KlasykiMotoryzacjaNajważniejsze

Lamborghini Countach LP 500 zbudowane na nowo

Lamborghini Countach LP 500 powrócił, odbudowany od zera. Został zgłoszony do klasy samochodów koncepcyjnych na Concorso d’Eleganza Villa d’Este, gdzie po raz pierwszy został pokazany publicznie. Ta pasjonująca rekonstrukcja przeprowadzona przez Polo Storico Automobili Lamborghini, wymagała ponad 25 000 godzin pracy. Wykonano ją na zlecenie szanowanego kolekcjonera samochodów marki. Wkład Lamborghini Centro Stile był nieoceniony w rekonstrukcji karoserii i nadzorowaniu odbudowy.

„Countach wymyślił na nowo samochody o wysokich osiągach” – powiedział Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini – „i stał się ikoną języka stylistycznego, który nawet dzisiaj, po dziesięcioleciach, nadal inspiruje współczesne Lamborghini. Rekonstrukcja pierwszego egzemplarza Countacha tak aby mógł zostać zgłoszony do klasy koncepcyjnej na Concorso d’Eleganza Villa d’Este, w roku, w którym obchodzimy 50-lecie tego modelu, jest czymś niezwykłym. Pozwala bowiem podziwiać legendarne Lamborghini Countach LP 500 z 1971 roku po raz pierwszy od wielu lat.”

Lamborghini Countach LP 500 zbudowane na nowo
Historia

Na Salonie Samochodowym w Genewie, w marcu 1971 roku firma Automobili Lamborghini zaprezentowała swój „samochód koncepcyjny” – LP 500 Countach. Samochód natychmiast stał się gwiazdą imprezy, a jego zdjęcia publikowano w największych magazynach na całym świecie. Ten nowy model miał zastąpić legendarną Miurę i zapisać nową kartę w historii motoryzacji, zarówno pod względem technologii, jak i designu. Po trzech latach rozwoju projektu, LP 500 został rozbity w testach zderzeniowych w marcu 1974 roku i zezłomowany.

Zlecenie

Pod koniec 2017 roku miłośnik klasycznych samochodów i jeden z ważniejszych klientów marki Lamborghini zapytał Polo Storico, czy jest jakaś możliwość stworzenia rekonstrukcji modelu Countach LP 500, legendarnego modelu znanego tylko ze starych fotografii.

Pierwsze miesiące spędziliśmy na odszukaniu całej dostępnej dokumentacji i zdjęć oraz przeprowadzeniu dogłębnej analizy. „Zebranie dokumentacji było kluczowe” – podkreślił Giuliano Cassataro, szef działu Polo Storico. „Wiele uwagi poświęciliśmy wszystkim szczegółom samochodu, ich ogólnej spójności i specyfikacji technicznej”. Fotografie, dokumenty, relacje ze spotkań, oryginalne rysunki, wspomnienia niektórych ówczesnych bohaterów. Wszystko to przyczyniło się do jak najdokładniejszego ustalenia formy i funkcji każdego szczegółu. Wsparcie Fondazione Pirelli miało również fundamentalne znaczenie w dostarczaniu historycznych materiałów archiwalnych do odtworzenia opon zamontowanych w oryginalnym modelu LP500.

Lamborghini Countach LP 500 zbudowane na nowo
Początek prac

Prace rozpoczęły się na podwoziu zupełnie innym niż rama rurowa kolejnych modeli Countach. Oprócz fizycznego jej przeprojektowania, Polo Storico musiało zdecydować, jakiego systemu użyć do budowy, aby zachować zgodność z ówczesną technologią produkcji. Ta sama procedura została także zastosowana do nadwozia, a do jego analizy i zaprojektowania zastosowano różne nowoczesne instrumenty technologiczne. Po osiągnięciu fazy tłoczenia blach, technologia ustąpiła miejsca tradycyjnemu włoskiemu systemowi, realizowanemu przez „battilastrę” z jego kreatywnością i tradycyjnymi narzędziami ręcznego nadawania kształtu blachom. Podobny proces przeprowadzono w przypadku wnętrza, które obejmowało również podświetlone zegary, takie same jak w prototypie z 1971 roku.

W przypadku wszystkich elementów mechanicznych, tak jak w 1971 roku, zastosowano oryginalne części zamienne Lamborghini lub odrestaurowane elementy z tamtych czasów. W przypadku brakujących części zaprojektowano i wykonano je całkowicie od nowa.

Model 1:1

W celu odtworzenia historycznej części oryginalnego projektu, Polo Storico zwróciło się do Lamborghini Centro Stile. Tam zespół kierowany przez Mitję Borkerta, szefa designu, niezwłocznie rozpoczął pracę. „LP 500 ma ogromne znaczenie dla Lamborghini, ponieważ dał on początek projektowemu DNA wszystkich kolejnych modeli”. powiedział Mitja Borkert. „Aby osiągnąć dokładny efekt samochodu, który zadebiutował w Genewie w 1971 roku, opracowano jego model w skali 1:1.

Pierwotny model wraz z samym samochodem zaginął z biegiem czasu, ale pozostały fotograficzne dowody jego istnienia. To jest to samo podejście, z jakim postanowiliśmy podejść do tego projektu. Zaczynając od publikacji z tamtych czasów, na podstawie zdjęć na kartach homologacyjnych i innych materiałach odzyskanych z Polo Storico, byliśmy w stanie zrekonstruować kształty niezbędne do stworzenia pierwszego modelu w skali 1:1. Największym wyzwaniem było stworzenie dokładnej wielkości auta. Do tego wykorzystaliśmy możliwość wykonania skanu 3D naszego istniejącego LP 400 (podwozia 001), który był ogromnym źródłem informacji. Stworzenie ostatecznego kształtu modelu zajęło nam łącznie 2000 godzin pracy, ale uzyskano kształt i linie które nas zadowoliły. Dokładnie taką samą procedurę zastosowano w przypadku wnętrza.”

Współpraca z Pirelli

Nieoceniona okazała się współpraca z istniejącą od 1963 roku firmą Pirelli. Wszystko w celu odtworzenia opon zamontowanych na prototypie LP 500. Dzięki zdjęciom i materiałom zachowanym w archiwach Fondazione Pirelli możliwe było wykorzystanie oryginalnych planów opony Cinturato CN12 zamontowanej na Lamborghini Countach LP 500 podczas jego debiutu w Genewie. Na podstawie tych dokumentów technicy mediolańskiej firmy postanowili stworzyć Cinturato CN12 z Gama Pirelli Collezione. To dzisiejsza linia opon dedykowana najbardziej kultowym samochodom zbudowanym w latach 1930-2000. Zachowują one oryginalność łącząc styl vintage z nowoczesną technologią. Opony Pirelli Cinturato CN12 do Lamborghini Countach LP 500 były dostarczane w rozmiarach 245/60R14 na przód i 265/60R14 na tył. Współczesne posiadają ten sam wzór bieżnika i estetykę lat 70., ale z nowoczesną mieszanką i strukturą budowy.

Lakier

Jeśli chodzi o wybór koloru, archiwa firmy PPG okazały się kluczowe. Dzięki nim możliwa była identyfikacja dokładnego składu lakieru użytego do produkcji żółtego koloru, nazwanego „Giallo Fly Speciale”.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *