MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Nowy Ford F-150 Raptor R o mocy 700 KM

Po ponad dekadzie zmagań z trudnymi warunkami i zdobywania pustynnych wydm przez trzy generacje terenowych pickupów, Ford przedstawia nowego F-150 Raptor R – najszybszego, najmocniejszego, najbardziej ekstremalnego terenowo-pustynnego Raptora, jakiego dotąd oferowano klientom.

Wszystkie trzy generacje F-150 Raptor stanowiły cywilne dopełnienie ekstremalnych pickupów, ścigających się na pustynnych trasach rajdu Baja 1000. Zaprojektowany i opracowany przez Ford Performance, F-150 Raptor R na rok 2023, jest jak dotąd najbliższy tamtym wyczynowym pojazdom pod względem osiągów.

Ford F-150 Raptor R
Serce Raptora R

Serce Raptora R to nowy 5,2-litrowy doładowany silnik V8. Generuje on 700 KM i 868 Nm momentu obrotowego, zapewniając niemal niewyczerpaną moc w czasie jazdy przez pustynię. Ford Performance skorzystał z najmocniejszego silnika w swojej ofercie, wcześniej znanego z Mustanga Shelby GT500, optymalizując go pod kątem osiągów terenowych na poziomie Raptora i wytrzymałości zgodnej z dumną dewizą Built Ford Tough®. W rezultacie otrzymano najbardziej dynamiczny doładowany silnik V8, jaki można znaleźć w produkcyjnym pickupie.

Ford F-150 Raptor R

Ford Performance zmienił charakterystykę doładowania silnika V8 i zainstalował nowe koło pasowe, aby zoptymalizować jego moc pod kątem wykorzystania w jeździe terenowej, zwiększając tym samym moment obrotowy w niskim i średnim zakresie obrotów. Zmiany te pomagają Raptorowi R zwiększyć swoje możliwości przy prędkościach, z którymi klienci najczęściej pokonują trasy terenowe.

Aby zachować najwyższą niezawodność w jeździe terenowe, Ford Performance zmodernizował kolektory wydechowe oryginalnego silnika, zastępując je odlewem ze stali nierdzewnej. Zastosowano też unikatową chłodnicę oleju i filtry. Głębsza miska olejowa pozwala na agresywne pokonywanie stromych wzniesień, utrzymując olej silnikowy w niskiej temperaturze. Aby ułatwić silnikowi swobodne „oddychanie”, zwiększono objętość układu dolotu powietrza o 66%. Zastosowano wlot powietrza o większym przekroju i stożkowy filtr powietrza o większym przepływie i o mniejszych oporach przepływu.

Ford F-150 Raptor R
Built Ford Tough w wersji do pustynnych podbojów

Ford F-150 Raptor R to znacznie więcej niż szybka jazda – to konieczność pokonywania ekstremalnych tras terenowych. Jego możliwości i trwałość wynikają z ponad dziesięcioletnich doświadczeń Forda w konstruowaniu i testowaniu pickupów o bardzo wysokich osiągach. Ford Performance zmodernizował skrzynię biegów i układ napędowy bazowego samochodu, by zagwarantować, że Raptor R gładko poradzi sobie z tym, do czego może go zmusić potężny silnik V8.

Ford F-150 Raptor R
10 biegów

Raptora R wyposażono w 10-biegową przekładnię SelectShift w udoskonalonej konfiguracji. Zastosowano nową oś przednią z bardziej wytrzymałym odlewem korpusu mechanizmu różnicowego i aluminiowym ożebrowaniem osłony nośnej. By poradzić sobie z większym momentem obrotowym układu napędowego zastosowano też aluminiowy wał napędowy o większej średnicy. Nowa, specjalnie zestrojona przekładnia hydrokinetyczna ze swoją zdolnością tłumienia skoków momentu obrotowego i zespołem czterech kół zębatych na wyjściu sprawia, że samochód jeszcze lepiej przygotowano do przenoszenia dużych obciążeń. Zapewnia on także bardziej płynne odczucia podczas jazdy zarówno na drodze, jak i na bezdrożach.

Ford F-150 Raptor R

Kierowcy otrzymują jeszcze większą kontrolę nad tym, jak Raptor R korzysta ze swojej dodatkowej mocy. Wszystko dzięki nietypowemu podwójnemu układowi wydechowemu z przelotowym tłumikiem i systemem aktywnych zaworów wydechowych. Wyposażono go w tryby Normal, Sport, Quiet i Baja. Można skorzystać z funkcji MyMode, która pozwala kierowcy dostosować tryby jazdy, układ kierowniczy, zawieszenie i inne. Można zapisać je wszystkie razem, jako pojedynczy tryb, łatwo dostępny po naciśnięciu przycisku „R” na kierownicy.

Ford F-150 Raptor R
Silnik V8 turbo i skuteczne zawieszenie

Jeśli sercem Raptora R jest doładowany silnik V8, to za duszę należy uznać jego niesamowicie skuteczne zawieszenie. W tylnym pięciodrążkowym zawieszeniu zastosowano bardzo długie drążki wzdłużne. Wszystko po to, aby lepiej kontrolować pozycję osi w trudnym terenie, drążek Panharda i 24-calowe sprężyny śrubowe. Wszystko to zestrojono pod kątem wyjątkowej stabilności podczas pokonywania wymagającego terenu z dużą prędkością. Zaawansowane amortyzatory FOX Live Valve dostrojono tak, aby zrównoważyć jakość jazdy i kontrolę przechyłów nadwozia na drodze i w terenie. Elektronicznie sterowane amortyzatory wykorzystują czujniki położenia zawieszenia, a także inne czujniki do niezależnego monitorowania warunków terenowych setki razy na sekundę, dostosowując parametry tłumienia w zawieszeniu. Skok kół wynoszący 330 mm z przodu i 358 mm z tyłu daje Raptorowi R zdolność do przedzierania się przez piasek i kamienie z niezwykłą skutecznością.

Ford F-150 Raptor R

„Wiemy, że nasi klienci domagali się powrotu brzmienia i mocy silnika V8 do Raptora” – powiedział Widmann. „To nie było coś, z czym zamierzaliśmy się spieszyć za wszelką cenę. Doładowany mechanicznie silnik V8 o pojemności 5,2-litra idealnie łączy wysoką moc z całkowicie nowym tylnym zawieszeniem. Wyposażono go w regulowane amortyzatory, co zapewnia podwójny efekt wykraczający daleko poza sumę korzyści z zastosowanych części składowych.”

Każdy z trybów jazdy dostosowano także do większej mocy doładowanego silnika V8. Dotyczy to także zoptymalizowanego trybu Baja, dbającego o uzyskanie maksymalnych osiągów i kontroli podczas szybkiej jazdy terenowej. Zwiększona o 5% sztywność przednich sprężyn zawieszenia pomaga utrzymać komfort jazdy. Raptor R może pochwalić się także wiodącym w klasie prześwitem wynoszącym 333 mm i standardowymi, instalowanymi seryjnie 37-calowymi oponami.

Ikoniczna stylizacja Raptora w nowym wykonaniu

Najmocniejszy z dotychczasowych Raptorów przenosi na wyższy poziom osiągnięcia w konstrukcji terenowych pickupów. Jego wyjątkowa stylizacja jeszcze wyraźniej podkreśla możliwości doładowanego silnika V8. Większa, agresywnie uniesiona do góry centralna część maski z wylotami powietrza jest o 25 mm wyższa niż w bazowym Raptorze. Pomaga to w odprowadzaniu gorącego powietrza z komory silnika. Będący symbolem tego modelu wlot powietrza z literami F-O-R-D, zderzaki i błotniki pomalowane na czarno podkreślają wyjątkowy charakter samochodu.

„Raptor R jest wizualnie ukształtowany jak pustynny drapieżnik. Wszystko, by zadowolić nabywców i entuzjastów bezkompromisowej jazdy w terenie” – powiedział Tom Liu, główny projektant Raptora R. „Pojawiają się tu mniejsze i większe detale, od agresywnego wylotu powietrza na masce, po oznaczenia «R» w kolorze Code Orange. Wizualnie komunikują one wyższy poziom terenowych osiągów, kryjący się pod hasłem Raptor R.”

Wśród wyróżniających modele Ford Performance akcentów w kolorze Code Orange znalazły się emblematy «R». Umieszczono je na wlocie powietrza, na wylotach wentylacyjnych na masce silnika i na klapie tylnej skrzyni ładunkowej. Specjalny projekt graficzny umieszczony na tylnych błotnikach przedstawia surową, spękaną pustynną ziemię. Tym samym wzmacnia swój związek ze środowiskiem, do którego Raptora R stworzono.

Wnętrze

Agresywny charakter nadwozia przeniesiono również do wykończonego w czerni wnętrza. Standardowe fotele Recaro to połączenie czarnej skóry i zamszu Alcantara. Materiały rozmieszczono tak, by poprawić kontakt kierowcy z fotelem. Prawdziwe włókno węglowe zdobi podszybie na panelu drzwi, pokrywę schowka i górne części deski rozdzielczej. Wykorzystano materiał o trójosiowym splocie, aby symbolicznie oddać połączenie osiągów, wytrzymałości i niezawodności Raptora R.

Podobnie jak wszystkie wersje Raptora, Raptor R jest standardowo wyposażony w pakiet inteligentnych systemów ułatwiających jazdę. System Trail Turn Assist pozwala kierowcy zmniejszyć promień skrętu w ciasnych zakrętach. W ten sposób pozwala dojechać jeszcze dalej w ekstremalnym terenie. Ford Trail Control to tempomat terenowy pozwalający kierowcy wybrać zadaną prędkość i zająć się manewrowaniem kierownicą w trudnych warunkach. Samochód sam obsługuje przepustnicę i hamulce. Trail 1-Pedal Drive pozwala kierowcy kontrolować przepustnicę i hamowanie za pomocą tylko jednego pedału. Także ułatwia to ekstremalną jazdę, taką jak “pełzanie” po skałach.

O łączność dba standardowy 12-calowy ekran dotykowy systemu SYNC® 4, kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. Raptor R korzysta również z możliwości bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania Ford Power-Up. Bezprzewodowe aktualizacje mogą zapewnić usprawnienia w całym samochodzie, od systemu SYNC, po podwyższenie jakości działania, zwiększenie możliwości i udogodnienia w innych systemach, które z czasem poprawią przyjemność posiadania Raptora R.

Osiem kolorów

Ford F-150 Raptor R będzie dostępny w ośmiu opcjach kolorystycznych, w tym z nowymi kolorami nadwozia Avalanche i Azure Gray Tri-Coat. Kolory te wprowadzono po raz pierwszy w linii Raptor.

Zamówienia na F-150 Raptor R są przyjmowane od dzisiaj, a produkcja rozpocznie się pod koniec 2022 roku w Dearborn Truck Plant.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *