MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Kia EV9 z polskim cennikiem

Nowa Kia EV9 to elektryczny SUV zaprojektowany i skonstruowany z myślą o nowoczesnym stylu życia w epoce samochodów zelektryfikowanych. Flagowy SUV marki Kia z napędem elektrycznym oferuje trzy rzędy siedzeń i bardzo przestronne wnętrze. EV9 to solidny i zaawansowany technologicznie samochód elektryczny, dostępny w wersji sześcio- lub siedmioosobowej, który łączy wszechstronność i charakterystyczną dla nowych modeli marki Kia stylistykę z najnowszymi osiągnięciami z zakresu łączności ze światem zewnętrznym.

Wyrazisty design jest inspirowany filozofią projektowania marki Kia „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”. Stylistyka EV9 harmonijnie łączy kontrastujące ze sobą elementy, nowoczesność i zaawansowaną technologię. Wpadający w oko design, a jednocześnie monumentalna sylwetka dużego SUV-a i szereg zaawansowanych rozwiązań sprawiają, że EV9 dobrze czuje się w każdym środowisku. Optymalne wykorzystanie przestrzeni w kabinie każdemu pasażerowi zapewnia komfort, relaks i łączność z Internetem.

Kia EV9

„EV9 wyznacza nowe standardy w segmencie dużych elektrycznych SUV-ów” – mówi Jason Jeong, Prezes Kia w Europie. „To SUV przyszłości dostępny dzisiaj, zachęcający do przejścia na samochody elektryczne i zapraszający do bycia częścią transformacji w dziedzinie mobilności. EV9 odegra kluczową rolę w transformacji marki Kia i zmianie sposobu, w jaki ludzie się poruszają”.

Ogromny sukces Kia EV9 w Niemczech, jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży

Zanim flagowy, elektryczny SUV marki Kia wyjechał na europejskie ulice, zdążył zdobyć uznanie 27-osobowego jury konkursu na najlepszy „Samochód Roku 2024 w Niemczech”. Kia EV9 triumfowała w nim w kategorii „Aut luksusowych”, których ceny w Niemczech zaczynają się powyżej 70.000 euro. Flagowy SUV marki Kia zwyciężył z 8 innymi modelami, które brały udział w tegorocznej edycji konkursu.

Kia EV9
Drżyjcie konkurenci – bardzo atrakcyjne ceny i oferta Kia EV9 również w Polsce

EV9 można zamawiać od dzisiaj. W tym roku w Polsce Kia planuje sprzedać 200 egzemplarzy potężnego SUV-a, a w przyszłym – już 1000. Konkurenci EV9 w segmencie dużych elektrycznych SUV-ów z porównywalnym wyposażeniem cenią się od 480.000 do nawet 580.000 zł. Za EV9 w 203-konnej wersji Earth z bogatym wyposażeniem w standardzie trzeba zapłacić 323.900 zł. Topowa wersja GT-Line z silnikami o łącznej mocy aż 384 KM i z napędem na cztery koła kosztuje 368.900 zł. Obydwie odmiany są oferowane z akumulatorem, który maksymalnie może zmagazynować 99,8 kWh energii.

Do seryjnego wyposażenia wersji Earth należą, między innymi, 19-calowe obręcze kół z lekkich stopów, system V2D, panoramiczny potrójny wyświetlacz, cyfrowy kluczyk Digital Key, czytnik linii papilarnych, wentylowane fotele z przodu i zewnętrzne miejsca tylnej kanapy, systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy – HDA2, FCA2, LFA2, BCA, ICC, SCC-ML, cyfrowe lusterko wsteczne oraz pompa ciepła i system przygotowania akumulatora do szybkiego ładowania.

W wersji GT-Line do standardu należą, między innymi, 21-calowe aluminiowe obręcze kół, inteligentne adaptacyjne światła LED w stylistyce „Vertical Cubes”, funkcja masażu w fotelu kierowcy, head up display o przekątnej 12 cali, systemy PCA, BVM, RSPA2, SVM, zestaw audio Meridian z 14 głośnikami, zamszowa podsufitka, przednie fotele z wysuwanym podnóżkiem oraz pamięć ustawienia fotela kierowcy, lusterek bocznych i kierownicy.

Kia EV9
Nowy punkt odniesienia zarówno dla samochodów elektrycznych, jak i SUV-ów

Kia EV9, skonstruowana na modułowej płycie podłogowej Electric Global Modular Platform (E-GMP), pod wieloma względami wyprzedza konkurencyjne elektryczne SUV-y. Duży rozstaw osi i płaska podłoga zapewniają ogromną przestrzeń dla wszystkich pasażerów. Oferują komfort podróżowania na każdym miejscu w trzech rzędach siedzeń. Gdy samochód jest zaparkowany, pasażerowie mogą wybrać między ustawieniem przednich foteli w pozycji relaksacyjnej a obróceniem foteli w drugim rzędzie. Fotele relaksacyjne zapewniają najwyższy komfort wypoczynku, natomiast obrotowe fotele w drugim rzędzie umożliwiają obrócenie ich w stronę siedzeń trzeciego rzędu. Ponadto, Kia EV9 oferuje liczne innowacje, które sprawiają, że podróż staje się jeszcze wygodniejsz. Należą do nich cyfrowe lusterka boczne, fotele relaksacyjne w pierwszym i drugim rzędzie i panoramiczny wyświetlacz.

EV9 wyposażono w funkcję ładowania dwukierunkowego. Oznacza to, że klienci mogą nie tylko ładować akumulator auta za pomocą wallboxa lub publicznego punktu ładowania. Mogą także wykorzystywać energię zgromadzoną w akumulatorze do zasilania urządzeń elektrycznych, a w przyszłości – nawet domowej sieci energetycznej.

EV9 to również pierwszy model marki Kia, który można aktualizować za pośrednictwem sklepu Kia Store. Umożliwia on zakup dodatkowych funkcjonalności w samochodzie. Zamienniki skóry i materiały wykonane z tworzyw sztucznych pochodzą z recyklingu. Oznacza to ważną i znaczącą zmianę w podejściu do projektowania wnętrza samochodu.

Kia EV9 stanowi kluczowy krok naprzód w transformacji firmy dążącej do tego, aby stać się dostawcą zrównoważonych rozwiązań z zakresu mobilności. Jako jeden z pierwszych samochodów w Europie, może oferować jazdę autonomiczną na trzecim poziomie. Kia EV9 pomaga utorować drogę do bezemisyjnej i autonomicznej mobilności. Ze względu na przepisy prawne, na dzień dzisiejszy wyposażenie dostępne wyłącznie na rynku Niemieckim.

Kia EV9
Odważny design inspirowany naturą

Wygląd EV9, podobnie jak wielokrotnie nagradzanego EV6, jest zgodny z firmową filozofią projektowania „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”. Nadwozie charakteryzuje się geometrycznymi kształtami, czystymi liniami i wyrazistą sylwetką SUV-a.

Na przód EV9 składają się proste, wyraźne linie i gładkie powierzchnie. Charakterystyczna dla EV9 tzw. cyfrowa twarz tygrysa, zaakcentowana przez pionowe reflektory, nadaje autu futurystycznego wyglądu. Pionowe reflektory są zasilane diodami LED i mają wąskie soczewki lub, w przypadku wersji GT-Line, małe kostki. Automatycznie wysuwane i chowane klamki drzwi nadają autu nowoczesnego, zaawansowanego technologicznie wyglądu. Z kolei aktywne wloty powietrza z kurtyną poprawiają jego wydajność aerodynamiczną. 19- lub 21-calowe opony o niskim oporze toczenia i hałasie zamontowano na aluminiowych obręczach kół o niskim oporze aerodynamicznym.

Profil boczny EV9 łączy charakterystyczny wygląd solidnych SUV-ów z wyjątkową wydajnością aerodynamiczną. Trójkątne elementy błotników i wyraźnie zaznaczone geometryczne nadkola płynnie przechodzą w boczną część nadwozia, łącząc wielokątne elementy w spójną całość. Chowane klamki drzwi i podnosząca się ku tyłowi linia boczna nadwozia potęgują wrażenie ruchu.

Z tyłu, proste, czyste linie pokrywy bagażnika i elegancko uwydatnione smukłe światła, które nawiązują stylistyką do tych z przodu, dodatkowo podkreślają mocną i pewną siebie sylwetkę EV9.

W Polsce EV9 jest dostępne w siedmiu kolorach. W białym Snow White, srebrnym Ivory Silver, czarnym Aurora Black, czerwonym Flare Red, szarym Pebble Grey, zielonym Iceberg Green i niebieskim Ocean Blue. Kolory Ivory Silver i Ocean Blue są oferowane zarówno jako metalizowane lub matowe, pozostałe – jako metalizowane. Gama dostępnych kolorów zależy od wersji wyposażenia – Earth lub GT-Line.

Kia EV9
Minimalistyczne wnętrze zapewniające intuicyjną obsługę

Kia EV 9 charakteryzuje się przestronnym wnętrzem z minimalistycznym i łatwym w obsłudze panelem sterowania. Modułowa płyta podłogowa E-GMP, z dużym rozstawem osi i płaską podłogą, zapewnia bardzo dużo miejsca w kabinie. EV9 wyposażono w trzy rzędy siedzeń i występuje zarówno w wersji sześcioosobowej, jak i standardowej siedmioosobowej. Kia EV9 to jedno z niewielu dostępnych obecnie siedmiomiejscowych aut elektrycznych.

Kierowcę, po zajęciu miejsca we wnętrzu EV9, powita podświetlane logo Kia na kierownicy. Model ten jest dostępny z opcjonalnymi cyfrowymi lusterkami bocznymi (Digital Side Mirrors – DSM), czyli z ekranami podłączonymi do kamer zamiast z analogowymi lusterkami. Cyfrowe lusterka boczne poszerzają pole widzenia kierowcy, zwiększając zarówno bezpieczeństwo, jak i wygodę. Z kolei cyfrowe lusterko wsteczne może pełnić funkcję zwykłego lusterka lub wyświetlacza obrazu z kamery. Umożliwia to kierowcy widok tego, co dzieje się za autem, przy ograniczonej widoczności przez tylną szybę.

Konsolę środkową wyposażono w szybką bezprzewodową ładowarkę oraz w porty USB do ładowania urządzeń zewnętrznych. W drugim i trzecim rzędzie foteli również znajdują się porty USB. Wewnątrz przednich i tylnych podłokietników w drzwiach i na górze deski rozdzielczej zastosowano nastrojowe oświetlenie. Jego kolor można dostosować do indywidualnych preferencji. Podświetlane haptyczne przyciski zapewniają intuicyjną obsługę. Kolorystyka wnętrza obejmuje kombinacje kolorów – grafitowego i czarnego, beżowego i czarnego oraz granatowego i czarnego.

Kia EV9
Wyjątkowe opcje dla drugiego rzędu siedzeń z trybami „pauzy” i „wypoczynku”

W pierwszym rzędzie znajdują się fotele relaksacyjne z rozkładanym podnóżkiem. Ich oparcia można odchylić podczas postoju na odpoczynek lub w czasie przerwy na ładowanie. Elektrycznie regulowane fotele wyposażono w pamięć ustawienia i automatycznie dopasowują pozycję fotela i kierownicy do wcześniej ustawionych. Trzeci rząd wyposażono w podłokietniki z uchwytami na butelki i kubki.

Oprócz foteli relaksacyjnych w pierwszym rzędzie, sześciomiejscowy układ siedzeń oferuje jedną z dwóch opcji dla pasażerów w drugim rzędzie. Można ją aktywować, gdy pojazd stoi – tryb „pauzy”, który za pomocą obrotowych foteli w drugim rzędzie zamienia wnętrze pojazdu w minisalon i tryb „wypoczynku”, z fotelami relaksującymi w drugim rzędzie z podłokietnikami i podnóżkami.

W wersji sześcioosobowej, podczas postoju, obrotowe fotele w drugim rzędzie można obrócić o 180 stopni, aby pasażerowie drugiego i trzeciego rzędu siedzieli do siebie przodem. Przy takim układzie foteli dostępna jest długa wysuwana taca, mocowana do konsoli środkowej.

Gdy pasażerowie pierwszego rzędu odpoczywają, tryb „wypoczynku” zapewnia maksymalny komfort siedzenia również pasażerom drugiego rzędu.

Oprócz ustawień dla kierowcy i pasażera z przodu, niezależna klimatyzacja z tyłu zapewnia komfort pasażerom podróżującym w drugim i trzecim rzędzie. Oszczędza to energię poprzez ogrzewanie lub chłodzenie pasażerów tylko wtedy, gdy tego chcą i tam, gdzie tego chcą. Ponadto, EV9 jest pierwszym modelem marki Kia w Europie z nowym dotykowym panelem sterowania klimatyzacją. Ułatwia on sterowanie wszystkimi ustawieniami klimatyzacji, bez konieczności wchodzenia do podmenu systemu multimedialnego.

Kia EV9
Pionierskie zagospodarowanie przestrzeni, które zapewnia wyjątkowa płyta podłogowa

Kia EV9, przy długości nadwozia wynoszącej 5010 mm, jest jak dotąd najbardziej przestronnym samochodem osobowym marki Kia. Jest także drugim modelem skonstruowanym na płycie podłogowej E-GMP. Samochód ma 1980 mm szerokości i 1755 mm wysokości (w wersji GT Line 1780 mm). Jego rozstaw osi wynosi 3100 mm. Kia EV9 jest wyposażona w dodatkowe miejsce do przechowywania w postaci bagażnika z przodu. Jego pojemność w samochodzie z tylnym napędem wynosi 90 litrów, a w wersji z napędem na cztery koła – 52 litry. Bagażnik z tyłu, za fotelami drugiego rzędu, ma pojemność aż 828 litrów. Gdy wszystkie 6 lub 7 foteli jest zajętych, pojemność bagażnika wynosi 333 litry.

Ekologiczne materiały do wykończenia wnętrza

Zgodnie z transformacją firmy w kierunku dostawcy rozwiązań z zakresu zrównoważonej mobilności i w zgodzie z nową Strategią Zrównoważonego Projektowania, Kia wykorzystuje w samochodach coraz więcej materiałów przyjaznych środowisku. Nowa strategia zakłada w szczególności stopniowe wycofywanie z użycia skóry pochodzenia zwierzęcego. Zakłada także stosowanie we wnętrzach nowych modeli dziesięciu ekologicznych materiałów oraz wprowadzanie innowacyjnych materiałów pochodzenia biologicznego.

Kia EV9 reprezentuje pierwszy etap tej podróży. W samochodzie zastosowano dziesięć nowych ekologicznych materiałów, takich jak m.in. tapicerka wykonana z BIO PU (bio-poliuretanu), która jest alternatywą dla tapicerki skórzanej. Materiał ten pochodzi z naturalnych składników, takich jak kukurydza i olej rycynowy. Ponadto, w desce rozdzielczej oraz w poszyciach drzwi i słupków zastosowano przetworzony PET (politereftalan etylenu) i TPO (olefiny termoplastyczne). Jeśli chodzi o elementy dekoracyjne, wnętrze EV9 zaprojektowano z użyciem tworzyw sztucznych, które pochodzą z recyklingu odpadów pokonsumpcyjnych. Dywaniki wykonano z przetworzonego politereftalanu etylenu oraz z sieci rybackich, pochodzących z recyklingu. Wnętrze EV9 tworzy przytulną atmosferę i daje poczucie obcowania z luksusem. Lakierowane przełączniki i detale pokryto farbą biologiczną, a elementy wykończenia farbą, która nie zawiera BTX. Przędza i filc w całej kabinie są wykonane w 100% z politereftalanu etylenu, który pochodzi z recyklingu.

Kia EV9
Dwa rodzaje układu napędowego zapewniają doskonałe osiągi

Kia EV9 jest dostępna z napędem na tylne (RWD) lub na cztery koła (AWD). Obie wersje układu napędowego są zasilane akumulatorem, który może zmagazynować 99,8 kWh energii. Wykorzystuje on technologię już czwartej generacji akumulatorów, stosowanych w modelach marki Kia. Wersja z napędem na tylne koła ma silnik o mocy 150 kW (203 KM), który generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm. Maksymalna prędkość EV9 wynosi 185 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 9,4 sekundy.

Wersja z napędem na cztery koła jest napędzana dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 141 kW każdy (łącznie – 384 KM) i o maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm z przodu i 350 Nm z tyłu (łącznie – 600 Nm) w wersji Earth oraz po 350 Nm z przodu i z tyłu w wersji GT-Line – łącznie 700 Nm. Maksymalna prędkość wynosi 200 km/h (AWD), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 6,0 sekund (Earth). Wersja GT-Line AWD przyspiesza do „setki” w 5,3 sekundy.

Kia EV9 jest zdolna do ultraszybkiego ładowania prądem o mocy do aż 240 kW i o napięciu aż 800 V.

Innowacyjne ładowanie dwukierunkowe – rozwiązanie energetyczne przyszłości

Akumulator Kia EV9 jest wyposażony w funkcję ładowania dwukierunkowego, co umożliwia korzystanie z zaawansowanych technologii przyszłości, takich jak Vehicle-to-Load (V2L), Vehicle-to-Building/Vehicle-to-Home (V2B/V2H) oraz Vehicle-to-Grid (V2G). Ładowanie V2L, po raz pierwszy wprowadzone w Kia EV6 i jako standard dostępne w EV9, umożliwia zasilanie urządzeń za pomocą akumulatora EV9 poprzez podłączenie kabla do portu ładowania EV. V2B i V2H oznaczają ładowanie dwukierunkowe czyli m.in. zdolność do zasilania budynku lub domu. Ładowanie V2G oznacza, że samochód może przesyłać energię do sieci, przechowując w akumulatorze tanią energię elektryczną z ładowania poza godzinami szczytu i przesyłając ją do sieci w okresach szczytowego zapotrzebowania. Funkcje V2B, V2H i V2G będą stopniowo wdrażane w Europie.

Kia EV9
Kia EV Route Planner zapewnia większe bezpieczeństwo i komfort

Innowacyjny Kia EV Route Planner sprawia, że kierowcy będą mniej czasu spędzać na planowaniu podróży i uwzględnieniu dostępności punktów ładowania. Gdy system nawigacyjny wykryje, że poziom naładowania akumulatora nie wystarcza, aby dotrzeć do celu, automatycznie zaproponuje punkt ładowania na zaplanowanej trasie. Zmniejsza to niepokój związany z ładowaniem, bo automatycznie pokazuje kiedy, gdzie i jak długo należy ładować akumulator.

„Kia EV Route Planner zapewnia łatwą podróż, bez straty czasu na wcześniejsze szukanie stacji ładowania” – mówi Gunther Frank, dyrektor generalny Development Project Operations w Centrum Technicznym Hyundai Motor Europe. „Chcemy, aby użytkownicy samochodów marki Kia pokonywali jak najdłuższe dystanse w jak najkrótszym czasie i w jak najbardziej zrelaksowany sposób. Dzięki takim funkcjom, jak Kia EV Route Planner przejście z samochodów spalinowych na elektryczne jest łatwe i przyjemne”.

Podczas jazdy w niskich temperaturach Kia EV Route Planner odpowiada za przygotowanie akumulatora – podgrzewa go wstępnie albo schładza do optymalnej temperatury, zanim samochód dotrze do stacji, aby ładowanie było jak najszybsze. Dzięki temu, niezależnie od pogody, klienci mogą korzystać z ultraszybkiego ładowania.

Kia EV9 została zaprojektowana z myślą o zapewnieniu maksymalnego komfortu pasażerom. Jak na prawdziwego SUV-a przystało, który może być wyposażony w napęd na cztery koła i w tryby terenowe (Snow, Mud, Sand), Kia EV9 jest gotowa na każde wyzwanie związane z jazdą.

Kia EV9
Multimedia – technologia przydatna na co dzień

Obsługa Kia EV9, mimo wyrafinowanych technologii na pokładzie, jest intuicyjna. Panoramiczny, szeroki wyświetlacz składa się z 12,3-calowego zestawu wskaźników przed kierowcą, 12,3-calowego ekranu systemu multimedialnego i z 5,3-calowego ekranu systemu klimatyzacji, który jest umieszczony między nimi. EV9 również wyposażono w wyświetlacz Head-Up (HUD), który zwiększa komfort użytkowania auta.

Oprócz klasycznych przycisków na kierownicy, dotykowe haptyczne przyciski umieszczone na konsoli środkowej widać tylko wówczas, gdy włączono zasilanie.

Nawigacja z ekranem dotykowym zapewnia dostęp do szerokiego zakresu funkcji, jak np. seryjny Bluetooth, który umożliwia jednoczesne podłączenie dwóch urządzeń mobilnych oraz do Android Auto i Apple CarPlay (również w standardzie). EV9 wyposażono w udoskonalony system rozpoznawania głosu, umożliwiając korzystanie z takich usług, jak nawigacja, włączanie multimediów czy kontrolowanie temperatury w kabinie. Ekran szybkiego dostępu do sterowania podstawowymi funkcjami, który uruchamia się poprzez przesuniecie palcem od góry w dół ekranu, zapewnia łatwy dostęp do często używanych funkcji bez konieczności poruszania się po menu i podmenu.

Nowa funkcja – Car Wash Mode – sprawia, że korzystanie z myjni automatycznej jest wygodniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Wystarczy nacisnąć jeden przycisk, aby aktywować wszystkie niezbędne ustawienia przed wjazdem do automatycznej myjni samochodowej – domknąć wszystkie drzwi i szyby, złożyć lusterka boczne, schować automatyczne klamki oraz dezaktywować funkcję automatycznie otwieranej klapy bagażnika.

Podobnie jak w przypadku innych modeli Kia, klienci EV9 mogą korzystać z usług Kia Connect Live Services, które obejmują nawigację online, a także informacje w czasie rzeczywistym o ruchu drogowym, dostępności i kosztach parkingów, lokalizacji stacji paliw i punktów ładowania samochodów elektrycznych, prognozie pogody, wyszukiwaniu punktów POI online oraz o fotoradarach (na rynkach, na których informacje o nich są dostępne).

Kia EV9
Meridian Premium Sound System zapewnia niezrównane wrażenia dźwiękowe

Miłośnikom muzyki Kia EV9 oferuje system dźwiękowy Meridian Premium Sound System z 14 głośnikami i zewnętrznym wzmacniaczem. W EV9 GT-Line należy on do wyposażenia seryjnego, w wersji Earth wymaga dopłaty 4000 zł. Funkcja Intelli Q automatycznie dostosowuje głośność i jakość dźwięku w zależności od prędkości, a funkcja Horizon pozwala na uzyskanie dźwięku przestrzennego.

Większe możliwości personalizacji wyposażenia dzięki sklepowi Kia Store

EV9 jest pierwszym modelem marki Kia, który można ulepszyć za pośrednictwem sklepu Kia Store. Klienci mogą w nim kupować dodatkowe funkcje, które następnie zdalnie instalują się w samochodzie za pomocą aktualizacji over-the-air (OTA). Dzięki temu nabywcy EV9 mogą łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej ulepszyć samochód i być na bieżąco z najnowszymi technologiami.

Przez cały okres eksploatacji samochodu ulepszenia obejmą wszystkie jego elementy. Od systemów bezpieczeństwa i komfortu obsługi, przez osiągi, aż po wygląd zewnętrzny i system multimedialny. Ulepszyć można między innymi:

  • Zdalny asystent parkowania 2.0 (Remote Smart Parking Assist – RSPA 2). Daje on możliwość automatycznego zaparkowania samochodu, nawet jeśli kierowca znajduje się na zewnątrz auta. System ten wyposażono w ulepszone wykrywanie przeszkód.
  • Strumieniowe przesyłanie treści.
  • Moment obrotowy (funkcja Boost zostanie wdrożona w Europie w niektórych krajach, zgodnie z lokalnymi przepisami).

Rozszerzone możliwości ładowania dwukierunkowego, w tym Vehicle-to-Home (V2H), Vehicle-to-Building (V2B) i Vehicle-to-Grid (V2G), zostaną wprowadzone w przyszłości jako opcjonalne, począwszy od Holandii w marcu 2024 r., z planami ekspansji na inne rynki.

Kia EV9
Bezpieczeństwo w standardzie

Kia EV9 jest wyposażona w szereg aktywnych funkcji, które wspomagają kierowcę i bezpieczeństwo oraz zapewniają maksymalną wygodę. To pierwszy model marki Kia zdolny do jazdy autonomicznej na poziomie trzecim dzięki systemowi Highway Driving Pilot (HDP). Funkcja ta utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu i utrzymuje auto na środku pasa ruchu, nawet jeśli kierowca puści kierownicę. Jeśli system wykryje bezpośrednie zagrożenie, może wykonać manewr awaryjny, aby zapobiec kolizji. W przypadku awarii systemu lub w sytuacji awaryjnej kierowca jest proszony o przejęcie kontroli. Jeśli kierowca nie wykona polecenia, EV9 rozpozna to jako sytuację awaryjną i zatrzyma się. Funkcja prowadzenia bez użycia rąk,  początkowo, ze względu na ograniczenia prawne, będzie dostępna jedynie w Niemczech.

Kia EV9 jest również standardowo wyposażona w najnowszej generacji asystenta jazdy po autostradzie z funkcją zmiany pasa ruchu. Highway Driving Assist 2 (HDA 2) z funkcją Hands-On Detection zapobiega kolizji, jeśli inny samochód przetnie tor jazdy przy niskiej prędkości. Asystent zmiany pasa ruchu pomaga zmienić pas ruchu, gdy kierowca włączy kierunkowskaz. Pojazd automatycznie zmieni pas we wskazanym kierunku, jeżeli będzie to bezpieczne.

Asystent pasa ruchu 2.0 (Lane Following Assist – LFA 2.0) zapewnia bezpieczną odległość od samochodów, które znajdują się na pasach obok, dostosowując pozycję EV9 na pasie ruchu. Podobnie asystent utrzymania pasa ruchu (Lane Keeping Assist – LKA) ostrzega i w razie potrzeby wspomaga kierowanie, jeśli pojazd zaczyna zjeżdżać z pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu.

Zapobieganie kolizjom

Blind View Monitor (BVM) i Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo, zapobiegając kolizjom z tyłu. Blind View Monitor wyświetla widok z tyłu po włączeniu kierunkowskazu w celu zapewnienia dodatkowej widoczności podczas zmiany pasa ruchu. Asystent unikania kolizji w martwym polu ostrzega lub hamuje w przypadku wykrycia innego pojazdu podczas opuszczania miejsca parkingowego lub w czasie zmiany pasa ruchu.

Forward Collision-Avoidance Assist 2.0 (FCA 2) z funkcją skręcania na skrzyżowaniach pomaga unikać kolizji z innymi uczestnikami ruchu – w tym z pieszymi, rowerzystami i innymi pojazdami. W zależności od sytuacji, system może ostrzec kierowcę lub zastosować automatyczne hamowanie awaryjne, aby zapobiec kolizji.

Oświetlenie

Zaawansowany system oświetlenia z przodu automatycznie włącza światła drogowe w nocy, aby poprawić zarówno widoczność, jak i bezpieczeństwo. Asystent świateł drogowych (High Beam Assist – HBA) rozpoznaje oświetlenie samochodu nadjeżdżającego z przeciwka i odpowiednio włącza lub wyłącza światła drogowe.

Ostrzeżenie o koncentracji kierowcy (Driver Attention Warning – DAW wraz z kamerą monitorującą twarz kierowcy – ICC) monitoruje zachowanie kierowcy i ostrzega, jeśli poziom jego uwagi jest zbyt niski. Gdy samochód zatrzyma się na światłach, EV9 może ostrzec kierowcę, jeśli samochód z przodu ruszył, a kierowca EV9 nie zareagował wystarczająco szybko.

Aktywny tempomat (Intelligent Speed Limit Assist – ISLA) rozpoznaje ograniczenie prędkości i ostrzega kierowcę, jeśli ten nie dostosuje do niego prędkości. W połączeniu z aktywnym tempomatem prędkość EV9 – po zmianie ograniczenia – zostanie po akceptacji kierowcy automatycznie dostosowana. Kia EV9 zapewnia wiodącą w klasie ochronę zarówno pasażerów, jak i akumulatora. Do wyposażenia seryjnego należy dziewięć poduszek powietrznych, które swoim działaniem zasięgiem nawet trzeci rząd siedzeń.

Jeszcze większe bezpieczeństwo podczas postoju i parkowania

Kię EV9 również wyposażono w kilka zaawansowanych funkcji, które zwiększają wygodę jazdy i parkowania. Na przykład, w Surround View Monitor (SVM), który wyświetla widok 360 stopni podczas parkowania. Monitor widoku z tyłu (Rear View Monitor – RVM) wyświetla widok z tyłu podczas parkowania i cofania.

Asystent unikania kolizji w ruchu poprzecznym z tyłu (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist – RCCA) zapobiega kolizjom, ostrzegając kierowcę lub hamując, gdy EV9 porusza się na biegu wstecznym, a system wykrył samochód nadjeżdżający z boku – na przykład podczas cofania z miejsca parkingowego. Ostrzeżenie o odległości od przeszkody w czasie parkowania (Parking Distance Warning – PDW), funkcja unikania kolizji przy parkowaniu z przodu i z boku (Parking Collision-Avoidance Front and Side – PCA-F/S) oraz asystent parkowania podczas cofania (Parking Collision-Avoidance Assist Reverse – PCA-R) pomagają zapobiegać kolizjom z pieszymi i pojazdami podczas parkowania, a zdalny asystent parkowania 2.0 (Remote Smart Parking Assist – RSPA) umożliwia samoczynną jazdę EV9 podczas parkowania prostopadłego lub ukośnego (RSPA 2) – niezależnie od tego, czy kierowca znajduje się w samochodzie czy nie.

EV9 również standardowo wyposażono w dwa systemy bezpieczeństwa zaprojektowane w celu ochrony pasażerów z tyłu. To ostrzeżenie o bezpiecznym wysiadaniu (Safe Exit Warning – SEW) i asystent bezpiecznego wysiadania (Safe Exit Assist – SEA). Gdy EV9 stoi, a inny samochód zbliża się od tyłu, system ostrzega dźwiękowo lub aktywuje zabezpieczenie przed otwarciem drzwi, aby pasażerowi, który siedzi z tyłu uniemożliwić wyjście z auta w niebezpiecznej sytuacji.

Cyfrowy klucz w telefonie

Do blokowania i odblokowywania drzwi, uruchamiania lub wyłączania samochodu, sterowania alarmem oraz otwierania lub zamykania bagażnika użytkownicy EV9 oprócz kluczyka mogą również używać smartfonu. Umożliwia to nowa technologia – Digital Key 2 – z funkcją Ultra-Wide Band (UWB). Dla dodatkowej wygody kierowca nie musi nawet wyjmować telefonu z kieszeni, aby odblokować drzwi. Cyfrowy klucz można udostępnić maksymalnie trzem osobom jednocześnie, a właściciel może kontrolować, które funkcje udostępnia i na jak długo.

Kolejny krok w zrównoważonej mobilności

Kia EV9 zadebiutowała w Europie podczas Kia Brand Summit na początku maja. Pod hasłem „Poruszajmy się odpowiedzialnie” zaprezentowano najnowszy model, który napędza transformację Kia w kierunku dostawcy zrównoważonych rozwiązań z zakresu mobilności.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *