MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Powrót do przyszłości, czyli VW e-Bulli

W zasadzie zrobienie tego samochodu to była profanacja. Z drugiej strony – jako podstawę samochodu koncepcyjnego, jeśli zmienia się tylko jego napęd, można przyjąć dowolny model. A tak przynajmniej z zewnątrz ten egzemplarz nie różni się od oryginału. VW Transporter T1 z 1966 roku, zwany Bulli, został przerobiony na pojazd elektryczny.

Napęd

Zamiast oryginalnego boksera Volkswagena z tyłu umieszczono nowoczesną jednostkę elektryczną. 32 kW (44 KM) i czterocylindrowy silnik spalinowy typu boxer zostały w VW e-BULLI zastąpione cichym silnikiem elektrycznym Volkswagena. Ten silnik dostarcza 61 kW (83 KM) mocy. Porównanie samej mocy wyjściowej silników pokazuje, że nowy pojazd koncepcyjny ma zupełnie inną charakterystykę napędu. Silnik elektryczny jest prawie dwa razy mocniejszy niż spalinowy boxer VW. Co więcej, jego maksymalny moment obrotowy wynoszący 212 Nm jest ponad dwukrotnie wyższy niż moment oryginalnego silnika VW T1 z 1966 r. (102 Nm). Maksymalny moment obrotowy jest również – co typowe dla silników elektrycznych – dostępny natychmiast. I to zmienia wszystko. Nigdy wcześniej „oryginalny” T1 nie był tak mocny jak e-BULLI. W ten sposób nowy samochód staje się cichym, zeroemisyjnym towarzyszem podróży, zachowując jednak niezrównany styl klasycznego VW Bulli.

Skrzynia biegów?

Przeniesienie napędu następuje za pośrednictwem jednobiegowej skrzyni biegów. Układ napędowy jest sprzężony z dźwignią zmiany biegów, która jest teraz umieszczona między fotelami kierowcy i pasażera z przodu. Ustawienia automatycznej skrzyni biegów (P, R, N, D, B) są pokazane obok dźwigni. W pozycji B kierowca może zmieniać stopień rekuperacji, tj. odzysku energii podczas hamowania. e-BULLI osiąga ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 130 km/h. Spalinowy VW T1 osiągał prędkość maksymalną 105 km/h. Podobnie jak to było w przypadku silnika boxer w T1 z roku 1966, połączenie silnika elektrycznego i skrzyni biegów e-BULLI z roku 2020 umieszczone jest w tyle pojazdu i napędza tylną oś.

Zasilanie

Za dostarczenie mocy do silnika elektrycznego odpowiedzialny jest litowo-jonowy akumulator. Pojemność użytkowa baterii to 45 kWh. Połączony system ładowania CSS umożliwia – w punktach szybkiego ładowania – naładowanie baterii do 80 procent mocy w 40 minut. Akumulator ładuje się prądem przemiennym lub stałym przez gniazdo CCS. Prąd przemienny: Baterię ładuje się za pomocą ładowarki prądu zmiennego o mocy ładowania od 2,3 do 22 kW, w zależności od źródła energii elektrycznej. Prąd stały: Dzięki gniazdu ładującemu CCS, akumulator wysokonapięciowy e-BULLI można naładować również w punktach szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW. W takim przypadku można go naładować do 80 procent w 40 minut. Zasięg przy jednym pełnym naładowaniu akumulatora wynosi ponad 200 kilometrów.

A teraz najlepsze: firma eClassics, która projekt stworzyła, zamierza go produkować. Czy to poprzez adaptację oryginalnych VW T1, czy poprzez tworzenie od podstaw replik z wykorzystaniem maksymalnej ilości dostępnych oryginalnych części.

Bartosz Ławski, informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *