KlasykiMotoryzacjaNajważniejsze

Lamborghini Diablo świętuje 30 urodziny

Automobili Lamborghini obchodzi w tym roku 30. rocznicę powstania modelu Diablo, jednego z najbardziej kultowych modeli w historii supersportowych samochodów. Samochód pokazano w styczniu 1990 roku. Historia Lamborghini Diablo sięga jednak już 1985 roku, kiedy rozpoczęto prace koncepcyjne nad nowym modelem.

Następca Countacha

Projekt nowego samochodu posiadał nazwę kodową Project 132, a jego celem było zastąpienie Countacha na szczycie gamy marki Lamborghini. Czyste i agresywne linie zaprojektował Marcello Gandini. Jednakże projekt został częściowo zmodyfikowany przez centrum projektowe Chryslera, który w międzyczasie stał się większościowym udziałowcem Automobili Lamborghini.

Zdobywając od samego początku serca i uznanie fanów, Lamborghini Diablo w chwili premiery było oficjalnie najszybszym samochodem produkcyjnym na świecie. Samochód rozwijał imponującą prędkość maksymalną, wynoszącą 325 km/h. Jego dynamika była wynikiem intensywnych prac rozwojowych z udziałem mistrza rajdowego Sandro Munari.

Diablo ma klasyczną 12-cylindrową konfigurację Lamborghini, z 5,7-litrowym silnikiem w układzie V. Silnik z czterema wałkami rozrządu w głowicach i czterema zaworami na cylinder, wyposażony w wielopunktowy elektroniczny wtrysk paliwa zapewnia maksymalną moc 485 KM i 580 Nm momentu obrotowego. Silnik oczywiście znajduje się z tyłu samochodu w układzie wzdłużnym i napędza tylne koła. Pomimo luksusowego wykończenia, ze skórzanym wnętrzem, klimatyzacją, elektrycznie sterowanymi szybami i elektrycznie regulowanymi fotelami, Diablo nadal jest bezkompromisowym i czystym samochodem sportowym z tylnym napędem. Aż do 1993 roku nie były w nim dostępne żadne elektroniczne systemy wspomagania jazdy ani nawet wspomaganie kierownicy.

Diablo VT

W 1993 roku firma Automobili Lamborghini wprowadziła na rynek wersję Diablo VT. Było to pierwsze Lamborghini Granturismo z napędem na cztery koła. Wersja VT posiadała również szereg ulepszeń mechanicznych i zmian stylistycznych. Modyfikacje te zostały także wprowadzone w wersji z tylnym napędem. W 1993 roku Lamborghini zaprezentowało specjalną serię SE30, upamiętniającą 30 lat powstania firmy. Miała ona zwiększoną do 523 KM maksymalną moc.

Diablo SV

W 1995 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie zadebiutował model Diablo w wersji SV, dostępny tylko jako wersja z napędem na tylne koła. Jego maksymalna moc wynosiła 510 KM. Dodatkowo samochód posiadał nowość w postaci regulowanego tylnego skrzydła. W grudniu tego samego roku na rynek trafił także Lamborghini Diablo VT Roadster. Był to pierwszy seryjnie produkowany 12-cylindrowy Lamborghini z otwartym dachem. Wyróżniał się nieznacznie zmienionymi liniami i oferowany był oczywiście wyłącznie z napędem na cztery koła.

Restyling

W 1999 roku, po zakupie Automobili Lamborghini przez Audi Group, odbyła się premiera Diablo SV po restylingu. Samochód został zmodyfikowany przez Luca Donckerwolke, pierwszego wewnętrznego projektanta Lamborghini. Wszystkie trzy wersje Diablo miały zmienione linie nadwozia oraz także wnętrze. Z mechanicznego punktu widzenia, zmodyfikowany silnik V12 o mocy 529 KM i momencie obrotowym 605 Nm był wyposażony dodatkowo w system zmiennego podnoszenia zaworów, a po raz pierwszy w Lamborghini hamulce zostały ulepszone poprzez dodanie systemu ABS. Lamborghini Diablo, był również produkowany w specjalnych krótkich seriach wyścigowych z 6-litrowymi silnikami.

Diablo do momentu zakończenia produkcji było samochodem z największą ilością wyprodukowanych egzemplarzy przez Lamborghini. Łącznie bowiem wyprodukowano ich aż 2903 egzemplarze. Samochód pozostał dostępny w ofercie marki do 2001 roku, kiedy to zastąpił go model Murciélago.

Wyprodukowane egzemplarze:
  • Diablo: 1990-1998, 873 sztuki
  • VT: 1993-1998, 529 szt.
  • SE:1993-1994, 157 szt.
  • SV: 1995-1999, 346 szt.
  • VT Roadster: 1995-1998, 468 szt.
  • SVR: 1996, 34 szt.
  • GTR: 1999-2000, 32 szt.
  • 6.0: 2000-2001, 337 szt.
  • 6.0 SE: 2001, 44 szt.
  • GT: 1999-2000, 83 szt.

Informacja prasowa

Pozostałe artykuły z działu klasyki znajdziecie tutaj.


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *