MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

BMW XM Label Red

Zaledwie kilka miesięcy po rozpoczęciu produkcji nowego BMW XM, BMW M GmbH prezentuje topową wersję swojego pierwszego samochodu o wysokich osiągach z napędem hybrydowym. BMW XM Label Red łączy w sobie system M HYBRID o zwiększonej mocy z indywidualnymi akcentami stylistycznymi, które jednoznacznie demonstrują jego wyjątkowy charakter. BMW XM Label Red o mocy systemowej 550 kW [748 KM] (generowanej wspólnie przez silnik spalinowy V8 o mocy do 430 kW [585 KM] i silnik elektryczny o mocy do 145 kW [197 KM] zintegrowany z 8-stopniową skrzynią M Steptronic) jest najmocniejszym samochodem BMW M, jaki kiedykolwiek wyprodukowano. Jednocześnie na tle konkurencji plasuje się na szczycie rankingu w segmencie Sports Activity Vehicle i Sports Activity Coupé.

BMW XM Label Red

BMW XM Label Red będzie produkowany od sierpnia 2023 roku w zakładach BMW Group w Spartanburgu w USA. Powstanie również ekskluzywna, limitowana do 500 sztuk edycja topowego modelu w lakierze metalizowanym w kolorze mroźnego czarnego karbonu BMW Individual.

BMW XM Label Red będzie miało swoją światową premierę w kwietniu 2023 roku podczas międzynarodowych targów Auto Shanghai. Chiny, podobnie jak USA i Bliski Wschód, będą jednym z najważniejszych rynków dla BMW XM Label Red. Samochód będzie można zamawiać u dealerów od 28 kwietnia 2023 roku.

BMW XM Label Red
System M HYBRID o ekstremalnych i precyzyjnie kontrolowanych osiągach.

System M HYBRID w BMW XM Label Red to dowód na fascynację, jaka towarzyszy elektryfikacji napędu wyczynowych modeli BMW M. Precyzyjnie kontrolowana interakcja silnika elektrycznego z silnikiem spalinowym V8 zapewnia natychmiastowe, wyraźnie przyrastające oddawanie mocy aż do najwyższych zakresów obrotów. To połączenie dwóch silników jest więc analogiczne do koncepcji napędu nowego samochodu wyścigowego BMW M Hybrid V8 Endurance. Z sukcesem zadebiutował on w północnoamerykańskiej serii IMSA podczas 24-godzinnego wyścigu w Daytonie. W przyszłym roku weźmie również udział między innymi w 24‑godzinnym wyścigu w Le Mans.

Dzięki mocy systemowej zwiększonej do 550 kW (748 KM) nowa wersja przewyższa produkowane od grudnia 2022 roku BMW XM o 70 kW (95 KM). Systemowy moment obrotowy został zwiększony o 200 Nm i osiąga teraz maksymalną wartość 1000 Nm. Moc przenoszona jest na drogę za pośrednictwem napędu na wszystkie koła M xDrive. W połączeniu z układem jezdnym dostosowanym do potrzeb tego modelu oraz szybkim i precyzyjnym systemem sterowania układem napędowym i jezdnym, daje wyjątkowe wrażenia z jazdy z dynamiką i zwinnością na zupełnie nowym poziomie.

BMW XM Label Red
Silnik V8 z najnowocześniejszą technologią M TwinPower Turbo, o klasycznej wysokoobrotowej charakterystyce.

System M HYBRID w BMW XM Label Red łączy przyszłościowe zalety zelektryfikowanego napędu z tradycyjnymi cechami ośmiocylindrowego silnika spalinowego M TwinPower Turbo o wysokoobrotowym charakterze. Silnik V8 najnowszej generacji charakteryzuje się także natychmiastowym oddawaniem mocy, większym stopniem sprawności i lepszymi parametrami emisji spalin. Oprócz międzyrzędowego kolektora wydechowego ma on również wzmocniony zespół korbowy, turbodoładowanie z elektrycznym zaworem recyrkulacji powietrza przy hamowaniu silnikiem, zaawansowane smarowanie i zoptymalizowaną separację oleju.

W BMW XM Label Red silnik V8 ma jeszcze większy udział w mocy generowanej wspólnie z silnikiem elektrycznym. Przy 5600 obr/min osiąga maksymalną moc 430 kW (585 KM). Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 750 Nm. Stanowi to wzrost o 100 Nm w porównaniu z silnikiem spalinowym BMW XM. Moment obrotowy jest dostępny w bardzo szerokim zakresie od 1800 do 5400 obr/min.

Dzięki dwóm elektrycznie sterowanym i płynnie regulowanym klapom, sportowy układ wydechowy BMW XM Label Red gwarantuje emocjonujące, wyjątkowo żywe i pełne energii tło dźwiękowe dla ośmiocylindrowego silnika. Brzmienie napędu jest więc równie charakterystyczne co wygląd dwóch par ułożonych pionowo końcówek rur wydechowych.

BMW XM Label Red
Natychmiastowe oddawanie mocy: silnik elektryczny z innowacyjnym przełożeniem wstępnym.

Podobnie jak silnik V8, również silnik elektryczny systemu M HYBRID jest wyposażony w innowacyjną technologię zapewniającą zauważalnie większą elastyczność. Stale wzbudzona maszyna synchroniczna wraz z elektroniką mocy jest zintegrowana z 8-stopniową skrzynią M Steptronic. W typowy dla silników elektrycznych sposób reaguje już na lekkie naciśnięcie pedału gazu spontanicznym uwolnieniem mocy.

Silnik elektryczny generuje do 145 kW (197 KM) całkowitej mocy systemowej napędu BMW XM Label Red. Jego znamionowy moment obrotowy to 280 Nm. Opatentowane przez BMW przełożenie wstępne zwiększa moment obrotowy do efektywnego momentu wynoszącego do 450 Nm na wejściu skrzyni biegów. W ten sposób kompaktowy silnik elektryczny może rozwinąć dodatkowy moment napędowy. Normalnie byłoby to możliwe tylko przy użyciu znacznie większego i cięższego silnika elektrycznego.

BMW XM Label Red

Optymalne oddawanie mocy uzyskane dzięki wstępnemu przełożeniu pomiędzy wirnikiem silnika elektrycznego a wałkiem wejściowym skrzyni biegów jest wyraźnie odczuwalne przy szybkim ruszaniu z miejsca i nagłym przyspieszaniu. W połączeniu ze zoptymalizowanym oddawaniem mocy przez silnik V8 i jego wysokoobrotową charakterystyką dają wyjątkowe osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nowemu BMW XM Label Red jedynie 3,8 s. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h. W połączeniu z opcjonalnym pakietem M Driver prędkość ograniczona jest do 290 km/h.

Oprócz elektrycznego „boostu” podczas przyspieszania, silnik elektryczny pełni również funkcję wspomagającą podczas stałej jazdy, zwiększając wydajność silnika spalinowego. W cyklu testowym WLPT daje to BMW XM Label Red średnie zużycie paliwa na poziomie 1,7 – 1,6 l/100 km. Natomiast zużycie energii w cyklu mieszanym wynosi 34,5 – 33,0 kWh/100 km. Emisja CO2 wynosi zaś 39 – 35 g/km.

Wydajny akumulator wysokonapięciowy, BMW IconicSounds Electric, Combined Charging Unit i predykcyjne zarządzanie termiczne.

Silnik elektryczny czerpie energię z wysokonapięciowego akumulatora litowo-jonowego umieszczonego pod podłogą, który jest elementem technologii BMW eDrive piątej generacji. Akumulator litowo-jonowy charakteryzuje się wysoką gęstością energii na poziomie ogniw i całego zasobnika energii. Oferuje też stałą wydajność w szerokim zakresie temperatur, również przy dużych obciążeniach podczas sportowej jazdy. Użyteczna pojemność energetyczna wynosi 25,7 kWh. W połączeniu z wysoką sprawnością silnika elektrycznego i inteligentnym zarządzaniem energią można osiągnąć zasięg elektryczny od 75 do 83 kilometrów według WLTP.

BMW XM Label Red

Dzięki temu BMW XM Label Red może poruszać się bez lokalnej emisji spalin i bezgłośnie nie tylko w mieście, ale także poza. Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym to 140 km/h. Również oddawaniu mocy przez silnik elektryczny towarzyszy odpowiednie brzmienie. A to dzięki funkcji BMW IconicSounds Electric stworzonej w ramach współpracy BMW Group z kompozytorem muzyki filmowej Hansem Zimmerem.

Jednostka Combined Charging Unit systemu HYBRID XM umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 7,4 kW. Dzięki temu akumulator można naładować od 0 do 100% pojemności w niecałe 4,25 godziny. Predykcyjne zarządzanie termiczne skraca czas ładowania poprzez podgrzewanie lub schładzanie akumulatora. Oprócz szybkiej ładowarki uniwersalnej wyposażenie standardowe obejmuje też kabel do ładowania Professional podłączany do domowych lub siłowych gniazdek elektrycznych.

Doskonała trakcja, fascynujące osiągi: M xDrive i sportowy mechanizm różnicowy M.

Moc obu silników jest przekazywana na cztery koła precyzyjnie i odpowiednio do potrzeb za pośrednictwem napędu M xDrive. System przenosi większą część napędu na tył. Sprzyja to zwinności BMW XM Label Red i jest szczególnie odczuwalne w trybie 4WD Sport. Przy całkowicie wyłączonej dynamicznej kontroli stabilności (DSC) w menu M Setup można również włączyć zoptymalizowany pod kątem trakcji tryb 4WD Sport specjalnie stworzony do jazdy po wydmach i podobnym terenie.

Oprócz napędu na wszystkie koła M xDrive elektroniczna blokada w mechanizmie różnicowym tylnej osi dodatkowo zwiększa trakcję i stabilność jazdy. Sportowy mechanizm różnicowy M zapewnia w pełni adaptacyjny rozdział momentu napędowego pomiędzy prawym i lewym tylnym kołem.

Specjalne zestrojenie układu jezdnego, zintegrowane zarządzanie dynamiką boczną.

Wyposażenie standardowe BMW XM Label Red obejmuje adaptacyjny układ jezdny M Professional z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami i aktywną stabilizacją przechyłów bocznych z funkcją Active Roll Comfort. Kompensuje ona jednostronne ruchy nadwozia. Wyposażenie obejmuje także zintegrowany aktywny układ kierowniczy. Sportowy układ hamulcowy M obejmuje sześciotłoczkowe zaciski stałe na przedniej osi i jednotłoczkowe zaciski pływające na osi tylnej. To zintegrowany układ hamulcowy najnowszej generacji. Zapewnia on doskonałe połączenie skuteczności hamowania z wykorzystaniem rekuperacji i hamowania ciernego. Oferuje także dwie charakterystyki pracy pedału hamulca.

Zarówno napęd na wszystkie koła M xDrive, sportowy mechanizm różnicowy M, aktywna stabilizacja przechyłów bocznych i systemy regulacji układu kierowniczego, jak i zintegrowane ze sterownikiem silnika ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora i funkcja Performance Control powiązane są z centralnym systemem zarządzania dynamiką boczną. Integracja wszystkich systemów napędu i układu jezdnego oraz opracowane na bazie motorsportowego know-how BMW M GmbH zestrojenie na różne profile tras – od jazdy miejskiej przez drogi pozamiejskie po autostrady – daje spójne wrażenia z jazdy w każdej sytuacji.

Ekstrawertyczny design z ekskluzywnymi detalami.

Ten niezwykle mocny wariant modelowy można rozpoznać po pasie akcentowym w metalizowanym kolorze czerwieni Toronto. Na życzenie dostępny jest również wariant czarny. Kolor czerwony zastosowano również na oznaczeniach modelu, a także na obręczach kół. BMW XM Label Red wyposażono również standardowo w obręcze kół ze stopów lekkich o średnicy 21 cali. Obramowania atrapy chłodnicy BMW M i elementy dyfuzora wykonano w błyszczącym kolorze czarnym.

Maksymalną ekskluzywność gwarantuje jeszcze bardziej ekspresyjna stylistyka limitowanej edycji BMW XM Label Red. Ta wersja topowego modelu dostępna jedynie w 500 egzemplarzach na całym świecie ma takie dodatkowe elementy stylistyczne. Są to obramowanie atrapy chłodnicy BMW M i wstawka dyfuzora tylnego w metalizowanym kolorze czerwieni Toronto. Wszystko to połączono z lakierem metalizowanym BMW w kolorze mroźnego czarnego karbonu. Kontrast między błyszczącymi akcentami kolorystycznymi a mieniącymi się matowo powierzchniami daje BMW XM Label Red fascynujący wygląd zewnętrzny.

Czarno-czerwony wzór kolorystyczny dodaje sportowego charakteru również wnętrzu BMW XM Label Red. Charakterystyczną podsufitkę o trójwymiarowej strukturze i słupki karoserii wykonano w kolorze czarnym. Górne części oparć w kształcie diamentu oraz zintegrowane zagłówki przednich foteli, a także zewnętrznych siedzeń tylnych utrzymano w kolorze czerwonym. Do tego dochodzi kontrastujące czerwone stebnowanie na czarnych powierzchniach siedzeń, na desce rozdzielczej, boczkach drzwi i konsoli środkowej. Dodatkowo umieszczono także czerwone akcenty na wylotach powietrza. Czerwone oznaczenie „XM” pod wyświetlaczem oraz listwy wewnętrzne Carbon Fibre z satynowym efektem z czerwonymi i niebieskimi nićmi, to kolejne elementy wnętrza Label Red. We wnętrzu limitowanej edycji poniżej wyświetlacza kontrolnego dodano plakietkę z napisem „1 of 500”.

BMW XM Label Red
Sportowy kokpit z zakrzywionym wyświetlaczem BMW, M Lounge z tyłu.

Fotele wielofunkcyjne M, podparcia kolan, typowe dla M wskazania na zakrzywionym wyświetlaczu BMW i standardowym wyświetlaczu BMW Head-Up, a także typowa dla M dźwignia biegów i panel przycisków na konsoli środkowej charakteryzują sportowy kokpit BMW XM Label Red. Przycisk M Hybrid służy do wyboru trybów pracy napędu. Z kolei przycisk Setup zapewnia bezpośredni dostęp do konfiguracji napędu, układu jezdnego, kierowniczego, hamulcowego i M xDrive. Można za jego pośrednictwem także kontrolować intensywność odzysku energii hamowania. Kierownica skórzana M ma wstawki w czarnym chromie. Zawiera też przyciski M i łopatki zmiany biegów z karbonowymi wstawkami z czerwonymi symbolami plusa i minusa. Ekskluzywnym elementem BMW XM Label Red jest symbol trybu Boost na lewej łopatce zmiany biegów.

Duża ilość miejsca, wysokiej jakości materiały i ekstrawagancki wygląd sprawiają, że tylna część kabiny prezentuje się niczym ekskluzywna salonka M. Luksusowy komfort podróży zapewniają też zachodzące mocno na boki i opcjonalnie podgrzewane oparcia i poduszki ze skóry Merino z kontrastującym czerwonym stebnowaniem oraz napis „XM”. Wyjątkowo niezwykle prezentuje się podsufitka z trójwymiarową pryzmatyczną strukturą, obramowanie przypominające passe-partout i oświetlenie ze 100 diodami. Wyposażenie standardowe obejmuje także oświetlenie ambientowe, 4-strefową klimatyzację automatyczną, system nagłośnienia Surround marki Harman Kardon oraz system Travel & Comfort. Oprócz tego opcjonalnie oferowany jest system nagłośnienia Diamond Surround marki Bowers & Wilkins. Zawiera on także wzmacniacz o mocy 1475 W i cztery dodatkowe głośniki w podsufitce.

Zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, BMW Live Cockpit Professional w standardzie.

BMW XM Label Red ma szeroki zakres zaawansowanych systemów automatyzacji jazdy i parkowania. Standardowe wyposażenie obejmuje system asystujący kierowcy. Zawiera on ostrzeganie przed kolizją czołową, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z naprowadzaniem na pas z asystą kierowania, asystenta omijania, asystenta skupienia oraz wskazanie ograniczeń prędkości. Opcjonalny system asystujący kierowcy Professional oferuje także aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go. Zawiera także m.in. asystenta kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej, automatycznego asystenta ograniczeń prędkości oraz również aktywną nawigację. W standardzie znajduje się również asystent parkowania Plus. Oprócz asystenta cofania obejmuje funkcje Park View, Panorama View z przodu i z tyłu oraz 3D View.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *