MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Renault 5 Turbo 3E – stworzone do driftu

„Rok w stylu pop i pełen niespodzianek” – taką obietnicę złożyło Renault w styczniu 2022 roku na rozpoczęcie obchodów 50-lecia Renault 5 – jednego z najbardziej kultowych samochodów. Po licznych imprezach (rajd samochodów zabytkowych Monte-Carlo, salon Rétromobile, wyścig Le Mans Classic itd.) oraz prezentacji elektrycznego showcaru Renault 5 Diamant, marka zaprezentuje światową premierę R5 TURBO 3E w ramach konkursu elegancji na salonie Chantilly Arts et Élégance 2022, który odbędzie się 25 września w departamencie Oise, we Francji.

Renault 5 TURBO 3E
Elektryczny showcar

W 100% elektryczny showcar to współczesny hołd złożony jednej z najbardziej kultowych, sportowych wersji tego modelu, Renault 5 Turbo oraz Turbo 2, w ramach obchodów 50-lecia Renault 5. Nazwa modelu R5 TURBO 3E zawiera cyfrę „3” dla zaznaczenia ciągłości z Turbo 2 oraz literę „E” jako symbol napędu elektrycznego.

„Renault 5 TURBO 3E łączy w sobie ultratechniczny design i liczne odniesienia do sportu samochodowego oraz także świata gier wideo. Takie połączenie przenosi showcar w sferę nowoczesności i technologii na pograniczu świata realnego i wirtualnego. Czystej krwi elektryczny „drifter” pokazuje, że napęd elektryczny również może dawać „fun” i niesamowite osiągi!” – zaznacza Gilles Vidal, dyrektor designu Renault.

Renault 5 TURBO 3E

R5 TURBO 3E to kolejny przykład, po Renault 5 Prototype, „elektrycznego renesansu” flagowego modelu marki. Renault elektryzuje więc swoją historię, by lepiej przygotować swoją przyszłość. W 2030 roku wszystkie samochody marki oferowane w Europie będą miały w 100% elektryczny napęd.

Nowa interpretacja Renault 5 Turbo 2 łączy wybujałe formy i pierwszorzędne osiągi. To dość zaskakująca kombinacja w takim konkursie elegancji jak ten w Chantilly. Niemniej jednak wpisuje się w profil imprezy – „mariażu samochodów przyszłości i mody”.

Renault 5 TURBO 3E
Stroje z domu mody La Fameuse

Podczas parady modelka i kierowca w R5 TURBO 3E ubrani będą w kombinezony zaprojektowane przez renomowany dom mody La Fameuse. Marka jest znana z wyjątkowych ubrań – sportowych i zarazem eleganckich. Kombinezony marki nawiązują do kanonów i kolorystyki vintage Renault. Wszystko poprzez wykorzystanie dawnych logo i koszulek z wizerunkiem marki w połączeniu ze współczesnym designem. Są swoim przeciwieństwem, a jednocześnie się uzupełniają. Biel dla kobiety i czerń dla mężczyzny, odwrócone ściągacze na ramionach i nogawkach, wstawki w nogawkach w kształcie litery X u kobiety i w formie rombu u mężczyzny. Pikowany materiał nawiązuje do strojów sportowych i jest łączony z nadrukiem monogramu Renault.

Super osiągi do driftingu

Przeznaczone do jazdy wyczynowej na torze R5 TURBO 3E jest super „drifterem” z napędem elektrycznym przenoszonym na tylne koła. Tak jak jej kultowy przodek, także jest samochodem dwumiejscowym z jednostką napędową umieszczoną z tyłu. Są to dwa silniki elektryczne, z których każdy napędza jedno koło. Akumulatory umieszczono w centralnej części pojazdu pod podłogą.

Układ napędowy R5 TURBO 3E, zamontowany na podwoziu o konstrukcji rurowej, obudowany płaską podłogą i chroniony klatką bezpieczeństwa homologowaną przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA), osiąga łączną moc 280 kW (380 KM) i natychmiast dostępny moment obrotowy 700 Nm.

Renault 5 TURBO 3E

Ta „rakieta” nowej generacji jest w stanie pokonać 100 metrów ze startu zatrzymanego w zaledwie 3,5 sekundy (3,9 w trybie Drift). Osiąga prędkość maksymalną 200 km/h. Akumulator o pojemności 42 kWh pozwala na nieograniczoną jazdę w ciągu kilku okrążeń driftingu lub udział w trudnej gymkhanie. W ostatnich z wymienionych manewrów kąt skrętu kół przekraczający 50° ułatwia omijanie przeszkód.

Do łatwiejszego rejestrowania osiągów uzyskanych w czasie jazdy, R5 TURBO 3E posiada około dziesięciu uchwytów do mocowania kamer. Można przykładowo obserwować jazdę z poziomu przednich reflektorów lub lusterek bocznych. Są to doskonałe miejsca do zamocowania kamer, by uzyskać wspaniałe obrazy z sesji driftingu.

Wybujałe formy, fun i kultowe odniesienia

„Dzieło sztuki o nadwymiarowych formach inspirowane światem gier wideo, które musi nawiązywać swym wnętrzem jak i wyglądem zewnętrznym do oryginalnych Renault 5 i Renault 5 Turbo 2” – takie założenia przekazano zespołowi Sandeepa Bhambra’ego, dyrektora designu samochodów koncepcyjnych Renault w celu opracowania showcaru R5 TURBO 3E.

Renault 5 TURBO 3E
Design

Rezultat jest spektakularny. R5 TURBO 3E przejęło od swego przodka kształt maski, drzwi oraz kabiny, by z rozmachem wskazać na pokrewieństwo. Ale tym razem nadwozie jest wykonane z włókna węglowego. Znalazły się tu również kultowe wloty powietrza z Turbo 2 w tylnych błotnikach. Podkreślają one szerokość nadwozia wynoszącą 2,02 metra (25 centymetrów więcej niż w pierwowzorze). Długość samochodu wynosi 4 metry, a wysokość 1,32 metra. Najwyższym punktem nadwozia jest ogromny spojler tylny zapewniający docisk do nawierzchni nawet podczas ekstremalnych poślizgów.

Renault 5 TURBO 3E

Z przodu R5 TURBO 3E ma zderzak z obszernymi wlotami powietrza stanowiącymi część układu chłodzenia i jednocześnie zwiększającymi siłę docisku. Trzyczęściowe, pionowe wycięcia nawiązują bezpośrednio do kształtu zderzaka Renault 5 Turbo 2. Znajdują się tu również kwadratowe reflektory przeciwmgłowe „jak z tamtych czasów”. Jest ich obecnie cztery, a w każdym umieszczono 16 diod.

Z tyłu i z przodu znajdują się inne diody w kolorze różowym, niebieskim i żółtym. Tworzą świecące i migające pasy, gdy samochód wchodzi w drift. Tu inspiracją były klimaty gier wideo i z lat 80. i 90. Gry wideo „retro” posłużyły także za inspirację do zaprojektowania dekoracyjnego oklejenia maskującego na nadwoziu. I wreszcie, przeszklenie nadwozia z pleksiglasu z przyciemnieniem w różowym kolorze, a na tylnej szybie naklejka „La vie en rose” („Świat na różowo”) dodają showcarowi nieco łagodności.

Renault 5 TURBO 3E

Historyczne symbole i odniesienia w designie R5 TURBO 3E nie mają na celu wywoływania nostalgii. Wręcz przeciwnie, ich współczesne i swobodne potraktowanie przenosi showcar w świat nowoczesności. Na przykład wlot powietrza w pokrywie silnika – nawiązanie do Renault 5 Turbo 2 – kryje w sobie pokrywę gniazda do ładowania. Przezroczyste elementy nadwozia, szczególnie te umieszczone z tyłu, nad dyfuzorem pozwalają podziwiać całość elektrycznego układu napędowego samochodu.

Klimaty pop i gier wideo

W kabinie showcaru R5 TURBO 3E panuje radosny klimat nowoczesności z nawiązaniami do sportu samochodowego, do świata gier wideo i oczywiście do kultowych Renault 5 i Renault 5 Turbo 2 oraz ich czasów.

Tak więc kubełkowe fotele Carbon Fiber Racing Seat, pasy bezpieczeństwa i kierownica powstały we współpracy z wyspecjalizowaną firmą Sabelt1. Imponująca pionowa dźwignia hamulca ręcznego w bardzo „popowym” kolorze żółtym, znajduje się na środku konsoli środkowej. Ten sam kolor żółty połączony z różowym dla podkreślenia szarości i czerni szkockiej kraty odnajdziemy na fotelach i desce rozdzielczej w nawiązaniu do stylistyki lat 80. W szkockiej kracie wyróżnia się efekt wizualny wykorzystujący logo Renault. Podświetlane logo pojawia się również z prawej strony piasty kierownicy. Wszystkie barwne akcenty zastosowano jako kontrast do czerni korkowej podłogi i Alcantary pokrywającej górną część deski rozdzielczej i panele drzwi.

Dziesięć analogowych zegarów umieszczonych przed kierowcą, na desce rozdzielczej R5 TURBO 3E zostało zastąpionych dziesięcioma ekranami cyfrowymi. To nowoczesna interpretacja znaku rozpoznawczego Renault 5 Turbo 2. Działają także jak widżety. Wyświetlają komunikaty wyraźnie inspirowane grafiką Pixel Art2 oraz Glitch Art3, z funkcjami przeniesionymi ze świata „retro gamingu”. Na przykład, aby uruchomić samochód, należy wcisnąć przycisk „free play” umieszczony na konsoli centralnej. W podobnym stylu nazwano także poszczególne tryby jazdy: „turbo” jako drift, „track invader” – gra, „donut” – wykonanie obrotu 360° itd.

Ostatnim elementem potraktowanym z przymrużeniem oka i pozwalającym nie brać R5 TURBO 3E zbyt na serio jest umieszczenie na desce rozdzielczej pluszowego misia nazwanego „Drifty”. Jego zadaniem jest zrelaksowanie i pokrzepienie pasażerów pochłoniętych mocą showcaru.

Renault 5 TURBO 3E
Rzeczywisty obiekt w wirtualnym świecie

Realnie istniejący i jeżdżący showcar R5 TURBO 3E jest dzieckiem swojej epoki. Jego cyfrowy dubler będzie istnieć również w świecie gier wirtualnych pochodzących z „Web3”. To zdecentralizowany Internet, w którym serwisy i platformy online wykorzystują modele oparte na technologii blockchain. Ponadto oferowana będzie kolekcja NFT (Non Fungible Token) związanych z samochodem. Posiadaczom cyfrowych aktywów będą proponowane oferty ekskluzywnych bonusów i korzyści.

Po konkursie elegancji w Chantilly R5 TURBO 3E będzie prezentowane na stoisku Renault podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego 2022. Odbędzie się on od 17 do 23 października w Paryżu. Podczas salonu zostanie także podanych więcej informacji na temat symboliki showcaru i jego znaczenia dla marki Renault.

R5 TURBO 3E Dane techniczne:
  • Długość: 4.006 m z tylnym spojlerem
  • Szerokość: 2.02 m
  • Wysokość: 1.32 m
  • Rozstaw osi: 2.54 m
  • Zwis przedni: 625 mm
  • Zwis tylny: 740 mm
  • Nadwozie: konstrukcja rurowa + płaska płyta podłogowa + homologowana przez FIA klatka bezpieczeństwa
  • Masa: 980 kg (+ 520 kg masy baterii)
  • Opony przód: 225 x 35 R19
  • Opony tył: 325 x 25 R20
  • Napęd: całkowicie elektryczny
  • Maksymalna moc: 280 kW (380 KM)
  • Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm
  • Akumulatory: 42 kWh litowo-jonowe
  • Czas ładowania: 2 godziny przy użyciu ładowarki 380V/32A
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 3.5 sekundy (3.9 s w trybie Drift)

1 Sabelt jest europejskim liderem w projektowaniu i produkcji wyposażenia dla trzech sektorów. Do: wyścigów samochodowych (pasy bezpieczeństwa, fotele, odzież ognioodporna), OEM (sportowe fotele do samochodów seryjnych) oraz pasów specjalnego przeznaczenia.

2 Pixel Art: forma sztuki cyfrowej, tworzona poprzez edytowanie obrazu na poziomie pojedynczych pikseli wykorzystująca ograniczoną liczbę barw.

3 Glitch Art: forma sztuki polegająca na wykorzystywaniu błędów w kodzie analogowym lub cyfrowym. To zniekształcenia takie jak artefakty lub bugi powstałe poprzez uszkadzanie kodów lub danych lub manipulowanie urządzeniami elektronicznymi.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *