybów pracy silnika, układu kierowniczego, zawieszenia, a także brzmienia silnika. Oprócz trybów Comfort, Sport i +R wprowadzono nowy tryb „Individual”. Umożliwia on personalizację parametrów z uwzględnieniem własnych preferencji i wrażeń z jazdy.

Honda Civic Type R

Do najnowszego Type R powróciła, w mocno zmodernizowanej formie, aplikacja Honda LogR. Przekazuje ona dane dotyczące osiągów, zbierane przez czujniki w samochodzie, do aplikacji na smartfony. Pomaga w ten sposób monitorować i rejestrować wybrane wskaźniki w czasie rzeczywistym. Najważniejsze funkcje to stoper do rejestrowania czasów okrążeń oraz dane przyczepności opony z trójwymiarowym uwzględnieniem jej ruchu i sił nacisku. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca zna wartość maksymalnych dopuszczalnych przeciążeń, działających na koła. Jest też innowacyjna funkcja punktowania przejazdów, pomagająca kierowcom doskonalić ich umiejętności. Do dyspozycji jest także wiele innych rozwiązań, które motywują do bezpiecznego, dokładnego i coraz szybszego pokonywania okrążeń na torze.

Udoskonalenia ukierunkowane na osiągi

Civic Type R jest znany z mocnych, reagujących bardzo dynamicznie, wysokoobrotowych silników. Nowy model korzysta z założeń konstrukcyjnych nagradzanego poprzednika, wprowadzając ewolucyjne zmiany w słynnym silniku Type-R z rocznika modelowego 2017. Dzięki temu nowa generacja – jak żaden wcześniejszy model – uwodzi kierowcę najszybszą, niosącą pozytywne emocje, a zarazem bezpieczną jazdą.

Honda Civic Type R

Zmiany w silniku objęły liczne modyfikacje: zmodernizowana turbosprężarka ma teraz kompaktową obudowę, która poprawia ogólną wydajność układu. W turbinie zoptymalizowano zarówno liczbę łopatek, jak i ich kształt, aby zwiększyć maksymalną moc i poprawić przepływ strumienia powietrza doładowującego. Dzięki temu powstał najmocniejszy turbodoładowany silnik VTEC w historii Type R.

Honda Civic Type R

Zmodernizowany, wysokowydajny układ wydechowy, współpracujący z opisanymi powyżej rozwiązaniami, wpływa na poprawę stosunku maksymalnej mocy do masy, maksymalnego momentu obrotowego i prędkości maksymalnej w porównaniu z parametrami poprzedniej generacji modelu. Sprawia to, że Civic Type R z 2023 roku należy do samochodów o najwyższym współczynniku maksymalnej mocy na litr pojemności skokowej w swojej klasie.

Sześciobiegowy manual

O poczucie więzi kierowcy z samochodem dba również zoptymalizowana sześciostopniowa manualna skrzynia biegów. Dzięki niej poprzednia generacja zdobyła uznanie fanów na całym świecie. Zmodyfikowany system Rev-match, podbijający obroty przy redukcji z funkcją Auto Blip, zapewnia idealne dostosowanie prędkości obrotowej podczas zmiany biegów, pomagając w uzyskaniu wysokiej stabilności na wejściu w zakręt. Zaprojektowana do pracy na torze skrzynia biegów zyskała sztywną dźwignię i poprawioną prowadnicę drążka zmiany biegów. Ułatwia to pewną i precyzyjną zmianę przełożeń.

Honda Civic Type R
Hamulce Brembo

Udoskonalony układ hamulcowy Brembo zachowuje dwuelementowe tarcze z poprzedniej generacji. Dzięki temu daje kierowcy dobre wyczucie siły hamowania i charakteryzuje się dłuższą żywotnością. W nowym modelu ulepszono także system kontroli temperatury i chłodzenia powietrzem poprzez zmodernizowaną chłodnicę. Zapewnia to długotrwałe korzystanie z najwyższych osiągów podczas intensywnej eksploatacji. Potrójny układ wydechowy, charakteryzujący się zwiększoną modulacją brzmienia, poprawia odczucia akustyczne i jeszcze bardziej wzmacnia więź kierowcy z samochodem.

Najnowsza Honda Civic Type R trafi do sprzedaży w przyszłym roku. Pierwsze dostawy do klientów rozpoczną się w Europie z początkiem 2023 roku.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *