KlasykiMotoryzacjaNajważniejsze

Volkswagen Passat ma 50 lat

Volkswagen wraca w tym roku na targi Techno Classica. Największe na świecie targi samochodów klasycznych będą dla Volkswagena Classic okazją do świętowania 50-lecia Passata. Pierwszy model o tej nazwie pojawił się na rynku w 1973 roku, był to zupełnie nowy model, wyposażony w silnik chłodzony cieczą. Był to początek historii globalnego sukcesu tego auta, która trwa do dziś. Aby uczcić tę wyjątkową rocznicę, Volkswagen zaprezentuje w Essen pięć specjalnie wybranych egzemplarzy Passata.

Po trzyletniej przerwie Volkswagen pojawi się na targach Techno Classica. Tegoroczna edycja imprezy odbędzie się w dniach od 12 do 16 kwietnia, a na stoisku marki z Wolfsburga będzie można zobaczyć historyczne modele. Oczywiście głównym bohaterem będzie Passat. Jako świetne auto do jazdy na co dzień i klasyk designu, samochód ten będzie świętował pół wieku sukcesu.

Premiera w 1973 roku

Zaprezentowany w 1973 roku Volkswagen Passat był początkiem nowej ery dla marki. Za projekt nowej rodziny odpowiedzialny był włoski projektant samochodów Giorgetto Giugiaro, chociaż jego oryginalny projekt, określany jako EA 272, został w ostatniej chwili odrzucony ze względu na koszty. Giugiaro opracował więc kolejny projekt, na bazie Audi 80 B1, ze zgrabnym nadwoziem ze ściętą tylną ścianą i zmodyfikowanym przodem. Efekt, czyli Passat, do dziś pozostaje ikoną designu. Do dzieł Giugiaro należą również Scirocco I i Golf I, które wprowadzono na rynek w kolejnym roku. Volkswagen Passat zadebiutował w 1973 roku w dwu- i czterodrzwiowej odmianie. Mimo nadwozia ze ściętą tylną ścianą był to sedan – z tyłu otwierała się jedynie niewielka pokrywa, bez szyby. Wersja kombi pojawiła się w styczniu 1974 roku.

Volkswagen Passat B1 LS z 1973 r.
Volkswagen Passat B1 LS z 1973 r.

Już od pół wieku Passat cieszy się ogromnym powodzeniem, a samochód na przestrzeni tych pięciu dekad nieustannie ulepszano i rozwijano. Przez dziesięciolecia i osiem generacji Passat prezentował nowe, śmiałe pomysły projektowe, jednocześnie przekazując swoje sprawdzone zalety z pokolenia na pokolenie – i tak będzie również w przyszłości.

Na stoisku Volkswagen Classic będzie można zobaczyć pięć pojazdów, które reprezentują historyczne początki Passata:

Passat B1 z 1973 r.

Nowy napęd, nowy design: 14 maja 1973 roku ruszyła produkcja seryjna nowego Passata. Rodzinne auto wprowadzono na rynek z małą pokrywą bagażnika. Wersja z większą klapą, która sięgała aż do dachu i obejmowała tylną szybę, weszła do produkcji w styczniu 1975 roku. Volkswagen Classic pokaże w Essen bardzo szczególny egzemplarz: najstarszego znanego Passata. Model B1 z 1973 roku stanowi część kolekcji Fundacji Muzeum Volkswagena. Posiada numer 2, co czyni go najstarszym zachowanym egzemplarzem Passata na świecie.

Volkswagen Passat B1 LS z 1973 r.
Volkswagen Passat B1 LS z 1973 r.
Passat B1 Variant z 1974 r.

W styczniu 1974 roku w Wolfsburgu zadebiutował niezwykle praktyczny i stylowy Passat Variant – i natychmiast odniósł ogromny sukces. W ciągu kilku generacji modelowych Passat Variant stał się wzorcem rodzinnego kombi. Passat B1 Variant z 1974 roku w kolorze Atlas White z kolekcji pojazdów Volkswagen Classic już na wielu imprezach motoryzacyjnych udowodnił, że klasyczna przyjemność z jazdy jest możliwa nawet przy mocy 55 KM.

Volkswagen Passat B1 L Variant z 1974 r.
Volkswagen Passat B1 L Variant z 1974 r.
Passat B2 Formel E z 1983 r.

Passat B2 został zaprezentowany w październiku 1980 roku. Druga generacja Passata jest znacznie większa od swojego dość filigranowego poprzednika, B1. Passata B2 produkowano jako trzy- i pięciodrzwiowego hatchbacka i kombi, tradycyjnie nazwanego Variant. Passat B2 był oferowany również w oszczędnej wersji Formel E. Ta odmiana Volkswagena przewidywała m.in. takie innowacje, jak późniejsze systemy start-stop. Passat B2 Formel E w kolorze srebrnym to część kolekcji pojazdów Volkswagen Classic. W Essen może również świętować okrągłe urodziny: zarejestrowano go po raz pierwszy 5 kwietnia 1983, kończy więc 40 lat.

Volkswagen Passat B2 CL Formel E z 1983 r.
Volkswagen Passat B2 CL Formel E z 1983 r.
Passat B3 Variant GT G60 syncro z 1991 r.

Dynamika i sportowy charakter: Passat w licznych wariantach wielokrotnie udowodnił, że nie musi być statecznym autem. Oczywiście usportowione odmiany Passata miały dość stonowany wygląd. Trzecią generację Passata wprowadzono na rynek w 1988 roku. Nadwozie, wnętrze i zastosowane rozwiązania były wówczas całkowitą nowością. Passat B3 był dostępny jako czterodrzwiowy sedan oraz Variant. Linia wyposażenia GT oznaczała usportowionego Passata. Niezwykle dziś pożądanym, topowym modelem w gamie był produkowany od 1989 roku Passat G60 z silnikiem o pojemności 1,8 litra i mocy 160 KM, z napędem na wszystkie koła Syncro. Passat B3 Variant GT G60 syncro z 1991 roku z kolekcji pojazdów Volkswagen Classic już kilka razy udowodnił, że wywołuje szybsze bicie serc fanów.

Volkswagen Passat B3 Variant GT G60 Syncro z 1991 r.
Volkswagen Passat B3 Variant GT G60 Syncro z 1991 r.
Fundacja Muzeum Volkswagena: Passat B2 Electronic z 1983 r.

Fundacja Muzeum Volkswagena będzie w tym roku reprezentowana na stoisku Volkswagena. Z okazji jubileuszu Passata będzie można zobaczyć bardzo szczególny egzemplarz: Passat B2 Electronic z 1983 roku. W 1983 roku zaprezentowano prototyp Passata w wersji lifestylowej z napędem na cztery koła, turbosprężarką i rozbudowaną elektroniką, taką jak nawigacja, infotainment i liczne elektryczne elementy sterujące. Samochód przyszłości, który z pewnością miałby spore grono fanów.

Volkswagen Passat B2 Electronic z 1983 r.
Volkswagen Passat B2 Electronic z 1983 r.
Pod jednym dachem

Volkswagen Classic po raz ostatni miał swoją ekspozycję na Techno Classica w 2019 roku. W tym roku pod hasłem „Pasja łączy” marki Grupy Volkswagen po raz pierwszy prezentują się w Essen na jednym stoisku. Volkswagen Classic, Volkswagen Samochody Dostawcze Classic, Audi Tradition, Skoda, Autostadt, Fundacja Muzeum Volkswagena i Volkswagen Classic Parts będzie można znaleźć w hali nr 3. Tegoroczna Techno Classica odbędzie się w dniach od 12 do 16 kwietnia na terenach targowych w Essen. Ponad 1250 wystawców z ponad 30 krajów będzie reprezentowanych na około 120 000 metrów kwadratowych w dziesięciu halach wystawowych i na terenach otwartych. Ponadto w Essen będzie ponad 200 klubów samochodów klasycznych i wielu sprzedawców części. Ponadto około 2700 pojazdów zabytkowych zostanie wystawionych na sprzedaż. Organizatorzy spodziewają się ok. 200 000 odwiedzających.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *