KlasykiMotoryzacjaNajważniejsze

40 lat temu Lancia 037 zdobyła piąte Mistrzostwo Świata

7 października 1983 roku Lancia Rally 037 zdobyła swój piąty tytuł Mistrza Świata Konstruktorów, wygrywając rajd San Remo. Był to nieoczekiwany sukces samochodu z napędem na tylne koła w starciu z konkurentami posiadającymi napęd na wszystkie koła. Lancia Rally 037 nadal pozostaje ikoną, będąc jednym z dziewięciu samochodów, które stały się inspiracją dla projektu przyszłych modeli. Mając na swym koncie piętnaście Rajdowych Mistrzostw Świata, trzy Mistrzostwa Świata Konstruktorów, jedno zwycięstwo w 1000 Miglia, dwukrotne w Targa Florio i jedno w Carrera Panamericana, Lancia nadal pozostaje najbardziej utytułowaną marką rajdową wszech czasów.

„Lancia Rally 037 w pełni ucieleśnia ducha marki, na który składają się zdecydowane geometryczne kształty połączone z eleganckim i ekskluzywnym designem, czego efektem jest samochód zawsze gotowy do pokonania wszelkich przeszkód. To właśnie ta cecha pozwoliła pojazdowi zawładnąć zbiorową wyobraźnią. Zwycięstwo odniesione dokładnie 40 lat temu nadal pozostaje historycznym momentem dla rajdów. To prawdziwy wyczyn, który pozwolił wejść temu modelowi do panteonu nieśmiertelnych światowych samochodów. To nie przypadek, że Lancia Rally 037 jest jednym z dziewięciu samochodów, które stały się inspiracją dla projektu naszych przyszłych modeli” – powiedział Luca Napolitano, dyrektor generalny marki Lancia.

Zwycięstwo w rajdzie San Remo 1983

7 października 1983 roku jest pamiętną datą dla marki Lancia, niezatartym dniem w sercach miłośników rajdów. Lancia Rally 037 odniosła wówczas zwycięstwo w Rajdzie San Remo. Zapewniła sobie jednocześnie po raz piąty w historii tytuł Mistrza Świata Konstruktorów, i to na dwa rajdy przed zakończeniem sezonu. Był to imponujący wynik w rajdzie, w którym cztery samochody Lancia znalazły się na pięciu pierwszych miejscach. Z Markku Alenem, Walterem Röhrlem i Attilio Bettegą na podium oraz bardzo młodym Miki Biasionem na piątym miejscu za kierownicą Lancii Rally 037 – Jolly Club.

To był prawdziwy wyczyn, biorąc pod uwagę parametry techniczne i moc konkurencyjnych samochodów. W przeciwieństwie do swoich rywali, którzy mogli już startować samochodami z napędem na cztery koła, Lancia 037 posiadała tylny napęd. Nic więc dziwnego, że 40 lat później pozostaje to nadal osiągnięciem, które nigdy nie zostało powtórzone. Zwycięstwo w rajdzie San Remo zapoczątkowało złotą erę modelu. W bardzo krótkim czasie Lancia Rally 037 zdołała oczarować miliony fanów na całym świecie. Oprócz Mistrzostw Świata Konstruktorów, Lancia Rally 037 zajęła drugie miejsce w Mistrzostwach Świata Kierowców z Walterem Röhrlem za kierownicą. Zdobyła także Mistrzostwo Europy i Włoch z Miki Biasionem za kierownicą. Zawodnik ten niedługo później ścigał się w barwach fabrycznego zespołu Lancia Martini.

Wersja drogowa Lancii 037

Oficjalny debiut modelu w wersji drogowej miał miejsce podczas 59. Salonu Samochodowego w Turynie w 1982 roku. Samochód wyposażony w silnik o mocy 205 KM, z podwójnym gaźnikiem Webera i doładowaniem za pomocą sprężarki, został zaprojektowany z myślą o wejściu do świata rajdów. Wyprodukowano zaledwie 200 egzemplarzy modelu, aby uzyskać homologację w Grupie B. Na jego podstawie skonstruowano samochód do startów w rajdach.

Lancia 037 Rally

Lancia Rally, lepiej znana jako „037” (numer projektu), to samochód sportowy czystej krwi w każdym szczególe. Jej śmiałe kształty charakteryzujące zarówno przód, tył oraz kanciasty grill przypominający „kielich”, czynią z niej idealny samochód do rajdów. Model bazował na samochodzie Beta Montecarlo, sportowym, kompaktowym coupé z silnikiem umieszczonym centralnie, typowym dla lat 70. ubiegłego wieku. Bazując na tej podstawie, wszystko w Lancii Rally 037 przyczynia się do wzmocnienia jej sportowego ducha. Agresywna stylistyka, brutalny i wydajny charakter. Minimalistyczne wnętrze to esencja samochodów rajdowych, podobnie jak niektóre z aerodynamicznych elementów. Charakterystycznym elementem były efektowne spojlery, dzięki którym samochód generował duży docisk aerodynamiczny.

Nieokiełznany duch oryginalnej konstrukcji nabrał klasy dzięki agresywnemu, ale eleganckiemu nadwoziu. Był on w stanie zapewnić znaczne obciążenie aerodynamiczne. W celu maksymalnego zwiększenia osiągów poszycie wykonano z włókien poliestrowych wzmocnionych włóknem szklanym. Obie maski, silnika i przedniego bagażnika, były demontowalne ułatwiając dostęp do serwisowania.

Lancia Stratos i 037 inspiracją dla koncepcyjnego modelu Pu+Ra HPE

Doskonała równowaga między dwoma tak różnymi „duszami”, charakterystyczna już dla legendarnego Stratosa, sprawiła, że Lancia Rally 037 jest jednym z dziewięciu kultowych samochodów marki Lancia w historii. Zainspirowały ona Lancię do stworzenia przyszłych modeli, począwszy od Lancii Pu+Ra HPE, manifestu marki na następne 10 lat. W 100% elektryczny samochód koncepcyjny uosabia wizję marki w zakresie designu, „domowego klimatu” wnętrza, zrównoważonego rozwoju, elektryfikacji i „effortless technology”. Samochód koncepcyjny Lancia Pu+Ra HPE wyróżnia się bowiem stylistyką. Minimalistyczny styl nieustannie przeplata się z agresywnymi, ostrymi liniami, silnie nawiązując do kwintesencji Lancii Stratos i Rally 037.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *