MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Skoda Enyaq RS iV

SKODA rozszerza swoją rodzinę aut z oznaczeniem RS o kolejny w pełni elektryczny model – ENYAQ RS iV. Podobnie jak w przypadku wersji COUPÉ, marka zdecydowała się na wyposażenie auta w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy systemowej 299 KM i napęd 4×4. Dzięki wyjątkowemu współczynnikowi oporu powietrza – na poziomie cw 0,265 – ENYAQ RS iV dysponuje zasięgiem do 516 kilometrów w cyklu WLTP. ENYAQ RS iV dołączy do oferty na polskim rynku, razem z wersją COUPÉ, do końca października br.

Skoda Enyaq RS iV

Serię usportowionych modeli ŠKODY poszerzono o drugi w pełni elektryczny samochód – ENYAQ RS iV. Ten przestronny SUV wyposażono w napęd na cztery koła i dwa silniki elektryczne. Ich moc systemowa wynosi 220 kW, podobnie jak w ENYAQu COUPÉ RS iV. Sprawia to, że dwa modele z rodziny ENYAQ iV w wersji RS są najmocniejszymi pojazdami w portfolio marki.

Obie wersje elektrycznego SUV-a oparto na platformie MEB Grupy Volkswagen. Zjeżdżają z linii produkcyjnej w głównej fabryce ŠKODY w Mladej Boleslav. Jest to jedyny, poza fabrykami w Niemczech, zakład produkcyjny dla pojazdów opartych na platformie MEB w Europie. W najbliższych dniach z linii produkcyjnej zjedzie 100-tysięczny samochód z rodziny ENYAQ iV. Liczba ta obejmuje zarówno SUV-a ENYAQ iV, jak i serię ENYAQ COUPÉ iV we wszystkich ich wariantach, takich jak sportowe wersje RS i SPORTLINE.

Skoda Enyaq RS iV

Dynamiczny wygląd ŠKODY ENYAQ RS iV ze sportowym zawieszeniem w standardzie, dużymi 20- lub 21-calowymi kołami i charakterystycznymi funkcjami sprawia, że jest on łatwo rozpoznawalny jako model z gamy RS. Podobnie jest w wariancie COUPÉ. Lokalnie bezemisyjny pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy i może pochwalić się maksymalnym momentem obrotowym 460 Nm. Akumulator o pojemności 82 kWh, wysoka wydajność energetyczna i współczynnik oporu powietrza cw 0,265 zapewniają modelowi maksymalny zasięg do 516 kilometrów w cyklu WLTP. Dzięki maksymalnej mocy ładowania 135 kW wysokonapięciowy akumulator modelu Skoda ENYAQ RS iV można naładować na stacjach szybkiego ładowania od 10% do 80% w czasie około 30 minut.

Skoda Enyaq RS iV
SKODA ENYAQ RS iV – doskonała dynamika jazdy i przestronne wnętrze

Oprócz sportowego wyglądu i dynamicznego prowadzenia, nowa SKODA ENYAQ RS iV oferuje dużo miejsca dla maksymalnie pięciu osób. SUV ma 4653 mm długości, 1879 mm szerokości i 1605 mm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 2768 mm. Bagażnik ma pojemność 585 litrów. Przestrzeń tę można powiększyć do 1710 litrów poprzez złożenie oparć tylnych siedzeń.

Skoda Enyaq RS iV
Wygląd charakterystyczny dla RS, reflektory FULL LED Matrix i Crystal Face w standardzie

Model ENYAQ RS iV wyróżnia karoseria z licznymi detalami charakterystycznymi dla gamy RS. Ramka grilla jest w kolorze błyszczącej czerni. Podobnie jak osłony lusterek zewnętrznych i tylny dyfuzor, a także napis ŠKODA i oznaczenie modelu z tyłu auta. Przedni zderzak ma błyszczące czarne akcenty na obramowaniach kurtyn powietrznych, które w modelu RS przyjmują kształt litery E. Listwy progowe są w kolorze nadwozia, a czerwony pas tylny przebiega przez całą szerokość pojazdu. Jest to cecha wyróżniająca wszystkie modele ŠKODY RS. Przednie błotniki oznakowano ekskluzywnym zielonym logo RS. ŠKODA ENYAQ RS iV jest standardowo wyposażona w Crystal Face. To 131 diod LED, które oświetlają pionowe żebra, a także poziomą listwę grilla ŠKODY. W połączeniu z pełnymi diodowymi reflektorami Matrix i tylnymi światłami LED, które są standardem w modelu RS, tworzy się animowany efekt powitalny.

Skoda Enyaq RS iV
Duże koła, obniżona sylwetka i znakomita aerodynamika

Dynamiczny wygląd modelu ENYAQ RS iV podkreśla standardowe sportowe zawieszenie. Obniża ono nadwozie o 15 milimetrów na przedniej i 10 milimetrów na tylnej osi. Zapewnia to doskonałą aerodynamikę, przy współczynniku oporu cw 0,265. Pozytywny wpływ na nią mają również opływowe plastikowe wstawki aero na dużych kołach. SKODA ENYAQ RS iV jest standardowo wyposażona w czarne 20-calowe obręcze Taurus, a opcjonalnie w 21-calowe obręcze Vision w kolorze antracytowym. Jednolite wykończenie lakierem o przyciągającym wzrok kolorze Mamba Green jest dostępne wyłącznie w modelach RS. Dla tej serii dostępne są także wszystkie inne oferowane opcje kolorystyczne. Model ENYAQ RS iV można wyposażyć w duży panoramiczny dach, z możliwością otwarcia do połowy z przodu.

Skoda Enyaq RS iV
Sportowe wnętrze z detalami RS i dwoma ekskluzywnymi wnętrzami Design Selections

Wnętrze, w przeważającej części czarne, z obszerną przestrzenią dla maksymalnie pięciu pasażerów, charakteryzuje się typowym dla serii RS sportowym klimatem. Bogate wyposażenie standardowe modelu ENYAQ RS iV obejmuje ozdobne wykończenia w stylu karbonu na desce rozdzielczej i panelach drzwiowych. Znajdują się tam także aluminiowe nakładki na pedały i podgrzewane sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, z logo RS. W standardzie jest także 3-strefowa klimatyzacja, nastrojowe oświetlenie LED, które oświetla również deskę rozdzielczą i panele drzwiowe, a także Phone Box do indukcyjnego ładowania smartfona.

Skoda Enyaq RS iV

Dostęp do bagażnika o pojemności 585 litrów jest prosty dzięki zamontowanej elektrycznej tylnej klapie z możliwością bezdotykowego otwarcia. Do wyboru są także dwie opcje wnętrza z serii Design Selections, dostępne wyłącznie dla modeli ENYAQ RS iV. Czarne siedzenia w standardowym dla serii RS wariancie Lounge są tapicerowane mikrofibrą Suedia i mają limonkową lamówkę oraz kontrastowe szwy. Akcenty w tym samym kolorze znajdują się również na podgrzewanej, wielofunkcyjnej oraz skórzanej kierownicy, z logo RS i desce rozdzielczej z lamówką Suedia. Opcjonalny pakiet Design Selection RS Suite oferuje czarną perforowaną skórzaną tapicerkę foteli z szarą lamówką i kontrastującymi szwami. Znajdują się one również na sportowej kierownicy i desce rozdzielczej, którą wykończono imitacją skóry.

Skoda Enyaq RS iV
Wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością

Wyświetlacz centralny w modelu ENYAQ iV ma przekątną 13 cali i jest największy wśród wszystkich modeli ŠKODY. Wyświetlacze są konfigurowalne. Można nimi sterować za pomocą funkcji dotykowych, w tym suwaka dotykowego, gestów multi-touch, ruchów dłoni lub za pomocą internetowego, cyfrowego asystenta głosowego Laura, który rozumie 15 języków. Co więcej, dla kierowcy dostępny jest zmodernizowany, 5,3-calowy kokpit. W czterech różnych układach czytelnie prezentuje informacje o prędkości, dane dotyczące jazdy, wskazówki nawigacji i informacje z aktywnych systemów wspomagających. Wyświetlanymi danymi, a także licznymi funkcjami pojazdu i systemami wspomagającymi, można sterować za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy. Opcjonalny wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością przedstawia dodatkowe informacje w polu widzenia kierowcy. Opcjonalnie dostępny jest także system dźwiękowy CANTON z dwunastoma głośnikami i cyfrowym korektorem dźwięku.

Skoda Enyaq RS iV
Stała łączność z Internetem i e-funkcje aplikacji ŠKODA Connect

Oprogramowanie dla modelu ENYAQ RS iV jest zawsze zaktualizowane dzięki stałemu połączeniu internetowemu za pośrednictwem wbudowanej karty eSIM. Połączenie umożliwia kierowcy pobieranie dodatkowych aplikacji lub aktywowanie nowych funkcji w systemie Infotainment. Najnowsze oprogramowanie ME3 obejmuje aktualizacje wyświetlaczy, a także zoptymalizowaną klimatyzację i ulepszone zarządzanie akumulatorem przy pomocy trybu „battery care”. Połączenie internetowe obsługuje wiele funkcji. W tym informacje o ruchu drogowym, planowanie tras i wyszukiwanie miejsc parkingowych z danymi w czasie rzeczywistym. Umożliwia także szerszy zakres funkcji sterowania głosowego.

Skoda Enyaq RS iV

Niektóre z kompleksowych mobilnych usług online aplikacji ŠKODA Connect opracowano specjalnie dla całkowicie elektrycznych pojazdów. Na przykład za pomocą aplikacji MyŠKODA można zdalnie sterować ładowaniem akumulatora lub włączyć klimatyzację przed rozpoczęciem podróży. System nawigacyjny zidentyfikuje stacje ładowania w pobliżu lub wzdłuż zaplanowanej trasy. Ponadto, aplikacja MyŠKODA może podpowiadać kierowcy, aby włączył ogrzewanie lub rozpoczął cykl ładowania. Dzieje się to, jeśli temperatura na zewnątrz jest zbyt niska, aby akumulator mógł być efektywnie wykorzystywany.

Najwydajniejszy układ napędowy w gamie modeli ŠKODY

SKODA ENYAQ RS iV jest oparta na platformie MEB Grupy Volkswagen. Podobnie jak ENYAQ COUPÉ RS iV, może pochwalić się najbardziej wydajnym układem napędowym w obecnym portfolio modeli. Jeden silnik elektryczny znajduje się na osi przedniej, a drugi na osi tylnej. Model ENYAQ RS iV korzysta z napędu na wszystkie koła, z mocą wyjściową 220 kW. Maksymalny momentem obrotowym wynosi 460 Nm.

Sportowe podwozie i akumulator 82 kWh gwarantujący większy zasięg

Największy w gamie akumulator o pojemności 82 kWh dostarcza energię potrzebną do przejechania do 516 kilometrów w cyklu WLTP. Ładować go można w punktach szybkiego ładowania DC z mocą do 135 kW. Także na stacjach ładowania AC z mocą do 11 kW. Nowa funkcja „Plug & Charge” umożliwia rozpoczęcie procesu uzupełniania energii w odpowiednich punktach zapisanych w aplikacji POWERPASS. Odbywa się to poprzez proste podłączenie kabla ładującego. Pojazd jest wtedy łatwo identyfikowany, a sesja rozlicza się automatycznie.

Środek ciężkości ŠKODY ENYAQ RS iV znajduje się bardzo nisko dzięki akumulatorowi zamontowanemu w podwoziu. To, w połączeniu ze sportowym zawieszeniem i progresywnym układem kierowniczym w standardzie, zapewnia wyjątkowo dynamiczne prowadzenie. Funkcja Adaptive Chassis Control (DCC) jest dostępna opcjonalnie – stale monitoruje ona sytuację na drodze i automatycznie dostosowuje tłumienie. Driving Mode Select oferuje predefiniowane profile Eco, Comfort, Normal i Sport oraz pozwala kierowcy dostosować ustawienia do własnych preferencji. Model ENYAQ RS iV oferuje również dodatkowy profil jazdy Traction. Jest to idealne rozwiązanie do poruszania się po nieutwardzonych drogach lub śliskich nawierzchniach, wykorzystując napęd na wszystkie koła przy prędkości do 20 km/h.

Bezpieczeństwo

ŠKODA ENYAQ RS iV oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego. Model ENYAQ iV uzyskał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek w teście Euro NCAP 2021. Osiągnął wynik 94% w kategorii ochrony pasażerów dorosłych i 89% za ochronę dzieci. Ponadto Skodę ENYAQ iV nagrodzono tytułem najbezpieczniejszego pojazdu w swojej klasie w roku testowym 2021 z najlepszą oceną dla elektrycznego SUV-a.

Model ENYAQ RS iV standardowo wyposażono w maksymalnie dziewięć poduszek powietrznych. W poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu, przednie boczne poduszki powietrzne i dwie poduszki chroniące głowę. Zakrywają one również boczne szyby w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń. W przypadku kolizji centralna poduszka powietrzna, umiejscowiona pomiędzy przednimi siedzeniami, zapobiega zderzeniu się pasażerów z przodu. Opcjonalnie dostępne są również dwie boczne poduszki na zewnętrznych tylnych siedzeniach. Co więcej, system PROACTIVE OCCUPANT PROTECTION, w wyposażeniu standardowym, napina pasy bezpieczeństwa i zamyka okna w przypadku nieuchronnej kolizji, hamowania awaryjnego, ryzyka poślizgu lub przewrócenia.

Systemy wspomagające

Wszystkie systemy wspomagania oferowane obecnie przez ŠKODĘ są dostępne dla modelu ENYAQ RS iV. TRAVEL ASSIST zapewnia aktywne wsparcie przy prowadzeniu pojazdu. Oprócz tempomatu adaptacyjnego (ACC) obejmuje on również asystenta utrzymania pasa ruchu (ADAPTIVE LANE ASSIST) z rozpoznawaniem robót drogowych, asystenta jazdy w korku i system EMERGENCY ASSIST. Dostęp online do aktualnych danych o ruchu drogowym umożliwia jeszcze dokładniejsze działanie systemów. Oprócz FRONT ASSIST z funkcją PREDICTIVE PEDESTRIAN and CYCLIST PROTECTION, w modelu dostępny jest SIDE ASSIST z REAR TRAFFIC ALERT. Dostępni są także asystenci unikania kolizji – TURN ASSIST i EXIT WARNING. Opcjonalny PARK ASSIST oferuje również funkcję TRAINED PARKING. System rejestruje w niej drogę do często odwiedzanego miejsca parkingowego, np. przez wąski, kręty podjazd. Auto może następnie samodzielnie powtórzyć tę trasę w dowolnym momencie.

Reflektory Full LED Matrix i wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością również poprawiają bezpieczeństwo. Dzięki aż 24 indywidualnie sterowanym diodom LED i technologii Matrix w każdym module świateł drogowych, możliwe jest ciągłe włączanie reflektorów bez oślepiania innych użytkowników drogi. W momencie, gdy kamera na przedniej szybie wykryje pojazdy, osoby lub przedmioty, które odbijają światło, wiązka automatycznie dostosowuje się w celu wyeliminowania odblasków. Opcjonalny wyświetlacz head-up wyświetla informacje na dwóch polach na przedniej szybie. Dzięki temu kierowca może przez cały czas patrzeć na drogę. W projekcji rozszerzonej rzeczywistości, strzałki kierunkowe z systemu nawigacyjnego wyświetlają się jako większe symbole. Są także prezentowane wirtualnie na drodze przed pojazdem.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *