MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Hyundai N Vision 74 – wodorowe laboratorium

Hyundai zaprezentował niedawno prototyp modelu N Vision 74. To laboratorium na kołach o wysokich osiągach, z napędem hybrydowym wykorzystującym ogniwa wodorowe. Samochód ten czerpie wzornictwo ze swojego dziedzictwa. Futurystyczny wygląd N Vision 74 to kolejny krok dla marki N firmy Hyundai, podkreślający postępowego ducha firmy.

Hyundai N Vision 74

Projektanci Hyundaia opracowali model N Vision 74 jako hołd dla prototypowego Hyundaia Pony Coupe z 1974 roku. Model, którego stylizację opracował legendarny włoski projektant Giorgetto Giugiaro, zachwycił publiczność, podczas Salonu w Turynie w tym właśnie roku. Hyundai niedawno poinformował, że nawiąże współpracę z Giugiaro, aby przywrócić do życia samochód, który zapoczątkował koreański przemysł motoryzacyjny. Włoska firma projektowa GFG Style, założona przez ojca i syna, Giorgetto i Fabrizio Giugiaro, odtworzy oryginalny prototyp Pony Coupe.

Hyundai N Vision 74

Kiedy projektanci Hyundaia rozpoczęli pracę nad N Vision 74, udali się do archiwów Centrum Projektowego firmy w Korei, aby przeanalizować historyczne dokumenty i plany związane z koncepcyjnym Pony Coupe. Jednak odkurzając stare szkice i plany, dokonali fascynującego odkrycia, które zakwestionowało ich własne postrzeganie historii designu marki.

Hyundai N Vision 74
Ambitna i odważna postawa od samego początku

To słynna historia, która przedstawia pionierską filozofię i śmiałe ambicje założyciela, Chung Ju-yunga. Jego postawa i duch do dziś charakteryzują firmę. Urodzony w 1915 roku, Chung zawsze marzył o posiadaniu firmy samochodowej. Jednak w pierwszej połowie XX wieku Korea miała bardzo niewiele dróg utwardzonych, które są niezbędne dla transportu samochodowego. Od 1940 do 1943 prowadził warsztat samochodowy. W 1946 roku Chung stworzył pierwszy podmiot gospodarczy noszący nazwę Hyundai – Hyundai Auto Repair. W następnym roku założył firmę budowlaną, Hyundai Engineering and Construction Company.

Hyundai N Vision 74

Firma Hyundai Engineering and Construction zdobyła kluczowe rządowe kontrakty budowlane, stając się odpowiedzialna za budowę dużej części koreańskiej infrastruktury transportowej podczas gwałtownej industrializacji kraju w latach 60. Obejmowało to między innymi drogę ekspresową Kyeong-bu.

Dysponując kluczową infrastrukturą transportową, Chung mógł w końcu zrealizować swoje życiowe ambicje posiadania firmy samochodowej. W 1967 roku założył Hyundai Motor Company. W następnym roku ukończono budowę zakładu montażowego firmy w Ulsan. Dziś jest to jeden z największych na świecie zintegrowanych zakładów produkujących samochody. Jego roczne możliwości produkcyjne wynoszą 1,5 miliona sztuk.

Hyundai N Vision 74
Rozwój Pony, pierwszego seryjnego modelu Hyundaia

Początkowo Hyundai opracowywał pojazdy we współpracy z innymi producentami samochodów. W połowie lat 70. firma zdecydowała się wyprodukować pierwszy własny model i pierwszy masowo produkowany samochód w Korei. Był nim Hyundai Pony.

W tym celu w lutym 1974 roku, Hyundai zatrudnił George’a Turnbulla, byłego dyrektora zarządzającego Austin Morris w British Leyland, . Aby opracować model od podstaw, zatrudniono także do pomocy sześciu europejskich inżynierów. Wśród nich był projektant nadwozia, dwóch projektantów podwozia, dwóch inżynierów produkcji i inżynier testowy.

Hyundai N Vision 74

Hyundai Pony był również stylizowany przez młodego, a już słynnego Giorgetto Giugiaro, któremu Chung osobiście powierzył to zadanie. Kiedy firma w 1974 roku zwróciła się do Giugiaro, otrzymał on wolną rękę w zaprojektowaniu czystego i ponadczasowego modelu koncepcyjnego. „Dzięki dużej swobodzie Giugiaro zaprojektował samochód tak smukły, że jazda na tylnym siedzeniu oznaczałaby ciągłe dotykanie głową szyby” – mówi SangYup Lee, wiceprezes wykonawczy i szef Hyundai Design Center. Jako ukłon w stronę szerokiej dostępności seryjnego modelu Pony, ten kompaktowy tylnonapędowy samochód został nazwany „kukmincha”, co po koreańsku oznacza „samochód dla ludu”.

Przemawiając w 2019 roku, Giugiaro powiedział: „Zaprojektowałem Hyundaia Pony, kiedy byłem jeszcze młodym projektantem na początku swojej kariery. Otrzymałem zadanie stworzenia samochodu koncepcyjnego skierowanego do klasy średniej. Czułem się dumny, że byłem odpowiedzialny za stworzenie seryjnego pojazdu dla kraju, który miał stawić czoła zaciekłej konkurencji na rynku”.

Hyundai N Vision 74
Koncepcyjny Hyundai Pony Coupe z 1974 roku

Hyundai Pony miał swoją światową premierę na Salonie Samochodowym w Turynie w październiku 1974 roku. Wraz z nim Hyundai pokazał intrygujący prototyp – Hyundai Pony Coupe Concept. Samochód prezentował ambitny design Hyundaia w czasie, gdy firma starała się zaistnieć na arenie międzynarodowej. Chociaż nie wszedł do masowej produkcji, prototyp Pony Coupe był ważnym samochodem koncepcyjnym, który demonstrował ducha Hyundaia. Przez lata od premiery na Salonie Samochodowym w Turynie, stanowił źródło inspiracji dla marki Hyundai.

Hyundai 45 EV Concept

Hyundai 45 EV Concept, który zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Samochodowym (IAA) 2019 we Frankfurcie, był hołdem dla koncepcyjnego Pony Coupe. Z kolei prototyp 45 EV zainspirował Hyundaia do stworzenia uznanego przez krytyków auta, które otrzymało tytuł Światowego Samochodu Roku 2022 – modelu IONIQ 5.

Dla współczesnych projektantów Hyundaia prototypowe Pony Coupe pozostaje przełomem w dziedzictwie firmy. Nie było zatem niespodzianką, że kilka lat po debiucie 45 EV, posłużył on jako inspiracja podczas opracowywania modelu tak znaczącego, jak pierwszy w historii firmy samochód o wysokich osiągach, zasilany ogniwami paliwowymi

Odkrywanie ukrytego dziedzictwa samochodów sportowych Hyundaia

Kiedy projektanci Hyundaia rozpoczęli prace nad N Vision 74, czyli najnowszym laboratorium na kołach, odwiedzili archiwa Centrum Projektowego firmy. Tam odkryli zapomnianą dokumentację, która ukazywała niemal zapomniany model. Te dokumenty, to były wstępne szkice „Piano di Forma”. Szkice te przedstawiały bardzo dynamiczną linię dachu, więc projektanci początkowo doszli do wniosku, że jest to koncepcyjny Pony Coupe. Następnie przyjrzeli się bliżej dacie: 18 lutego 1977 roku, czyli dwa i pół roku po odsłonięciu prototypu w 1974 roku. Podążając śladem dokumentów ustalili, że te plany był pierwszym rysunkiem przekazanym zespołowi inżynierów przez zespół stylistów. Zrozumieli, że koncepcyjny Pony Coupe był rozwijany, by stać się samochodem produkcyjnym.

Pojawiło się więcej faktów. Projektanci dowiedzieli się, że gdy Hyundai rozpoczynał prace nad projektem produkcyjnego modelu Pony, założyciel Chung był przekonany, że firma musi również opracować samochód sportowy, aby stać się graczem na globalnym rynku. Próbując zrealizować tę wizję, Chung zlecił wykonanie projektu koncepcyjnego Pony Coupe. Inżynierowie firmy wykonali i zoptymalizowali wersję samochodu sportowego. Proces projektowania był na tyle zaawansowany, że powstało nawet kilka egzemplarzy tego auta. Później opracowano dalsze szczegółowe plany w celu stworzenia dodatkowych prototypów.

Ostatecznie marzenie Chunga o stworzeniu pierwszego produkowanego w Korei samochodu sportowego zostało pokrzyżowane przez szereg czynników, zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Dziś po sportowym samochodzie Hyundaia z lat 70-tych pozostały tylko zdjęcia prototypów i kilka rysunków inżynierów.

Prototyp Hyundai Pony Coupe był demonstracją aspiracji Chunga oraz świadczył o śmiałości i gotowość Hyundaia do podejmowania ryzyka. „Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem ten samochód, nie mogłem przestać myśleć o naszym założycielu, który marzył o posiadaniu firmy samochodowej” — mówi SangYup Lee. „[To] przedstawia pionierską filozofię i odważnego ducha [Chunga], który do dziś charakteryzuje markę Hyundai”.

Design N Vision 74

Zainspirowany koncepcyjnym Hyundaiem Pony Coupe z 1974 roku i jego nigdy nie produkowanym sportowym bratem, prototyp Hyundai N Vision 74 jest najnowszym przykładem ambicji marki. Dynamicznie wyglądający samochód sportowy, zasilany ogniwami paliwowymi, służy nawiązaniu marki Hyundai do korzeni i przyszłych modeli. Wygląd zewnętrzny tego laboratorium na kołach daje wyobrażenie tego, jak mogłyby wyglądać przyszłe samochody sportowe, nawiązujące do dziedzictwa firmy. Jego czysta forma, profil o dynamicznych proporcjach i słupek B zostały odziedziczone właśnie po koncepcyjnym Pony Coupe.

Przednie światła Hyundai N Vision 74 Parametric Pixel i przedni pas to symbole zrównoważonej mobilności, które kontynuują najnowszy język projektowy marki Hyundai, znany z modeli IONIQ. Funkcjonalna estetyka auta inspirowana sportami samochodowymi zapewnia podążanie formy za funkcjonalnością. Reprezentuje także pasję Hyundaia do osiągnięcia wysokich osiągów w sposób zrównoważony, będąc jednocześnie ostateczną ekspresją linii N. Model N Vision 74 wyposażono w elementy chłodzące, które w pełni zintegrowano z jego konstrukcją, spełniając wymagania napędu wodorowego. Obejmuje to tylny oraz boczny wlot powietrza chłodzącego.

Hyundai N Vision 74 zaprojektowano z dbałością o właściwość aerodynamiczne, aby zapewnić więcej radości z jazdy. Elementy takie jak przedni zderzak oraz tylny dyfuzor podkreślają nowoczesny design. Aerodynamiczne obręcze kół łączą także wydajność aerodynamiczną z osiągami. Dzięki temu model może realizować trzy filary marki Hyundai N: „łobuz w zakrętach”, „zdolny do jazdy na torze” i „codzienny samochód sportowy”.

Wnętrze

Wewnątrz Hyundai N Vision 74 zapewnia wyjątkowe środowisko jazdy, które łączy tradycyjne elementy z nowoczesnym designem i wyścigowymi fotelami. We wnętrzu zaprojektowano zorientowany na kierowcę kokpit w stylu koncepcyjnego Hyundaia Pony Coupe. Z kolei detale inspirowane kolorem Performance Blue tworzą wyjątkową atmosferę charakterystyczną dla N.

„Dzięki N Vision 74 dziedzictwo Hyundaia wychodzi naprzeciw wyzwaniom ery elektryfikacji. Ten projekt to kamień milowy w projektowaniu marki Hyundai, zawierający wizję przyszłości, która szanuje przeszłość i oferuje wyjątkowe emocje” – mówi SangYup Lee.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *