MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Elektryczny Ford E-Transit Custom

Ford Pro przedstawił dziś kolejne informacje o nowym elektrycznym samochodzie dostawczym, przeznaczonym dla małych firm. W pełni elektryczna wersja najlepiej sprzedającego się samochodu dostawczego w Europie została zaprojektowana od podstaw. Dzięki temu wraz z modelem wprowadzane są nowoczesne rozwiązania zwiększające produktywność firm, korzystających z modeli segmentu jednotonowych samochodów dostawczych.

Ford E-Transit Custom

Ford E-Transit Custom powstawał z uwzględnieniem uwag i doświadczeń małych i średnich firm. Dlatego też został opracowany pod kątem innowacyjnych rozwiązań, opartych na łączności w chmurze i cyfrowych technologiach. Technologiach, które mogą ewoluować w trakcie eksploatacji pojazdu dzięki aktualizacjom oprogramowania Ford Power-Up.

Ford E-Transit Custom
380 km zasięgu

Zestaw zasilania nowej generacji umożliwia docelowy zasięg 380 km i możliwość szybkiego ładowania akumulatora z mocą 125 kW. Z myślą o podniesieniu wydajności, E-Transit Custom oferuje nowe rozwiązania dostaw multi-drop do wielu punktów oraz kontroli dostępu do kabiny i przestrzeni ładunkowej. Kabina jest również centrum biznesowym, z łącznością 5G oraz elastycznym miejscem pracy. Wyposażono ją w przemyślane rozwiązania, jak składająca się kierownica, która może stać się ergonomicznym uchwytem dla laptopów i tabletów.

Ford E-Transit Custom
1100 kg ładowności

Cyfrowe innowacje idą w parze z ładownością i potencjałem. E-Transit Custom dysponuje ładownością do 1 100 kg, niższą podłogą bagażnika, ułatwiającą dostęp oraz zdolnością holowania do 2 000 kg. Niezależne tylne zawieszenie i moc silnika, stawiająca ten model wśród najlepszych w klasie, dostarczą klientom doskonałych wrażeń z jazdy, jak i poczucia komfortu.

Ford E-Transit Custom

Ford Pro wprowadził już na rynek w pełni elektryczny model E-Transit. Sprzedał się on dotychczas w ponad 8 300 egzemplarzach. Natomiast E-Transit Custom jest jednym z czterech nowych elektrycznych pojazdów użytkowych Forda Pro, które pojawią się w Europie do 2024 roku. Ford E-Transit Custom będzie produkowany od jesieni 2023 w zakładach Ford Otosan w Kocaeli w Turcji.

Moc w pełni elektrycznego napędu

Nowy, sprawny układ napędowy E-Transit Custom zaprojektowano z myślą o małych firmach i osobach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Zaprojektowano go także z nadzieją na przekonanie użytkowników, wcześniej przywiązanych do silników wysokoprężnych. Ford chce ich przekonać, że przejście na napęd w pełni elektryczny może przynieść korzyści ich firmie.

400-woltowy zestaw akumulatorowy E-Transita Customa o pojemności użytkowej 74 kWh wykorzystuje zaawansowane ogniwa saszetkowe o pojemności 82 Ah. To ogniwa znane z Forda F-150 Lightning. Rozwiązanie to zapewnia o 12 procent większą gęstość energii niż akumulator E-Transita. Akumulator pozwala na docelowy zasięg do 380 km. To ponad czterokrotnie większy zasięg od dziennego przeciętnego przebiegu jaki osiągają kierowcy samochodów dostawczych segmentu jednotonowych vanów. Takie dane uzyskano od klientów Forda Pro. Bezpośrednie mocowanie akumulatora do nadwozia zwiększa trwałość i zmniejsza wagę, zapewniając optymalny zasięg.

135 lub 217 KM i 415 Nm

Klienci mogą wybierać spośród silników o mocy 100 kW lub 160 kW (135 KM lub 217 KM). Każdy z nich wytwarza moment obrotowy 415 Nm, co stanowi wartość wiodącą w tej klasie samochodów. Silnik napędowy zamontowano bezpośrednio do płyty podłogowej z tyłu pojazdu, co eliminuje potrzebę stosowania ramy pomocniczej. Silnik obrócono o 90 stopni, aby zmaksymalizować przestrzeń ładunkową oraz zmniejszyć masę i złożoność układu. Potężny, elektryczny układ napędowy podnosi dopuszczalną masę holowanej przyczepy do wartości 2000 kg. Oznacza, to, że E-Transit Custom może zastąpić w tej roli pojazdy z silnikiem Diesla. Dla większej wygody można zamontować opcjonalny chowany hak holowniczy.

Ford Pro E-Telematics

Właściciele E-Transita Custom będą mogli korzystać z dostosowanych do ich potrzeb funkcji bezpłatnego przez rok systemu Ford Pro E-Telematics. Wykorzystuje on dane na żywo do zwiększenia efektywności pracy, pomagając w monitorowaniu lokalizacji, wydajności i stanu technicznego pojazdów. Oprogramowanie kontroluje również procedury ładowania z wykorzystaniem informacji specyficznych dla pojazdów elektrycznych. Właściciele mają także możliwość zaprogramowania wstępnych ustawień chłodzenia lub ogrzania akumulatora i kabiny przed rozpoczęciem pracy w systemie Scheduled Pre‑Conditioning. Pozwala to zaoszczędzić czas pracy i zasięg akumulatora.

Pompa ciepła w standardzie

Ford E-Transit Custom to pierwszy pojazd elektryczny, w którym do ogrzewania i chłodzenia kabiny zastosowano technologię pompy ciepła EVI powietrze-woda. Jest ona montowana standardowo we wszystkich pojazdach. Nowy system zaprojektowano z myślą o zwiększeniu wydajności energetycznej i wydłużeniu zasięgu jazdy.

One-Pedal Drive

Ford E-Transit Custom wyposażono w odzyskujący energię układ hamulcowy, z systemem One-Pedal Drive. To funkcja pozwalająca przyspieszać i hamować używając tylko pedału przyspieszenia. Układ łączy hamulce wykorzystujące zjawisko tarcia z hamowaniem rekuperacyjnym. Odzyskuje ono energię podczas zwalniania, aby przekazywać ją do akumulatora i wykorzystać do wydłużenia zasięgu. Kierowcy mogą zatrzymać samochód bez użycia pedału hamulca, gdy znajduje się on w trybie jazdy One-Pedal. System ten przypadł do gustu kierowcom elektrycznego Forda Mustanga Mach-E. Sprawia on, że jazda w ruchu miejskim może być bardziej komfortowa. W pozostałych trybach jazdy opóźnienie jest mniejsze, dzięki czemu można z nich korzystać w innych scenariuszach jazdy. Układ ma za zadanie na tyle często korzystać z hamulców ciernych, aby nie dopuścić do korozji i tarcz hamulcowych.

Ford E-Transit Custom
Ford Pro Charging ułatwia zarządzanie energią

Pokładowa trójfazowa ładowarka E-Transita Customa o mocy 11 kW AC może w pełni naładować akumulator w ciągu 7,8 godziny. Klienci będą mogli więc doładować samochód w nocy po pracy. Podczas napiętych dni pracy mogą śledzić aktualny stan naładowania na bieżąco, korzystając z aplikacji na smartfony FordPass Pro.

E-Transit Custom obsługuje również szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 125 kW, co pozwala na uzupełnienie akumulatora od 15 do 80 procent w ciągu 41 minut. Nowy profil ładowania pozwala alokować energię szybciej w pierwszej fazie, co znacznie przyspiesza proces i okazuje się bardzo praktyczne. W testach laboratoryjnych system zapewnił prawie 38 km zasięgu po zaledwie 5 minutach ładowania, przy użyciu ładowarki o mocy 125 kW. Klienci Forda Pro mają dostęp do sieci Blue Oval Charge Network. To największa w Europie sieć, licząca ponad 300 000 ładowarek i stale rosnąca. Każdy Ford E-Transit Custom sprzedawany jest z 12-miesięcznym, bezpłatnym abonamentem na publiczne ładowanie.

Ford E-Transit Custom

Ponad 30 oddzielnych modułów może pobierać zdalne aktualizacje oprogramowania Ford Power-Up. Dzięki nim można poprawić parametry pojazdu, wprowadzić usprawnienia jakościowe, zaktualizować istniejące systemy oraz dodać zupełnie nowe funkcje i możliwości. Większość aktualizacji odbywa się w czasie krótszym niż dwie minuty i może być wprowadzona do harmonogramu, aby uniknąć przestojów. Ośmioletnia gwarancja i przebieg 160 000 km obejmują wszystkie podzespoły instalacji wysokiego napięcia, co zapewnia poczucie pewności oraz wysoką wartość rezydualną leasingobiorcom i tym, którzy zakończą eksploatację przed upływem ośmiu lat.

Wnętrze

W małych firmach kabiny furgonetek są codziennie wykorzystywane jako biura i stołówki. Zaangażowanie laboratorium projektowego D-Ford, koncentrującego się na ludzkich potrzebach, sprawiło, że kabina E-Transita Customa spełnia obie te funkcje. Nowa odchylana kierownica, będąca uzupełnieniem pakietu wyposażenia opcjonalnego Mobile Office, może stać się ergonomiczną podstawą dla tabletów i laptopów, a także płaskim stolikiem, który zapewni wygodę podczas pisania i przerw na lunch. Pakiet obejmuje również ściemniane oświetlenie LED ponad pochyloną kierownicą, dodatkowe światło kopułkowe w dachu oraz schowki między fotelami na dokumenty i urządzenia.

Ford E-Transit Custom
Delivery Assist

Kierowcy firm kurierskich mogą zrobić do 200 przystanków i dostarczyć 500 przesyłek dziennie, przy czym każda paczka ma swój czas odbioru. Delivery Assist pomaga zautomatyzować drobne, powtarzalne czynności, których wymaga taki harmonogram. Po włączeniu tej funkcji system Delivery Assist aktywuje się, gdy kierowca przełączy wybierak biegów na pozycję „P”. E-Transit Custom automatycznie włącza wtedy światła awaryjne, domyka wszystkie otwarte okna i blokuje drzwi, po opuszczeniu samochodu przez kierowcę. Boczne drzwi do przestrzeni ładunkowej otwierają się, gdy kierowca wsunie stopę pod próg na ich wysokości. Zamykają się automatycznie, gdy kierowca odchodzi, aby dostarczyć przesyłki. Po powrocie kierowca może wsiąść do kabiny bez kluczyka i uruchomić pojazd. Światła awaryjne wyłączą się, a szyby wrócą do poprzedniego położenia.

Digital Key

System Digital Key przemyślano pod kątem uproszczenia skomplikowanego zarządzania kluczykami w firmie. Funkcjonują one tak samo jak hotelowe karty magnetyczne. Operatorzy mogą zdalnie monitorować kluczyki i przypisać je do osób i pojazdów, nie tracąc czasu i funduszy na powielanie, zarządzanie i wymianę kluczy.

ProPower Onboard

Podobnie jak w większym E-Transicie, system ProPower Onboard może dostarczać do standardowych gniazd wtykowych w kabinie i w części ładunkowej prąd o mocy do 2,3 kW, który może zasilać z akumulatora wysokonapięciowego urządzenia, oświetlenie i sprzęt podczas pracy w terenie pozbawionym przyłączy do sieci energetycznej lub podczas jazdy.

Aerodynamika

Aby jak najbardziej wydłużyć zasięg, opracowano przy użyciu ponad 800 różnych symulacji aerodynamicznych takie elementy jak: płaska podłoga, jedyna w swoim rodzaju kratka o strukturze plastra miodu, wzory felg o niskich oporach powietrza, a nawet kształty tylnych świateł. Uzyskano w ten sposób poprawę współczynnika CdA o ponad 10 procent w porównaniu z poprzednią generacją Transita Customa.

Nisko położona podłoga

Podłoga przestrzeni ładunkowej pojazdu jest niższa niż w ustępującym modelu, co ułatwia załadunek towarów i dostęp do kabiny. Inżynierowie przeanalizowali z każdej strony kwestie związane z rozmieszczeniem komponentów, materiałami, bezpieczeństwem i masą, by opracować architekturę, która integruje akumulator z podłogą bagażnika nad pasem progowym, eliminując potrzebę stosowania oddzielnych struktur zderzeniowych. Pozostałe elementy podwozia opasują ciasno akumulator, aby uzyskać optymalną oszczędność miejsca i masy.

E-Transit Custom ma teraz mniej niż dwa metry wysokości, co ułatwia wjazd do miejsc o ograniczonej wysokości, takich jak parkingi wielopoziomowe, garaże i podziemne punkty logistyczne. Otwór bocznych drzwi ładunkowych ułatwia załadunek, a nowy stopień wejściowy sprawia, że wchodzenie do wnętrza jest łatwiejsze. W wersji jako furgon, E-Transit Custom oferuje kubaturę ładunkową od 5,8 do 9,0 m3, ładowność do 1100 kg i maksymalną długość ładunkową 3450 mm. Dostępne są również wersje nadwozia z podwójną kabiną i kombi, wszystkie z krótkim lub długim rozstawem osi i niskim lub wysokim dachem.

Zawieszenie

Podobnie jak w przypadku większego modelu E-Transit, wszystkie furgony E-Transit Custom wyposażono w niezależne zawieszenie tylne z wahaczami wleczonymi. Przyczynia się to do obniżenia wysokości podłogi oraz poprawy precyzji kierowania, sterowności i trakcji. Przednie koła i kolumny amortyzatorów przesunięto bardziej do przodu. Dzięki temu uzyskano znacznie lepszy dostęp do kabiny, większą przestrzeń na nogi i podnóżki dla pasażerów z przodu. Uzyskano także krótszy zwis przedni, co ułatwia parkowanie i manewrowanie.

Ford E-Transit Custom
Systemy wspomagania

Systemy wspomagania kierowcy obejmują: układ aktywnego wspomagania hamowania, system utrzymania auta na pasie ruchu, monitorowanie zmęczenia kierowcy, tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości, rozpoznawanie znaków drogowych, inteligentny ogranicznik prędkości, System ostrzegania przed jazdą pod prąd, czujniki parkowania przednie i tylne, oraz system kamer 360 stopni.

Wnętrze o wysokim stopniu zaawansowania

Każdy Ford E-Transit Custom jest wyposażony w 13-calowy ekran dotykowy, ustawiony horyzontalnie i nachylony w stronę kierowcy. Współpracuje on z zaawansowanym systemem komunikacyjno-rozrywkowym Ford SYNC 4, korzystającym z modemu 5G. Wszystko aby zapewnić superszybką łączność ze stosem danych Ford Pro.

Ford E-Transit Custom

W związku z tym, że kierowcy samochodów dostawczych często przebywają w kabinie w pojedynkę, system ogrzewania i wentylacji otrzymał nową funkcję Driver Focus Mode, która wykorzystuje czujniki do kierowania strumienia powietrza tylko w stronę zajętych foteli. Inteligentna przednia szyba, wprowadzona po raz pierwszy w SUV-ie Ford Kuga, monitoruje temperaturę i wilgotność oraz automatycznie dokonuje niewielkich zmian ciepła i przepływu powietrza, aby aktywnie utrzymywać przejrzystość, podnosząc efektywność poboru energii i łatwość obsługi. 

Produkcja w Turcji

Wszystkie warianty Transita Customa będą produkowane przez Ford Otosan – spółkę joint venture Forda w Turcji. Samochód produkowany będzie w nowym zakładzie w Yeniköy, będącym elementem zapowiadanych inwestycji o wartości 2 miliardów euro. W zakładzie znajduje się najnowocześniejsza linia do produkcji i montażu akumulatorów, wzmacniająca pozycję Forda Otosan jako centrum kompetencji w zakresie produkcji pojazdów użytkowych i miejsca, gdzie powstają Transity na rynek europejski. Nowy obiekt, w którym poczyniono inwestycje w zakresie zasilania energią słoneczną i podniesienia efektywności energetycznej, jest elementem realizacji planu Forda Otosan, który zakłada osiągnięcie neutralności węglowej we wszystkich zakładach w Turcji do 2030 roku.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *