MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Ford Mustang GTD

Niewielka grupa członków zespołu Forda zbierała się w 2021 roku w blaszanym garażu, ukrytym za tunelem aerodynamicznym w Allen Park w stanie Michigan, aby po godzinach wykonać nową misję, która w początkowych planach wydawała się niemożliwym do spełnienia marzeniem. Mieli zaprojektować Mustanga, który zmierzy się z najlepszymi europejskimi samochodami sportowymi. Rezultatem jest Ford Mustang GTD – limitowana edycja ultra-wyczynowego, dopuszczonego do ruchu ulicznego samochodu o duszy Mustanga.

Ford Mustang GTD

Nowy Ford Mustang GTD w roczniku modelowym 2025 to technologiczny „tour de force”. Jest on inspirowany Mustangiem GT3, który w przyszłym roku weźmie udział w wyścigu Le Mans. Bezkompromisowy w wierności tradycji, niewiarygodny również w osiągach, z nadwoziem stworzonym głównie z włókna węglowego, zakończonym unoszącym się tylnym spojlerem, nie pozostawia niedomówień. Żaden Mustang nie był jeszcze tak mocny.

Ford Mustang GTD

„Mustang GTD burzy wszelkie wyobrażenia o super-samochodach” – mówi Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda. „To dla nas nowe spojrzenie. Nie zaprojektowaliśmy samochodu drogowego na tor, stworzyliśmy samochód wyścigowy na drogi. Nadwozie Mustanga GTD wykonane z włókna węglowego, wykorzystuje wyczynowe rozwiązania techniczne z naszego wyścigowego Mustanga GT3. Jednak samochód może poruszać się po ulicach.”

Ford Mustang GTD
Docisk aero

Każda precyzyjna część Mustanga GTD została zaprojektowana z myślą o konkretnym przeznaczeniu. Każda forma jest też podyktowana jej funkcją. Zaprojektowano go po to, by jeździł szybciej po torze, wykorzystując więcej zaawansowanych rozwiązań technicznych, niż samochody wyścigowe, na których bazuje. Mustang GTD został opracowany przez osoby stojące za samochodami wyścigowymi Forda – Mustangiem i zwycięskim modelem GT Le Mans. Jest to również najszybszy Mustang w historii.

Ford Mustang GTD wydaje się przyklejony do asfaltu dzięki zdumiewającemu dociskowi. Zawdzięcza go aktywnym elementom aerodynamicznym i przyczepności szerokich opon oraz także zaawansowanemu zawieszeniu o podwójnej wysokości pracy. Z przodu korzysta ono z krótkich wahaczy,  z tyłu z układu wielowahaczowego. Samochód jest też w stanie okiełznać prędkość dzięki karbonowo-ceramicznym hamulcom. Moc jest przenoszona poprzez zamontowaną z tyłu 8-biegową dwusprzęgłową skrzynię biegów i lekki wał napędowy z włókna węglowego. Zapewnia to rozkład masy niemal 50/50. Sercem tej superszybkiej maszyny jest doładowany mechanicznie silnik V8 o pojemności 5,2 litra i mocy sięgającej 800 koni mechanicznych.

Ford Mustang GTD

„Mieliśmy obsesję na punkcie wyścigowych rozwiązań pod jego maską. To, co sprawia, że jedzie, jest nawet bardziej fascynujące niż to, co można zobaczyć, gdy przejeżdża obok nas ” – powiedział Mark Rushbrook, globalny dyrektor Ford Performance Motorsports. „Jeśli spojrzeć na kwestie inżynieryjne, aerodynamikę, sposób działania układu napędowego, Mustang GTD jest drogową rakietą.”

Kontynuacja tradycji zwycięzców Le Mans

Mustang GTD zrodził się z koncepcji Mustanga GT3. W przyszłym roku powróci on do Le Mans jako szczytowe osiągnięcie Forda w rodzinie Mustangów. Rodzina ta obejmuje obecnie zarówno modele dopuszczone do ruchu ulicznego, jak i samochody wyścigowe, przeznaczone wyłącznie na tor. Należą do niej niedawno zaprezentowany Mustang GT4, Mustang GT3, a także zapowiadany, super wyczynowy Mustang Dark Horse R. Wszystkie będą podtrzymywać reputację Mustanga, jako najbardziej rasowego i odnoszącego największe sukcesy modelu Forda, prezentując swoje możliwości na ulicach i torach całego świata. GTD w nazwie najnowszego Mustanga odnosi się do klasy wyścigowej GTD federacji IMSA. Stworzono ją dla samochodów skonstruowanych zgodnie z wymogami technicznymi FIA GT3.

Ford Mustang GTD

„To nasza firma, rzucamy rękawicę i mówimy: podejdź i podnieś ją” – mówi Farley. „Mamy pełen komfort, informując o tym wszystkich. Za kierownicą Mustanga GTD chętnie zmierzę się na torze z każdym innym szefem w jego najlepszym samochodzie, homologowanym do poruszania się w ruchu ulicznym.”                                                    

Ford Mustang GTD został zaprojektowany i skonstruowany we współpracy Forda z firmą Multimatic. Opracowała ona . Mustanga GT3, Mustanga GT4 i Forda GT zwycięzcę wyścigów Le Mans. Samochód stanowi kulminację wielu dekad doskonalenia rozwiązań inżynierskich, co było możliwe dzięki nieustannemu gromadzeniu doświadczeń na torach wyścigowych. Model stworzony z określonym zamysłem i dbałością o precyzję, z pewnością stanie się ikoną w historii Mustanga i Forda.

„Mustang GTD prezentuje to, co najlepsze w Ford Motor Company i także to, co nasz zespół robi każdego dnia” – powiedział Farley. „Dzieje się tak, gdy podejmujemy się tego, w czym jesteśmy dobrzy i przesuwamy granice, aby przekonać się, na ile da się nadmuchać ten balonik. Ten model reprezentuje też istotę transformacji, przez którą przechodzimy w Fordzie, od oprogramowania, aż po specjalne edycje modeli.”

Zaprojektowany tak, by wykorzystać powietrze

Stylistyka Mustanga GTD w pełni podporządkowana jest także jego przeznaczeniu. Każda linia poprawia parametry aerodynamiczne podczas szybkiej jazdy na torze. Poczynając od przedniego splittera, maski i błotników z otworami wentylacyjnymi, a kończąc na opcjonalnym, montowanym na słupku C, aktywnym tylnym spojlerze. Oczywiście jest on unoszony i opuszczany hydraulicznie.

W Mustangu GTD wykorzystano w szerokim zakresie panele poszycia nadwozia z włókna węglowego. To oczywiście znacznie zmniejsza masę, obniża środek ciężkości i poprawia szybkość reakcji na działania kierowcy. Błotniki, maska, pokrywa zastępująca klapę bagażnika, progi drzwi, przedni splitter, tylny dyfuzor i dach są wykonane z włókna węglowego. Także podobnie jak opcjonalne przednie i tylne dolne spojlery.

Opcjonalny pakiet aerodynamiczny, na który składa się m.in. obszerna osłona aerodynamiczna podwozia, również wykonano z włókna węglowego. Obejmuje on elementy będące nowością w sportach motorowych, a także pewne rozwiązania niedozwolone w wyścigach. To chociażby hydraulicznie sterowane przednie owiewki. W połączeniu z aktywnym tylnym spojlerem zarządzają one przepływem powietrza zapewniając równowagę aerodynamiczną.

Tam, gdzie kiedyś był bagażnik, znajduje się teraz półaktywne zawieszenie. Wyposażono je w hydrauliczny system sterowania i układ chłodzenia osi. Wykorzystuje on charakterystyczną dla stylu pojazdów wyścigowych pokrywę z dwoma nawiewami. Kierują one powietrze z tylnej szyby do wnętrza i do wymienników oddających temperaturę.

Ford Mustang GTD

„Nasz zespół projektowy współpracował z ekipą projektantów Mustanga GT3 i działem odpowiadającym za aerodynamikę. Przekazywał rozwiązania z samochodu wyścigowego do zastosowania w modelu dopuszczonym na drogi i odwrotnie” – powiedział Anthony Colard, kierownik ds. projektowania Ford Performance. „To projekt nastawiony na aerodynamikę.”

Połączenie elementów aerodynamicznych o przemyślanej konstrukcji przekłada się też na potężną siłę docisku. Zrównoważono ją na przedniej i tylnej osi, co z kolei pozwala zwiększyć prędkość na zakrętach, umożliwia stałą kontrolę. Dzięki temu zapewnia też niesamowite czasy okrążeń na najtrudniejszych torach wyścigowych świata.

Ekstremalne osiągi i najnowsze systemy

„Podzespoły dobrano i opracowano w taki sposób, aby uzyskać jak najlepsze czasy okrążeń” – powiedział Greg Goodall, główny inżynier programu w firmie Ford. „Cel tego projektu był jasny. Pojechać znacznie szybciej, niż udało się to komuś kiedykolwiek wcześniej, uzyskując na torze Nürburgring czas poniżej 7 minut. To czyni GTD najszybszym Mustangiem, dopuszczonym do ruchu ulicznego w historii Forda.”

Ford Mustang GTD
Silnik V8

Model wykorzystuje specjalnie opracowany doładowany mechanicznie silnik V8 o pojemności 5,2 litra. Zastosowano w nim podwójny kolektor dolotowy i pierwszy układ smarowania z suchą miską olejową, zamontowaną w Mustangu dopuszczonym do ruchu drogowego. Układ pomaga utrzymać smarowanie długotrwale forsowanego silnika na torze pełnym zakrętów. Jednostka napędowa, przekraczając 7500 obrotów na minutę generuje też niepowtarzalne dźwięki za sprawą opcjonalnego, tytanowego układu wydechowego z aktywnymi zaworami. Jest to Mustang osiągający największą moc w historii Forda.

Moc jest przekazywana na tylne koła za pośrednictwem wału napędowego z włókna węglowego. Połączono go z 8-biegową skrzynią biegów, co zapewnia też rozkład masy między przednią i tylną osią niemal 50/50. Na podstawie symulacji czasów okrążeń i testów na hamowni wybrano architekturę układu napędowego i przeniesienia napędu, które pozwalają uzyskać optymalną dystrybucję mocy na podłoże.

Półaktywne zawieszenie

Nadzwyczajne osiągi Mustanga GTD są ponadto potęgowane przez najnowocześniejsze półaktywne zawieszenie. Może ono zmieniać zarówno charakterystykę sprężyn, jak i także wysokość prześwitu. System adaptacyjnych amortyzatorów z zaworami suwakowymi i hydraulicznie regulowanym zawieszeniem o podwójnym skoku sprężyny i wysokości zapewnia dwa różne poziomy działania. Niezależnie poprawiają one osiągi na drodze i na torze. Zawieszenie pozwala też na obniżenie wysokości o niemal 40 mm w trybie Track. Natomiast ogólny rozstaw kół jest o niemal cztery cale szerszy niż w Mustangu GT.

Przednie zawieszenie wykorzystujące krótkie wahacze zapewnia też zwiększoną sztywność boczną i lepszą kinematykę. Jest to odczuwalne zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów przy wysokim przeciążeniu. W tylnym zawieszeniu zastosowano zintegrowany układ push-rod – drążka popychacza i wahacza. Wewnętrzne amortyzatory adaptacyjne i sprężyny śrubowe rozmieszczono w poziomym układzie krzyżowym. Zintegrowano je z mocną, sztywną i zarazem lekką rurową ramą pomocniczą w typie znanym ze sportów motorowych. Specjalna architektura typu push-rod zapewnia stosunek ruchu od drążka popychacza w stronę amortyzatora wynoszący 1:1. Dzięki temu samochód precyzyjnie reaguje na warunki na torze.

Ford Mustang GTD

„Jesteśmy niezwykle dumni z naszej pracy nad Mustangiem GTD” – powiedział Larry Holt, wiceprezes Multimatic Special Vehicle Operations. „Demonstruje on naszą najnowocześniejszą technologię zawieszenia z zewnętrznymi zaworami suwakowymi DSSV, z funkcjami niedopuszczonymi nawet w wyścigach. Mustang GTD wyznacza nowe standardy dla samochodów wyścigowych, homologowanych do ruchu po drogach publicznych. Nie możemy się więc doczekać dreszczyku emocji, jaki ten model dostarczy klientom siadającym za kierownicą.”

Przyczepność na drodze i stabilność na zakrętach Mustanga GTD to zasługa przednich opon o szerokości 325 milimetrów. Są one tak szerokie jak tylne opony Forda GT. Natomiast tylne opony o szerokości 345 milimetrów zamontowano na 20-calowych, kutych felgach aluminiowych lub oferowanych w opcji kutych felgach magnezowych. Felgi magnezowe gwarantują idealny kompromis niskiej masy i trwałości, a konstrukcją przypominają obręcze znane z wyścigowego Mustanga GT3.

Hamulce

Felgi skrywają masywne, węglowo-ceramiczne hamulce Brembo. Opracowano je pod kątem odprowadzania temperatury, co przekłada się na skuteczniejsze i bardziej równomierne działanie w końcowym odcinku hamowania. Ciepło z tylnych hamulców odprowadzają kanały chłodzące zamontowane pod tylnym zawieszeniem.

Mustang GTD jest wyposażony w nową wśród systemów Forda funkcję zmiennej kontroli trakcji w trybie torowym. Pozwala ona kierowcy przekraczać granice możliwości samochodu poprzez modulowanie mocy silnika i ograniczenie ingerencji układu kontroli trakcji. Zmian charakterystyki można dokonywać bez odrywania rąk od kierownicy, co pozwala kierowcy na dopasowanie parametrów wynikających z warunków na torze do swoich umiejętności.

Mustang GTD, podążający za rozwojem rozwiązań technologicznych w motoryzacji, wykorzystuje zaawansowaną architekturę elektryczną, pochodzącą z nowego Mustanga siódmej generacji, dzięki czemu oferuje stałą łączność, niezliczoną liczbę spersonalizowanych trybów jazdy i bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania.

Wspomniane rozwiązania techniczne współpracują ze sobą w idealnej harmonii, gwarantując niezrównaną sterowność i kontrolę. Wszystko jedno, czy zaliczasz tor za torem, czy jeździsz po najlepszych drogach świata, Mustang GTD oferuje kierowcy ekscytujące i dynamiczne wrażenia.

Przestrzeń w kabinie

Elementy kokpitu wykończono materiałami najwyższej jakości, w tym zamszem Miko oraz skórą i włóknem węglowym. Cyfrowe wyświetlacze zapewniają kierowcy pełną koncentrację na przekazywanych informacjach i kontrolę. Poza fotelami RECARO, przystosowanymi do jazdy na torze, kierowca ma do dyspozycji wydrukowane w technologii 3D tytanowe łopatki zmiany biegów, obrotowy przełącznik i tabliczkę znamionową, wykonane z tytanowych części pozyskanych z wycofanych elementów myśliwców Lockheed Martin F-22. Tylne siedzenia usunięto, aby zmniejszyć masę i zapewnić większą przestrzeń ładunkową.

Mustang GTD będzie dostępny w wielu kombinacjach kolorystycznych wnętrza i w kilku specjalnych pakietach wyposażenia opcjonalnego. Nadają one jego wyglądowi zewnętrznemu zupełnie nowy wymiar. Samochód można zamówić w dowolnym kolorze, nawet wybranym na podstawie próbki dostarczonej przez klienta. Opcje te pozwalają też nabywcom spersonalizować swój model i uczynić go niepodobnym do żadnego innego. Efektem końcowym jest niepowtarzalna prezencja na drogach publicznych, tak zbliżona do rasowego, wyczynowego Mustanga GT3, jak to tylko możliwe.

Mustang GTD będzie sprzedawany w limitowanej liczbie egzemplarzy. Sugerowana przez producenta cena detaliczna zaczynać się będzie od około 300 000 USD. Początkowy montaż każdego egzemplarza będzie miał miejsce w zakładzie Ford Flat Rock Assembly Plant. Kolejnym etapem będzie transport do zakładów Multimatic w Markham w Kanadzie. Tam samochody będą ręcznie dopracowywane z precyzją niezbędną w wyścigach przez zespoły Ford Performance i Multimatic. Ford Mustang GTD będzie dostępny pod koniec 2024 lub na początku 2025 roku.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *