MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Elektryczny Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Motor Cars prezentuje swój pierwszy w pełni elektryczny model – Spectre – obwieszczający początek nowej ery. W czasie jej trwania całe portfolio modelowe do 2030 r. zostanie zelektryfikowane. Zobowiązanie to przyczyni się do wzmocnienia wrażeń z jazdy Rolls-Roycem – natychmiastowej dostępności momentu obrotowego, ciszy w kabinie podczas jazdy i poczucia, że samochód porusza się tylko na jednym biegu – które charakteryzowały każdy samochód Rolls-Royce’a od 1904 roku. Spectre reprezentuje całkowicie nową klasę samochodów, Ultraluksusowe Elektryczne Super Coupé – symbol zelektryfikowanej przyszłości.

Rolls-Royce Spectre
Design

Podczas prac nad szkicami Spectre, zespół kreatywny marki inspirował się konceptami współczesnych jachtów. Szczególnie zaś ich prostą i precyzyjną linią, inteligentnym wykorzystaniem refleksów i zastosowaniem przewężeń, by uzyskać budzące emocje sylwetki.

Rolls-Royce Spectre

Spectre posiada najszerszy grill Pantheon spośród wszystkich modeli Rolls-Royce’a. Jego lamelki są wyprofilowane, a cała konstrukcja jest teraz zabudowana w jednej płaszczyźnie. Wszystko zaprojektowano po to, by poprowadzić powietrze wokół przodu samochodu i wzmocnić aparycję Spectre dzięki temu, że w grillu odbija się otoczenie. Po zmroku obecność Spectre potwierdza delikatne podświetlenie grilla przez 22 diody LED rozświetlające idealnie wypiaskowane tylne powierzchnie każdej lamelki. Ich delikatny blask odbity na wypolerowanych przednich powierzchniach ma na celu stworzenie subtelnego, trójwymiarowego nocnego znaku rozpoznawczego.

Rolls-Royce Spectre
Najbardziej aerodynamiczny w historii marki

Kształt figurki Spirit of Ecstasy nieco zmieniono, by stał się bardziej opływowy. Było to efektem łącznie 830 godzin prac nad modelowaniem i badań w tunelu aerodynamicznym. Samochód ma rekordowy współczynnik oporu, którego wartość wynosi jedynie 0,25 cd. To sprawia, iż Spectre jest najbardziej aerodynamicznym modelem w historii marki.

Dominujący wygląd Spectre jest zasługą jego idealnych proporcji; podział świateł to hołd złożony jego duchowemu przodkowi, którym jest Phantom Coupé. Wyraziste światła pozycyjne są równoważone umieszczoną poniżej grupą lamp, która na pierwszy rzut oka wygląda na przyciemnioną, ale to efekt pociemnianego chromu, ukrywającego reflektory.

Rolls-Royce Spectre

Ostra pionowa linia maski Spectre prowadzi ku tyłowi, poprzez monolityczne boki. Nadwozie Spectre tworzy wrażenie ruchu. Jego „zwiewna linia” pokazuje, czym jest legendarna “jazda na latającym dywanie” (tzw. magic carpet drive), zaś inspiracją dla wznoszącej się delikatnie do przodu linii boków był unoszący się dziób nabierającego prędkości jachtu motorowego.

Rolls-Royce Spectre

Najbardziej dominująca w sylwetce Spectre jest jego tylna część przywołująca najbardziej znamienite samochody i łodzie w historii. Gładkość niemal w całości szklanych powierzchni znacząco przyczynia się do najniższego dotąd wskaźnika oporu dla modelu Rolls-Royce’a. Tylne lampy są elementem największego jednolitego fragmentu karoserii, jaki kiedykolwiek wyprodukowano dla modelu Rolls-Royce’a. Rozciąga się on od słupka A aż do przedziału bagażowego. Spectre jest pierwszym od niemal 100 lat produkcyjnym dwudrzwiowym coupé, który będzie wyposażony w 23-calowe koła.

Rolls-Royce Spectre
Wnętrze

Wnętrze Spectre pełne jest najbardziej zaawansowanych technologicznie elementów Bespoke. Nawiązują do ponadczasowej tajemnicy nocnego nieba. Po raz pierwszy seryjnie produkowany Rolls-Royce może mieć drzwi Starlight Doors z 5876 delikatnie rozświetlonymi „gwiazdami”. Otwierane “pod wiatr” drzwi można również zamówić z wyposażeniem w drewniane panele Canadel Panelling. Ich nazwa pochodzi od zatoki na południu Francji, gdzie Sir Henry Royce wraz z zespołem projektantów spędzali zimy.

Rolls-Royce Spectre

Eteryczny nocny wątek przywołuje również rozświetlona deska rozdzielcza Rolls-Royce Spectre. Stworzona podczas dwóch lat i 10000 godzin zespołowej pracy, zawiera tabliczkę z nazwą modelu otoczoną ponad 5,5 tys. gwiazd. Gdy samochód jest wyłączony, iluminacja deski (mieści się po stronie pasażera) jest kompletnie niewidoczna.

Rolls-Royce Spectre
Aluminiowa architektura luksusu

Rolls-Royce Spectre powstał na bazie Architektury Luksusu – stworzonej przez markę aluminiowej przestrzennej ramy. Z myślą o Spectre inżynierowie Rolls-Royce’a przygotowali jej wersję o 30 proc. sztywniejszą (w porównaniu z innymi modelami marki), a to dzięki fragmentom z wytłaczanego aluminium i integracji baterii ze strukturą samochodu. Plastyczność konstrukcji pozwoliła również na umieszczenie podłogi w połowie pomiędzy strukturą progów, nie zaś na nich lub pod nimi. W utworzonym kanale pomiędzy baterią a podłogą przebiegają kable i system kontroli klimatyzacji. Sama bateria została zamontowana poniżej, zapewniając idealnie gładki profil pod podłogą. To wszystko nie tylko tworzy niską pozycję do siedzenia i otacza kabinę. Bateria jest też materiałem wygłuszeniowym o wadze niemal 700 kg.

Rolls-Royce Spectre
Cyfrowa inżynieria

Spectre jest najbardziej zinformatyzowanym Rolls-Roycem w historii. Wraz z tym modelem Rolls-Royce wdrożył także system „Decentralised Intelligence”. Jest on w stanie odbierać i przetwarzać informacje od nienotowanej dotąd liczby czujników obecnych w samochodzie, które zarządzają tak samo także rekordową liczbą funkcji.

By mieć pewność, iż marka nie tylko kontynuuje, ale również rozwija to, co znajduje się u podstawy wrażeń z jazdy Rolls-Roycem, nowe czujniki zostały zestrojone i udoskonalone przez najbardziej doświadczonych inżynierów Rolls-Royce’a podczas programu jazd testowych obejmujących 2,5 mln km. To nowe, kierunkowane danymi, podejście do inżynierii jest olbrzymim wyzwaniem. Dzięki przetwarzaniu tak ogromnej porcji danych i wykorzystaniu ich do ulepszenia dokładności bezpośredniego przekazywania mocy z napędu na koła, inżynierowie marki mogli opisać wrażenia zapewniane przez Spectre jako coś podobnego do „Rolls-Royce’a w wysokiej rozdzielczości” pod względem szybkości i dokładności reakcji samochodu na różne warunki drogowe.

Zawieszenie Planar

Rygorystyczny program jazd testowych po różnych zakątkach świata pozwolił inżynierom marki na dostrojenie systemu zawieszenia Planar do ery elektryfikacji. Korzystając z systemów informatycznych oraz dzięki precyzyjnym reakcjom niezależnie od warunków na drodze, Planar zapewnia charakterystyczne wrażenia „jazdy na latającym dywanie”.

Rolls-Royce Spectre

Dzięki systemowi nowych elementów informatycznych i wykorzystaniu możliwości szybkiego przetwarzania danych, Planar jest w stanie rozłączyć poprzeczne stabilizatory pozwalając każdemu kołu pracować niezależnie. Zapobiega to wstrząsom powstającym, gdy jedna część samochodu napotyka na nierówność na drodze. System umożliwia również redukcję niedogodności powodowanych przez nierówności nawierzchni.

Rolls-Royce Spectre

Gdy system zidentyfikuje skręt, Planar ponownie łączy wspomniane części i usztywnia amortyzatory. System skrętu czterech kół zostaje aktywowany, by wejście i wyjście z zakrętu było jak najłatwiejsze. Podczas pokonywania zakrętu monitorowanych jest 18 czujników. Ponadto parametry skręcania, hamowania, dostarczania mocy i pracy zawieszenia są dostosowane do siebie tak, aby Spectre pozostał stabilny.

Moc, zasięg i wymiary

Ostateczne dane dotyczące mocy, przyspieszenia i zasięgu wciąż są doprecyzowywane. Rolls-Royce Spectre wchodzi też w ostatnią fazę testów, które zakończą się w drugim kwartale 2023 r. Wstępne dane wskazują na to, że zasięg Spectre wyniesie 520 km według normy WLTP. Dostępny moment obrotowy to 900 Nm, a moc maksymalna wynosi 430 kW. Szacuje się, że od 0 do 100 km/h samochód przyspieszy w 4,5 sek. Rolls-Royce Spectre ma wciąż przed sobą miesiące testów i optymalizacji. Poniższe liczby mogą się zatem zmienić przed ich oficjalnym potwierdzeniem, które nastąpi przed debiutem rynkowym w 4 kwartale 2023 r.

Wymiary Spectre:                  
Liczba drzwi / miejsc2 drzwi / 4 miejsca
Długość pojazdu5453 mm / 214,685 in
Szerokość pojazdu2080 mm / 81,889 in
Wysokość (bez ładunku)1559 mm / 61,377 in
Rozstaw osi 3210 mm / 126,378 in
Promień skrętu12,7 m
Masa własna2975 kg
Debiut rynkowy

Zamówienia na Spectre można już składać. Pierwsi klienci otrzymają swoje samochody w 4 kwartale 2023 roku. Cenowo model Spectre będzie pozycjonowany pomiędzy Cullinanem a Phantomem.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *